Gå til innhold

Farris Pluss

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet hvor skadelig det er for tennene å drikke Farris Pluss kontra vanlig brus?

Skrevet

Du kan helt trygt drikke alle Farris-typene (også de som ikke er Bris), kullsyren i Farris er ikke skadelig for tennene.

Gjest Gjest
Skrevet
kullsyren i Farris er ikke skadelig for tennene.

Nei det vet jeg. Jeg tenkte mer på sitronsyren.

Skrevet
Nei det vet jeg. Jeg tenkte mer på sitronsyren.

Jeg antar at når de sier at Farris ikke skader tennene så har de tenkt på sitronsyren også.

Skrevet

Hvorfor er ikke kullsyren i Farris skadelig for tennene? Er det en annen type kullsyre enn hva som finnes i f.eks Pepsi Max?

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg leste noe om at saltene i farris ikke er bra for fyllinger?

Skrevet

Hei!

Jeg leste ganske nylig at også farris inneholder syre som skader tannemaljen...dessverre..

Skrevet
Hei!

Jeg leste ganske nylig at også farris inneholder syre som skader tannemaljen...dessverre..

Ja, jeg tror du har rett. Søkte litt på nettet, og det ser ut som om Farris og lignende drikker som er tilsatt søtstoff (Farris Pluss, Imsdal med smak o.l.) tærer på tannemaljen, mens vanlig Farris eller Farris Bris har såpass høy pH at det er greit å drikke.

Gjest Tannlegesekretæren
Skrevet

Heisann. All kullsyreholdig drikke er skadelig for tennene, både med og uten sukker. Vann er det beste. En får etseskader av kullsyre, spesiellt hvis en drikker ofte. ;)

Skrevet

Er Farris pluss like usunn som vanlig brus (på alle måter)?

Gjest Gjest
Skrevet

Sitronsyre er surhetsregulerende og vil derfor også føre til lavere ph verdi i drikken. Jo surere ph jo mer skadelig for tannemaljen. Vanlig vann rett fra springen ligger på ph 5-7. Farris Pluss har ph 3,5. Vanlig Farris og Farris Bris har en ph på 5,5 og er dermed "sunnere" for tennene.

Farris Pluss inneholder derimot ikke like mye sukker som vanlig brus, men det er tilsatt søtstoffer som kan ha innvirkning på blodsukkeret - noe som kan være uheldig dersom du er diabetiker.

Gjest Gjest
Skrevet

..Til sammenligning så har f.eks. Coca cola en ph verdi på rundt 2,5, så Farris Pluss er ikke så mye snillere.

Skrevet (endret)
Farris Pluss inneholder derimot ikke like mye sukker som vanlig brus, men det er tilsatt søtstoffer som kan ha innvirkning på blodsukkeret - noe som kan være uheldig dersom du er diabetiker.

Nå vet jeg ikke akkurat hvilke søtstoffer som finnes i Farris, men de færreste kunstige søtstoffer er noe diabetikere trenger å bry seg særlig med. Blodsukkeret øker betydelig saktere og mindre enn om man får i seg vanlig sukker.

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...