Spiralis Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 Jeg lurer litt på gjeldsbyrde og formue i forhold til hva folk tjener. Man hører så mye om folk som tar opp lån til over pipa, men jeg er ikke sånn. Det jeg gjerne skulle vite er hvilken ballanse dere har mellom inntekt og gjeld/formue. Jeg har sparepenger og fond som tilsvarer ca 80% av det jeg har i årslønn og jeg har huslån og studielån som til sammen også utgjør ca 80% av hva jeg har i årslønn (bruttoårslønn) Er det jeg som har spesielt lav andel gjeld eller er det færre som har lån oppunder pipa enn jeg har intrykk av.
Frey Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 Forsto jeg deg rett når du sier du har like mye i sparepenger og fond som det du har i lån? Siden lånerenta er høyere enn innskuddsrenta er ikke det spesielt økonomisk gunstig. Selv har vi et brukbart lån, men innenfor 60% av verditakst. I tillegg har vi leieboer. Har ikke noe problemer selv om renten går kraftig opp.
Spiralis Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2007 Forsto jeg deg rett når du sier du har like mye i sparepenger og fond som det du har i lån? Siden lånerenta er høyere enn innskuddsrenta er ikke det spesielt økonomisk gunstig. Selv har vi et brukbart lån, men innenfor 60% av verditakst. I tillegg har vi leieboer. Har ikke noe problemer selv om renten går kraftig opp. ← Det jeg har i bank er en relativt beskjeden andel av formuen. Det er primært en buffer for større uforutsette utgifter. Det jeg har av fond har hatt en betydelig høyere vekst enn lånerenta så jeg syntes ikke det er ugunstig å ha pengene der framfor å utløse huslånet. Hvor stort er lånet ditt i forhold til årsinntekt?
Chica Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Leilighetslånet vårt er omtrent helt likt 1*vår totale årsinntekt faktisk. Men kommer nok til å måtte ta opp en del mer lån om noen år om vi skal kjøpe oss hus. Har prioritert å betale ned ekstra på lån framfor å spare i banken pga rentene, men vi har nok sikkert nærmere 100' på konto regner jeg med.
Cata Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 Lån = ca. 1,2 x årslønn Oppsparte midler (fond+sparekonto+aksjer) = ca. 0,4 x årslønn
Frey Skrevet 17. mars 2007 #6 Skrevet 17. mars 2007 Det jeg har i bank er en relativt beskjeden andel av formuen. Det er primært en buffer for større uforutsette utgifter. Det jeg har av fond har hatt en betydelig høyere vekst enn lånerenta så jeg syntes ikke det er ugunstig å ha pengene der framfor å utløse huslånet. Da blir det jo litt annerledes Hvor stort er lånet ditt i forhold til årsinntekt? ← Lånet vårt er vel ca 3 x samlet årsinntekt (leieinntekter ikke iberegnet). Lånet vårt er såkalt boligkreditt slik at vi disponerer dette som vi selv vil.
Vannkvinne Skrevet 19. mars 2007 #7 Skrevet 19. mars 2007 Man skal selvsagt ikke låne mer enn man klarer å betjene (renteøkning tatt med i betraktning), men husk på at investering i fast eiendom, ikke er det dummense man kan gjøre. Vi ble tidlig gjeldsfrie (betalte ned boliglån) og har valgt å låne penger til attraktivt beliggende fritidaeiendom. Gøy å eie, og en fin investering!
Hobgoblin Skrevet 19. mars 2007 #8 Skrevet 19. mars 2007 Huslånet vårt er foreløpig på 3,5 ganger min inntekt. Min samboer kommer i jobb til sommeren, og da blir huslånet (med forsiktig anslag på hans inntekt) ca 2 ganger vår felles inntekt. Vi hadde innskudd på 12,8 % av huset. Jeg har noe sparepenger og BSU, men sparepengene er buffer. Også har vi begge studielån, da...
Gjest KATTAstrofe Skrevet 19. mars 2007 #9 Skrevet 19. mars 2007 Huslånet vårt er på 3xbrutto årslønn tilsammen. Ellers så har jeg formue på ca 1,2xmin årsinntekt. Mannen har liten formue i den sammenheng foreløbig. Utenom dette så har vi studielån og billån, og klarer oss veldig fint i hverdagen.
dront Skrevet 20. mars 2007 #10 Skrevet 20. mars 2007 Vi har bare studielån, tilsammen ca 300 000, og et lite billån (ca 20 000). Jeg har hatt lite inntekt, så lånene har vel vært ca 2/3 av samlet inntekt, men fra i år vil jeg tro det blir ca 1/2-1/3 av inntekt. I tillegg har jeg formue som er ca = forventet inntekt i år. Klarer oss fint på det, og har ganske lav husleie (leier bolig), men blir interessant den dagen vi kjøper...
Gjest -eline- Skrevet 20. mars 2007 #11 Skrevet 20. mars 2007 (endret) Vi har studielån (betaler ikke på mitt enda) på ca 650-700.000 og vil sitte igjen med huslån på ca 200.000 i løpet av de neste månedene (har ei leilighet som skal selges). Foreløpig har vi kun hans inntekt + mitt studielån/deltidsjobb, dvs lånet utgjør 2,15 ganger inntekt (fra neste vår starter jeg forhåpentligvis i jobb og da blir det vel låneutgiftene i underkant av 1,5 ganger inntekt). Vi har lite back-up foreløpig, har brukt mye penger i det siste på oppussing, men eier halvparten av to-mannsbolig + halvparten av ei hytte (ikke akkurat noe hyttepalass i Hafjell/Hemsedal men ), begge deler vil nok kreve endel arbeid og penger med tiden. Endret 20. mars 2007 av -eline-
hilli Skrevet 20. mars 2007 #12 Skrevet 20. mars 2007 Jeg har bruttoinntekt som er større enn studielånet(skulle bare mangle), formue som er ca 1/3 av lånet. Jeg har ingen andre lån ennå men det kommer nok snart tenker jeg.
jente 79 Skrevet 20. mars 2007 #13 Skrevet 20. mars 2007 (endret) ... Endret 10. mai 2007 av jente 79
Gjest Mayamor Skrevet 20. mars 2007 #14 Skrevet 20. mars 2007 Vi har ca 2,5 x vår årsinntekt. Kunne vært gjeldsfrie, men har valgt å satse på eget firma.
Gjest niomi Skrevet 20. mars 2007 #15 Skrevet 20. mars 2007 Vi har huslån som er "belånt opp over pipa", med svigers som kausjonister. Lånet er på i underkant av 2xinntekt (1.5 mill), og innbakt i dette er også billån. Ellers har vi begge studielån på ca. 300.000. Vi har null og nada i formue, ei heller i buffer. Men skattepengene vi får igjen (rundt 14-15.000) kommer til å bli satt på egen bufferkonto, det samme med mine bonuspenger til jul. Så da nærmer bufferen seg noe ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå