Malama Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #61 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har fått bekreftet fra politiet at vigselsattest ikke hjelper, de kan BARE forholde seg til folkeregisteret. Og fra folkeregisteret har jeg i dag fått vite at jeg kan ikke søke om navneendring en gitt dag... Jeg kan enten levere den sammen med prøvingspapirene, og nytt navn registreres da når vigselen er registrert... da er jeg allerede på bryllupsreise, så det funker ikke, da jeg skal reise i nytt navn. Og jeg kan altså ikke levere skjema i dag og be om å få endret navn 1. juni, sånn som jeg hadde tenkt til (for å rekke å få nytt pass i tide, men likevel vente så lenge som mulig med å bytte) leverer jeg i dag, så legges den ederst i bunken, og behandles når den kommer opp... følgelig: Prøvingspapirene våre er levert i dag. Navneendringsskjema ble med hjem, her sparer vi på det i en måned eller to, før vi leverer det inn, og jeg bestiller nytt pass så snart navneendringen er bekreftet... Lett skal det ikke være. Men sånn må det bare bli, ettersom det altså ikke er mulig å få nytt pass eller navneendring basert på noe annet enn folkeregisteret. Og vigselen er ikke registrert mandag etter bryllupet, følgelig er ikke en navneendring som er registrert i denne sammenheng i folkeregisteret den dagen, derfor kunne jeg ikke få ordna passet da. Følgelig bytter jeg navn 2-4 uker før jeg gifter meg. Irriterende, men slik må det bare være, etter de nye regelene.
Malama Skrevet 30. mars 2007 Forfatter #63 Skrevet 30. mars 2007 Jepp. Teite regler. Det synes presten også, derfor lovet han å bruke pikenavnet mitt i vigselsritualet, selv om det offisielt sett er feil, da je bytter navn ca 3 uker tidligere... Jeg kunne valgt å bytte senere, men jeg har lyst at vi skal reise på bryllupsreise med samme navn. Så da valgte jeg å gjøre det slik.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. mars 2007 #64 Skrevet 30. mars 2007 Stemmer det, som student er det lovlig. Men, all den tid det ikke er registrert ifølge loven at dere er samboere, så teller det heller ikke med i tilfeller der loven krever at dere er/har vært samboere. for å oppfylle krav i loven om samboerskap er det folkeregisteret de tar utgangspunktet i. ← Men dette gjelder bare dersom den ene vil ta et vernet navn, ja? Og et navn er vernet når maks 200 personer heter det?
naley Skrevet 31. mars 2007 #65 Skrevet 31. mars 2007 Bryllupsreisen var bestilt i nitt nye navn, så nå droppet vi det og ringtereiseselskapet og fikk byttet til mitt nåværende navn. Tar alt stresse med navnbytting etter bryllupet
Malama Skrevet 31. mars 2007 Forfatter #66 Skrevet 31. mars 2007 Men dette gjelder bare dersom den ene vil ta et vernet navn, ja? Og et navn er vernet når maks 200 personer heter det? ← Det er bare krav om lovregistrert samboerskap for å bytte til et vernet navn ja, så dersom over 200 heter det er det ikke noe problem å bytte uansett. Så, jeg kunne tatt navnet til min kjære før vi flytta sammen om jeg ville, for det er ca 400 som heter det. Om flere enn 200 heter det du vil bytte til kan du bytte før bryllupet selv om dere ikke har vært samboere "etter loven" i 2 år.
Pastor Knut Skrevet 31. mars 2007 #67 Skrevet 31. mars 2007 Bryllupsreisen var bestilt i nitt nye navn, så nå droppet vi det og ringtereiseselskapet og fikk byttet til mitt nåværende navn. Tar alt stresse med navnbytting etter bryllupet ← Ja, det er det rådet jeg pleier å gi folk som skal gifte seg. Det greieste er å ordne alt sammen senere - eller man kan ordne det på forhånd. Skjønner ikke helt denne fokuseringen på en bestemt dag i denne tråden, men det er klart at å skifte navn på selvbestemte dager er vanskelig. Ting Tar Tid - også papirer i forbindelse med bryllup. Og det var ikke alltid like greit før heller ...
*Emma* Skrevet 31. mars 2007 #68 Skrevet 31. mars 2007 Jeg kjønner heller ikke heøt det med at det er sååå viktig hvilken dag det er offesielt fra. Vi giftet oss som sagt for 2uker siden. Jeg bruker nå mitt nye navn hele tiden...dvs feks i mailer på jobben,brev jeg sender ut osv osv. Jeg får ikke endret det offesielt før vi får papirene fra Usa så først da kan jeg bytte førerkort og visakort etc - men det er da ikke sååå fralig vel
MayaM Skrevet 1. april 2007 #69 Skrevet 1. april 2007 (endret) Nå lærte jeg jammen mye nytt gitt... Jeg skjønner godt at man ønsker å bytte til sitt nye navn fra den dagen man gifter seg. Men sånn går det ikke an lenger. Har akkurat oppdaget at min kjæres etternavn er beskyttet, da det bare er 27 som heter det.. Og 3 av dem bor jeg sammen med (Min kjære, og våres 2 barn). Vi får nok ta en diskusjon på når jeg skal bytte ja.. Endret 1. april 2007 av MayaM
Malama Skrevet 1. april 2007 Forfatter #70 Skrevet 1. april 2007 Nå skulle ikke dette være ENDA en diskusjonstråd om kring navnebytte eller dato, det var rett og slett om praktisk fremgangsmåte. Men for meg så betydde det altså en del å få bytte NÅR jeg giftet meg. Noe jeg ikke får, grunnet endret lov. Greit nok, jeg har akseptert det, og bytter navn noen uker før vielsen, og får nytt pass, og førerkort og bankkort og hele den greia der. Presten bruker pikenavnet i vigselsritualet, og slik måtte det bare bli. At dere ikke skjønner hvorfor dette er viktig for meg, er nå en ting. Men om noen spør om råd til hvordan de praktisk kan ordne f.eks servietter med monogram, så svarer ikke jeg "skjønner ikke hvorfor du bryr deg om det" eller "nei, det vil jeg ikke ha"...
MayaM Skrevet 1. april 2007 #71 Skrevet 1. april 2007 Nå skulle ikke dette være ENDA en diskusjonstråd om kring navnebytte eller dato, det var rett og slett om praktisk fremgangsmåte. Men for meg så betydde det altså en del å få bytte NÅR jeg giftet meg. Noe jeg ikke får, grunnet endret lov. Greit nok, jeg har akseptert det, og bytter navn noen uker før vielsen, og får nytt pass, og førerkort og bankkort og hele den greia der. Presten bruker pikenavnet i vigselsritualet, og slik måtte det bare bli. At dere ikke skjønner hvorfor dette er viktig for meg, er nå en ting. Men om noen spør om råd til hvordan de praktisk kan ordne f.eks servietter med monogram, så svarer ikke jeg "skjønner ikke hvorfor du bryr deg om det" eller "nei, det vil jeg ikke ha"... ←
*Emma* Skrevet 1. april 2007 #73 Skrevet 1. april 2007 Mitt innlegg var ikke ment som kritikk - poenget mitt var at selvom det er offesielt fra en annen dato så står du jo fritt til å bruke det sånn ellers... Selv om du bytter navn før vielsen behøver du jo ikke bruke det nye navnet ditt andre steder enn passet og reisen (om det er det du ønsker). Det er jo ingen som hindrer deg i å bruke det gamle navnet ditt litt til (Jeg skulle ogsågjerne hatt nytt navn fra dagen vi giftet oss men siden det ikke gikk bruker jeg som sagt mitt nye navn, i de situasjoner hvor det går ann, ellerede selvom jeg offesielt ikke heter det enda....)
Malama Skrevet 1. april 2007 Forfatter #74 Skrevet 1. april 2007 Jeg må bruke det i et par andre sammenhenger også, på jobb bl.a Nei, jeg bruker det ikke når jeg sender mailer, eller når jeg snakker med noen og sånn, men jeg skal bl.a levere et par MVA-oppgjør, og da MÅ jeg selvsagt benytte korrekt navn (det gjøres sånnsett via altinn, og det er nok oppdatert etter folkeregisteret. Utskrifter av dette blir da naturlig nok merket med mitt nye navn. Det er dokumentfalsk å signere noe (da regner jeg ikke private brev etc da, som jeg selvsagt står fritt til å signere "minnie mus-vennen din" om jeg vil) med feil navn, og i jobbsammenheng kan jeg ikke gjøre det. At jeg ikke rekker å få nytt bankkort, førerkort og pass før kort tid før vielsen er greit nok (det rekker jeg ikke rett og slett fordi jeg utsetter navnebyttet lengst mulig, med mindre det blir såpass stress at jeg gjør det tidligere da. Vi får se. Jeg har nå funnet ut av denne papirmølla... slik jeg ønsker er ikke mulig, og jeg tilpasser meg så godt jeg kan.
