Gjest Vintersol ikke innlogget Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 For ikke å spore av en annen tråd åpner jeg denne i stedet. Det dreier seg om at noen mener at enkelte overdriver egne plager for å få oppmerksomhet. Bakgrunnen for denne tråden er disse sitatene: ... forresten krever jo testen at man nesten er litt frisk - f eks på spørsmålet om man har overdrevet sykdom eller andre plager for å få oppmerksomhet; jeg har ei venninne som gjør det, men hun gjør det ubevisst og ser ikke selv hva hun gjør. Så lenge man er bevisst på det bør man etter min oppfatning noen ganger score "friskere" enn en som ikke engang vet hun/han gjør unormale ting. Selv om selvsagt endel som er syke kjenner symptomene sine godt både gjennom erfaring og behandling. Hvordan vet du at din venninne overdriver for å få oppmerksomhet uten å vite det selv? Det virker bare så urolig arrogant å si at du vet at du vet bedre enn henne selv om hvordan hun har det! Du kjenner åpenbart ingen hypokondere. ← Nei, det gjør jeg ikke, men jeg kjenner til gjengjeld flere bedrevitere som vet bedre hvordan andre har det, enn den som har plagen gjør. Og jeg vet også at en skal ikke si noe som helst om en plage før en blir stemplet som "hypokonder" hos enkelte. Bare spør mange allergikere hvordan deres omgivelser reagerer når de sier i fra at "beklager, dette kan jeg ikke spise", og du vil bli overrasket over hvor mange som blir stemplet som overforsiktige og hysteriske. Det samme gjelder for astmatikere, "såpass må du tåle" er en temmelig vanlig kommentar. At enkelte overdriver for å få oppmerksomhet er greit nok, de finnes sikkert. Men jeg vil hevde det er veldig vanskelig å si med sikkerhet hvem som overdriver, og hvem som har reelle plager. Det er det kun den som har plagen som vet!!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 Jeg forstår godt hva du mener og jeg er persolig forsiktig med å hevde at en person ikke er så syk som personen selv sier. MEN, jeg har en mor som lider av personlighetsforstyrrelse (eller vi rundt henne lider av hennes personlighetsforstyrrelse (hun har dårlig innsikt)), og jeg vet at hun overdriver sine sykdommer for å få oppmerksommhet. Hun overdriver til og med mine sykdommer for selv å kunne få oppmerksomhet... Men mamma er jo syk, bare ikke helt på den måten hun vil ha det til selv...
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Vel, hvis jeg sier at jeg har litt hodepine en dag, sier kjæresten min også med det samme at han også har litt hodepine. Sier jeg at jeg har menssmerter, sier han at han også har litt vondt i magen. Ved slike anledinger antar jeg at smertene hans ikke er så reelle og overser de glatt. Andre ganger tar jeg ham alvorlig...
Kenda Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 haha typen min gjør akkurat det samme, han er alltid pittelitt dårligere enn meg... det er litt søtt
Gjest Sativa Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 Overdrivelser kan jo skyldes andre ting enn å få oppmerksomhet. Man kan for eksempel overdrive for å skaffe seg medisiner som man kan ruse seg på, for å slippe å jobbe etc. I tillegg vil jeg si litt om dette å score på tester: Hvis man påberoper seg plager man ikke har i så stor grad, så vi gjerne vedkommende vite svært mye om den aktuelle lidelsen, og dermed score "bra" på slike tester. Og videre lure leger og andre i omgivelsene.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2007 #6 Skrevet 17. mars 2007 Alle kronikere må finne seg i å få høre hvordan skdommen deres arter seg, og hva de skal og ikke skal klare å gjøre. Det finnes jo ikke individuelle forskjeller må vite, og om de ikke følger A4 formen, da overdriver de for å få oppmerksomhet, for å slippe å jobbe, eller for å skaffe seg medisiner. Det kan da ikke være at noen er reelt plaget...
Wildy Skrevet 17. mars 2007 #7 Skrevet 17. mars 2007 Og sykdom oppleves forskjellig. Selv om jeg ikke synes det er skrekkelig vondt med flis i fingeren kan godt en annen oppleve dette som virkelig smerte.Er det da jeg som har stor toleranse for smerte, den andre som er pingle/overdriver eller er det kanskje slik at enhver opplever alt som skjer i sin virkelighet og med sin opplevelse av det? Sykdom og smerte er en høyst individuell opplevelse, og selv om man kan prøve å forstå er det slik at man aldri kan erfare en annens lidelse. Det finnes nok noen som overdriver sin lidelse eller sykdom/plager. Men jeg har ingen mulighet til å bedømme om en annens person smerte er reell,det er ikke jeg som har sykdommen eller lidelsen!
