Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har migrene uten å egentlig ha funnet noen typisk sammenheng med noe annet enda, men idag spiste jeg ganske lite, og har/hadde bare drukket ett glass vann, og for noen timer siden kom migrenen...I tillegg føltes det ut som at jeg skulle til å besvime i butikken istad.

Kan det rett og slett være blodsukkeret (eller ujevnt blodsukker da...) som trigger migrenen min?

:sjenert:

Skrevet

Jeg vet ikke om det er akkurat blodsukkeret, men jeg hadde en lang periode det jeg og samboeren min kalte "tirsdagsmigrene". Jeg hadde nemlig migrene hver tirsdag i lange tider og etterhvert fant jeg ut at det måtte være fordi tirsdagen var den travleste dagen min. Jeg måtte opp tidlig og hadde dermed liten matlyst og spiste nesten ikke frokost, og hadde i tillegg ikke fått så mye søvn som jeg trenger. I tillegg var dagen så fylt at jeg ikke alltid rakk noe særlig lunsj. Jeg er sikker på at kombinasjonen lite mat, lite søvn og travelhet utløste migrene hos meg.

Skrevet

Kan bare være at kroppen din viser tegn at du trenger hvile - i din situasjon - mat. Tror de fleste blir svimle og får vondt i hodet hvis de går dagen lang uten mat. Har en form for migrene selv (selvom legen ikke godkjenner det som migrene), men vet det ikke har noe med mat og søvn å gjøre. :)

Skrevet

Jeg vet ikke med migrene, men lavt blodsukker kan utløse hodepine i alle fall. Og det kan for lite vann/væske også. Så når begge deler kan utløse hodepine hver for seg er det vel ikke utenkelig at en av tingene eller begge kan være årsak til ditt migreneanfall. Vanskelig å vite hva det var, for når man ikke spiser nok drikker man som regel ikke nok heller.

Skrevet (endret)

Ja. Uregelmessigheter kan trigge migrene.

Mange blir bedre når de spiser og sover regelmessig.

Endret av *Zoe*
Skrevet

En av de viktigste reglene som migrenikere er å holde blodsukkeret stabilt. Spis ofte og ikke for mye hver gang. Sjekk forøvrig ut migrene.no og den svenske migrenesiten som er enda bedre, migran.org Triggerne er forskjellige for alle, men det er lurt å føre dagbok over mat, søvn og gjøremål. Hvis du er heldig kan du etterhvert finne et mønster og unngå dine triggere.

Skrevet
Jeg har migrene uten å egentlig ha funnet noen typisk sammenheng med noe annet enda, men idag spiste jeg ganske lite, og har/hadde bare drukket ett glass vann, og for noen timer siden kom migrenen...I tillegg føltes det ut som at jeg skulle til å besvime i butikken istad.

Kan det rett og slett være blodsukkeret (eller ujevnt blodsukker da...) som trigger migrenen min?

:sjenert:

Noen ganger, hvis jeg spiser mye godteri, druer eller drikker druejuice-kan jeg få intens hodepine... jeg kan også få hodepine ved å spise enkelte sjokolader(feks japp) det kan være enten allergi eller blodsukkeret som blir for høyt..?...

Skrevet

Sjokolade er en av den verste fy-maten, likeså rødvin, sitrusfrukter og endel krydder. Men dette er forskjellig fra person til person så klart. Og de fire S`ene er en huskeregle, søvn, salt, sukker og stress.

Skrevet
Sjokolade er en av den verste fy-maten, likeså rødvin, sitrusfrukter og endel krydder.  Men dette er forskjellig fra person til person så klart.  Og de fire S`ene er en huskeregle, søvn, salt, sukker og stress.

Er det virkelig fy-mat? Herregud, det er det eneste jeg spiser :P

Skrevet
Sjokolade er en av den verste fy-maten, likeså rødvin, sitrusfrukter og endel krydder.  Men dette er forskjellig fra person til person så klart.  Og de fire S`ene er en huskeregle, søvn, salt, sukker og stress.

Det kan nok stemme for mange, men ikke for meg. Hverken sjokolade, sitrus eller krydder (drikker ikke vin) utløser migrene hos meg. Heller ikke salt eller sukker, men lite søvn + lite mat + stress på en gang var altså det verste for meg. Eller, det aller verste var i grunnen p-pillene, da jeg endelig sluttet med dem forsvant migrenen.

Skrevet

Så fint at du ble kvitt migrenen, Arkana ! Det må være deilig ! :)

Skrevet
Så fint at du ble kvitt migrenen, Arkana !  Det må være deilig ! :)

Ja, det er fantastisk. Et helt annet liv! Kan telle på én hånd migreneanfallene jeg har hatt siden jeg sluttet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...