Gå til innhold

Dersom en av ungene vinner stor pengepremie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet er vel nesten som en drøm for oss fleste, men jeg lurer likevel på om dere har tenkt gjennom følgende eksempel:

Du har f.eks. 4 unger. Hver får hvert sitt skrapelodd av besteforeldrene som kommer på besøk. 3 av ungene vinner ingenting, men fjerdemann skraper frem kr. 100000 i premie. Bør vinneren dele med søsknene sine, eller beholder vinneren alt selv?

Hva gjøres for å unngå uvennskap pga. dette mellom søsken med tanke på fremtiden? Har dere snakket om dette med ungene deres dersom dere kommer opp i lignende tilfeller noen gang? ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Ja dette har vi snakket om. :)

Og ja barna måtte bli enige om at de måtte dele - ellers ingen lodd. Stor premie hadde vært det samme som oppgradering av noe til felles for alle barna. Mindre premie kunne være vi satte like summer inn på konto. Nå er det griseflax barna her har fått i pakkekallender og der er max premie 10 000,-

Skrevet
Ja dette har vi snakket om. :)

Og ja barna måtte bli enige om at de måtte dele - ellers ingen lodd. Stor premie hadde vært det samme som oppgradering av noe til felles for alle barna. Mindre premie kunne være vi satte like summer inn på konto. Nå er det griseflax barna her har fått i pakkekallender og der er max premie 10 000,-

Dette må jeg huske å snakke med barna mine om. Deling er det eneste rettferdige, med mindre det er snakk om mindre pengesummer.

Gjest Lovely
Skrevet

Dette var et godt spørsmål, jeg har faktisk vært inne på tanken men feid den vekk - hva er rett her?

Min første tanke er at dette bør deles med søsken, og når jeg tenker videre og på beløp som 1 million f.eks - så tenker jeg at dette burde gå til fellesskapet også - ferier, hytte o.l - opplevelser man kan ha sammen - eller fast eiendom som barna etterhvert arver.. Hm - jeg tror vi må ta en prat om dette i heimen :) Kommer jo ann på hvor mye penger man har fra før da :sjenert:

Men hvordan virker loven angående dette - den som eier loddet har kanskje rett på gevinsten - uansett alder?

Gjest niomi
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. Men pengene bør gå rett inn på sparekonto fram til de kommer til nytte, f.eks. når barnet flytter hjemmefra for å studere eller skal kjøpe sted å bo.

Skrevet

For å i det hele tatt unngå problemet bør loddene gis til familien (eller ungene) samlet. Hadde ungene vært umyndig og fått hver sitt lodd ville jeg bestemt at de skulle dele en eventuell premie seg imellom. Det er jo greit å dele så lenge det er en pengepremie. Mer problematisk om det er en tur til Disneyland for 2.

Gjest Mayamor
Skrevet

Ingen deling = ingen lodd.

Men klart om barnet på egenhånd kjøper seg et lodd og vinner - er det en annen diskusjon. Men foreløpig er ikke dette noe våre barn gjør.

Gjest Vampyra
Skrevet

Nå er det vel 18 års aldersgrense for de fleste slike ting. Jeg tror jeg ville sagt at de skulle dele hvis alle fikk. Men hvis det var en bursdagsgave til en av de hadde jeg heller satt pengene inn på konto. å kreve at det skal gå til fellesskapet blir jo litt feil når det er en bursdagsgave, men jeg skjønner at det kan være fristende siden det kan føles urettferdig ovenfor alle dere andre.

Gjest Mayamor
Skrevet

Våre barn har aldri fått lodd i gave... Er det vanlig? :klø:

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg synes for det første at barn ikke bør få skrapelodd. Ei heller bør det kjøpes lodd til diverse foreninger ol i barnets navn.

Uansett mener jeg at alle større pengesummer (med unntak av arv ol) er familiens eiendom og skal disponeres av foreldrene til alles beste.

At ett barn skulle få starte voksenlivet med f.eks 100 000 kr mer enn søskenen bare fordi dette barnet tilfeldigvis skrapte det "riktige" loddet synes jeg er fullstendig urimelig.

Gjest Mayamor
Skrevet

At ett barn skulle få starte voksenlivet med f.eks 100 000 kr mer enn søskenen bare fordi dette barnet tilfeldigvis skrapte det "riktige" loddet synes jeg er fullstendig urimelig.

Helt enig. Derfor ingen deling = ingen lodd.

Her får de hver sitt en gang eller to i pakkekallenderene sine.

Men det er snakk om max premie på 10 000,-

Gjest Madam Felle
Skrevet
Ingen deling = ingen lodd.

Men klart om barnet på egenhånd kjøper seg et lodd og vinner - er det en annen diskusjon. Men foreløpig er ikke dette noe våre barn gjør.

Så får barnet et lodd i gave, blir det ikek regnes som barnet sitt lodd?

Her kjøper vi lodd 1 gang i måneden, og da får barna beholde alt opp til 100 kr og resten blir delt på hele familien. Men får barna lodd i julegave, så er det de som har fått den gaven og det er da deres penger. Blir helt fjernt å skulle nekte barna å motta en gave, bare fordi foreldrene mener at de skal dele. En gave er og blir en gave, og da bør faktisk foreldrene holde seg utenfor.

Skrevet
Så får barnet et lodd i gave, blir det ikek regnes som barnet sitt lodd?

Her kjøper vi lodd 1 gang i måneden, og da får barna beholde alt opp til 100 kr og resten blir delt på hele familien. Men får barna lodd i julegave, så er det de som har fått den gaven og det er da deres penger. Blir helt fjernt å skulle nekte barna å motta en gave, bare fordi foreldrene mener at de skal dele. En gave er og blir en gave, og da bør faktisk foreldrene holde seg utenfor.

Så det ville vært helt uproblematisk om en av barna dine vant 100.000 og fikk beholde det selv?

Gjest Madam Felle
Skrevet
Så det ville vært helt uproblematisk om en av barna dine vant 100.000 og fikk beholde det selv?

De andre må lære seg at ikke alle vinner, på lik linje som andre forventer at barna skal dele. Vil barnet som har vunnet dele, så er det kjempe bra. Men barnet bør få bestemme det selv, siden det var en gave til det barnet. Hadde det vært en gave til alle, ville det vært gitt til alle.

Gjest Frances
Skrevet
En gave er og blir en gave, og da bør faktisk foreldrene holde seg utenfor.

Da regner jeg med du ville syntes det var greit hvis f.eks. bestemor ga det ene barnet ditt 100.000 og ingenting til det andre barnet? Siden en gave er en gave.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns det er rimelig å dele dersom det er snakk om større beløp.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Da regner jeg med du ville syntes det var greit hvis f.eks. bestemor ga det ene barnet ditt 100.000 og ingenting til det andre barnet? Siden en gave er en gave.

Det blir en helt annen sak, og noe slikt hadde jeg ikke akseptert så lenge barna var under 18 år. Det blir rett og slett urettferdig, men det er ikke det å gi et lodd hver til barna. Alle har like stor mulighet til å få penger, og da blir det noe helt annet.

Skrevet

Hmm, jeg har aldri vært borti å gi flaxlodd som gave, og det synes jeg hørtes ut som en uting, nettopp pga denne "skjevdelingen".

Når det kom skaprelodd i hus i mitt barndomshjem, så var det FAMILIENS lodd, og hvem som skrapet vinnerloddet (vi vant jo aldri store ting da) var irrelevant, bortsett fra at denne fikk gleden av å ha skrapt frem gevinsten. På samme måte deler jeg og min forlovede på det nå (men vi har jo fellesøkonomi uansett da) og slik kommer eventuelle barn til å måtte forholde seg til. Det ville vært sabla urettferdig om et barn skulle starte voksenlivet med flere hundre tusen på konto, mer enn de andre, bare fordi vedkommende tilfeldigvis skrapet "det rette loddet". (Det blir noe annet når de blir så store at de evt kjøper lodd for egne penger) Derfor synes jeg ikke man skal tippe lotto i barnets navn heller. Har jo hørt om dem som gjorde det, og vant 1. premien, og da kommer det offentlige inn, dette er penger som da er BARNETS, og det kan ikke brukes på familiens ferier, hus, deles mellom søsken etc... Og det føles bare feil for meg.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
De andre må lære seg at ikke alle vinner, på lik linje som andre forventer at barna skal dele.

At "ikke alle vinner" er jo en ting. (jeg vil heller formidle det at slike spill er et minusprosjekt som man gjør best i å droppe helt jeg,da.. )

Men jeg mener at dette derier seg om BARN som får med seg penger fra familien inn i voksenlivet. Og her mener jeg at rettferdighet er et vesentlig poeng.

Det at livet er utrettferdig er en lekse de tidsnok lærer, men jeg synes de bør spares for å lære om at foreldrene som gir dem totalt forskjellig økonomisk utgangspunkt i livet.

Gjest Frances
Skrevet
Det blir en helt annen sak, og noe slikt hadde jeg ikke akseptert så lenge barna var under 18 år. Det blir rett og slett urettferdig, men det er ikke det å gi et lodd hver til barna. Alle har like stor mulighet til å få penger, og da blir det noe helt annet.

Så en gave er ikke en gave likevel da? Jeg derimot, synes det er urettferdig at et av barna pga en tilfeldighet skal få et bedre utgangspunkt enn sine søsken (hvis det er snakk om store pengesummer). Det kunne jo like gjerne vært et av de andre barna som fikk akkurat det loddet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...