Pastor Knut Skrevet 2. april 2007 #75 Skrevet 2. april 2007 Nå skulle ikke dette være ENDA en diskusjonstråd om kring navnebytte eller dato, det var rett og slett om praktisk fremgangsmåte. Men for meg så betydde det altså en del å få bytte NÅR jeg giftet meg. Noe jeg ikke får, grunnet endret lov. Greit nok, jeg har akseptert det, og bytter navn noen uker før vielsen, og får nytt pass, og førerkort og bankkort og hele den greia der. Presten bruker pikenavnet i vigselsritualet, og slik måtte det bare bli. At dere ikke skjønner hvorfor dette er viktig for meg, er nå en ting. Men om noen spør om råd til hvordan de praktisk kan ordne f.eks servietter med monogram, så svarer ikke jeg "skjønner ikke hvorfor du bryr deg om det" eller "nei, det vil jeg ikke ha"... ← Nå ja, hundrevis av mennesker går gjennom det samme med navnebytte som du forholder deg til, så problemstillingen din er langt fra unik. De fleste finner løsninger som fungerer greit. Og det må være lov ikke å forstå også... Det får nå være. Det var ikke meningen å tråkke noen på tærne. Fint du nå får ordnet navneskiftet. Lykke til.
minnimy Skrevet 12. april 2007 #76 Skrevet 12. april 2007 har nå fått prøveattest og sendt den videre,der sto det at etter vielse er mitt nye navn......... jeg ringte til folkeregisteret og de sa at innen en uke etter vielse får vi vielses attesten går det to uker er det noe feil i systemet, ringte passkontoret og siden jeg har håndskrevet pass så ordner de nytt navn med en gang.(tilføres)de så helst at de fikk beskjed via folkeregister,men hørtes ut som at jeg kunne komme med vielsesattest også. MEN det som jeg også fikk beskjed på var at siden billetten er i mitt gamle etternavn og passet så kunne jeg trygt reise sånn uten noe tull skulle skje så kan jeg orden med navne endring når jeg kommer hjem. føles nesten som at jeg reiser på falske besvis,men politiet sa jeg kunne gjøre det sånn også. innen i morgen bestemmer vi dato så får jeg se hva jeg gjør med navnet. (du har nok helt sikkert skrevet mye om dette før malama ,men men )
Malama Skrevet 12. april 2007 Forfatter #77 Skrevet 12. april 2007 Jeg fikk beskjed fra politiet om at de IKKE KUNNE bytte navn i passet uten at det var fra folreregisteret de hadde opplyst nytt navn. Jeg mente at en vigselsattest som viste navnebytte burde holde, men det sa politidama altså at dessverre ikke var mulig. Og jeg har bestilt reise i nytt navn. Så derfor blir det sånn for meg, at jeg har sendt inn prøvepapir med "pikenavn". Prøvingsattesten sendes direkte til kirka, så jeg er usikker på hva som står på den. Jeg leverer navneendringsskjema om et par måneder, og bestiller nytt pass så snart det er i orden. Presten bruker mitt "pikenavn" i vigseslritualet, og jeg benytter mitt nye navn fra jeg går ut på kirketrappa. Om du har bilett i gammelt navn, så er det jo likegreitå gjøre det slik du beskriver ja. Og om politiet likevel KAN endre navn i håndskrevet pass basert på en midlerditig vigselsattest fra presten (det vet jeg at vi får utlevert i kikra nemlig) så blir jeg jo "litt" sur da... men nå er det gjort slik.
honning Skrevet 13. april 2007 #78 Skrevet 13. april 2007 Melder meg inn her jeg også.. Jeg er enda i tvil om jeg skal endre navn, og gjør det i tilfelle ikke før etter bryllupsreisen da den er bestilt i mitt navn. Men det jeg egentlig lurte på er; hvordan kan jeg finne ut om hans navn er vernet eller ikke? Er det noe nettside eller lignende man kan sjekke hvor mange som har det etternavnet på?
honning Skrevet 14. april 2007 #79 Skrevet 14. april 2007 Tusen takk! Var visst kun 86 som hadde hans etternavn ja...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå