Gjest miobell Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Trenger litt råd og tips fra andre. Kanskje dele litt erfaringer?! Har hatt hund tidligere, men likevel. Mye føles likevel nytt når en ny liten valp kommer inn i hjemmet. Valpen vår er 12 uker gammel. Rase pomeranian. Ser ut som en liten kosebamse, bare så herlig! Vært veldig nøye med å finne en god oppdretter da det har mye å si for hundens videre oppførsel. Lette et år før vi følte både tiden var inne og riktig oppdretter var funnet , samt før valpen var født da selvsagt Valpen er godt sosialisert. Vant til at ting skjer rundt han. Også lett å ha med å gjøre om natten, legger seg til der han skal være og er stille til neste morgen. Også ganske så stueren, selv om det lett skjer litt"ulykker" i ny og ne. Problemene nå er endel småbiting samt videre oppdragelse. vil ikke ende opp med en gneldrete hund! .. vet at dette ofte er tilfelle med disse smårasene... Gjennom sosialiseringen har han jo blitt vant til å møte andre hunder, bilder, mennesker osv. men likevel.. Tenker melde meg på et valpekurs. Andre med erfaringer fra dette? Videre, hvordan lære den at å bite ikke er lov..? vilkene metoder bruker du? Han klør jo selvsagt i tennene nå, men må jo lære at mennesker liker ikke å bli bitt. Ble mye synsing det her .. men vil bare lufte tanker, samt som sagt få i gang litt diskusjon rundt dette med valpeoppdragelse.
Gjest Deception Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 Ang. biting, hjelper det faktisk å hyle/rope "au" hver gang han biter. Men det vil avta av seg selv når de voksne tennene dukker opp.
Frey Skrevet 16. mars 2007 #3 Skrevet 16. mars 2007 Et valpekurs er veldig verdifullt, og noe du absolutt bør melde deg på nå som valpen er mer mottagelig enn når den har godt innlærte uvaner. Bor du i nærheten av Trondheim kan jeg anbefale MidtNorsk Hundeskole med instruktør Helge Growe. Ellers er det å lære valpen ordet nei veldig kjekt med tanke på biting osv.
Ancalime Skrevet 16. mars 2007 #4 Skrevet 16. mars 2007 I begynnelsen "hylte vi ut" når valpen vår bet. Det funka ikke, for da ville han bare leke. Hvist jeg f.eks satt på gulvet sammen med han og han begynnte å bite så snudde jeg ryggen til og overså han totalt.. Og når jeg gikk og han biter etter beinet så sier jeg nei samtidig som jeg stopper. Men det er jo forskjellig hav som funker på de forskjellige hundene. Men valpe kurs er veldig fint synes jeg
Imax Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 Valpekurs er nok lurt! Eller kontakte en lokal hundeklubb. Mange gode tips der. Husker i hundeklubben der jeg gikk, var det en toypuddel som var dødsflink! En annen ting jeg merker på små hunder er at eierne ikke behandler dem som hunder! De løftes opp for den minste ting, og eieren aksepterer adferd som man aldri ville akseptert fra en stor hund (hopping, biting, gneldring). Når det gjelder korrigering er jeg for et strengt nei, etterfulgt av et superblidt ja når adferden opphører.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå