Gjest avhenging Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 Jeg er avhengig av nesespray og har vært det en stund. Har liksom gått rundt og tenkt at det ikke er så farlig. Men nå er jeg lei av å hele tiden være redd for å glemme å ta med meg nesespray overalt. Jeg er lei av å våkne på natten fordi jeg er tett i nesen og må spraye. Derfor lurte jeg på om det er noen andre her inne som sliter med det samme eller har prøvd (og klart) å slutte etter å ha vært avhengig.
Fergie Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 (endret) Jeg har ikke vært avhengig av det selv. Men kjenner folk som har vært det, og så vet jeg litt om det. (Er utdannet Apotekteknikker for noen år tilbake. ) Men det du må gjøre er å begynne og bruke saltvann isteden for. Og la vær å bruke nesesprayen. Du får heller være tett i en periode, den eneste løsningen er å slutte med nesesprayen. Ellers må du til legen og høre om de kan gjøre noe, men jeg tror nok at de vil si at du bare må prøve å slutte med nesesprayen de også. Ved bruk av nesespray over mer enn 10 dager(noen dager til eller fra spiller egentlig ingen rolle), men da blir nesen vandt til at den ikke trenger å fungere selv. At den får nesesprayen som gjør jobben for seg. Så du må på en måte "lære opp igjen" nesen din til å fungere igjen. Det er i hvert fall min teori på dette problemet! Håper dette svaret hjelp deg noe! Fergie! Endret 17. mars 2007 av Fergie
HvittHus Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Jeg har vært avhengig av nesespray over flere perioder.(pga graviditeter) Fikk tilslutt ikke sove hvis jeg ikke hadde en dose innabords,måtte ha med sprayen overalt osv. Men jeg fikk en "mot"spray av legen min som løste problemet. Det tok noen dager,og så var slimhinnene tilbake til det normale. Den dag i dag kan jeg ikke bruke nesespray uten at jeg mister luktesansen etter første sprayet,så det er kun i helt krisetilfeller at jeg tillater meg å bruke den. Dessverre husker jeg ikke hva sprayen jeg fikk heter,men det burde nok legen vite. Tror det var en type allergispray.
Fergie Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Jeg har vært avhengig av nesespray over flere perioder.(pga graviditeter) Fikk tilslutt ikke sove hvis jeg ikke hadde en dose innabords,måtte ha med sprayen overalt osv. Men jeg fikk en "mot"spray av legen min som løste problemet. Det tok noen dager,og så var slimhinnene tilbake til det normale. Den dag i dag kan jeg ikke bruke nesespray uten at jeg mister luktesansen etter første sprayet,så det er kun i helt krisetilfeller at jeg tillater meg å bruke den. Dessverre husker jeg ikke hva sprayen jeg fikk heter,men det burde nok legen vite. Tror det var en type allergispray. ← Den het ikke tilfeldigvis Nasonex?
Gjest TS Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 Jeg har ikke vært avhengig av det selv. Men kjenner folk som har vært det, og så vet jeg litt om det. (Er utdannet Apotekteknikker for noen år tilbake. ) Men det du må gjøre er å begynne og bruke saltvann isteden for. Og la vær å bruke nesesprayen. Du får heller være tett i en periode, den eneste løsningen er å slutte med nesesprayen. Ellers må du til legen og høre om de kan gjøre noe, men jeg tror nok at de vil si at du bare må prøve å slutte med nesesprayen de også. Ved bruk av nesespray over mer enn 10 dager(noen dager til eller fra spiller egentlig ingen rolle), men da blir nesen vandt til at den ikke trenger å fungere selv. At den får nesesprayen som gjør jobben for seg. Så du må på en måte "lære opp igjen" nesen din til å fungere igjen. Det er i hvert fall min teori på dette problemet! Håper dette svaret hjelp deg noe! Fergie! ← Er ikke bare å slutte, hadde jeg kunnet det hadde jeg ikke vært avhengig. Og saltvann virker ikke i det hele tatt, har ingen annen effekt enn å gjøre det fuktigere der inne.
Fergie Skrevet 17. mars 2007 #6 Skrevet 17. mars 2007 Er ikke bare å slutte, hadde jeg kunnet det hadde jeg ikke vært avhengig. Og saltvann virker ikke i det hele tatt, har ingen annen effekt enn å gjøre det fuktigere der inne. ← Nei, det er ikke bare å slutte. Men man må gidde å prøve å slutte også. Det er nok slitsomt i en periode, det vet jeg fra de jeg kjenner som har vært avhenig av det. Men de har sluttet, og heller vært tett en tid.
