Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ser at her er det flere som er i samme båt som min mann og meg: storken kommer ikke helt på egenhånd. Vi har prøvd i 1 år nå, og ser at vi bør søke litt hjelp.

Er det noen som kan fortelle hvor de har fått hjelp i Oslo-området? Er interessert i å høre om både offentlige og private tilbud. Så langt har jeg sett at Riksen og Ullevål har et offentlgi tilbud, og at Volvat og Røde Kors / Aeris har et privat. Er det flere? Ken Purvis?

Takknemlig for alle tips og opplysninger!

Catzy

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Offentlig er det Riksen og Ullevål som utfører assistert befruktning i Oslo. Privat er det Volvat og Aleris.

Utredningen kan gjøres andre steder, f.eks av en privatpraktiserende gynekolog eller en gynekolog ved et annet sykehus.

Ang. erfaringer rundt disse klinikkene vil jeg anbefale deg å gå inn på FUB.no eller snartgravid.com (på IVF sidene), der er det mange som har brukt disse klinikkene og som kan gi deg deres erfaringer.

Personlig har jeg vært på Ullevål og var ikke fornøyd så vi byttet. Men jeg vet andre er veldige fornøyde med de så det er mange forskjellige oppfattninger av de forskjellige klinikkene. Vi er jo alle forskjellige og har forskjellige behov og ønsker.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar! :)

Er det noen som har vært på Rikshospitalet? Gode eller dårlige erfaringer? Jeg er knyttet til Riksen av andre grunner, så det hadde vært fint å vite hvordan IVF-opplegget deres er.

Skrevet
Er det noen som har vært på Rikshospitalet? Gode eller dårlige erfaringer? Jeg er knyttet til Riksen av andre grunner, så det hadde vært fint å vite hvordan IVF-opplegget deres er.

Vi er flere her inne som er i gang på Rikshospitalet og tar du deg tid til å kikke litt i dagboken min vil du finne ganske mye informasjon om opplegget.

Skal skrive litt mer her til deg i morgen (Dagbøker kan være dørgende kjedelige ;) ), men akkurat nå tror jeg at jeg skal forsøke å sove litt...

Skrevet

Hei Leo!

Nå er jeg på side 16 i dagboken, må lese resten litt senere.

Hvordan var rekkefølgen på de legene dere var hos? Først Purvis, så Martin Andresen og så Rikshospitalet, eller var det Andresen først og så Purvis? Hvor begynner man? Må man henvises fra egen fastlege, eller kan man gå direkte til spesialist? Hvis jeg må begynne hos fastlegen, så trenger jeg tips til noen i Oslo som husker hvem jeg er fra gang til gang, og som ikke er forsinket til første legetime hver dag...

Skrevet

Vi tok første del av utredningen på Volvat som henviste oss til Riksen.

Syns det var veldig greit fikk raskt hjelp. Koster selvfølgelig litt mer hos gyn på Volvat enn vanlig fastelege, men jeg syns det var verdt det i forhold til å måtte vente. :)

Skrevet
Hei Leo!

Nå er jeg på side 16 i dagboken, må lese resten litt senere.

Du skal slippe å lese alt! ;) Skal forsøke meg med en kort oppsummering nedenfor her i stedet.

Hvordan var rekkefølgen på de legene dere var hos? Først Purvis, så Martin Andresen og så Rikshospitalet, eller var det Andresen først og så Purvis? Hvor begynner man? Må man henvises fra egen fastlege, eller kan man gå direkte til spesialist? Hvis jeg må begynne hos fastlegen, så trenger jeg tips til noen i Oslo som husker hvem jeg er fra gang til gang, og som ikke er forsinket til første legetime hver dag...

Rekkefølgen mellom Andresen og Purvis var helt tilfeldig. Tanken var å sjekke begge to hos spesialist. Andrologisk senter og Purvis krever ikke henvisning i seg selv, men laboratoriet har offentlig godkjenning, så for å slippe å betale for analyse av sædprøven, må mannen ha henvisning. Både mannen og jeg løp nærmest innom en tilfeldig lege på to forskjellige private legesentre i Osloområdet og fikk hver vår henvisning. Enkelt, raskt og greit.

Vi var altså begge hos spesialist første gang i mars i fjor. Mannen fikk konstatert dårlig sædkvalitet og fikk to kurer med Pergo og penicilin av dr. Purvis. Jeg fikk konstatert PCOS og fikk fire kurer med Pergo av dr. Andresen. I august hadde fremdeles ingenting skjedd selv om sædkvaliteten var dramatisk forbedret og Andresen henviste oss videre til Riksen. (Egentlig tilfeldig at det var ham. Purvis ville nemlig gjøre det samme). I oktober fikk jeg time til laparoskopi, men siden jeg ble syk, ble den ikke gjennomført før i november. I desember ble søknaden om assistert befruktning godkjent og de siste prøvene ble tatt. Nå i februar ble første forsøk med inseminasjon foretatt. 2 - 3 slike forsøk er, etter det jeg har forstått, standard prosedyre på Riksen dersom sædkvaliteten er tilstrekkelig. Uansett er det en del måneders ventetid for IVF (Prøverør) og disse forsøkene gjennomføres mens man likevel venter. En del blir jo gravide av dem også. I tillegg gir disse forsøkene legene viktig informasjon om hvordan man lar seg stimulere, hvordan man reagerer på hormoner etc.

Jeg så ingen grunn til å gå til privat gynekolog siden ventetiden likevel bare var et par uker. Det vi vel også "sparte" en del tid på var at jeg i en lengre periode hadde ført "logg" over syklusene mine slik at gynekologen ikke mente det var nødvendig for ham å følge dem over enda flere måneder. Jeg ser vel også at en del bruker unødvendig mye tid hos vanlig almennpraktiserende lege. Har man prøvd i to år eller mer, er det åpenbart ett eller annet problem og å ta "en million" blodprøver løser det neppe. Disse blodprøvene tas uansett på nytt på sykehuset før man evt. får tilbud om assistert befruktning. Dr. Andresen har selv jobbet på Riksen og er heldigvis enig med meg :ler: .

Det vi også sannsynligvis har "spart" tid på er å ta utredningen på det samme sykehuset som utfører den assisterte befruktningen. Vi har sykehus nærmere som utfører utredning, men valgte å heller reise litt mer for å unngå å bli sendt hit og dit i løpet av prosessen.

Jeg/vi er av den oppfatning at det private tilbudet absolutt er verdt å vurdere, men vi velger å vente med evt. benytte oss av den muligheten til det offentlige har gjort sitt. Min oppfatning, som ikke på noen måte nødvendigvis er riktig, er at de private gjennomfører IVF-forsøk litt mer ukritisk enn de gjør på f.eks. Riksen og at det fort blir mange forsøk og etter hvert fryktelig dyrt. Det som er minst like viktig for min del er at jeg ønsker at alt skal være grundig sjekket og utprøvd før vi går til det skritt å forsøke IVF. IVF er nemlig en voldsom belastning på kroppen og det er vel foreløpig ingen som kan si med sikkerhet hva langtidsvirkningene på kvinnekroppen er av de store hormondosene man tross alt tilføres. Man har selvfølgelig forsket og undersøkt, men som vanlig tilgjengelig behandlignsform er metoden så vidt ny at man ikke har noe godt utvalg av kvinner som har levd lenge etter at behandlingen har vært gjennomført.

Skrevet

Hei Leo

Takk for grundig svar! Jeg leste ut dagboken din i dag, men fint med alt samlet også. :)

Fortalte mannen min om dine erfaringer. Vi kommer til å være bortreist i påsken, men jeg foreslo at vi kan prøve å skaffe oss timer over påske. Så får vi kanskje begynt litt før sommeren, i hvertfall.

Min kjære Vålerenga-fan var forsåvidt litt skeptisk til at jeg skulle gå til en gynekolog som heter Martin Andresen, men ham om det. ;)

Skrevet

Sitter med en skjønn liten Aleris-prins her.

Har ikke annet en godt å si om den oppfølgnigen vi har fått der nede.

Lykke til med veien videre, håper den blir så kort som mulig for dere.

• 5 uker senere...
Skrevet

Da er time bestilt hos Aleris, i midten av mai.

Må skrive av kalenderen hvor jeg har ført opp første mensdag og eggløsning og få tak i henvisning fra fastlege. Og få sendt min kjære bort for å avgi sædprøve. Vi er i gang, i hvertfall. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

I dag har jeg vært hos fastlegen og fått henvisning videre. Fikk også med meg epikrise. Da legen leste gjennom journalen, oppdaget han plutselig biten om at han hadde gitt meg henvisning til Kvinneklinikken på Rikshospitalet for vestibulitt. Han lurte på hvordan det hadde gått. Jeg sa at det var ikke helt bra, men bedre. Og så sier han "Ja, det kan jo være litt vanskelig med sånn vestibulitt, det at det gjør vondt ved samleie." No shit! Men jeg beroliget ham med at det går greit med sex, det er nok ikke det som er problemet. :)

Så da er det bare å minne min kjære på at han må få levert sædprøve hos Aleris innen neste tirsdag, og så får vi se hva som skjer.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Liten oppdatering her:

Har vært flere ganger på Aleris nå. Har tatt en (enkel) Pergo-kur. Etter 5 dager med Pergotime så legen opptil flere fine eggeposer, og jeg fikk satt sprøyte for å sette i gang eggløsning. Ikke at det fungerte så bra, skal nå snart begynne med Pergo-kur nr 2. Har hatt en måneds Pergo-pause også. Så i dag var jeg på apoteket og kjøpte ny pakke med Pergo, Gravidvitamin og eggløsningstester. Alltid greit å være forberedt. ;)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Gjorde Pergo-kur nr 3 for 6 uker siden, og fikk mens etter det. Så i morgen skal jeg og min kjære til legen for å diskutere hva vi gjør videre.

Skrevet

Etter tre pergo-kurer synes jeg at dere har vært tålmodige! Jeg tok to, og så bar det rett over på IVF. Er strålende fornøyd med behandlingen som jeg har fått på Volvat. Fantastiske mennesker som jobber der, helt enestående! Etter to IVF-forsøk vokser magen, og nå venter vi bare på den lille som snart skal komme!!!

Lykke til!!

Skrevet

Det har vært en del styr med jobb og legge bolig ut for salg (haha, vi og alle andre), så derfor har vi ventet litt med å ta steget videre.

Men nå er vi altså i gang. Hadde mens forrige uke, så da får jeg begynt på hormonspray i nesa innenfor denne syklusen. Det er bra. Vil heller begynne å være proppfull av hormoner etc nå enn nærmere jul.

Hyggelig å høre at det blir liv hos deg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...