Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2007 #101 Skrevet 22. mars 2007 Hehe, mener ser ut som en hval ← Huff, mye feil. Skal være: vet at det IKKE er noen byrde for han...osv.
Gjest Madam Felle Skrevet 22. mars 2007 #102 Skrevet 22. mars 2007 "Hvorfor kan jeg ikke få lov til det, da?" "Fordi!" Er ikke det oppdragelsens 101 om hvordan man ikke skal gjør det? ← Fordi det er ikke bra for deg, når du fortsatt vokser. Fordi jeg bestemmer, og du er bare barnet. Fordi voksne kan gjøre flere ting, enn det barn får lov til. Ikke verre enn det, for barn skal lære seg at det er forskjell på barn og voksen. Jeg har lov til å drikke alkohol, men det har ikek mine lov til. Jeg har lov til å røyke, men det har ikke mine barn lov til. Jeg har lov til å se hvilken film jeg vil på tv, men det har ikke mine lov til. Jeg har lov til å spise hva jeg vil, men det har ikek mine barn lov til. Jeg har lov til å gå på byen, men det har ikke mine barn lov til. Jeg har lov til å kjøre bil, men det har ikke mine barn lov til. Jeg har lov til å lese hvilke blader jeg vil, men det har ikke mine barn lov til. Jeg kan se på tv hele natten om jeg vil, men det kan ikke mine barn. Jeg kan være sent oppe, men det kan ikke mine barn. Ser du forskjellen? Men det beste er faktisk å klare å vente med snopspisingen til de små er i seng på kvelden, for barn må ikke se hva vi voksne putter i munnen hele tiden. Men jeg er helt i mot at barn skal være små voksne, som skal gjøre alt det de voksne gjør. De er barn, og de kan få lov til å bestemme over seg selv den dagen de har blitt voksen. Men til da, er det vi voksne her hjemme som bestemmer. Og barn har ikke vondt av å høre at de bare er barn, og derfor får de ikke lov til alt det de vil.
punktom Skrevet 22. mars 2007 #103 Skrevet 22. mars 2007 Likevel, dette kommer an på HVOR mye sjokolade hun faktisk drikker og om hun i det hele tatt rører på seg ellers. Jeg er overvektig, veier 97 kilo og er 167 høy. Veide det samme da jeg ble gravid. Jeg drikker nok 1,5 liter lettbrus om dagen og spiser innimellom, om ikke hver dag, sjokolade. Jeg hadde overhodet ingen problemer med fødselen og klarer fint å gå laaange turer med fireåringen min på skuldrene. Kondisen er på samme linje som min mann som ikke finnes overvektig, men røyker. Overvektig er ikke det samme som å være i dårlig form. Nå virker det ikke som min mann syns jeg ser ut som en mann, men jeg vet ihvertfall ikke at det er noen "byrde" for han når vi skal være aktive sammen. ← Nå dreier vel ikke denne tråden seg om å ikke like overvektige per se, men å ikke like at dama bevisst legger på seg ved at hun tydeligvis har endret kostholdet. Og hva er det som er så galt med å reagere på det? Hvis en kvinne har blitt sammen med en sporty mann så vil nok hun begynne å reagere på at han plutselig ikke lenger gidder å bevege på seg, men heller vil sitte foran tv-en hele dagen og se på sport. Og finner hun dette lite attraktivt så er det bedre at hun forteller om dette før enn senere.
punktom Skrevet 22. mars 2007 #104 Skrevet 22. mars 2007 Fordi det er ikke bra for deg, når du fortsatt vokser. Fordi jeg bestemmer, og du er bare barnet. Fordi voksne kan gjøre flere ting, enn det barn får lov til. Ikke verre enn det, for barn skal lære seg at det er forskjell på barn og voksen. Så det du da forteller er at barn må vente med å gjøre ting som ikke er bra for dem til de blir voksne? Mulig argumentene skurrer litt mer for meg da jeg er vant med barn som ikke går på slikt.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2007 #105 Skrevet 22. mars 2007 Nå dreier vel ikke denne tråden seg om å ikke like overvektige per se, men å ikke like at dama bevisst legger på seg ved at hun tydeligvis har endret kostholdet. Og hva er det som er så galt med å reagere på det? Hvis en kvinne har blitt sammen med en sporty mann så vil nok hun begynne å reagere på at han plutselig ikke lenger gidder å bevege på seg, men heller vil sitte foran tv-en hele dagen og se på sport. Og finner hun dette lite attraktivt så er det bedre at hun forteller om dette før enn senere. ← Vel, han gjør jo et stort poeng ut av at han er redd for å drasse på en hval...
Gjest TS Skrevet 22. mars 2007 #106 Skrevet 22. mars 2007 Du må trå varsomt, mann! Minoritetsgrupper som overvektige, homofile/lesbiske, innvandrere er lette å fornærme. Det skal ikke mye til før de flekker sine klør Gjør ikke saken lettere av at det er en kvinne det dreier seg om heller. Type 'impossible mission', dette. lykke til! ← Takk Til Madame felle: For meg handler oppdragelse av barn om å være sunne og gode forbilder. Som far ville jeg mistet all min integritet hvis jeg stappa i meg masse som ikke barna fikk lov til å stappe i seg. Alkohol vil jeg drikke, men ikke med barna i nærheten. Fordi alkohol er ulovlig for folk under 18 år. På samme måte ville jeg aldri rørt narkotiske stoffer, fordi det ikke er lov. Likevel, dette kommer an på HVOR mye sjokolade hun faktisk drikker og om hun i det hele tatt rører på seg ellers. Jeg er overvektig, veier 97 kilo og er 167 høy. Veide det samme da jeg ble gravid. Jeg drikker nok 1,5 liter lettbrus om dagen og spiser innimellom, om ikke hver dag, sjokolade. Jeg hadde overhodet ingen problemer med fødselen og klarer fint å gå laaange turer med fireåringen min på skuldrene. Kondisen er på samme linje som min mann som ikke finnes overvektig, men røyker. Overvektig er ikke det samme som å være i dårlig form. Nå virker det ikke som min mann syns jeg ser ut som en mann, men jeg vet ihvertfall ikke at det er noen "byrde" for han når vi skal være aktive sammen. ← Vel du hører stadig om underverker. Folk som faller fra store høyder og overlever. Folk som er kraftig overvektig og klarer seg fint (sier så i hvert fall) Kan jeg få spørre om grunnen til at du ble så svær? Var det mat eller var det sjokolade og ting mellom måltidene? Lar du barna dine få det samme som deg? Ok denne tråden har nok sklidd litt ut, men ganske underholdende likevel.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2007 #107 Skrevet 22. mars 2007 Fordi det er ikke bra for deg, når du fortsatt vokser. ← Det er jo nettopp dette som er problemet til trådstarter og alle som legger på seg, nemlig det at de vokser (i bredde og kilo).
Gjest Madam Felle Skrevet 22. mars 2007 #108 Skrevet 22. mars 2007 Så det du da forteller er at barn må vente med å gjøre ting som ikke er bra for dem til de blir voksne? Mulig argumentene skurrer litt mer for meg da jeg er vant med barn som ikke går på slikt. ← Når de blir voksne, kan de bestemme selv om de vil gjøre det eller ikke. Men så lenge de er små, er de mitt ansvar og da bestemmer jeg. Jeg har aldri sagt at jeg spiser masse snop fremfor mine barn, for jeg skrev da virkelig at det går an å spise når de har lagt seg på kvelden. Det er ikke dermed sagt at jeg spiser slikt hver kveld, men om jeg vil ha noe utenom lørdagen som er barnas snopedag. Om barna dine ikke går på at det er forskjell på voksne og barn, så mener jeg at du ikke har gjort en god nok jobb. Du aksepterer da at de skal gjøre det samme som de voksne, og det gjør ikke jeg. Mine barn har mang en gang vært forbanna på meg, og jeg bare smiler, for da gjør jeg en god jobb. Min jobb med de er å være en foreldre, ikke være deres Beste venn". Nå snakker jeg ikke bare om snop, men om alt som ikke barn skal gjøre. Jeg ramset opp en del ting, og ut i fra den listen så får barna mene hva de vil men de får faktisk ikke styre dette selv. svar til TS Til Madame felle: For meg handler oppdragelse av barn om å være sunne og gode forbilder. Som far ville jeg mistet all min integritet hvis jeg stappa i meg masse som ikke barna fikk lov til å stappe i seg. Alkohol vil jeg drikke, men ikke med barna i nærheten. Fordi alkohol er ulovlig for folk under 18 år. På samme måte ville jeg aldri rørt narkotiske stoffer, fordi det ikke er lov. Du drikker alkohol, fordi du er voksen nok til å styre dette. Vel jeg spiser det jeg vil, fordi jeg er voksen nok til å styre dette. Og å si at det er greit for deg å drikke alkohol, men å si at du mister inegriteten fordi du skal nekte de å spise det du spiser blir rett og slett for dumt for meg. Du velger ut det du vil beholde, men velger bort ting hos partneren din som du ikke vil ha der. Vel, hva ville du sagt, om partneren din krevde at du sluttet å drikke alkohol? Man kan fint spise snop, ETTER at barna har lagt seg. På lik linje somd u drikker alkohol UTEN barna tilstede. Jeg anser meg som et godt forbilde for mine barn, fordi jeg setter grenser for dem. Jeg er der for dem, støtter dem, deltar i deres fritidsaktiviteter, tar de med ut i skog og mark, drar på telttur, drar på fisketurer, og krever at de skal spise sunne og gode måltider 6 dager i uken. På lørdagen får de snop, vi lager noe ekstra godt til middag og de får drikke den brusen de vil. Ikke en sunn dag, men det er kosedagen deres. Men jeg spiser snop ETTER at de har lagt seg, om jeg får lyst på dette en dag. Og det UTEN at de vet noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2007 #109 Skrevet 22. mars 2007 Likevel, dette kommer an på HVOR mye sjokolade hun faktisk drikker og om hun i det hele tatt rører på seg ellers. Jeg er overvektig, veier 97 kilo og er 167 høy. Veide det samme da jeg ble gravid. Jeg drikker nok 1,5 liter lettbrus om dagen og spiser innimellom, om ikke hver dag, sjokolade. Jeg hadde overhodet ingen problemer med fødselen og klarer fint å gå laaange turer med fireåringen min på skuldrene. Kondisen er på samme linje som min mann som ikke finnes overvektig, men røyker. Overvektig er ikke det samme som å være i dårlig form. Nå virker det ikke som min mann syns jeg ser ut som en mann, men jeg vet ihvertfall ikke at det er noen "byrde" for han når vi skal være aktive sammen. ← Selv om du og din mann er i like dårlig form betyr ikke det at dere er sunne. Om noen år vil du muligens merke konsekvensene av overvekten, dessverre.
Gjest TS Skrevet 22. mars 2007 #110 Skrevet 22. mars 2007 Madame Felle, ja jeg skjønner hva du mener nå. Vi to har litt ulikt utgangspunkt, men jeg synes det høres ganske greit ut slik du har ordnet det. Måtehold er vel stikkordet. Det er så vanskelig for meg å skjønne at folk ikke klarer å begrense inntaket av usunnheter, men hele tiden må "trø i trynet." Jeg ser selv når jeg begynner å bli feit, og dermed spsier mindre og regulerer det, men folk som bare fortsetter i samme tralten. Jeg vet jo det er mye psykologisk, det å trøstespise, eller føle seg glad "bli ruset på sukker", eller bli grepet av gi faen jeg blir feit, men bryr meg ikke. Dessuten så må det jo vær et slag for selvtillitten og se at klærne bare krymper. (dumme vaskemaskin) Og ikke minst dyrt og stadig måtte kjøpe inn nye klær, eller kanskje det er derfor kvinner er så opptatt av å kjøpe klær?
*Zoe* Skrevet 23. mars 2007 #111 Skrevet 23. mars 2007 (endret) Likevel, dette kommer an på HVOR mye sjokolade hun faktisk drikker og om hun i det hele tatt rører på seg ellers. Jeg er overvektig, veier 97 kilo og er 167 høy. Veide det samme da jeg ble gravid. Jeg drikker nok 1,5 liter lettbrus om dagen og spiser innimellom, om ikke hver dag, sjokolade. Jeg hadde overhodet ingen problemer med fødselen og klarer fint å gå laaange turer med fireåringen min på skuldrene. Kondisen er på samme linje som min mann som ikke finnes overvektig, men røyker. Overvektig er ikke det samme som å være i dårlig form. Nå virker det ikke som min mann syns jeg ser ut som en mann, men jeg vet ihvertfall ikke at det er noen "byrde" for han når vi skal være aktive sammen. ← Du har helt rett i at overvektig ikke nødvendigvis er det samme som å være i dårlig form. Vel du hører stadig om underverker. Folk som faller fra store høyder og overlever. Folk som er kraftig overvektig og klarer seg fint (sier så i hvert fall) ← Det er vel neppe bare underverker i alle studiene som er referert til lenger ned i innlegget? Du klarer fint å gå laange turer med fireåringen din på skuldrene. Med den kroppen du har så klarer du vel å gå turer med hele familien på skuldrene. Har du hørt sangen Romba med Gunn. På størrelse med en liten traktor.... og ....kretsmester i alt som er stort og kan kastes langt.... Du kan jo se hvor lenge du lever i forhold til et gjennomsnittsmenneske, og hvilken livskvalitet du får. Det er veldig egoistisk å bli så overvektig. Tenk på dine barn som mister sin mor i ung alder på grunn av kreft, hjertefeil, diabetes og alle sykdommene som overvekt fører med seg. Du må tenke lenger enn til kjøleskapet. Skam deg! Er du ikke en byrde nå. Hvor gammel er du egentlig? Ingen skal være en byrde i 30 årene, men med den kroppen vil du bli en byrde når du nærmer deg 50. Spesielt hvis du fortsetter å vokse. Kanskje du har en mann som ikke er så opptatt av utseende. Det er ganske mange menn som godtar sin kjære som hun er og det er bra, men det veier ikke opp for det helsemessige aspektet. Det finnes ingen forskning som sier at det er sunt å være overvektig. ← Her synes jeg det var litt skralt med kunnskapen, så jeg tillater meg å fylle på. "You can be fit and fat," says Dr. Jody Wilkinson, a researcher at the Cooper Institute for Aerobic Research in Dallas, Texas. "And it's better than being skinny and sedentary." Wilkinson and his colleagues at the Institute have produced strong evidence in support of this claim. Consider some of their findings: A 1995 study published in the International Journal of Obesity involving more than 25,000 men tracked over a 23-year period found that cardiorespiratory fitness was a better predictor of heart disease than weight. In other words, overweight men weren't necessarily at high risk for heart disease if they were fit. A study published in the October 1999 issue of the Journal of the American Medical Association found that obese men who exercised regularly had death rates, based on any cause, only slightly higher than those of unfit men of normal weight. (Obese men who didn't work out had death rates two to three times those of the normal-weight men; thus, exercise offered substantial protection even to very heavy men.) A study published in a 1998 issue of the International Journal of Obesity showed that of 21,000 men, unfit men were much more likely to die of heart disease than fit men -- regardless of how much they weighed. http://archives.cnn.com/2000/HEALTH/diet.f....wmd/index.html Endret 23. mars 2007 av *Zoe*
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2007 #112 Skrevet 23. mars 2007 Det er et veldig touchy tema, hun har drevet det sånn i årevis, og hun er godt utdannet, i 30 årene og litt overvektig. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å såre henne, hun betyr veldig mye for meg, men jeg vil henne vel. Hvis jeg ikke har sjokolade eller brus i hus når hun kommer på besøk blir hun lei seg og "skuffa over meg". Håper noen har gode tips her. ← For å sitere deg selv: Det ville vært helt uakseptabelt at våre fremtidige barn drakk brus og spiste sjokolade utenom i helgene. Denne filosofien vil jo ryke hvis moren gjør det. Synes dette er en helt grei og ikke sårende måte å legge frem temaet på!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2007 #113 Skrevet 23. mars 2007 hm, merkelig da at alle andre enn denne kvakksalveren insisterer på at overvektighet er usunt og fører med seg mange sykdommer. han er vel den eneste som går i takt da. det fantes kjøpt og betalt forskere som forsvarte røyken også i sin tid. ← Man skal aldri ta det kun en hevder som god fisk uansett. Hvilke forskings resultater har han å vise til som er så overveldene gode at de velter all annen forsking?? Klarer ikke å forstå hvordan mennesker kan svelge slikt... Vi burde gi folk en bedre grunnutdannelse så har bedre forusettinger for å forstå hva man skal tro og ikke tro. Det er ikke all forskning som er god fisk, det er strenge kriterier som må fylles!!!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2007 #114 Skrevet 23. mars 2007 Selv om du og din mann er i like dårlig form betyr ikke det at dere er sunne. Om noen år vil du muligens merke konsekvensene av overvekten, dessverre. ← Dette vet du da ingenting om. Vi er ikke supertrente, men i normal god form. Mannen min spiller fotball 2 ganger i uken og jeg svømmer 1 gang i uken og trener helsestudio 1 gang i uken. Tror du at det er 97 kilo rent fett du eller? Alt det andre håpløse som har blitt skrevet om meg og min vekt velger jeg å ikke kommentere.. Det er artig hvordan dere tror man må se ut som en hval fordi man veier mer enn gjennomsnittet.. Jeg sier ikke at det er sunt å drikke brus og spise sjokolade hver dag som dama til TS gjør, men ettersom han gjør et så stort poeng ut av at hun kommer til å bli en hval og at han ikke kommer til å klare å bevege på seg følte jeg det var på sin plass å nyansere folks fordommer om overvektige. Om hun ligger på sofaen dag ut og dag inn og ikke vil være med på noe er det en annen ting og da forstår jeg at det kan være frustrerende for trådstarter. Jeg ville tatt opp det helsemessige aspektet med henne for å prøve å få til en grei dialog.
Gjest TS Skrevet 23. mars 2007 #115 Skrevet 23. mars 2007 Vi er ikke supertrente, men i normal god form. Mannen min spiller fotball 2 ganger i uken og jeg svømmer 1 gang i uken og trener helsestudio 1 gang i uken. Tror du at det er 97 kilo rent fett du eller? ← Vel jeg vet ikke om du har sjekket BMI'en (Body Mass Index) din. Men den er altså 34,8. Over 30 er reknet som godt overvektig, og maks grense for det som er ansett som sikkert for å ha en del jobber. Med andre ord, en som går ut i arbeidslivet må gi slipp på en del jobber fordi arbeidsgiver ikke tør å ta personen inn på grunn av risikoen. Jeg kjenner også folk som trener helsestudio av og til. Men hva blir gjort inne på det helsestudioet? Mye snakking og lite trening? Eller er det en time effektivitet? Svømme 1 gang i uken? En gang i uken og hopper uti og svømmer 50m og så opp igjen, eller 1000m hver gang? Har du et mål med treningen? Noe fremgang? Et fast mønster du jobber deg gjennom, eller bare er der en time, til samvittigheten er tilfredsstilt? 2 økter i uken er bra det for en gjennomsnittlig kvinne, med barn og mye å gjøre, hvis det blir gjort rett, men effekten trenger ikke å vær særlig stor hvis det blir gjort feil.
Gjest Gjest_Cronos_* Skrevet 23. mars 2007 #116 Skrevet 23. mars 2007 "Hvorfor kan jeg ikke få lov til det, da?" "Fordi!" Er ikke det oppdragelsens 101 om hvordan man ikke skal gjør det? ← "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"-varianten
*Zoe* Skrevet 23. mars 2007 #117 Skrevet 23. mars 2007 hm, merkelig da at alle andre enn denne kvakksalveren insisterer på at overvektighet er usunt og fører med seg mange sykdommer. han er vel den eneste som går i takt da. det fantes kjøpt og betalt forskere som forsvarte røyken også i sin tid. ← Nå må du lese det du uttaler deg om, da. Det er snakk om flere studier med flere titalls tusen mennesker som har blitt fulgt opp over flere tiår. Det sier ingenting om at overvekt ikke er en risikofaktor. Det sier heller ikke at overvekt i seg selv ikke er usunt. Det som det derimot sier noe om er at det er flere ting som spiller inn og at helserisikoen overvekt til en viss grad kan oppveies av at man ivaretar helsen godt på andre områder og at det er mulig å være i god form selv om man er tung. Det sier også at det i forhold til kardiologiske sykdommer kan være "bedre" å være overvektig og godt trent enn normalvektig og utrent. Det vil ikke si at overvekt er optimalt. På samme måte er f.eks. overvektige etter sigende mindre utsatt for benskjørhet. Vi er hele mennesker og det er da ikke så forferdelig ulogisk at man ved hjelp av andre tiltak kan bedre situasjonen selv om man er overvektig? På sikt vil jo sannsynligvis også den livsstilen som gir en bedre helsestatus også medføre vektreduksjon. Det positive her er etter mitt syn at helsegevinsten ved å legge om livsstilen kommer såpass tidlig. Selv om man altså er overvektig fortsatt. Men det er klart at om du føler en personlig tilfredsstillelse av å basere ditt virkelighetssyn og menneskesyn på grunnlag av kroppsrasisme får det være en stutthet for din egen regning. Etter siste del av innlegget ditt å dømme skulle du nok ikke ha noen problemer med å leve med det. Påstanden i tråden var at det ikke fantes forskning om at det var mulig å være i god form når man var overvektig. Den mener jeg at jeg har imøtegått.
Gjest Pax Skrevet 23. mars 2007 #118 Skrevet 23. mars 2007 Halvannen liter lightbrus hver dag gjør vel ikke noe? Tror det meste beror på vaner. Selv drikker jeg vann og te, og en sjelden gang saft. Men jeg kjenner voksne mennesker som ikke liker vann eller melk, som MÅ ha sjokoladepulver i melka, og som MÅ drikke brus eller saft. Vann går ikke. Og det er helt greit, så lenge det ikke er barn inne i bildet. Men om det kommer barn må man endre vanene sine; Det er jo både usunt og dyrt å drikke brus i stedet for vann. Om jeg hadde en kjæreste som drakk brus hver dag og kjøpte en sjokolade, ville jeg gitt beng i det. Hans valg. Man blir ikke feit av en liten sjokolade, selv om man spiste en hver dag. Usunt ja; Men skal vi være helsefriker i ett og alt, da? Hørtes kjedelig ut, spør du meg. Skulle jeg liksom vært en mat-nazi som kontrollerte og godkjente alt han spiste? Det gidder jeg i alle fall ikke.
*Zoe* Skrevet 23. mars 2007 #119 Skrevet 23. mars 2007 Forøvrig vil jeg si at når det kommer til sjokolade hver dag, så kan det ha helsegevinster om man gjør det riktig. Da snakker jeg altså om riktig type og mengde. Små mengder mørk sjokolade har vist seg å ha positive helsegevinster. Brusen er jeg derimot skeptisk til. Også den med kunstige tilsetningsstoffer. Om ikke annet så kan det kanskje være en tanke å gå for moderasjon der? En liten boks per dag må da være bedre en halvannen liter i første omgang? Så kan man kanskje ta det derfra og trappe ned videre.
punktom Skrevet 23. mars 2007 #120 Skrevet 23. mars 2007 Halvannen liter lightbrus hver dag gjør vel ikke noe? Det er ikke sukkeret som etser bort emaljen fra tennene, så halvannen liter med sur drikke om dagen gjør deg nok ikke spesielt vakrere med tiden. Om jeg hadde en kjæreste som drakk brus hver dag og kjøpte en sjokolade, ville jeg gitt beng i det. Hans valg. Man blir ikke feit av en liten sjokolade, selv om man spiste en hver dag. Nå har vel trådstarter nevnt at kjæresten har lagt på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå