Cuba Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Overtar i dag et marsvin fra venninna mi pga allergi. Lurte på om dere har noen gode råd til en marsvineier? Mat, stell (spesielt neglklipp) og andre ting som er nyttig og vite. Får sikkert vite en del fra henne også, men skader aldri med litt forskjellige synspunkt og erfaringer kanskje. Den er forresten rundt 1 år.
Gjest StockDama Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 en enkel side: http://www.marsvinsiden.com/dagligstell.html
Trampe Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Søk litt her inne, det ligger flere tråder om marsvin her. De er utrolig koselige små skapninger Det viktigste som jeg kommer på: - variert kost. Kjøp marsvinblanding på dyrebutikker eller hos veterinæren. Gulrøtter, agurk, gress om sommeren (spesielt løvetann), isbergsalat, de spiser mye grønnskaker. Høy er et must! - klørne klipper du selv med en negleklipper. Greit å ha en hjelper som kan holde dyret. Pass på at du bruker god tid om dyret er nervøst, og ikke klipp for langt ned. Er klørne lyse ser du nerven inni, den må du ikke være i nærheten av. Jeg har klippet klørne selv på mine marsvin og kaniner i alle år. Om du ikke tør selv tar ikke dyrlegen mange kronene for å gjøre det. Du bør klippe ganske ofte for at de ikke skal vokse seg skjeve. - buret må være stort nok til at dyret kan løpe litt rundt. Et hus er greit å ha oppi der, men ingen nødvendighet. Mine gikk mye løs på gulvmattene også, mosjon er viktig. De kan fort bli smellfeite de dyra der, de spiser hele tida... Pass på at de ikke står i trekk, de blir fort forkjøla og mange dør av små forkjølelser. Jeg bruker flis i burene, de harde pelletsene kan umulig være gode å ligge på. Men det er smak og behag. - De må ha tilførsel av c-vitamin, de produserer ikke denne selv. Kjøp dråper av dyrebutikken og ha i drikkevannet. Mine likte appelsiner, det var så moro å se dem spise det. Så suuuurt, men så godt :-D Marsvinene spiser også sin egen bæsj av og til, bare så du ikke blir overrasket av det... ugg... - kos er helt herlig Mine hadde det aller best under et pledd i sofakroken sammen med meg. Hadde et marsvin en gang, som sovnet på brystet mitt stadig vekk. Han elsket å kose!
Cata Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 De må ha noe hardt å knaske på sånn at de sliter ned tennene. Tennene vokser nemlig hele tiden og blir de for lange klarer ikke marsvinet å få i seg mat. (Bør sjekkes innimellom.) Er enig med Itacha - det er koselige småtasser, og de har personlighet så det holder. Vår elsket agurk og satte i gang den konserten hver gang hun hørte kjøleskapdøra ble åpnet og det raslet i plastfolie. (Det var ofte ensbetydende med en fersk skive agurk ) Hvis antakelsen var rett og skiva kom så ble det mange høye og lykkelige hopp inni buret. Var av og til redd for at hun bokstavelig talt skulle hoppe i taket. (Mindre kjekk del av sånne utbrudd var feing av spon etterpå - det havnet gjerne en del på gulvet.)
Trampe Skrevet 17. mars 2007 #6 Skrevet 17. mars 2007 Når jeg får unger skal de få marsvin. Det er verdens beste dyr å ha for barn, og da får jeg også en unnskyldning til å skaffe meg marsvin igjen... Mannen bare rister på hodet når jeg begynner å skravle om marsvin. Og Cata har et viktig poeng med tennene. De kan fort bli for lange. En vedkubbe eller greiner er bra! Jeg har ei marsvinhistorie som er helt herlig, den ligger i tråden om "kjæledyrene våre" :-D
gizmoo Skrevet 18. mars 2007 #7 Skrevet 18. mars 2007 Har en del erfaring med marsvin, og de marsvinene jeg har hatt har blitt ganske tamme. Det er kjempe viktig at de får nok mosjon, så hvis man tror de kan "bo" kun i buret tar man feil... Her er noe av erfaringen jeg har: De jeg har hatt har fått løpe løs på kjøkkenet hele døgnet. De har kunnet velge selv når de vil være i buret. Et marsvin følger etter bena dine som en liten hund så de er ganske søte De fleste skjønner at de ikke skal gjøre fra seg på gulvet, men i buret... Marsvin pleier å skjønne når du kjefter på dem... Marsvinene jeg har hatt har skjønt at de kun får lov å gå på kjøkkenet selv om det ikke er noe dør der... Noen viktige ting: Husk c-vitaminer! Marsvin kan dø av mangel på dette. De kan også dø av mangel på mosjon... Ikke gi fôr fra matbutikk, dette er for fett. Kjøp pose med fôr på dyrebutikken, og det viktigste er at de får i seg pellets (som de fleste marsvin ikke liker)... Negleklipp er forholdsvis enkelt hvis den har lyse negler; Pass på at du ikke klipper på nerven. Eller ikke klipp de skjeve, har sett flere tilfeller hvor de har hatt problemer med å gå pga dette. Ellers kan du klippe de i noen dyrebutikker. Kanskje lurt at noen viser deg første gangen. Lykke til med marsvinet! De er så søte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå