Gå til innhold

låne penger til oppussing ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

pleier man å få låne penger til oppussing når det er veldig nødvendig eller må man regne med å ta litt etter hvert?

Skrevet

Om du kjøper bolig, er det nok ikke noe problem å få litt ekstra i boliglånet til oppussing. Dersom du skal låne en sum KUN til dette formål, blir det vel å ta opp et forbrukslån. Det er rådyrt!!! Da er det bedre å ta litt etterhvert, eller legge av litt penger en tid, og så begynne på prosjektet etter noen mndr.

Skrevet

Dersom du/dere ikke låner mer til selve kjøpesummen enn at lånet fremdeles utgjør mindre enn 60% evt. 80% av kjøpesummen er det slett ikke umulig å få lånt litt ekstra til f.eks. oppussing. (Banken bryr seg ikke så mye med hva du bruker pengene til så lenge du har betalingsevne og sikkerhet).

Dersom du allerede eier og har behov for penger til oppussing er det fullt mulig å få lånt penger til dette på boliglånsvilkår forutsatt at "kåken ikke er belånt til pipa" fra før.

Helt nødvendig oppussing (F.eks. nytt tak, nytt røropplegg) kan det faktisk lønne seg å låne penger til, siden enkelte feil bare blir mer og mer omfattende. Husker jeg ikke feil fra mine dager på BI, kan det også innvilges skattefradrag dersom utbedringen anses som absolutt nødvendig for at huset skal være beboelig. (Sjekk praksis i din kommune - det kan variere).

Oppussing av f.eks. kjøkken og bad kan også lønne seg siden det i regelen vil øke boligens verdi.

Mer kosmetisk oppussing (Italiensk marmor i hallen :lol: ) bør tas når man faktisk har råd.

Skrevet

Det spiller ingen rolle hvor nødvendig det er å pusse opp.

Det som er viktig er at banken har noe å ta pant i.

Bare en måte å finne ut av dette på: Besøk banken din og spør dem!

Skrevet

Pleier og pleier... Svært mange jeg kjenner har lånt litt/mye ekstra til oppussing. Kan bli slitsomt å bo på en byggeplass i 10 år også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...