sweetdana Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 Plaget med sånne hvite munnsår som svir på slimhinnen inne i munnen. De bruker å gå fort over, men det jeg har nå har vart hvertfall ett par uker. Det svir hver gang jeg kommer borti med tannkost, mat o.l. Noen andre som har erfaring med slike, noe som kan lindre eller fremskynde helingen? Hilsen ei som begynner å bli litt frustrert nå
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 Faktisk er det mange som ikke tåler vanlig tannkrem, den inneholder noe som enkelte reagerer på uten at jeg vet for mye om det. Jeg har det slik selv. Jeg fikk tips om å bruke en tannkrem som heter Zendium (kjøpt på apotek). Jeg bruker i lengere perioder "vanlig" tannkrem, men kan plutselig kjenne at jeg får flere små vonde munnsår. Da bytter jeg tannkrem til Zenduim og de er borte på 2-3 dager. (Jeg lurer på om vanlige tannkremer er tilsatt unødvendige stoffer som gjør at tannkremen "skummer" mer. Helt unødvendig men skal sikkert gi brukeren nedre inntrykk av en ren munn. Dette gjør ikke Zenduim, men ikke noen dårligere tannkrem av den grunn, den rengjør like godt som andre tannkremer. Er noe usikker på om dette er helt riktig beskrivelse, men har i alle fall hørt at dette er årsaken.) Zendium er i alle fall det som hjelper å brukefor meg når jeg får slike munnsår. Prøver jeg å overse det og fortsette med vanlig tannkrem blir det bare verre og forsvinner ikke før jeg går over til Zendium!
iss Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Zendium!!!! Den fåes kjøpt på noen butikker også, ikke bare apotek. Jeg er avhengig av den, og får fort sår inni munnen av vanlig tannkrem (kalles veld munnskåld ?? ) Dersom jeg får antydning til munnsår mens jeg bruker zendium (noe som er ytterst sjeldent) så bruker jeg Hexidin. Det er en munnskylleting som fåes kjøpt på apoteket.
sweetdana Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2007 Hvor lenge varer munnsårene deres om dere ikke bytter tannkrem?
iss Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 Lenge tror jeg... Det gjør så vondt at jeg bytter med en gang fordi jeg ikke holder ut
sweetdana Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2007 hmm.. skal prøve å bytte tannkrem..aldri tenkt på at det kan være en årsak før.. men verdt et forsøk.. takk for tips
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2007 #7 Skrevet 18. mars 2007 Prøv å bytt til en av de tannkremene som nevnes over her. Det kan være at du reagerer på såpestoffet i vanlig tannkrem.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2007 #8 Skrevet 18. mars 2007 Sliter også med det sammen men Zendium hjelper. Likevel så får jeg store hvite sår hvis jeg bare skraper et lite sår i slimhinnen. Bruker Kenacort som er en kortisonkrem for munnen som er på resept så fort jeg kjenner at jeg får et sår. Hos meg forkorter det tiden på det vonde såret
Gjest Gjest_Elin_* Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 LØSNING! Jeg har i alle år hatt hvite sår i munnen og ingenting har hjulpet. Fikk ikke spist og ikke snakket på flere uker.. ganske kronisk.. Var hos homeopat å fikk Borax D-30. Det funker som bare "rakkern". Du bir kvitt alle sårene for alltid så lenge du tar dem.. for min lille tabbe var å slutte å ta dem og 5 år senere fikk jeg de tilbake, men har startet å ta dem igjen nå og det funker. Det er ingen bivirkninger på Borax D-30. Men det som er viktig for at de skal fungere er å: Ikke spise, drikke, røyker eller ha noe som helst i munnen en halvtine før og en halvtime etter du har tatt de. De er bitte små piller som skal smelte i munnen. 2 stk 3 ganger daglig. Ett glass koster i dag ca 100 kr. og varer i ca en måned.. pluss minus.. Bestilles på apotek. Ps kan være lurt å skrive dette ned for det er ingen bruksanvisning med produktet.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #10 Skrevet 2. september 2008 Hei! De hvite sårene heter afther. (litt usikker på om den h-en er riktig plassert) Longo Vital (Classic) kjøpes på helsekostbutikk. Dette er et urtekosttilskudd som forebygger og lindrer sår i munnen. Det har dokumentert effekt. Noen har effekt så lenge de spiser disse pillene, mens andre beholder effekten også etter de har spist pillene en periode. Fikk tipset fra tannlegen min faktisk! HAr spist dem en uke nå, og såret mitt har forsvunnet, skal fortsette å spise, så kan jeg komme tilbake om de ikke skulle fungere allikevel
Gjest anonym Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Jeg fikk slike sår etter bruk av munnskyllevann, listerine. har brukt colgate og en annen som jeg fikk hos reguleringstannlegen tidligere, og de funket kjempebra, jeg fikk ikke slike sår. Er det noen spesiell forskjell mellom listerine og andre munnskyllevann? jeg må iallefall slutte med denne grønne listerinen
Sugerøret Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 LØSNING! Jeg har i alle år hatt hvite sår i munnen og ingenting har hjulpet. Fikk ikke spist og ikke snakket på flere uker.. ganske kronisk.. Var hos homeopat å fikk Borax D-30. Det funker som bare "rakkern". Du bir kvitt alle sårene for alltid så lenge du tar dem.. for min lille tabbe var å slutte å ta dem og 5 år senere fikk jeg de tilbake, men har startet å ta dem igjen nå og det funker. Det er ingen bivirkninger på Borax D-30. Men det som er viktig for at de skal fungere er å: Ikke spise, drikke, røyker eller ha noe som helst i munnen en halvtine før og en halvtime etter du har tatt de. De er bitte små piller som skal smelte i munnen. 2 stk 3 ganger daglig. Ett glass koster i dag ca 100 kr. og varer i ca en måned.. pluss minus.. Bestilles på apotek. Ps kan være lurt å skrive dette ned for det er ingen bruksanvisning med produktet. Er det ikke lettere og ikke minst billigere å kutte ut tannkremen? After kan gjøre møkkvondt,men bruke tannkrem som inneholder detergenter (oppløsningsmidler). After kan ikke kureres men holdes i sjakk http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/after-2175.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå