Gå til innhold

Allergisk mot limet i plasteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er allergiske mot limet som finnes i plastre?

Jeg er "avhengig" av sportstape eller plaster på hælene da jeg får gnagsår bare ved å se på sko. Men nå har jeg fått to myggstikk-liknende utslett der hvor plasteret bruker å sitte, og det klør!

Finnes det i såfall allergivennlige plastre? Eller kan det være noe annet, som at huden ikke får puste...?

Hører gjerne fra deg med liknende erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke om det er allergi, men jeg kjenner igjen det du skriver om. Særlig av "plast-plastere" får jeg lett tørr/sprukken rød hud, men riktignok ikke myggstikkliknende utslett (kan det være fuglelopper? Har dere kjæledyr som hund eller katt?). For meg hjelper det med tekstilplaster og å unngå å bli mye våt eller svett der plasteret er. Har generelt litt ømfintlig hud som jeg mistenker å lett få sopp om den blir plaget av fukt (men dette er ikke påvist, var hos hudlege for endel år siden, og de tok prøver, men fant ingenting).

Kan godt hende det finnes mer allergivennlige plastere også. Noen er jo allergisk mot lateks o.l, kanskje det er dette i noe plaster?

Gjest Advena
Skrevet

Jeg reagerer på (tror jeg det er) Ole Brumm plasteret og Bamse plasteret. :ler: Vet ikke hva det er, men får brannsårlignende sår av der limet er.. Men vanlig Norgesplaster funker fint. :)

Du får spørre på apoteket. De har nok hatt lignende tilfeller og vet hva som hjelper. Lykke til!

Skrevet
(kan det være fuglelopper? Har dere kjæledyr som hund eller katt?).

Tror ikke det er det, da jeg bare har disse prikkene der hvor plasteret satt.

Skal spørre apoteket om de har noen allergivenlige plastre, eller aller helst sportstape.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber på sykehus og det hender svært ofte at folk er allergiske mot plaster tape... prøv silke tape!! den er god..men litt dyrer..

Skrevet

Allergivennlige plaster finnes, det er ikke uvanlig å være allergisk mot plasterlimen.

Jeg synes vanlige allergiplaster sitter dårligere da, men jeg bruker jo ikke slikt (men tok av og til feil hjemme, mamma og min bror bruker allergiplaster-utgaven av norgesplaster) mulig det finnes bedre varianter også da, hva vet jeg?

• 4 år senere...
Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg har fått allergi mot sportstape! Skal egentlig tape foten min i 4 uker pga. forstuet fot og forstrekket ankelbånd, men måtte gi meg etter 1.5 uker pga det klødde så SINNSYKT! Nå må jeg bare vente til allergien er forsvunnet før jeg kan prøve på nytt. Men da kommer jeg til å kjøpe allergivennlig plastertape (den brune tror jeg) under og ta sportstapen oppå. :fnise:

Skrevet

Jeg reagerte ihvertfall på limet i p-plaster da jeg brukte dem! Skikkelig snasent å få en stor, illrød forkant midt på rompa :fnise:

Vanlige plastre har jeg ikke reagert på, men det er sikkert både mindre og svakere lim i dem siden de ikke er beregnet til å sitte på i en uke. Men som flere andre sier: det finnes allergivennlige plaster, prøv disse! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke plasterlim overhodet (ironisk, da jeg er selvskader... :P).

Fikk beskjed om å bruke silketeip, som skal være ideelt hvis man ikke tåler plaster, men det er noe av det verste jeg har vært borti; jeg fikk lange striper med blemmer under plasteret, det så nesten like ille ut som sårene selv :/

Det eneste som funker for meg er å bruke gasbind og heller teipe igjen utenpå så det ikke kommer borti huden.

Merkelig, for jeg er ikke allergisk mot noe annet :klo:

• 9 måneder senere...
Gjest jente22
Skrevet

Jeg er allergisk mot plasterlim. Kjipt. Ligner brannsår og det går ofte en uke før det roer seg ned. Kjøpte fashiontape på lindex i anledning dyp utringning, og det resulterte i skorpesår på brystene mine. Lekkert.. Noe annet en plasterlimallergiker også burde styre unna?

Skrevet

Jeg kan kun bruke micropore/scanpore. Og siden disse bare finne si tapevariant, så mekker jeg masse plaster selv... Truseinnlegg gir fine sårputer akkurat i den størrelsen jeg ønsker...

Det er en "kamp" hver gang jeg må få plaster på sykehus.. De insisterer på at sine allergivennlige plaster er helt fine å bruke, med det resultat at det klør som f*** rundt sår.

Var på allerigtest med prikktest, og det tok ikke lang tid før det klødde som besatt... Sa fra til sykepleieren som fulgte med. Hun sa bare at jeg innbildte meg, for hun så ingen utslag. Men det klødde bare mer og mer, og jeg begynte å bli desperat. Måtte sitte tiden ut, men da sykepleieren begynte å plukke av "jukselappene" fra armen min, måtte hun innrømme, at jeg hadde reagert -på alle plasterlappene... Og kraftigere enn noen reaksjon hun hadde sett på plaster før...

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Er det noen her som er allergiske mot limet som finnes i plastre?

Jeg er "avhengig" av sportstape eller plaster på hælene da jeg får gnagsår bare ved å se på sko. Men nå har jeg fått to myggstikk-liknende utslett der hvor plasteret bruker å sitte, og det klør!

Finnes det i såfall allergivennlige plastre? Eller kan det være noe annet, som at huden ikke får puste...?

Hører gjerne fra deg med liknende erfaringer :)

prøvd silketape?

Skrevet

prøvd silketape?

Gaaaaammel tråd :gjeiper:

• 11 måneder senere...
Skrevet

jeg får røde utstikkende tettsittende prikker på halve leggene der jeg bruker sportstape, de klør også får jeg utslett av å klø.. itilleg har jeg store problemer med anklene som gjør at jeg må tape dem helst hver dag..skal ikke vere greit, nå skal jeg kjøpe meg ankelstøttere

Skrevet

jeg får røde utstikkende tettsittende prikker på halve leggene der jeg bruker sportstape, de klør også får jeg utslett av å klø.. itilleg har jeg store problemer med anklene som gjør at jeg må tape dem helst hver dag..skal ikke vere greit, nå skal jeg kjøpe meg ankelstøttere

Ok

Anonym poster: 38290672a43051fdcb2cef625679a9d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...