Fergie Skrevet 17. mars 2007 #7 Skrevet 17. mars 2007 Er ikke bare å slutte, hadde jeg kunnet det hadde jeg ikke vært avhengig. Og saltvann virker ikke i det hele tatt, har ingen annen effekt enn å gjøre det fuktigere der inne. ← Har du forresten prøvd å slutte? Da mener jeg mer enn i en dag eller noen sånt?
HvittHus Skrevet 17. mars 2007 #8 Skrevet 17. mars 2007 Nå er det noen år siden jeg hadde det problemet,og jeg tror ikke at Nasonex fantes da. Men jeg har med hell brukt den siden, etter at jeg har måttet bruke nesespray ved bihulebetennelse. Så den kan være verdt et forsøk.
Imax Skrevet 17. mars 2007 #9 Skrevet 17. mars 2007 Gjør som ved røykeslutt: Trapp ned. Gå over til barnespray, utsett sprayingen litt etter litt (først en halvtime, så en time osv fra når du egentlig vil ta den). Bit tenna sammen og tåle å være tett i nesa en stund, for som det blir sagt her, nesa må "trenes opp" igjen. Bruk saltvannsløsning innimellom osv. Lykke til! Det er ikke sikkert det er enkelt, men det går hvis du går inn for det.
Kayli Skrevet 17. mars 2007 #10 Skrevet 17. mars 2007 Legen din kan gi deg resept på en kortisonspray til hjelp når du skal slutte. En venninne av meg måtte opereres i nesa pga avhengighet, så det er også en mulighet. Snakk med fastlegen din om resept og evt andre tiltak.
Nemesis Skrevet 17. mars 2007 #11 Skrevet 17. mars 2007 Jeg har vært avhengig i nesespray i over 5 år gitt.. Fusj
Devana Skrevet 17. mars 2007 #12 Skrevet 17. mars 2007 Jeg har også vært avhengig av nesespray...opptil flere ganger og flere år. Men jeg kan si deg en ting, enda det er helt jævlig å slutte sånn brått så kan det ofte være det beste. Hos meg, etter å ha vært avhengig i 2 år, så gikk det 14 dager før nesa mi ble relativt normal igjen. En annen ting...Om nesa di er sånn som min så vil den lettere bli avhengig igjen senere...Jeg kan f.eks ikke gå 10 dager på nesespray når jeg er forkjølet uten å bli avhengig igjen, så ha det i tankene når du først har fått sluttet. Ellers så er det noen leger som gir kortisonspray hvis problemet er altfor ille og du rett og slett ikke klarer å slutte. lykke til, jeg vet hvor fælt det er
Eliza Doalot Skrevet 17. mars 2007 #13 Skrevet 17. mars 2007 Jeg var avhengig i flere år, og fikk kortisontabletter av legen min. Det var ingen vidunderkur, men det hjalp! Men vær obs hvis du klarer å slutte, jeg sluttet for 10 år siden og fortsatt skal det bare noen få dagers bruk før jeg begynner å bli avhengig igjen. Derfor bruker jeg minst mmulig nesespray nå, og medmindre det er helt "krise" så bruker jeg saltvannsspray eller Otrivin for barn.
Gjest Bodillen Skrevet 18. mars 2007 #14 Skrevet 18. mars 2007 Jeg fant en fin måte å slutte på; jeg sprayet bare det ene neseboret, og kun før jeg skulle sove om natten. Jeg fortsatt å spraye det samme neseboret hver kveld til det andre fungerte som normalt. Det gikk helt greit å sove med ett nesebor jeg kunne puste gjennom. Når det neseboret jeg ikke sprayet fungerte som det skulle igjen, sluttet jeg å spraye. Da pustet jeg normalt gjennom det "friske", også helet nesebor nr 2 seg selv i løpet av et par uker.
Gjest EnAvMange Skrevet 23. mars 2007 #15 Skrevet 23. mars 2007 Se denne diskusjonen hos VG, her finnes masse tips og råd ved nesesprayavhengighet !!!! http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=145...vhengige&Page=0
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2007 #16 Skrevet 23. mars 2007 Jeg fant en fin måte å slutte på; jeg sprayet bare det ene neseboret, og kun før jeg skulle sove om natten. Jeg fortsatt å spraye det samme neseboret hver kveld til det andre fungerte som normalt. Det gikk helt greit å sove med ett nesebor jeg kunne puste gjennom. Når det neseboret jeg ikke sprayet fungerte som det skulle igjen, sluttet jeg å spraye. Da pustet jeg normalt gjennom det "friske", også helet nesebor nr 2 seg selv i løpet av et par uker. ← Den var ikke dum!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2007 #17 Skrevet 23. mars 2007 venninnen min var avhengig av nesespray. I mange år.Så fikk hun tips om akupunktur, 4 behandlinger og det var helt slutt med nesespray
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå