Gå til innhold

for mye kortison

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, jeg har brukt for mye kortison over en lengere periode (ikke jevnlig) og havnet i den fellen at huden er blitt tynn. Det har den i utgangspunktet alltid vært, men nå er huden der også blitt "rødmende", den er rødlig og ser irritert ut.

Noen som har gode råd med tanke på hvordan å få vekk rødfargen? utrolig irriterende! .

Er det noe kremer som virker gjenoppbyggende på huden?

Takk for all hjep!

Skrevet

Prøv A-derma fra apoteket. Den vanlige kremen til ansikt og kropp roer irritert hud og de har også kremer for utslett og kremer som hjelper å bygge opp huden. Er ikke dyrt, og har hjulpet min irriterte hud veldig mye.

Gjest Gjest
Skrevet

ts her, takk for svar.

Har stort sett vært gjennom hele apotekets varebeholdning siden jeg har eksemhud og har prøvd a-dermas fete bodylotion som jeg liker veldig godt. Har også prøvd den epitheliale fra a-derma som skal bygge opp huden igjen, men synes den svir litt. Sinksalve bruker jeg også.

Andre som har gode råd? Noen som har opplevd det samme? Tok det lang tid før huden gikk tilbake til normal farge? (huden kommer jo til å være tynn lenge...)

Gjest Gjest
Skrevet
Andre som har gode råd? Noen som har opplevd det samme? Tok det lang tid før huden gikk tilbake til normal farge? (huden kommer jo til å være tynn lenge...)

Snakk med legen din!

Har legen virkelig anbefalt å bruke kortison krem over så lang tid??

Gjest Gjest
Skrevet

Neida, det er nok ikke foreskrevet slik. Men jeg har brukt den milde man får kjøpt på apoteket og har nok brukt den over for lang tid, men ikke regelmessig. HAr hatt eksem der hele livet så huden akkurat der har fått kjørt seg.

Har de siste par dagene pøset på med sinksalve noe som har hjulpet. Men om det er andre som har opplevd det samme, kom gjerne med råd og tips:) På forhånd takk!

Gjest Deception
Skrevet

Jeg ville pøst på med Epitheliale, men med mandelolje under. Men jeg må si at jeg selv har brukt mildeste type hydrokortison i lang tid (over endel år) pga eksem på leggene, og huden min der er ikke blitt noe tynnere av den grunn. Men det er muligens annerledes i ansiktet.

Huden fornyer seg i løpet av ca. fire uker, så etter den tid burde du begynne å se forskjell. Pass også på å få i deg omega 3-fettsyrer gjennom kosten, enten i form av mye fet fisk (makrell, laks, sild) eller tilskudd.

Gjest Gjest
Skrevet

har jojobaoje og det burde vel funke greit? Godt tips! Takk. Får bruke epitheliale, men tror jeg kun bruker det på kveldstid siden huden blir mer irritert av den. Men ofte må det jo til for at det skal bli bedre...

Skal passe på å få mer enn nok omega3,6 og9. Godt å høre at huden burde være ganske i orden igjen om 4 uker, blitt litt bedre allerede egentlig. Leste nemlig på en nettside at "rødmen" etter for mye kortison kunne bli langvarig og da ble jeg litt svett:)

Takk for gode råd deception.

Gjest Deception
Skrevet

Mandelolje er fetere enn jojobaolje, så hvis eksemet er tørt, funker kanskje mandelolje bedre. Men uansett skader det ikke å prøve. Eksem er skikkelig pyton! Hos meg er det stort sett leggene som er rammet, og av og til har jeg klødd meg til blods. Hvis det er skikkelig ille, tar jeg en solariumstime, men det hender maks. 2-3 ganger pr. år.

Gjest Gjest
Skrevet

ts her.

Ja for eksemhud er sol fantasktisk! Hjelper utrolig. Kan også anbefale lysbehandling som man kan få hos enkelte hudleger. Nå er ikke jeg veldig plaget av eksem, men har ett sted hvor jeg ofte får utbrudd + i perioder kan jeg få små, tørre, røde flekker flere steder på kroppen. Da hjelper lysbehandlingen godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...