Kitsune Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Min kjære har BSU og jeg står som eier av leiligheten. Nå vil vi sette han opp som deleier og bruke hans BSU på å betale ned litt av lånet slik at vi har ekstra penger til å pusse opp. Men det virker som om bankene er flikne til å tilby BSU, men de vet ikke hvordan man avvikler dette best mulig. Vi bor i borettslag, og heller ikke de kunne komme med noe svar til oss. Om vi må betale dokumentavgift så vil det utgjøre 50 000 kr, mens BSU'en er på ca 70 000 kr. Flere enn meg som ser idiotien?? Men jeg trenger hjelp. Har noen tips/erfaringer/gjort dette før?
Gjest Madeline Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Det står litt her som kanskje kan være nyttig. Det er ingen formkrav til selve dokumentasjonen. Når det gjelder BSU-pengene er det altså IKKE nødvendig å tinglyse din heftelse/eierandel i grunnboken. Det viktigste er at det foreligger en reell avtale som bekrefter at du har kjøpt deg inn.
*Terje* Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Uansett, bor du i borettslag trenger du ikke betale dokumentavgift.
MsRP Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Jeg står som eier av huset jeg og min kjæreste bor i. Vi hadde også tenkt å føre halvparten av det over på ham, men da vi fikk vite summen i dokumentavgift fant vi ut at vi rett og slett ikke hadde råd. Så det vi har bestemt oss for å gjøre, er å la huset fortsatt stå på meg i skjøtet, men gå til advokat og få satt opp en kontrakt som sier at han eier 50 % av huset. Jeg har fått bekreftelse fra en eiendomsmegler på at dette er en ok måte å gjøre det på, og at dette vil sikre hans eierandel i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå