Gå til innhold

skal ta "lappen"

Fremhevede innlegg

Gjest miobell
Skrevet

Er godt oppi 20åra. Har ikke hatt behov for sertifikat før nå, men lenge ønsket jeg hadde den. Deler bil med samboer , og er utrolig irriterende å alltid være avhengig av at han kjører meg hit og dit.. Nå vil jeg få en endring på dette!

Gruer meg litt til å skulle gjøre dette. Har meldt meg på trafikalt grunnkurs nå, men er veldig umotivert. Tror der er en liten nervøsitet i forhold til å skulle sitte der sammen med en haug med 15åringer ....

Dette høres kanskje patetisk ut, men sånn er det altså med denne saken her.

Trenger noe motivasjon og drivkraft.

Videoannonse
Annonse
Gjest Advena
Skrevet

Jeg er 19 år og er endelig godt igang med lappen. Jeg var som deg når jeg begynte: Ingen motivasjon, og syntes det var like greit å ikke ha den. Men etterhvert som kjøretimene ble flere og flere, fikk jeg mer og mer lyst på lappen, og nå gleder jeg meg!

Tenker motivasjonen kommer med tiden, og tross alt: Er ufattelig praktisk å ha lappen!

Skrevet

Motivasjonen vokser etterhvert - Tro meg!

Når du først har kommet igang med kjøretimene så finner du ut at det faktisk er gøy å kjøre!

Trafikalt grunnkurs er veeeldig greit å få med seg, man lærer veldig mye generell kunnskap om sikker kjøring. Man får også delta aktivt selv i timene med å komme med spørsmål og innslag som kan føre til diskusjoner og til slutt en felles løsning.

Du har myyyye å glede deg til framover! (Jeg likte glattkjøringen spesielt godt :) )

Tok forresten lappen i november 2006...

Lykke til! :klem:

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg er å 19 og holder på med lappen..

Jeg vil klare meg selv og er så lei meg må spøøre alle om de kan hente meg på jobb alltid (bussene har sluttet å gå der jeg jobber når jeg er ferdig)

Selv tok jeg TG når jeg var 17 så det var ikke like mye problem, men kan huske at det var ei som satt der som var 25 og det var ingen som så rart på henne.

Det går nok greit :)

Sånn som det er meg meg gikk det bra i starten da jeg begynte å kjøre og syntes det var gøy, men så følte jeg meg dårligere og tenkte at jeg aldri kommer til å få lappen. Men de fleste føler det såbb og nå har jeg gjort stor framgang igjen. Du burde lese på egenhånd eller ta teorikurs, da får du mer utbytte av timeme siden da kjønner du faktisk hva mer dreier seg om!

Du vet, vi får begge lappen i år ;)

Gjest Tweek
Skrevet

Trafikalt grunnkurs er veeeldig greit å få med seg, man lærer veldig mye generell kunnskap om sikker kjøring. Man får også delta aktivt selv i timene med å komme med spørsmål og innslag som kan føre til diskusjoner og til slutt en felles løsning.

Man må ha trafikalt grunnkurs for å kunne ta lappen og i det hele tatt øvelseskjøre

Gjest miobell
Skrevet

takk dere :)

komisk nok så trenger jeg visst nok denne pushen. Spess pga er 23 . Liksom "alt annet på plass". God jobb, kjøpt leilighet, samboer og hund. men ikke "lappen". .. til tross for bil.

Prøver å motivere me med følgende:

- Med lappen bruker jeg 15 minutt til jobben. Strake veien , i stedenfor nesten en time med kollektiv (buss og tog)..

-Jeg kommer meg lettere fram overalt og får med meg alt jeg trenger . mindre pes.

- når vi har en bil jeg kan bruke (samboer har jobb bil) så hadde det jo vært ok med lappen .. ;)

skulle egentlig ta lappen da jeg var atten. Kom godt i gang med kjøretimer, men måtte avbryte pga plutselig alvorlig sykdom. kjedelig nå å begynne på bånn igjen, med dette nye kurset osv. Og merkelig nok litt angst for å skulle føle meg "alene" . for jeg kommer ikke bort fra at på krset er der garantert en overvekt av mye yngre ..

men igjen , takk for det dere sier.

mrkelig nok, veldig viktg for meg å få høre dette ... :)

:sjenert:

Gjest Tweek
Skrevet

Du er ikke gammel når du er 23.. Lappen er ikke alt, men det er utrolig greit ;)

Vi begge kommer nok til å ha lappen i hånda innen 2008 :)

Og da blir alt så fint! For min del værtfall, for jeg skal kjøpe konebil :-D

Skrevet

Jeg tok lappen da jeg var 25, 23 er ingenting. ;) Jeg var veldig motivert da. Jeg hadde egentlig aldri lyst på lappen da jeg var 18, følte ikke behov for det siden jeg er fra en liten by hvor alt finnes i gangavstand. Så flyttet jeg til Oslo og da fikk jeg etterhvert lyst på lappen. Det er i det hele tatt stor frihet med bil, selv om vi alltid har hatt bil fordi samboeren min har lappen. Det er noe annet når vi er to og kan dele på langkjøring og han trenger ikke hente meg når jeg skal steder eller er ute så sent at T-banen ikke går lenger. Jeg er også den eneste av venninnene med lappen og bil, så det er jo en klar fordel. Hadde praksis langt ut i Akershus og da var det deilig å kunne kjøre istedet for å bruke evigheter på tog med bytting osv.

Forøvrig er man lite sammen med andre elever (hvis det ikke har endret seg de siste årene) under opplæringen. Du kjører jo alene, teorikurs finnes knapt lenger (du treffer sikkert noen på TG da). De eneste gangene jeg traff på andre elever var ved mørkekjøring og glattkjøring, og de fleste andre var riktignok 17-18, men det gjorde ingenting.

Gjest miobell
Skrevet

Takk takk :)

Dere motiverer meg til å ville gå.

Komisk med denne angsten....men sånn føler jeg det.

Selvsagt, kjenner mange som er på min alder, og eldre også, som ikke har lappen, men for meg er det viktig nå ...

De fleste er sikkert 15 - 18 ja. men men.. man snakker sikkert ikke så mye sammen. men men.

Og er jo dyrt , men greit å ta..

Takk!

Og Tweek - lykke til! :) Ja, snart har vi "lappen" i hånden begge to ;)

Skrevet
Man må ha trafikalt grunnkurs for å kunne ta lappen og i det hele tatt øvelseskjøre

I know! Gir motivasjon jeg vettu :) Trafikalt grunnkurs er en nødvendighet samtidig som man faktisk lærer veldig mye på dette kurset.. Og så er det motiverende når man får delta selv og komme med innspill og spørsmål :)

Gjest Tweek
Skrevet
Takk takk :)

Dere motiverer meg til å ville gå.

Komisk med denne angsten....men sånn føler jeg det.

Selvsagt, kjenner mange som er på min alder, og eldre også, som ikke har lappen, men for meg er det viktig nå ...

De fleste er sikkert 15 - 18 ja. men men.. man snakker sikkert ikke så mye sammen. men men.

Og er jo dyrt , men greit å ta..

Takk!

Og Tweek - lykke til! :) Ja, snart har vi "lappen" i hånden begge to ;)

Ja, det er veldig dyrt :( Jeg må betale alt selv og som student renner jeg jo ikke over av penger.

Men det kommer til å bli så deilig å være ferdig.

I know! Gir motivasjon jeg vettu :) Trafikalt grunnkurs er en nødvendighet samtidig som man faktisk lærer veldig mye på dette kurset.. Og så er det motiverende når man får delta selv og komme med innspill og spørsmål :)

Åjaa :-D

Skrevet

Beste motivasjon: Det er kjempegøy å kjøre bil!

Ihvertfall synes jeg det, koser meg alltid når jeg kjører. :)

Gjest miobell
Skrevet

takk takk takk :)

Om ikke mer lyst gå på det kurset , og med denne tåpelige angsten i behold, har jeg i allefall bestemt meg for å komme meg dit som planlagt ;)

Bør man ha med noe å skrive på???

takk dere!

:)

Gjest Tweek
Skrevet

Da jeg var der fikk vi ark og pen, men du kan jo bare ta med deg i veska i tillfellet :)

Gjest Tabby
Skrevet

Jeg var også "godt oppi åra" da jeg tok lappen. Var 26 faktisk... Og hadde hatt ett opphold på 5 år fra jeg tok de første timene... Kjenner meg igjen.

Traff selvfølgelig noen yngre de få gangene det var noe teori og snakke om. Jeg gikk under de gamle reglene jeg da...

Men for å virkelig gi deg litt oppbacking: Da jeg var på glattkjøringen var det to andre der, en jente på nesten 18 og en dame på rundt 45-50 år!!! :klappe: Kan hun så kan du!

Gjest DyneTryne
Skrevet

Hei og hopp! Jeg er 21 selv og var på første dag i dag på trafikkalt grunnkurs. Fikk endelig gidd til å gjøre det og motivasjon, og det var ikke ille. Fikk kontakt med ei med en gang som jeg pratet med i pausene og vi var de eneste som deltok blant alle de stille og sjenerte :ler: Det er nå bedre det enn å sitte helt umotivert og ikke gidde/tørre å svare om du vet hva du svarer på, eller tørre å dumme deg. Det blir så gøy atte, tenk å kunne cruise rundt helt selv :kul:

Gjest Tweek
Skrevet
Hei og hopp! Jeg er 21 selv og var på første dag i dag på trafikkalt grunnkurs. Fikk endelig gidd til å gjøre det og motivasjon, og det var ikke ille. Fikk kontakt med ei med en gang som jeg pratet med i pausene og vi var de eneste som deltok blant alle de stille og sjenerte :ler: Det er nå bedre det enn å sitte helt umotivert og ikke gidde/tørre å svare om du vet hva du svarer på, eller tørre å dumme deg. Det blir så gøy atte, tenk å kunne cruise rundt helt selv :kul:

Wow :-D

Jeg visste ikke du hadde begynt på lappen nå! Hvor skal du ta den?

Når vi har fått den så kan vi cruise rundt å gjøre noe så kvalmt som å "ratte"

Gjest DyneTryne
Skrevet

A4 tar jeg den hos! Ja, jeg fikk endelig somlet meg til dette her, 6 år etter alle andre :ler:

wtf er ratte! :D

Gjest Tweek
Skrevet
A4 tar jeg den hos! Ja, jeg fikk endelig somlet meg til dette her, 6 år etter alle andre :ler:

wtf er ratte! :D

Haha, jeg tok å trafikalt grunnkurs der. Har du han som er fra sunnmøre eller noe som sier at vi bare kan gå å ta vann på TJØKKENE :ler:

Men jeg tar jo kjøretimene og alt annet på ufo, for jeg har fått anbefaling av F, og en jeg jobbet med osv. Og han er kjempeflink. Og når jeg glemmer kjøretimene mine (skjedd en gang) så bare betaler jeg litt i steder for fullpris.

Gjest miobell
Skrevet

Hei dere :)

sånn... nå har jeg begynt..Første kurskveld overstått..

Ja, alle de andre er mye yngre enn meg, rundt 15 - 16, men men .. tror jeg overlever. Har ikke mye å snakke med disse om , men det er da heller ikke nødvendig.

når dette er overstått er det bare å begynne med kjøretimer. Herlig!

men dyrt ... så blir lite klær og annen prioritering framover :forvirret:

men klarer jeg! skulle ønske jeg hadde "visaen til pappa" slik som disse tenåringene der jeg går på kurs..

som dere med lappen sier : en befrielse å selv kunne kjøre... !!! Gleder meg. Ikke lenger avhengig av samboer når jeg skal av gårde (og bussen ikke går/den tar for lang tid). Alene i bilen en tidlig morgen, slippe stå tettpakket på trang buss.. ja,herlig tanke! (har jo en bil som står og venter på meg....)

takk!

Er nok enda ikke hel motivert . men kommer seg.

Er disse trafikalt grunnkurs dagene som er noe herk, for må planlegge hele dagen min rundt dette ( jobber litt ubekveme arb.tider) kjøretimer kan jeg jo ta når passer :)

takk takk dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...