Gå til innhold

Hvilken bærbare pc er best?? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ute etter en brukbar bærbar pc, rimelig, og grei nok til surfing og nedlasting av musikk. Ikke har jeg den store pelilinga på disse maskinene, så er det noen som vet? Hvor mye får jeg for ca. 9000/10.000.-? Går det an å finne noe billigere? Til mitt bruk, så har jeg jo ikke behov for noe avansert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg betalte 13 000 for min Packard Bell.

Jeg fant svært lite kvalitet under den prisen. Det du må gjøre, også i den prisklassen jeg satte, er å prioritere vekk en masse ting.

De pakker sammen div. finesser, og tar vekk andre, for å passe inn i såpass lave prisklasser.

Du trenger jo helst kjapp hastighet, om du skal bruke internett og laste ned musikk. Jeg kan ikke mye om dette, men spør noen i omgangskretsen din om hva de vil anbefale - og be helst en av dem å bli med deg når du kjøper.

Tenk over hva du absolutt MÅ ha, og hva du ikke trenger - jeg prioriterte f.eks. DVD-spiller fremfor endel andre ting.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Har erfart det at å tenke økonomi når man skal ha laptop, det betyr å kjøpe ordentlige greier med en eneste gang. Hold deg langt unna maskiner fra Elkjøp og Dell.

Anbefaler Toshiba, de har vært markedsledende siden steinalderen snart.

(steinalderen for laptoper er ca 1988)

WildThing

"I once was blind but now I see"

Skrevet

Hoppla!Du kan trygt gå og kjøpe deg en rimelig laptop hos elektrokjedene.Dem de har holder lenge til ditt bruk,så også for meg.Jeg kjøpte meg den rimeligste kjekkeste jeg kunne finne,som er en Compaq til 11.000,-.

Laptoppene de selger nå er blitt så bra og heftige at de konkurrerer for alvor med stasjonære pc.Ok,jeg skjønner at det er en jungel der ute;hva skal du kikke etter,og hva skal du ikke bekymre deg for...

Alle produsentene bruker de samme komponentene,de prioriterer ulikt for hver modell,er du med?Den ene prioriterer kanskje gode høyttalere og sterkt batteri,mens en annen produsent velger å satse på godt skjermkort og lett vekt.Alt må veies for og imot,for å få det ned på en akseptabel pris for kunder.

Om jeg skal gi deg et råd,ville jeg valgt mest mulig hard disk og mange porter/innganger.Den jeg valgte har kun 10 GB,og det blir knapt om du vil laste ned litt musikk og slikt.Jeg valgte bort DVD-spiller og sparte 2000,-på det.Om et år eller to er det kommet såpass mye nytt at du da kan gå til innkjøp av enda en ny laptop.Tenker da på porter og plugger etc.

Forøvrig kan jeg legge til at batteriet på laptopen min er gått til helsike nå,jeg ANER ikke hvorfor!Den er bare 10 mnd gammel.(Kan ha noe med å gjøre at vi på skip bruker 50-60 Hertz,mens i norske hus er det 50 Hertz!)mumle-mumle.....Om jeg ikke får det på garantien,koster et nytt et rundt 1500,-(HYYYL)

Nuvel,håper du ble litt klokere her :blunke:

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Jeg har også en slik Compaq til ca 15.000,-

Dårligste kjøpet jeg noensinne har gjort. Mine dataingeniørvenner ler rått av meg, selv han som jobber på Elkjøp.

WildThing

"det er en forskjell på leketøy og verktøy"

Skrevet

Til informasjon:

I November 2002 hadde Toshiba ca. 11% markedsandel. Ikke akkurat markedsleder :-( De ble forbigått av konkurrentene "ages ago".

Topp 3 i markedsandeler på samme tidspunkt er forøvrig:

HP: ca.25%

Dell: ca.19 %

Fujitsu Siemens: ca. 15%

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

vel, nå snakket jeg om kvalitet.

Skrevet

Hva "markedsleder" innbærer kan sikkert diskuteres, En vanlig definisjon er markedsandeler, og der er Toshiba definitivt ikke markedsleder.

Markedsleder på kvalitet? Hmmm....har ikke sett noen kvalitetstester der Toshiba har kommet best ut på aldri så lenge.

Forøvrig er det jo merkelig at kun 11% av markedet kjøper Toshiba dersom disse er klart best på kvalitet.

Jeg har ikke til hensikt å sverte Toshiba. Jeg synes at de har bra produkter. Jeg synes bare påstanden om at de er markedsleder innen laptop var vel bastant ifht til markedssituasjonen.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Markedsledende innen pris blir egentlig en håpløs sjanger å redigere sitt eget innkjøp etter. PC er absoilutt ikke noe du går etter de billigste alternativene, det lønner seg å gå etter kvalitet og support (selvfølgelig skal du velge det alternativet som gir deg den billigste av samme produkt)

Toshiba har hatt mange inovative løsninger helt siden starten, og de har vel de produktene jeg har mest tiltro til. Jeg har hatt både Fujitsu og nå Compaq, produkter jeg valgte fordi prisen var rett for meg akkurat da. Kvaliteten vitner tydelig hvorfor de er billige, desverre.

Ja, det finnes mange produsenter som definitivt har bedre maskiner enn Toshiba, men gjengs for dem alle er at jeg synes de har unødvendig høye priser, eller at jeg er usikker på support-egenskapene her i Norge.

Ut i fra dette, så velger jeg Toshiba neste gang. Følger på PC-nerde-venene mine, og regner med at de har den peilingen de gir inntrykk av.

Jeg beklager at jeg var upresis i min omtale som markedsledende.

WildThing

"pent innpakket dritt er fortsatt dritt"

Skrevet

Joda, jeg enig med deg i hva du sier om kvalitet på produkter. Både Toshiba og mange andre har gode produkter. De aller fleste produsenter har også produkter i ulike prisklasser som er tilpasset ulike segmenter, og som ikke kan sammenlignes helt uten videre.

PS: Markedsandeler regnes ikke ut fra PRIS men antall enheter solgt i totalmarkedet uavhengig av pris (pirke, pirke ;-))

Over til det opprinnelige spørsmålet:

Jeg regner mad at svarene her vil være veldig ulike, så det er vanskelig å velge ut fra det. Folk her har PC´er fra en rekke ulike produsenter, i ulik "årgang", ytelse og pris. Hver enkelt har også forskjellig behov, og kompetansenivå, og bruken av en og samme PC kan derfor oppleves forskjellig fra bruker til bruker.

Velg PC fra en kjent produsent, som har Norsk support. Gå ikke utelukkende etter pris, men se først på behovene dine, og deretter på hva du kan få innefor ditt budsjett.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

hehe, men du er enig om at det ofte er de billigste produktene som selger best? ;)

Skrevet

Til konsumentmarkedet er det kanskje slik at de billigere modellene selger best. Etterhvert har jo PC prisene generelt gått kraftig ned, så det er fullt mulig å skaffe seg et god PC til skapelig pris :-)

Skrevet

Prisen er jo litt avhenig av HVA du skal bruke PCen til..

Jeg ville statset på www.dell.no tror jeg:)

Har en IBM-latop som jeg er veldig fornøyd med, men disse er dyre.. :-? (Thinkpad T23 1GHz,255+128MBRAM,20GBHD, DVD..)

Skrevet
Hold deg langt unna maskiner fra Elkjøp og Dell.  

eeeh.... men elkjøp selger da også toshiba - og maskinene blir da ikke dårligere så fort de kommer inn på elkjøp-lageret?

Skrevet

Elkjøp fører både fujitsu siemens, packard bell, toshiba, hp m.fl.

Problemet med å kjøpe laptop hos Elkjøp og liknende kjeder er at de som skal selge ikke har peiling på hva de holder på med. De lyger deg heller rett opp i trynet enn å si at de ikke vet noe.

Dette vet jeg av egen erfaring da jeg selv skulle kjøpe laptop.

I disse kjedene blir de ansatte sendt på kurs for å lære om vaskemaskiner og komfyrer, men en laptop, som ofte koster 3 ganger så mye som en vaskemaskin eller komfyr, DET er de ikke kurset på.

Forstå logikken den som kan.

De presterte blant annet å påstå at combi cdrom/cdrw/dvd kunne brenne cdr på 40-ganger.

At det går an å være så totalt *****, man trenger ikke være geni for å skjønne at med den aktuelle laptopen hadde det blitt overoppheting ved slikt. Ikke hadde de peiling på hastigheten på dvd'en heller.

Ikke var de spesielt interessert i å selge til meg heller, selv om jeg var villig til å betale en pris tilsvarende 3 vaskemaskiner av meget god kvalitet.

Jeg endte opp med maskin hos Dell jeg, og er storfornøyd. Jeg er fornøyd både med service og aller viktigst maskinen. De var interessert i å gi meg valuta for pengene.

Gjest Liten
Skrevet

Skjønner poenget, Orakel! Men de er ofte gode på pris. Det jeg gjorde var å ta meg en runde både til databutikker som har peil på hva de selger og til kjedebutikkene for å finne ut hva som var rett maskin for meg, deretter gikk jeg til Elkjøp og fikk pressa prisen deres ned med nesten 2000.

Hadde lyst å kjøpe maskinen der ettersom de tilbyr en meget gunstig forsikring på datamaskiner, men er helt enig i at en bør oppsøke andre steder for kunnskap om varene. Pengene mine, de legger jeg imidlertid igjen der jeg får mest for dem! :briller:

Skrevet

Jeg har ingen laptop jeg, men har en del erfaring gjennom jobben.

Der går IBM for å være det beste. Men som sagt tidligere her, så er disse dyre. Har også veldig positivt inntrykk av Dell sine laptoper (og stasjonære).

Alle laptoper blir dyre den dagen de går i stykker..

Ville valgt en stasjonær om jeg ikke var avhengig av en laptop.

Prisene er på vei nedover.

Skrevet

En stor fordel med dell sine laptoper, er at du selv kan bestemme hva du vil bruke pengene på. F.eks. prioritere skjermkort over cd-brenner osv.

Skrevet
Skjønner poenget, Orakel! Men de er ofte gode på pris. Det jeg gjorde var å ta meg en runde både til databutikker som har peil på hva de selger og til kjedebutikkene for å finne ut hva som var rett maskin for meg, deretter gikk jeg til Elkjøp og fikk pressa prisen deres ned med nesten 2000.

Hadde lyst å kjøpe maskinen der ettersom de tilbyr en meget gunstig forsikring på datamaskiner, men er helt enig i at en bør oppsøke andre steder for kunnskap om varene. Pengene mine, de legger jeg imidlertid igjen der jeg får mest for dem! :briller:

Jeg visste utmerket godt hva jeg ville ha da jeg var på Elkjøp, men jeg kjøper ikke dyre ting av tullinger.

Noen ganger er Elkjøp og liknende god på pris ja.

Men jeg er sjeleglad for at jeg ikke endte opp med maskin derfra.

Jeg fikk en mye bedre maskin fra Dell til omtrent samme prisen som jeg hadde tenkt å betale for en fujitsu siemens hos Elkjøp. Men dette er nå et halvt år siden, og prisene og modellene har allerede endret seg en del.

Dell har ofte gode tilbud, det er bare å følge jevnlig med på nettsidene deres.

Gjest Liten
Skrevet
Jeg visste utmerket godt hva jeg ville ha da jeg var på Elkjøp' date=' men jeg kjøper ikke dyre ting av tullinger.[/quote']

he he.... jeg har sansen!

i prinsippet liker jeg ikke å handle noe som helst av tullinger jeg heller, men om tullingen er tullete nok til å gi meg en bedre pris enn hans mindre tullete kolleger i en annen butikk, så har ikke jeg råd til annet :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...