Gå til innhold

Lar dere barna få spise

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg lurer på hvordan andre gjør dette med frukt. Spiser deres barn så mye frukt de vil? Vi har et ganske høyt fruktbudsjett. Barna har med seg 1-2 frukter hver på skolen. Både vi og de spiser endel frukt på ettermiddagen. Nå hadde vi en liten diskusjon om dette, fordi det var fritt for appelsiner i dag. Jeg kjøpte en pose med store appelsiner på torsdag (kjøpte selvfølgelig annen frukt også). Jeg tror faktisk ikke det var mer enn 4-5 appelsiner i den posen. I dag var det 2 stykker igjen og de forsvann i løpet av morgenen. Mannen mente at appelsinene burde vare lengre. Er det drøyt at barna spiser rundt 4 frukter hver dag? Jeg mener at om det blir lite appelsiner så må vi jo bare kjøpe mer, jeg vil at barna skal få spise så mye frukt de vil. Jeg sir nei før middag og før kvelds, men ellers sier jeg alltid ja. Da blir det ca (med skolefrukten) 4 frukter hver dag for han ene, han andre i huset er ikke så glad i frukt, så der er det en, maks to om dagen, om vi ikke har noe spesielt da...

Kanskje jeg har litt feile holdninger her, hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Reisende John
Skrevet (endret)

111111111

Endret av Reisende John
Skrevet

Jeg ville latt dem spise så mye de vil. Bedre at de spiser frukt enn godteri.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg ville latt dem spise så mye de vil. Bedre at de spiser frukt enn godteri.

Jepp. Fruikt får de spise masse av.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Ingen begrensinger her i huset.

Skrevet

liker de frukt, så la de spise til de er fornøyd

Skrevet (endret)

Synes det virker som en sunn holdning jeg. Ikke spise seg mett på frukt før middag, men gjerne fri tilgang, ja, det høres for meg ut som om du er på rett spor :)

Endret av Malama
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg synes du har en fin holdning. Frukt er sunt, og da er det ingen grunn til å nekte barna det.

Hvis jeg forstår deg rett mener mannen din at det blir dyrt med så mye frukt. Det må da være andre ting man kan spare inn på enn frukt til barna. Så fortsett å gjør det på din måte.

Skrevet

Ja jøss, det er da bare supert at barna gjør!

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg synes du har en fin holdning. Frukt er sunt, og da er det ingen grunn til å nekte barna det.

Hvis jeg forstår deg rett mener mannen din at det blir dyrt med så mye frukt. Det må da være andre ting man kan spare inn på enn frukt til barna. Så fortsett å gjør det på din måte.

Ja, jeg sa at han kunne værsågod gå og få operert nesa si, fordi han er blitt avhengig av nesespray. Det der er nok bare hvordan han var vant med det hjemme hos seg, han er bare 10 år eldre enn meg, men av og til kan 10 år virke som en hel generasjon. Foreldrene deres tvang jo barna til å spise opp maten, selv om den var blitt kald og ekkel, tenke deg kald fisk med størknet fett rundt :tristbla:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Takker for svar alle. Mannen var faktisk og kjøpte 2 store poser med appelsiner i sted. :ler:

Skrevet

Synes det er fint at barna kan få spise frukt når de ønsker. Jeg har det også alltid tigjengelig. Ofte når datteren maser om kjeks eller youghurt så sier jeg: "Nei, men vil du ha en banan?" eller "Du kan få en plomme isteden" Funker hver gang :)

Skrevet

Nå har ikke jeg barn men svarer her for det! ;)

Synes det høres kjempepositivt ut at barn spiser mye frukt.

Men hvis man synes det blir for dyrt kan jo grønnsaker også brukes.

En pose gulrøtter koster ikke all verden og er både søtt og godt.

Jeg personlig liker også rå blomkål, stangselleri, paprika, sukkererter og kålrot, men vet ikke hvordan barn stiller seg til det?

Skrevet

Fri tilgang. Frukt er sunt og jeg er glad jeg har en sønn som elsker det, fremfor godterier. Her er det kun godterier på lørdager. Ellers i uken koser vi oss med oppdelt frukt. Ikke glem 5 om dagen ;-)

Gjest Marillia
Skrevet

Hos oss får barna spise så mye frukt de vil, frukt er sunt og godt :)

Skrevet

jenta vår for spise en del frukt, men jeg synes det er viktig at hun varierer... hun er kjempe glad i banan og kunne sikkert spist 10 om dagen hvis hun fikk lov... så jeg gir henne bare 1-2 like frukter om dagen...siden det er forskjellige vitaminer i forskjellige frukter er det viktig med variasjon..

Gjest Mayamor
Skrevet (endret)

Brannfakkel: Her får ikke barna spise så mye frukt de bare vil fordi de spiser som bare juling. Ikke snakk om et eple eller to, muligens en klemting eller tre, men heller en kasse klementiner, 12 bananer, 12 pærer, 2 poser druer og et par meloner i en go. :overrasket:

Har forsøkt... Men nå ligger frukten i en skål som fylles hver dag og dette fungerer fint for oss. Vi MÅ porsjonere ut frukten da dette er dyrt. Men vi kjøper inn mye frukt, men ikke slik at det er fri tilgang. Grønnsaker har ikke samme appellen. Men vi sier at 5-6 enheter er greit. Det er ikke sunt med for mye frukt heller da det finnes fete kaniner også. Vondt i magen kan en også få. ;)

Endret av Mayamor
Gjest =tentacle=
Skrevet

Hvis fri tilgang betyr at ungene hiver i seg i store mengder, er det fornuftig å sette litt grenser. Det er både en del sukker og syre i mange frukttyper. En annen ting er at det fortrenger andre viktige matvarer og næringsstoffer hvis barnet spiser overdrevent mye frukt.

Gjest gjesta
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, og de sier at det letteste er å oppdra andres barn. Det er veldig lett å si nå, men ut i fra ernæringsmessige hensyn kommer ikke mine barn til å få spise ubegrenset med frukt.. Frukt inneholder mye fruktsukker, og det er ikke bra, selv om selvfølgelig godteri er verre.. Det finnes alltid noe som er verre. I følge ungkost-2000 spiser de fleste barn nok frukt, men alt for lite grønnsaker.. En gylden regel er 2 frukt og 3 grønnsaker om dagen.. Derfor kommer jeg til å satse mine kort på grønnsakene når jeg får barn.. For de er mindre energitette og ofte mer næringsrike enn frukt.

Er vel kanskje vanskeligere å sette ut i praksis når den tid kommer ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet
Brannfakkel: Her får ikke barna spise så mye frukt de bare vil fordi de spiser som bare juling. Ikke snakk om et eple eller to, muligens en klemting eller tre, men heller en kasse klementiner, 12 bananer, 12 pærer, 2 poser druer og et par meloner i en go.  :overrasket:

Har forsøkt... Men nå ligger frukten i en skål som fylles hver dag og dette fungerer fint for oss. Vi MÅ porsjonere ut frukten da dette er dyrt. Men vi kjøper inn mye frukt, men ikke slik at det er fri tilgang. Grønnsaker har ikke samme appellen. Men vi sier at 5-6 enheter er greit. Det er ikke sunt med for mye frukt heller da det finnes fete kaniner også. Vondt i magen kan en også få.  ;)

Ja, hvis det er sånn at de spiser kjempemegnder må man begrense det, men at ungene spiser 2-3 frukter hver dag er bare bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...