Gå til innhold

Brunsaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert håpløs, men jeg får ikke til å lage brun saus.

Jeg vil altså ha en brun saus man kan bruke til feks. svinesteik eller kjøttkaker for den saks skyld. Jeg liker at sausen har litt konsistens.

Er det noen der ute som kan være så elskverdig å forklare meg hvordan jeg skal få sausen til å bli sånn?

Hvordan panne skal jeg bruke, hvordan visp, hvor lenge skal det koke osv.?

Setter veldig pris på svar da planen for middag i morgen er kjøttkaker i brun saus

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brun saus til kjøttkaker og til steik lager jeg på vidt forskjellige måter...

Til kjøttkaker er det ca den varianten som er linket til over her (dog, jeg bruker ikke soyasaus, og generlt ikke noen oppskrift, bare "en dæsj smør, og mel til det er passe tykt, og vann/kraft til det er nok saus og krydderier og bukjong til det smaker rett".)

Men til steik lager jeg sjysaus.

Av sjyen som kommer ut av kjøttet ved steking (og har gjerne litt greier sammen med steika når jeg ager den, bl.a for å smaksette sjyen), siler dette og koker det opp, tilsetter meljevning (hvetemel og vann ristet/rørt sammen til "lim") og deretter gjene et par dråper sukkerkluør for farge, og krydder etter behov (dersom det blir for lite aus kan den gjerne spes med f.eks potetkrafta, da trenges kanskje litt mer krydderier, men det blir godt da også)

Sjysaus er godt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...