Gå til innhold

Anbefale en hvitfarge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt hus og skal tapesere og male i en helt lys farge. Har i tidligere prosjekt strevet med å finne fine farger, så derfor spør jeg dere her inne. Skal ha en fin lys farge som kan passe over alt; men fortrinnsvis i stue og kjøkken. Har hvit innredning på kjøkkenet. Vi har lyst gulv i stue og kjøkken med åpen løsning, men ønsker å legge et mørkere gulv, feks valnøtt eller en mørk eik. Skal ha ferdig malte lister, så jeg trenger en farge som er litt annerledes enn listene. Og den må ha litt varme i seg... Synes de som heller mot grå og beige er fine også, men blir ikke de litt kalde? Noen som har tips å komme med?

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har malt nesten alt i eggehvit. Tidløs farge som går til det meste. Vi har mørkt eikegolv, og ferdigmalte lister i eggehvit. Syns det ser best ut når vegg og list går i ett.

Skrevet

lys toskana eller hvordan det skrives.

den har vi på mye rart nå, og det passer med alt :)

Skrevet

Latte - nesten hvit med brekk mot beige. God og lun farge.

Skrevet

Vi malte leiligheten når vi flyttet hit i fjor sommer. Vi ville ha det lyst, men likevel ikke kritthvitt. (samboeren min derimot, ville gjerne ha det så hvitt som mulig).

Vi endte opp med antikkhvit. Den så varm ut når man sammenlignet fargekartene i forhold til ren hvit.

Jeg er vel fornøyd med fargen egentlig, men skulle kanskje ønske at den var litt varmere, for det blir jo noe helt annet å få fargen på veggen, enn når man sammenligner de forskjellige fargekartene.. :sjenert:

Tja, kanskje jeg egentlig fraråder deg å velge antikkhvit da kanskje? :ler:

Skrevet

Eva hvit - det er en fin hvitfarge. Den oppleves som ganske hvit, men har en anelse rødt i seg, så den heller litt mot det varme.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg stemmer for eggehvit eller lys antikk. Hvis jeg skulle male leiligheten om igjen nå, hadde jeg valgt en av disse.

Gjest -eline-
Skrevet

Vi har valgt å male store deler av leiligheta eggehvit. Synes den er veldig pen i forskjellig lys og passer til det aller meste. Lys antikk ble også vurdert, men vi skal ha ferdigmalte lister i eggehvit, og jeg ville ha samme farge på lister som vegg.

Skrevet

Det er et firma som driver med maling. Der får du kjempegod hjelp og veiledning.

Firmaet jeg tenker på heter Flügger.

Maxbo har også malingsavdeling. Ellers finnes det andre firmaer som har malingsavdelinger, og har ulik kundebehandling.

Skrevet

Vi har mørkt gulv (merbau), og valgte Lady visjon. Synes naturligvis at vårt valg ble veldig fint! :)

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Vår leilighet er malt i lys toscana (av forrige eier) og vi vil gjerne male trappen i en farge som passer til denne (gidder ikke å male alle veggene nå når fargen er så ok som denne).

Vi har vurdert antikkhvit men synes en blir litt kald.

Eggeskallfarget er fint..! Det synes jeg også..!

Skrevet
Latte - nesten hvit med brekk mot beige. God og lun farge.

Stemmer for latte! Det er en lun og fin hvitfarge.

Vær obs på Lys Toscana som er nevnt av flere her. Den forandrer seg veldig etter hvilken farge du har til - f.eks. på tak og lister.

Hjemme har vi hvitt tak og hvite lister, da blir Lys Toscana veldig beige. Har du f.eks. hvittet furutak til, som mine foreldre har, blir Lys Toscana veldig hvit... Det er STOR forskjell på fargen hjemme hos oss og hjemme hos foreldrene mine! Bare sånn til ettertanke... ;)

Skrevet
Stemmer for latte! Det er en lun og fin hvitfarge.

Vær obs på Lys Toscana som er nevnt av flere her. Den forandrer seg veldig etter hvilken farge du har til - f.eks. på tak og lister.

Hjemme har vi hvitt tak og hvite lister, da blir Lys Toscana veldig beige. Har du f.eks. hvittet furutak til, som mine foreldre har, blir Lys Toscana veldig hvit... Det er STOR forskjell på fargen hjemme hos oss og hjemme hos foreldrene mine! Bare sånn til ettertanke... ;)

Vi har latte i hele huset, med eggehvite lister. Mot mørke golv og mørke møbler syntes jeg det er veldig fint. Nabo`n min malte med lys toscana - og den ble forferdelig FERSKEN hjemme hos henne... Hun ble absolutt ikke fornøyd...

Gjest Frances
Skrevet

Eggehvit. Vi har eggehvitt trepanel og hvitpigmentert eikeparkett. Fint og lyst, samtidig som det er lunt.

Skrevet

Eggehvit (0502-Y) og råhvit (S-0500) er de to vanligste hvitfargene. Eggehvit brekker litt i gult, og råhvit i grått.

Jeg vil påstå at med en av disse kan det ikke gå galt.

Bortsett fra dette så har du tusenvis av hvitfarger. Du kan velge noe som går mot beige, men der ligger problemet med det røde, fargen kan ofte virke rosa.

Velger du noe mot grått, kan det fort virke blått osv. Det finnes utrolig mange variabler som virker inn på en farge. Fargekart blir bare en veiledning, de er ofte helt verdiløse.

Jeg vil anbefale deg å gå på en malerbutikk der de har peiling på farger, og prøvebokser. Da kan du male på en plate og holde den opp på veggen der du skal ha fargen.

Der hvor jeg jobber, på Flügger, har vi prøvebokser til 20 kr og de kan blandes i stort sett alle farger.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har nettopp malt kjøkken og spisestue i Hvit narciss - og jeg har brukt eggehvit på lister. Hvit narciss er egentlig svak gulaktig , litt sånn kremfarget liksom, men er en varm og fin farge spør du meg. :)

Skrevet

Har hvit narciss i salongen og er også fornøyd - varm og fin litt sånn "sørlandshus i soloppgang". I spisestuen har vi lys toscana. Den er fin, men enkelte gardinvalg etc. har måttet byttes fordi fargen da blir rosa-aktig (ikke så mye direkte sollys). Fargen på snuppas rom heter benhvit og er en ørlite varmere enn hvit narciss, men fortsatt helt hvit og varm. Og gubben ser ikke forskjell på de to :ler: .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...