Gjest Emera Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Datteren min på ni år er veldig oppblåst i magen. Hun har melkeintoleranse, men ikke glutenintoleranse. Ellers så regner jeg med at hun har arvet den følsomme magen fra min morsslekt, der det er mange med samme problem, uten at noen har helt funnet ut hvorfor. Om morgenen er magen hennes som vanlig, men utover dagen eser den ut og blir gjerne spent som et trommeskinn. Ja, de som har dette problemet selv kjenner seg sikkert igjen. Er det noen som har råd? Har noen prøvd helsekostprodukter, finnes det noen slike som barn kan ta? Eller har noen god erfaring med for eksempel spelt? Hun er ikke plaget med forstoppelse, men det kommer mye luft ut utpå ettermiddagen. Det siste kan gjerne bli plagsomt i sosiale sammenhenger etter som hun blir eldre. Jeg baker brødet hun spiser, og handler litt på Godt Brød, så hun får sjelden eller aldri "glutensprengt" industribrød.
Gjest Emera Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Hehe, der kan man se. Mageproblemer er ikke enkelt å forstå...
Gjest Mayamor Skrevet 20. mars 2007 #3 Skrevet 20. mars 2007 Nei det er ikke det. Jeg har problemer seg med oppblåst mage. Vi også baker eget brød. Har fått diagnoser alà irritert tykktarm, candida (?) sopp i tarmflora. Tips om å unngå å spise løk, kål, kullsyreholdige produkter, erter, bønner, vin, melk... Ta naturmiddelet Candida(?). Har noen tabletter (Egazil Duretter) som tar de vondeste toppene når det står på som verst. Jeg synes dette er et veldig difust tema. Rådene spriker - det den ene sier en må gjøre slik, sier neste: nei ikke slik, men slik osv... Abbonerer på tråden og håper andre har noe bedre å komme med.
Gjest Mayamor Skrevet 20. mars 2007 #4 Skrevet 20. mars 2007 Du kan kanskje lese litt her: http://www.helsenytt.no/artikler/laktoseintoleranse.htm Lider du av laktoseintoleranse? - Har du problemer med oppblåst mage, mageknip og diare? Oppstår disse problemer etter at du har spist eller drukket melkeprodukter? Da kan det tenkes at du lider av laktoseintoleranse. Det betyr at man ikke tåler melkesukker i melken. Normalt blir melkesukkeret nedbrutt i tynntarmen. Hos mennesker med laktoseintoleranse går det i stedet direkte over i tykktarmen der det spaltes av bakterier.
Gjest Emera Skrevet 20. mars 2007 #5 Skrevet 20. mars 2007 Nei, dette er ikke enkelt. Datteren min har vært undersøkt, men det ser ut til å være umulig å finne ut hva som er årsaken til disse problemene. Bortsett fra intoleransen mot melk, den vet vi om. Kanskje noen har prøvd alternativ behandling med suksess?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå