Gå til innhold

Bilstol - hva bør en se etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på utkikk etter bilstol, men litt usikker på hva en skal se etter. Virker som det er et must med Isofix, slik at en kjøper en bilstol med Isofixbase og bare klikker stolen på plass. :)

Men hva annet? Bør stolen kunne legges ned? (izisleep?) Annet?

Har sett på diverse meninger og ser ut til at Acta Graco med base og Brittax Römer BabySafe Plus Isofix er best. Har dere tips? Kan godt være en lett stol, for en bærer vel babyen en del i den? Vi har en stasjonsvogn med isofix-fester. Har skinnseter, så bør vel få lagt noe under stolen så ikke skinnet blir ødelagt av isofix-basen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en HTS BeSafe Kid Bilstol 0-18 kilo? De kan brukes lengst av alle, 18 kg er vel rundt 3-4 år?

Skrevet (endret)

Når man skal se etter bilstol til små barn, så syns jeg ikke at det er så viktig hvor lenge man skal kunne bruke den. 0 til 18 kg er et stort spenn. Tenk på at et spedbarn og en 3-4 åring skal bruke det samme setet.... Selv om det er masse innlegg og puter inni (regner jeg med) som man tar ut etter hvert, så syns jeg ikke det høres ideelt ut.

Vi hadde Acta Graco sitt sete da lillegutt var baby. Dette setet er beregnet fra 0 til 14 kg. Men han vokste ut av det da han var ca ett år gammel og i underkant av 10 kg - ble for lang. (nå er han 2,5 år og 12 kg). Det var en innleggspute i dette setet (ekstra pute rundt/ved hodet), den ble tatt ut ganske tidlig. Syns dette setet var bra. Det har også "kalsje/solskjerm" - noe som var bra både ved sol når man kjører og dersom det var vind/trekk ute når man fraktet setet/barnet til og fra bilen. Det at man har basen fast i bilen er også utrolig greit. Superenkelt å ta setet ut og inn. Graco sitt sete har også understell med hjul (ekstrautstyr) slik at du kan bruke setet som trille/vogn i butikken mm (sikkert kjekt hvis barnet har sovna på turen) - men husk at det blir fort varmt mellom ryggen på babyen og f.eks viterdressen og setet når man i utgangspunktet har kledt poden til å sitte i bilen vinterstid.

Det setet vi har nå er beregnet fra 10 til 18 kg - husker desverre ikke hva modellen heter, men dette er også et Graco-sete. Dette setet hadde også en ekstra pute ved hodet for de minste barna - den tok vi bort nå etter jul.

Se etter tester som er gjort av ulike seter - og gå for et av de som enten er test-vinner eller nært opptil. F.eks forbrukerrapporten eller NAF.

Sørg for all del å sjekke at det er godkjent etter Europeisk standard.

Endret av Gyda
Skrevet

Mine krav til bilstol:

1) et kjent merke

2) testvinner

3) lett å ta ut og inn av bilen, base er genialt!

4) kan brukes ei stund

Vi begynte med en acta graco autobaby. den var helt grei. Nå er ungen 1/2 år, og vi har bytta til acta graco duologic. Det anbefales på det sterkeste!! Ungen stortrives i setet, det er veldig greit å ta med ut og inn (bare pass på å ikke sett på den øverste puta med en gang), du får med hjul slik at du kan trille ungen ruindt i det (vi har ikke prøvd dem ennå, men...).

Det skal kunne brukes fra 0 til ca 3-4 år, og jeg ville ikke nølt med å sette en nyfødt en oppi.

den kan festes med sele eller isofix.

Skrevet
Mine krav til bilstol:

1) et kjent merke

2) testvinner

3) lett å ta ut og inn av bilen, base er genialt!

4) kan brukes ei stund

Vi begynte med en acta graco autobaby. den var helt grei. Nå er ungen 1/2 år, og vi har bytta til acta graco duologic. Det anbefales på det sterkeste!! Ungen stortrives i setet, det er veldig greit å ta med ut og inn (bare pass på å ikke sett på den øverste puta med en gang), du får med hjul slik at du kan trille ungen ruindt i det (vi har ikke prøvd dem ennå, men...).

Det skal kunne brukes fra 0 til ca 3-4 år, og jeg ville ikke nølt med å sette en nyfødt en oppi.

den kan festes med sele eller isofix.

HAr dere festet denne stolen med isofix eller vanlige seler? Hvor mye ga dere for stolen?

Vurderer denne da vi venter en liten en i april. Storesøster har en 9-25 kg stol, men vi ser ikke at hun kan bytte til en større stol til jul uansett.

Skrevet

vi har en gammel bil, så vi bruker vanlige seler. Men det er slike isofixgreier på den og. Det var et slikt spesialtilbud da vi kjøpte, så vi betalte vel litt over 3000. Tror du kan få den til noenlunde den prisen i Sverige.

Skrevet

Vi har izisleep, og har bare brukt lagt ned setet EN gang! Så ikke nødvendig (men izisleep har 5 punkts sele, og det er jo bra)

Vi har hatt sete med syntetisk trekk, det er IKKE lurt, for det puster ikke i det hele tatt. Så sørg for naturstoff (bomull) i trekket i hvert fall.

Skrevet
(men izisleep har 5 punkts sele, og det er jo bra)

duologic og ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...