Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere det er viktig å by barn i oppveksten?

Her er noen stikkord. Aktivitet. Ernæring. Opplevelser. Trygghet.

Skriv gjerne litt om hva dette betyr konkret for dere. Vi har begynt å diskutere familieforøkelse, og er derfor interessert i innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste for meg å gi barnet mitt er trygghet. For meg er dette det overordnede. Barnet skal være trygg på meg som mor, på sin far og på oss som familie. Han skal være trygg på at vi stiller opp for han og at vi er, uansett hva som skjer, veldig veldig glad i ham.

De viktigste "tingene" vi kan gi han i livet er selvtillit og tro på seg selv. Uansett hvor mye jeg gjerne vil leve livet for han, så må han jo gjøre det selv og han må lære å takle livets motgang på en konstruktiv måte.

Skrevet

Det viktigste jeg kan gi min datter er kjærlighet, trygghet, tro på seg selv, faste rutiner og å oppdra henne til å bli et godt menneske.. :)

Synes det er viktig med grensesetting, og ros og oppmuntring.

Skrevet

det viktigste for oss er trygghet. Og at vi annerkjenner følelsene deres, samme hva det er. At de alltid kan komme til oss, og straff er noe som ikke brukes her i huset.

Tillit, til dem, og å gi dem tillit til selv selv og sine drømmer.

Vise dem at verden er full av muligheter, ikke begrensninger.

Vise dem hele oss selv, hvem vi er, ikke bruke maske.

Respektere dem, deres følelser, meninger og oppfatninger. Og på den måten lære dem å respektere andre, av ekte grunner. Respektere mennesker, dyr og jorden vi lever på.

Gjest Elastica
Skrevet

Det viktigste tror jeg må være å gi barnet trygghet. Samtidig prøver jeg å tenke på at de skal føle seg elsket og respektert.

Jeg tror man kan oppnå dette ved å ha faste, trygge rammer i hverdagen, mye tid med barna (kvalitetstid er det teiteste ordet jeg vet om...) og gi dem troen på at vi alltid vil deres beste. Ikke la hjemmet bli en markedsplass hvor man kan forhandle seg frem til alt, men la det bli en selvfølge at det er foreldrene som bestemmer.

Jeg ønsker meg selvsagt trygge barn, med en god porsjon tro på seg selv, med respekt for andre, uansett hva slags mennesker det er. Jeg vil gjerne at sønnene mine skal kunne komme hjem å fortelle meg alt, fremfor at de velger å la være fordi vi i hjemmet har gitt uttrykk for nedsettende holdninger overfor andre.

Gjest Peppa
Skrevet

Kjærlighet, trygghet, selvtillit, en god oppvekst, lære seg å respektere andre mennesker.

Skrevet

*noterer*

Kanskje noen kan gi meg noen innspill på det daglige også? Litt mer konkret?

Gjest Mayamor
Skrevet

La barna vite at du er der for dem om det skulle være noe. Endten det er hjelp til noe, råd om noe, oppmuntring til noe, økonomisk støtte til noe, at barna kommer før jobb (men samtidig forstår hvorfor mor og far må jobbe).

At sunn og næringsrik mat blir servert, at en lager gode vaner på eks lørdagsgodteri, sparing, omtanke for andre medmennesker, lærer barna å hjelpe til, la ansvaret/goder øker med alderen/innsatsviljen, god læring/leksehjelp, synge med barna, lese for barna, gå på ski, lære dem å svømme/sykle/hinke/etc.

La dem få bestemme selv om de vil spille fotball og/eller andre aktiviteter, samtidig som de må avslutte det de har begyndt på (endten det er en fotballsessong/puzzlespill/tegne en tegning...).

Lære barna å være en god venn, høflighet, takknemlighet, evnen til å ville glede andre, ta vare på det de har, være tydlig i forelderrollen (ikke kompis og la ting flyte ut), men samtidig nære bånd slik at barnet vet at det ikke blir dømt nedenom om det gjør feil.

Jeg ønsker at barna ikke blir snobber som er opptatt av at "innpakningspapiret (klærene) er viktigere enn innholdet (personligheten). At barna ikke "forlanger" nye klær, dyreste merke, fancy ferie, etc.

Vi er tidvis 7 mennesker i familien, til daglig 5, så her må de dele.

For oss er det viktigere at vi finner på aktiviteter sammen med barna enn at vi har et nydelig hjem og en feiende flott bil. Rent, pent og helt er en selvfølge.

Barna våre har alt utstyr som trengs: sykler, løpehjul, ski, kjelke, akebrett, alpint utstyr, skøyter, rulleskøyter, fotballutstyr, mototsportutstyr, pc, mobiltelefon, fjernstyrte biler/båt/fly/ufo, trampoline, sandkasse, dissestativ, rusjebane, bøker, eksperiment, spill (brett/kort/inne/ute/konsoll), lego, tretog, mange andre leker.

Vi har lekerom istedet for ekstra stue etc.

Når barna vokser til, vil sikkert vi endre på huset sine romfordelinger etc. Men det er så kort tid barna er små. Snart vil de være mer med venner og da ser vi bare ryggen på dem når de løper ut døren. Jeg ønsker å ha et hjem hvor barna kan ta med venner hjem.

Ikke lett det å liste opp hva en ønsker å kunne "by" barn i oppveksten. Sikkert ting jeg har glemt og/eller formulert feil... ;)

Skrevet

Flott innlegg, Mayamor! Tusen takk!

Noen flere?

Skrevet (endret)

Har ikke barn, men har begynt å tenke på dem :) Trygghet er faktisk noe jeg ikke har tenkt konkret på, men det er selvsagt utrolig viktig - og vanskelig?

Tillit, anerkjennelse av dem som personer, ikke bare ferdigheter, grenser, verdier jeg synes er viktige (hensyn til mennesker og dyr, "sunt" forbruk, normal selvbeherskelse, at materielle ting ikke er det aller viktigste... ja, og høflighet o.l), gode rutiner og vaner, at man er et godt/ok eksempel, tid (vet ikke hvor mye!)... I tillegg stimulere dem "intellektuelt og kreativt", introdusere bøker, teater, film, natur, delta i lek, fysisk aktivitet, hjelpe til med lekser osv.

Hm. Kan ikke se for meg selv som en så aktiv og perfekt forelder :forvirret:

Endret av dront
Gjest *Magica*
Skrevet

Det viktigste for meg er at ungene mine har en trygghet "i bånn", både i den forstand at de tør å være seg selv ute blant andre og at de opplever hjemmet vårt som en trygg base.

Andre viktige momenter for meg er kreativitet, folkeskikk, aktivitet og refleksjon. Og en god dose tull & tøys. :)

Skrevet

Jeg tror det Myamor har sagt er ganske dekkende for det jeg selv mener. "Trygghet" er jo ganske vidt begrep og det er liksom ikke bare noe håndfast man gir barna sine. Det er mange måter å skape trygghet på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...