ZINA Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Hei, Ifjor plantet jeg ut stemor blomter i verandakasse, og den døde etter så kort tid. Ble lei meg Jeg fant ut at jeg hadde for lite stein under jorda og siden blomsterkasse har ingen hull så svømte stemorblomstene i vannet. Nå lurer jeg på: 1. Hvordan kan jeg lage hull i kassen? Har kjøpt frø og tenkt å så først innendørs. 2. Kan jeg så karseblom i samme kasse? Vil være stor takknemlig for deres svar og evt. tips.
Blåklokke Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Gleder meg til snart å plante stemorsplanter selv ! Er det verandakasser av plast du har ? Da pleier jeg å lage 5-6 hull med en syl (spiss skrutrekker..) Og med et lag av singel eller småstein over blir det fin drenering for blomstene. Og karse går sikkert fint sammen med stemorsblomstene. Jeg fant den første blåveisen idag og ble så glad ! Lykke til !
Leo Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Å så stemorsblomster nå tror jeg du kan glemme. De jeg vet om som sår stemorsblomster selv starter mye tidligere og har tilgang til ekstra lys. Ikke er det lønnsomt heller med tanke på hva de koster. Blomkarse kan du imidlertid fint så selv, men de ville jeg ha ventet litt med. I vanlige beboelsesrom blir de bare lange og skrante hvis du sår dem for tidlig fordi det blir for varmt og for lite lys. De fineste plantene tror jeg du får hvis du venter en måneds tid med å så og lar dem stå ute så mye som mulig etter at de har spirt. (La dem f.eks. stå ute i solen om dagen og ta dem inn når det er fare for frost). Da får du tettere og mer herdige planter. (Ja, jeg har forsøkt det meste innen såing av blomkarse ...). I teorien er det ikke noe problem å ha blomkarse og stemor i den samme kassen, men etter hvert vil blomkarsen bli mye større og kvele stemoren. Nå er det imidlertid slik at stemor er finest på begynnelsen av sommeren, mens hjemmesådd blomkarse ikke blomstrer før i juli en gang, så hvis du baserer deg på at blomkarsen skal "ta over" for stemoren og sørger for at det er plass nok, så kan det gå bra. Vær imidlertid oppmerksom på at blomkarse er utsatt for luse- og larveangrep, så det er fort gjort å ende opp med en snauspist kasse/krukke hvis man ikke følger med. Hull i kassen kan du lage med et vanlig bor tilpasset materialet i kassen. Det behøves bare et par små hull pr. kasse og husk å plassere dem slik at vannet ikke havner hos naboen under når det regner. Selv har jeg forsøkt det meste innen "balkonghaging" og hvis jeg skal få lov til å komme med en liten anbefaling, så anbefaler jeg deg å kjøpe det hagesentrene kaller "Million Bells" til blomsterkassene dine. Dette er min absolutte favoritt blant balkongplantene siden den blomstrer hele sesongen fra mai til frost, tåler det meste av vær og vind og er lite utsatt for luse- og sykdomsangrep. Dessuten finnes de i mange forskjellige farger.
Leo Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 Stemorsblomster har forresten en enorm fordel i forhold til de fleste andre typiske balkongblomster og det er at de tåler temmelig mange kuldegrader. Dermed kan de plantes ut tidlig, d.v.s. i slutten av april eller enda tidligere, mens man de fleste steder i landet må vente i hvert fall til etter 17. mai med andre planter fordi det fremdeles er fare for nattefrost. Nå har jeg etter hvert fått egen hage, men i mine krukker og kar kommer jeg til å plante stemor nå om ikke så alt for lenge og når faren for nattefrost er over (Her vil det si i slutten av mai) bytter jeg dem ut med noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå