Gå til innhold

Pass til baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har skaffet pass til babyen? (Altså pass som i identifiksjon, ikke barnevakt...)

Hvordan fikset dere i såfall bildet? På politi.no står det at det stilles samme krav til bilde av babyer som til voksne, men vi har en liten utfordring hva gjelder å få henne til å se rett fram OG ha munnen lukket. Er det helt krise om munnen er litt åpen?

Tok dere bilder privat eller hos fotograf?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal til Nice om en uke :)

Dermed måtte sønnen på 7 mnd ha pass. Jeg tok ham med på politihuset og tok passbildet på de automatene der. Det gjør jeg ikke igjen med en liten baby...

Du selv skal ikke synes på bildet, så du må sitte med en plastplate mellom deg og barnet og prøve å få barnet til å se rett frem.

Nei, det er ikke krise om munnen er litt åpen, har sett flere passbilder der de har godtatt det. De i luka har forståelse for at det er vanskelig å få minsten til å følge "reglene".

En jeg kjenner tok bildet hjemme på senga, barnet lå på ett hvitt laken. Mye lettere å få barnet til å se rett frem da (på deg).

Sitat fra bloggen min:

Vi skal til Nice i slutten av mars!

Fryktelig viktig at A kan identifisere seg i Frankrike, så A og jeg trappet opp på Grønland politikammer for å skaffe pass til arvingen.

Kravene til passbilde er at barnet skal se rett frem med lukket munn, ikke ha på briller eller hodeplagg (religiøse hodeplagg unntatt) og personen som holder barnet skal ikke være synlig. Det med briller og hodeplagg var lett, resten ikke.

Prøv selv å ta bilde med en stk babymakk på fanget, samtidig mens du balanserer en hvit plastplate mellom dere slik at du selv ikke skal synes, og så skal du trykke på en blinkende grønn kanpp og få barnet til å se rett frem. A synes blinkende grønn knapp var mye morsommere.

5 forsøk og 80 kroner senere var vår tur i passluka gått forbi, frustrasjonen høy og ungen kikket fremdeles nedover, selv etter fortvilte banking på glasset der han skulle se.

På 6.forsøk så han sløvt fremover, vi trykket print og forlangte at det var brukanes.

Skrevet

Vi Har tatt bilde på hvitt laken hjemme. og jeg tror nok også det er lettere enn fotoboks!

Men det var altså casen med å se rett fram og ha munnen lukket (tror kanskje vi har tatt 50 bilder...Takk og pris for digitalkamera :roll: ), men det ser det ut som om det ikke er et problem.

Skrevet
Nei, det er ikke krise om munnen er litt åpen, har sett flere passbilder der de har godtatt det. De i luka har forståelse for at det er vanskelig å få minsten til å følge "reglene".

når vi søkte pass til eldste jenta for 2 år siden ble det avvist fordi hun hadde munnen åpen... Så vi måtte ta nye bilder...

Vi skaffet pass til minsten for 2 uker siden, han har lukket øyne og munn.. men han fikk godkjent passbildene...

Vi tok forresten bildene hos fotograf, for det er jo også regler på størrelsen på bildet..

Skrevet

Finns det inte fotoaffärer som tar foton digitalt? Det fanns när jag skaffade foto till mitt pass sist. Då kunde de ta bilderna om och om och om igen tills den var godkänt.

I Sverige i dag MÅSTE du ta bilderna på Polisstationen i deras maskin. Det är nåt med tekniken på våra nya EU-pass. Men fotograferingen ska vara inkluderad i passpriset. DET är bra tycker jag.

Skrevet

Vi tok bilder i fotoutomat på politistasjonen. Der fikk man se bildet før vi trykket ok, og det gikk overraskende greit. Et seriøst lite menneske stirret på seg selv i speilbildet og var verdens skjønneste.

Skrevet
Vi tok bilder i fotoutomat på politistasjonen. Der fikk man se bildet før vi trykket ok, og det gikk overraskende greit. Et seriøst lite menneske stirret på seg selv i speilbildet og var verdens skjønneste.

Hehe... Det fungerer nok dårlig hos oss, hun blir nemlig superhappy av å se seg selv i speilet... Skikkelig selvdigger :ler:

Tror vi prøver å ta et bilde hjemme, og dersom det ikke blir godkjent får vi heller til pers i automaten.

Skrevet

Vi har nettopp bestilt pass til lillemann på 6 mnd.

Vi tok bildene hos fotograf. Jeg fikk se hvert bilde som ble tatt, og fotografen tok så mange bilder som måtte til før jeg fant et som var brukenes. God service og ingen problemer på passkontoret.

Skrevet
Vi har nettopp bestilt pass til lillemann på 6 mnd.

Vi tok bildene hos fotograf. Jeg fikk se hvert bilde som ble tatt, og fotografen tok så mange bilder som måtte til før jeg fant et som var brukenes. God service og ingen problemer på passkontoret.

Var det i Oslo? Kan du isåfall tipse meg om fotografens navn? Og hva kostet det?

Skrevet

Det var hos Foto Knudsen i Bergen.. kanskje de holder til i Oslo også?

Det kostet under 100-lappen, men husker ikke helt nøyaktig..beklager, er innhyllet i ammetåken.. :sjenert:

Skrevet
Det var hos Foto Knudsen i Bergen.. kanskje de holder til i Oslo også?

Det kostet under 100-lappen, men husker ikke helt nøyaktig..beklager, er innhyllet i ammetåken.. :sjenert:

Takk skal du ha. Da har vi en plan B hvis plan A ikke fungerer.

Skrevet (endret)

Jr var 3 mnd første gang han fikk pass og bildene tok vi nede på politihuset. Det var ikke noe problem. Han satt på fanget til far (med hvit plate som er der nede, mellom dem slik at far ikke skulle synes), og man får flere forsøk. De har digital fotoboks.

Nå er han 2 år og 3 mnd og fikk sitt andre pass for 3 uker siden. Da var det nesten vanskeligere. Han har fått det for seg at han skal smile på alle bilder, og da med munn igjen og greier, måtte det flere forsøk til her...

Det går nok bra skal du se!

Lykke til!

Endret av Tvilling76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...