MissJenny Skrevet 17. mars 2007 #8 Skrevet 17. mars 2007 får virkelig asmatikere høre at de må tåle såpass? hæ?? jeg har ikke astma, ikke kjenner jeg noen med det heller, men ved at det å slite med pusten er noe av det mest skremmende som finnes og om man får anfall så skal man ikke "tåle litt". makan at noen bruker sykdom for å få oppmerksomhet er ikke noe nytt, men man bør jo ta de på alvor alikevel, fordi jeg tror ingen gjør d for moro skyld, iallefall fåtallet. men det kan være noe helt annet som er problemet? f eks en personlighetsforstyrrelse eller angst og redsel.
Gjest Vintersol Skrevet 17. mars 2007 #9 Skrevet 17. mars 2007 Og sykdom oppleves forskjellig. Selv om jeg ikke synes det er skrekkelig vondt med flis i fingeren kan godt en annen oppleve dette som virkelig smerte.Er det da jeg som har stor toleranse for smerte, den andre som er pingle/overdriver eller er det kanskje slik at enhver opplever alt som skjer i sin virkelighet og med sin opplevelse av det? Sykdom og smerte er en høyst individuell opplevelse, og selv om man kan prøve å forstå er det slik at man aldri kan erfare en annens lidelse. Det finnes nok noen som overdriver sin lidelse eller sykdom/plager. Men jeg har ingen mulighet til å bedømme om en annens person smerte er reell,det er ikke jeg som har sykdommen eller lidelsen! ← Og det verste er at hos enkelte "VET" at det du sier ikke stemmer uansett hva du sier. Det verste eksempelet jeg kan komme med, er om min venninne som er hardt angrepet av crohns sykdom. I begynnelsen prøvde hun å leve som normalt, men hun hadde noen ønsker om plasser å dra på, plassering på kino, hyppige "tissepauser" på turer osv... Kunne ikke ønskene oppfylles ble hun hjemme for ikke å ødelegge for de andre. Etter hvert ble hun heftig baksnakket av mange av venninnene, og mange mente hun bare gjorde seg viktig, at hun brukte sykdommen sin for å få bestemme hva de skulle gjøre, når, og at hun ble hjemme bare fordi hun ble sur når hun ikke fikk viljen sin. Etter hvert ble hun så dårlig at hun ikke lenger klarte å være med oss ut, uansett hvor mye vi la til rette, så hun ble heller hjemme. Da var det også galt! Da ville hun, i følge disse jentene, bare ha oppmerksomhet, og at de skulle synes synd i henne osv... Hos enkelte kan en visst aldri "vinne". De hadde bestemt seg for at hun gjorde seg verre enn det hun var bare for å få sympati og oppmerksomhet. Det hører med til historien at hun, noen få uker etter dette, ble akuttoperert p.g.a innsnevring og tarmslyng. Snakk om å simulere... Det er ganske mange av disse jentene som ikke er i hennes vennekrets i dag! får virkelig asmatikere høre at de må tåle såpass? hæ?? jeg har ikke astma, ikke kjenner jeg noen med det heller, men ved at det å slite med pusten er noe av det mest skremmende som finnes og om man får anfall så skal man ikke "tåle litt". makan at noen bruker sykdom for å få oppmerksomhet er ikke noe nytt, men man bør jo ta de på alvor alikevel, fordi jeg tror ingen gjør d for moro skyld, iallefall fåtallet. men det kan være noe helt annet som er problemet? f eks en personlighetsforstyrrelse eller angst og redsel. ← Ja, astmatikere får høre sånt. Det er bare noen få uker siden jeg fikk beskjed fra en mann at det var bare tull at min datter får astmaanfall av kulde, han hadde astma selv, og han bare "visste" at dette ikke stemte.
Supraspinatus Skrevet 17. mars 2007 #10 Skrevet 17. mars 2007 Noen har en tendens til å stemple folk som hypokondere fordi det "alltid feiler dem noe". Men etter som jeg har forstått så er hypokondere redd for å dø av sykdom, ikke det at de har sykdommen. Det går til lege rett og slett fordi de er redd de dør hvis de ikke gjør det. På den andre siden har du dem som aldri går til legen. Enten fordi de mener det er bare pyser som går til legen, eller så sier de: "Går jeg til legen får jeg vel dødsdommen, det er så mange som kommer der med en liten hoste og kommer hjem igjen med kunnskap om at de bare har 2mnd igjen å leve".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå