Gjest :kvalm: Skrevet 23. mars 2007 #121 Del Skrevet 23. mars 2007 nytter ikke å overbevise matmomsene. det hele koker ned til at de ikke klarer å si nei til en matbit, selv om de er overvektig. og de gjør alt for å overtale seg selv til å dytte kalorier i gapet sitt. de finnr på unnskyldninger, leter opp de få rapporter som stlller spørsmålstegn ved gjengs enighet, 'trener' en gang i uka for å kunne belønne seg selv med sukker osv. og du, når man er 167cm høy og veier 97 kg, da ER man feit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 23. mars 2007 #122 Del Skrevet 23. mars 2007 Tja. Ang syre/emaljeskade på tennene: Man kan drikke brus med sugerør og gurgle munnen med vann etterpå. Ang vektøkning: Selv om man har gått opp i vekt, synes jeg det er ok å spise en sjokolade hver dag. Man kan f.eks velge en av de sunnere sjokoladene med høyt kakaoinnhold. En liten sjokolade har ikke så mange kalorier. Det er likevel mulig å slanke seg, om man vil ned i vekt. Det er viktig å leve sunt, men jeg synes det blir for drøyt å krisemaksimere pga en sjokolade. Jeg koser meg med alkohol, chips og sjokolade i alle fall en gang i uka, og om jeg lever noen år kortere pga det, får det bare være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 23. mars 2007 #123 Del Skrevet 23. mars 2007 Tråden ryddet for unødvendige kommentarer. Scorpina (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Zoe* Skrevet 23. mars 2007 #124 Del Skrevet 23. mars 2007 Klarer ikke å forstå hvordan mennesker kan svelge slikt... Vi burde gi folk en bedre grunnutdannelse så har bedre forusettinger for å forstå hva man skal tro og ikke tro. Det er ikke all forskning som er god fisk, det er strenge kriterier som må fylles!!! ← Nå antar du litt vel mye om andres kompetanse her, synes jeg. Den siste setningen din er en selvfølgelighet. Det er også en fordel at man ikke blir så opphengt i egne fordommer at man blir inhabil og overser nyanseringen som forskning kan by på. Ting er sjelden svart/hvitt. Overvekt kan ha noen fordeler også. Totalt sett er det derimot for mye på minussiden til at det blir bra. Vekttap er også en fordel for overvektige, men slett ikke på en hvilken som helst måte. I noen situasjoner kan selve metoden for vekttap nulle ut helsegevinstene av det og gjøre den totale helsesituasjonen verre. Og så videre i nærmest det uendelige. En god grunnutdanning og en god fagutdanning er gjerne med på å nyansere bildet litt. Dette fordi man jo skal vite noe om hvordan en god helse skal bevares/oppnås og hvilke grep som er lurere å ta enn andre. Det siste man vil er jo at folk i forsøket på å oppnå bedre helse forverrer helsen sin. Derfor innebærer god helseopplysning en del mer det de mest fordomsfulle presenterer her. I mine øyne er det det unyanserte, bastante og "jeg nekter å gi slipp på det jeg har bestemt meg for er rett"-synet som vitner om manglende kompetanse. Å vite at for eksempel overvekt gir mindre risiko for benskjørhet hindrer en da ikke i å forklare en pasient eller andre hvorfor overvekt allikevel ikke er positivt. Hvorfor fettets plassering på kroppen har noe å si. Og, ikke minst, hvordan man ved hjelp av sunnere metoder (styrketrening) kan oppnå samme helsegevinst med mindre helserisiko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 23. mars 2007 #125 Del Skrevet 23. mars 2007 Tja. Ang syre/emaljeskade på tennene: Man kan drikke brus med sugerør og gurgle munnen med vann etterpå. Tror du det er hva dama til trådstarter gjør? Og hjelper det å drikke med sugerør? Leger og tannleger anbefaler deg jo å drikke alt fort og på en gang, framfor å kose deg med brusen/juicen over lang tid. Ang vektøkning: Selv om man har gått opp i vekt, synes jeg det er ok å spise en sjokolade hver dag. Man kan f.eks velge en av de sunnere sjokoladene med høyt kakaoinnhold. En liten sjokolade har ikke så mange kalorier. Det er likevel mulig å slanke seg, om man vil ned i vekt. Det er viktig å leve sunt, men jeg synes det blir for drøyt å krisemaksimere pga en sjokolade. Jeg tviler nok om det kun er sjokoladen som er problemet for TS. Han ser endringer i sin kjæreste (foruten at hun går opp i vekt ser han kanskje en økt inaktivitet og giddalaushet?) og kobler en god del av frustrasjonen som dukker opp i ham til hennes brus og sjokoladebruk. Jeg koser meg med alkohol, chips og sjokolade i alle fall en gang i uka, og om jeg lever noen år kortere pga det, får det bare være. ← Nå nevner jo TS selv at han gjerne vil at slikt skal begrenses til en gang i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Zoe* Skrevet 23. mars 2007 #126 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) nytter ikke å overbevise matmomsene. det hele koker ned til at de ikke klarer å si nei til en matbit, selv om de er overvektig. og de gjør alt for å overtale seg selv til å dytte kalorier i gapet sitt. de finnr på unnskyldninger, leter opp de få rapporter som stlller spørsmålstegn ved gjengs enighet, 'trener' en gang i uka for å kunne belønne seg selv med sukker osv. ← Jøss. Vet du virkelig alt dette om de som motsier deg i denne tråden, altså? Eller er dette bare indirekte personangrep du vrenger ut av deg fordi du har gått tom for argumenter? Den du sier mest om ved å oppføre deg slik er vel deg selv og hvilket nivå du evner å diskutere på. Endret 23. mars 2007 av *Zoe* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 23. mars 2007 #127 Del Skrevet 23. mars 2007 Tror du det er hva dama til trådstarter gjør? Og hjelper det å drikke med sugerør? Leger og tannleger anbefaler deg jo å drikke alt fort og på en gang, framfor å kose deg med brusen/juicen over lang tid. Jeg tviler nok om det kun er sjokoladen som er problemet for TS. Han ser endringer i sin kjæreste (foruten at hun går opp i vekt ser han kanskje en økt inaktivitet og giddalaushet?) og kobler en god del av frustrasjonen som dukker opp i ham til hennes brus og sjokoladebruk. Nå nevner jo TS selv at han gjerne vil at slikt skal begrenses til en gang i uka. ← Seffer'n er ikke brusen og sjokoladen problemet - men symtomer på hva som er galt, som du sier. Spørsmålet er: Er det riktig å bestemme hva partneren skal spise eller ikke spise? Kan man forlange at partneren skal holde samme vekt og kroppsfasong som da man ble sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 23. mars 2007 #128 Del Skrevet 23. mars 2007 Seffer'n er ikke brusen og sjokoladen problemet - men symtomer på hva som er galt, som du sier. Spørsmålet er: Er det riktig å bestemme hva partneren skal spise eller ikke spise? Kan man forlange at partneren skal holde samme vekt og kroppsfasong som da man ble sammen? ← Det er vel ikke snakk om å bestemme hva partneren skal gjøre, men betyr det at vi i et forhold ikke skal kunne ta opp noe som helst? Skal vi bare sitte der til vi har fått nok av hva vi ikke liker, og så gå? "Kjæresten gir meg ikke oppmerksomhet lenger." "Øy, du kan ikke bestemme over partneren din". "Du får gå når du har fått nok av manglende oppmerksomhet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 23. mars 2007 #129 Del Skrevet 23. mars 2007 Det er vel ikke snakk om å bestemme hva partneren skal gjøre, men betyr det at vi i et forhold ikke skal kunne ta opp noe som helst? Skal vi bare sitte der til vi har fått nok av hva vi ikke liker, og så gå? "Kjæresten gir meg ikke oppmerksomhet lenger." "Øy, du kan ikke bestemme over partneren din". "Du får gå når du har fått nok av manglende oppmerksomhet". ← Det du (og jeg) skisserer her er et svart/hvitt-bilde. Men du er søt når du kverulerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 23. mars 2007 #130 Del Skrevet 23. mars 2007 Det du (og jeg) skisserer her er et svart/hvitt-bilde. Men du er søt når du kverulerer. ← Slike hersketeknikker vil jeg ha meg frabedt. Men nei, man kan ikke kreve at partneren skal se likedans ut for resten av livet. Og man kan heller ikke kreve at personen skal gi like mye oppmerksomhet. Men man bør kunne fortelle partneren at man ikke liker utviklingen. Det er tross alt redeligere å fortelle partneren at visse deler av deres nye livsstil gjør dem mindre attraktive for dem, framfor å bite alt i seg til den dagen de ikke gidder mer for så å gjøre det slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Cronos_* Skrevet 23. mars 2007 #131 Del Skrevet 23. mars 2007 Det er tross alt redeligere å fortelle partneren at visse deler av deres nye livsstil gjør dem mindre attraktive for dem, framfor å bite alt i seg til den dagen de ikke gidder mer for så å gjøre det slutt. ← Hva er det det heter..? Når en kvinne forteller deg at det er slutt, er det ikke noe poeng i å prøve å lappe det sammen, fordi hun har visst det i mange måneder, kanskje opptil ett år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøfnugg Skrevet 23. mars 2007 #132 Del Skrevet 23. mars 2007 Måtte se på tråden og se om det var sambo som hadde skrevet, men nei.. -det er ikke rart at forhold ryker fort når bagateller skal legge føringen for hvordan en ser på partneren sin. For å kunne holde sammen så man overse sånne småting. At dama di drikker for mye brus og spiser sjokolade er en bagatell. Du får dra henne med ut på trimturer om du er redd for fasongen hennes. En annen sak er at når man finner noen å være sammen med,så er jo meningen å elske den andre betingelsesløst. Jeg regner med du ikke er perfekt heller? -Det er alltid smart å se seg selv i speilet først før man kritiserer den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 23. mars 2007 #133 Del Skrevet 23. mars 2007 Nå har det seg sånn at det er noen fordeler med å være overvektig. Du tåler bedre kulde. Havner du i havet, er det stor sannsynlighet for at en tynn person fryser fortere i hel enn deg. Har du lang tids sykeligge så er du bedre rustet hvis du har litt ekstra, og kommer du til et land med kanibalisme, så er det vel større sjangse for at de spiser kjøtt med mindre fett først? Men heldigvis opplever de færreste slike ting. Hva forskningen sier er en ting, men hva med hverdagen da. Så deilig det er å sprette opp noen trapper uten å bli sliten, slippe å svette ut klærne pga enkle daglige gjøremål, slippe å få hjertebank, og ha overskudd til å gjøre andre ting. Det må da telle. Jeg mener hvis det begynner med 1,5l lettbrus og sjokolade til hverdags, hva blir det til når en skal "kose seg litt ekstra" i helgene? Jeg er enig med dere at en ikke skal være noen kostholdsfriker, men spise det en har lyst på ellers i uken, bare det å dråppe småspising av søtsaker, chips og brus. For kabalen er ganske enkelt, får du i deg mer enn det du forbrenner, ja da legger du på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Zoe* Skrevet 23. mars 2007 #134 Del Skrevet 23. mars 2007 Selvsagt teller det. Og jeg mener at man må få lov til å uttrykke sin bekymring når noen man er glad i gjør ting som er skadelige for dem. Kanskje man når bedre frem om man tar for seg andre ting enn "du blir ikke attraktiv for meg da"? For eksempel: "Jeg synes at du er en fantastisk og flott kvinne og det plager meg at du ikke behandler deg selv så godt som jeg synes at du fortjener". Nå er det jo også gjerne slik at det man får "forbud" mot, det blir man mer opptatt av. Ingen liker å bli bestemt over og få andres regler tredd ned over seg. På den annen side kan man ikke forvente at andre skal hjelpe en med å ødelegge egen helse ved å kjøpe inn usunn mat hver dag. Som en mellomting kan man kanskje tilby noe annet? Fruktsalat med litt raspet, mørk sjokolade på for eksempel? Eller kanskje noe helt annet som gir nytelse. Massasje, et deilig bad, en teateropplevelse osv. Det går jo muligens an å fokusere på at dette ikke handler om bare henne, men at "vi" skal bli sunnere. Jeg vet ikke. Jeg bare slenger ut noen forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Cronos_* Skrevet 23. mars 2007 #135 Del Skrevet 23. mars 2007 Måtte se på tråden og se om det var sambo som hadde skrevet, men nei.. -det er ikke rart at forhold ryker fort når bagateller skal legge føringen for hvordan en ser på partneren sin. For å kunne holde sammen så man overse sånne småting. At dama di drikker for mye brus og spiser sjokolade er en bagatell. Du får dra henne med ut på trimturer om du er redd for fasongen hennes. En annen sak er at når man finner noen å være sammen med,så er jo meningen å elske den andre betingelsesløst. Jeg regner med du ikke er perfekt heller? -Det er alltid smart å se seg selv i speilet først før man kritiserer den andre. ← At typen din slenger sokkene FORAN skittentøykurven er en bagatell? At han ikke legger ned dolokket er en bagatell? Mange henger seg opp i ting, og de fleste har en eller annen kjepphest. Alle forsvarer sin med nebb og klør, og de fleste har sett seg i speilet med tanke på den detaljen de er misfornøyd med hos den andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Cronos_* Skrevet 23. mars 2007 #136 Del Skrevet 23. mars 2007 Det går jo muligens an å fokusere på at dette ikke handler om bare henne, men at "vi" skal bli sunnere. Jeg vet ikke. Jeg bare slenger ut noen forslag. ← Enig med denne. Om den funker, er den veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2007 #137 Del Skrevet 24. mars 2007 fredag og lørdag er ok! og før man får mensen, da trenger man litt trøst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2007 #138 Del Skrevet 24. mars 2007 Å vite at for eksempel overvekt gir mindre risiko for benskjørhet hindrer en da ikke i å forklare en pasient eller andre hvorfor overvekt allikevel ikke er positivt. ← Det stemmer ikke at overvekt beskytter mot beinskjorhet, men det stemmer at undervekt er en risikofaktor. Dette er ikke det samme. Kilde: www.uptodate.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2007 #139 Del Skrevet 24. mars 2007 Flere enn meg som synes det er rart at sa mange forsvarer retten til a vare feit, samtidig som "alle er sa tynne" i hvor mye veier du traden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøfnugg Skrevet 24. mars 2007 #140 Del Skrevet 24. mars 2007 Flere enn meg som synes det er rart at sa mange forsvarer retten til a vare feit, samtidig som "alle er sa tynne" i hvor mye veier du traden Det handler ikke om retten til å være feit. Det handler om retten til å være seg selv og bli likt for den man er. Uavhengig om man er feit eller tynn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå