Malama Skrevet 23. mars 2007 Forfatter #41 Skrevet 23. mars 2007 Når man vies brukes hele navnet, men presten som skal vie oss sa at siden de har gjort loven så "teit" (hans ord!) så bruker han gjerne bare pikenavnet dersom vi minner ham på det på generalprøven. For han synes ikke vi skal måtte vies med "nytt navn" om vi ikke ønsker det. Navnebytte har ikke noe med vigsel å gjøre, nei, derfor kan jeg bytte navn nå. Det er bare det at jeg ØNSKET å bytte navn den dagen jeg gifter meg. Jeg var klar over at nanvebytte ikke hadde med vigsel å gjøre, men mente at ved å levere navneskjema der det sto at jeg ønsket et bytte fra 23. juni, så burde navnet kunne byttes fra 23. juni. (eller 25. da, siden 23. er en lørdag) Men jeg orker ikke ta den krangelen med folkeregisteret. Når presten er kjent med problemet, politiet er kjent med problemet, og banken er kjent med problemet, så ER det nok ikke noe hverken jeg eller folkeregisteret kan gjøre noe med. Blir nok til at jeg bytter navn i mai/juni en gang (jeg er sær, jeg vil ikke måtte benytte navnet mer enn jeg absolutt må, så jeg skal i alle fall bytte navn etter at selvangivelsen skal leveres, slik at jeg kan signere på den med pikenavnet (hvorfor jeg bryr meg er en annen sak, jeg leverer den jo faktisk digitalt, så jeg signerer sånnsett ikke for hånd da. Men elektronisk signatur.)
Pasha Skrevet 24. mars 2007 #42 Skrevet 24. mars 2007 Hvor har dere planer om å reise på bryllupsreise hen? Husk på at dersom dere skal til enkelte land så krever disse at passet ditt skal være gyldig i 3-6 mnd etter hjemreise. Dersom du bestiller reisen i ditt pikenavn og får endret det får reisen så kan du bare gi beskjed til reiseselskapet om dette og det samme omvent
Malama Skrevet 24. mars 2007 Forfatter #43 Skrevet 24. mars 2007 Vi har ikke bestemt oss for bryllupsreise. Hadde egentlig tenkt Frankrike, men så sa jeg spøkefult at når jeg likevel bytter navn tidligere (sikkert i mai) og derved bestiller nytt pass "så kan vi jo dra til Egypt likevel" (kunne ikke det pga det med 6 måneders passvarighet...) så er vi litt tilbake til scratch. Egypt er egentlig for varmt for min kjære da, som ville trives bedre med franske temperaturer... Og Frankrike er jo en drøm for meg da, men det er sannelig Egypt også, og jeg anser sjangsen for en fransk ferie senere som større enn en egyptisk... Men, når vi først begynte å vudere alternativer, så er det jo fint i Italia også... Og i Hellas... og dermed sitter vi her med 5-6 kataloger og drømmer igjen, slik vi gjorde i november, før vi besluttet Frankrike... Men vi har bestemt oss for at vi fyller ut nye papirer, og satser påat de ikke lager trøbbel med at prøvingsattesten da kommer i et annet navn enn jeg har når jeg gifter meg... (for vi fyller ut prøvingspapirene og leverer nå, med mitt nåværende navn (noe annet kan jeg jo ikke bruke, jeg HETER dette nå, og når denne søknaden behandles) I mai bytter jeg navn (dvs, jeg leverer enten den søknaden nå, med søknad om navnebytte i mai, eller jeg venter til slutten av april med å levere den (dette rett og slett fordi jeg vil bytte navn så nært vielsen som praktisk mulig, for å slippe å bruke det så mye, og i alle fall etter selvangivelsne leveres, rett og slett for å gjøre det "premature" navneskiftet så lite "synlig" som mulig. Når navnet er byttet bestiller jeg nytt pass, og min kjære skal altå også bestille nytt pass, og reisen bestilles i mitt gifte navn. Og presten, han lover å bruke pikenanvet mitt i vigselsritualet likevel, for han synes at den nye navneloven er dum, og synes ikke at brudepar som ønsker å bytte navn på bryllupsdagen, men ikke kan det pga loven/reise, ikke skal rammes hardere enn de må. Så selv om det formelt er feil, benytter han pikenanv i vielsen dersom vi ber om det. Vigselsattesten forventer jeg da kommer i mitt nye, offisielle navn, selv om prøvingsattesten er i mitt pikenavn (det er jo ingen plass å føre inn på prøvingpapirene at jeg planlegger å bytte navn, og jeg kan jo ikke fylle ut nytt navn der nå, for det stemmer da ikke med folkeregisteret...) Deres feil at de gjør det så tungvindt. Hadde de hatt felt for "brudens navn etter vigsel" så hadde jeg ikke skapt disse problemene for dem, men det er jo de som har skapt dem for meg egntlig, så jeg er neppe den første bruden som bytter navn mellom papirene leveres og vigselen finner sted...
minnimy Skrevet 24. mars 2007 #44 Skrevet 24. mars 2007 idag leverte jeg inn alle papirer,inkl navnebytte,jeg skal beholde mitt etternavn også,ser gleder meg til å bruke det uansett om det blir litt før bryllup.gjør ingenting,gift blir jeg uansett håper det ordner seg for deg også. lykke til
Malama Skrevet 24. mars 2007 Forfatter #45 Skrevet 24. mars 2007 Jeg gleder meg til å bruke det... etter jeg er gift. Jeg vil bytte navn. Jeg har argumentert med dette i tråder der noen sier at navnet er identiteten. Ja, det er nettopp derfor jeg vil bytte. Fordi mitt nye navn er en del av min identitet som gift, rett og slett. (Jeg beholder mitt eget som mellomnavn da) Og nettopp derfor føles det feil for meg å bruke det navnet som ugift, fordi det er en del av min gifte identitet, og jeg gifter meg ikke i april eller i mai, men i slutten av juni. Men for all del. Gift blir jeg, uansett hvordan navnet brukes, og jeg må jo skaffe nytt pass og førerkort, men privat kommer jeg ikke til å benytte det (offisielt må jeg jo det, annet er ulovlig) Jeg kommer neppe til å gi beskjed til bokklubber, mobilselskap, lønnskontor etc før etter jeg er gift da, men mulig jeg må si det på jobb i forhold til signeringer... Jeg tar navnet hans, og vil være stolt av det, men jeg skulle ønske jeg ikke fikk det før jeg var gift. Men ettersom jeg vil utenlands på bryllupsreise, kort tid etter bryllupet, så må det bare bli sånn. Og det viktigste er jo uansett at jeg blir gift, med mannen jeg elsker.
Kykkelikokos Skrevet 27. mars 2007 #46 Skrevet 27. mars 2007 Oj, dette hadde jeg ikke tenkt på. Jeg har et vernet etternavn, og han skal ta mitt som mellomnavn, så da går jo ikke det før vi har giftet oss
minnimy Skrevet 27. mars 2007 #47 Skrevet 27. mars 2007 Oj, dette hadde jeg ikke tenkt på. Jeg har et vernet etternavn, og han skal ta mitt som mellomnavn, så da går jo ikke det før vi har giftet oss ← men navnebytte har ikke noe med bryllup og gjøre,men jeg skjønner alle som vil skifte navn i forbindelse med bryllup.det hører liksom sammen. lykke til.......
Kykkelikokos Skrevet 27. mars 2007 #48 Skrevet 27. mars 2007 Det har ikke nødvendigvis noe med bryllup å gjøre, men det har med ekteskap å gjøre fordi vernede etternavn kan så og si kun kan taes ved ekteskap Det sier seg selv at det da henger litt sammen
Malama Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #49 Skrevet 27. mars 2007 Dersom dere har vært samboere i to år (folkeregisrert) eller har barn sammen kan han ta det før dere er gift, ellers er det nok ikke mulig å ta et beskyttet navn før dere er gift nei.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. mars 2007 #51 Skrevet 28. mars 2007 Dersom dere har vært samboere i to år (folkeregisrert) eller har barn sammen kan han ta det før dere er gift, ellers er det nok ikke mulig å ta et beskyttet navn før dere er gift nei. ← Må man ha bodd sammen på folkeregistrert adresse for at dette skal gjelde. Vi vil ha bodd sammen noen år når vi gifter oss, men har vært folkeregistrert hjemme hos foreldrene våre. Betyr det at vi ikke kan skifte navn før etter at i har giftet oss? Dvs. dette blir gjeldende hvis han tar mitt navn, siden det er beskyttet.
Kykkelikokos Skrevet 28. mars 2007 #52 Skrevet 28. mars 2007 (endret) Dere må være registrert på samme folkeregistrerte adresse. Det er slik de sjekker det opp. Jeg tror ikke jeg ville innrømmet å ha bodd på en annen adresse enn den som er folkeregistrert heller Reglene sier at det skal meldes fra innen 7 dager etter at man flytter. Endret 28. mars 2007 av darkness|
Malama Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #53 Skrevet 28. mars 2007 som student har du lov å bo på en annen adresse enn den folkeregistrerte. Men for å etter loven regnes som samboer er det folkeregisteret som teller. Jeg og min forlovede har vært samboere i 5 år vi, men "lovlig sett" et halvt år kortere. Dette fordi vi flyttet sammen et halvt år før vi var ferdige med studiene, da på felles hybel, og var jo samboere, men folkeregistrert hos vår foreldre, inntil vi flyttet derfra om sommeren, og meldte folkeregistreringsflytting, så det er da vi ifølge loven kan regnes som samboere. Har man ikke 2 års folkeregistrert samboerskap, eller barn, kan man ikke ta sin tilkommendes navn før bryllupet, dersom det er et beskyttet navn, altså mindre enn 200 som har det. Et unntak finnes likevel, dersom du kan få signaturen til alle som har navnet (foreldre signerer for mindreårige barn) på at det er ok, så kan du likevel ta det. Om det ikke er sp mange av dem, så er jo det en overkommelig oppgave, de vil sikkert ikke nekte deg å ta det litt før du uansett har krav på det, men om det er mange, så er det nok enklere å vente til du bare kan bytte etter den lovteksten som sier at du kan ta din ektemakes navn... Straks du kan fremlegge vigselsattest, trenger du ikke lenger signaturer fra de andre. (å bytte tilsamboers navn krever forresten samboerens signatur på at det er ok, altså om det er et beskyttet navn)
*Emma* Skrevet 28. mars 2007 #54 Skrevet 28. mars 2007 Jeg skal beholde mitt som mellomnavn og ta hans som etternavn (vi har begge vernede navn). Jeg kunne byttet før vi giftet oss (siden vi har bodd sammen i 8 år) men valgte som deg å ikke gjøre det fordi jeg ikke ville bruke det før vi var gift Nå har vi jo giftet oss - men får ikke papirene fra USA før om en mnd tid. Når jeg får dem sender jeg dem inn i Norge med navne enrings skjemaet. Så jeg har det gamle navnet mitt i 1 mnd etter at vi giftet oss....litt kjipt men det måtte bli sånn. Jeg har begynt å bruke det nye allerede (selvom det ikke er offesielt enda) i feks mailer, visittkort på jobb osv osv - men jeg får jo ikke byttet bankkort og sånt før jeg får bekreftelsen fra Norge om 1 mnds tid....yeah yeah.
Gjest Lund Skrevet 28. mars 2007 #55 Skrevet 28. mars 2007 Jeg tar mitt etternavn og han tar sitt.Syns det er greit jeg Man må levere det fire mnd før
Lillebrud Skrevet 28. mars 2007 #56 Skrevet 28. mars 2007 Vi har tenkt litt på dette , og skjønner at mange (og egentlig jeg og) synes det er kjekt at det nye navnet er gjeldende fra den dagen en gifter seg, men tror at i mitt tilfelle blir det litt som med *Emma*, at eg får ikke det nye navnet før en stund etter vi gifter oss. Tenker å bestille reise i mitt gamle navn, og sende inn papirene førstkommende mandag slik at prosessen er i gang. Så får det ta litt tid før det kommer i orden.
Malama Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #57 Skrevet 29. mars 2007 Nå er jeg litt sånn "opp og ned" Har fylt ut skjema på nytt, denne gangen uten "vil bytte navn på bryllupsdagen"-linja, og er veeedlig usikker. Har sendt papirene med min kjære for levering (han jobber jo på ligningskontoret, folkeregisteret er i etasjen under, det er jo bare en annen avdeling innen samme greia) og der står ikke noen dfato for navnebytte. På en siden har jeg lyst til å utsette navnebyttet så lenge som mulig, sånn at jeg ikke trenger å bruke det så lenge, vil helst ikke at noen skal vite at jeg byttet på forhånd... På den annen side har jeg litt "so what", når jeg likevel ikke får bytte på DAGEN, så er det litt samma hva... Bryllupsreisen bestilles i nytt navn, må ha nytt pass innen den tid (han må også ha nytt pass, så vi ordner det vel sammen en dag) Jaja, i dag leveres (endelig, har blitt mye forsinket, jeg skulle levere dem for en måned siden jeg, men da hadde vi ikke fått siste forlovererklæringa engang, og deretter har vi somla veldig selv) i alle fall papirene. Vi skal gifte oss, og jeg skal bytte navn. Lund: Ikke for å være sur eller noe, men hva var meningen med det innlegget? At du "tar" ditt navn og han "tar" sitt, med andre ord altså ikke bytter navn, er jo svææææært lite informativt i forhold skjemautfylling for navnebytte vel? Og nei, man må ikke levere det 4 måneder før. Attesten man får tilbake har 4 måneders varighet, så du KAN levere det sånn litt mer enn 4 måneder før. Og så må attesten leveres vigsler innen de frister denne har. Kirka vi gifter oss i skal ha det innen 4 uker før vigsel, jeg vet ikke om det er noe de har regler for, eller om det er generelt. Men i alle fall, knappe 3 måneder før vigsel leverer vi det i dag, og attesten sendes direkte til menigheten. Jeg vet vi er "sent ute", for jeg hadde lyst å ordne dette for en måned siden, men vi er ikke FOR sent ute. Den delen av saken hadde jeg, og de fleste andre også, uansett kontroll over... Her var det soprøsmål om hvordan man fyller ut skjema for navnebytte i forbindelse med ekteskapsinngåelse, og når du ikke bytter navn, så fyller du ikke ut det skjema, men hvilken informasjon skal det gi oss i denne sammenheng?
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. mars 2007 #58 Skrevet 29. mars 2007 Dere må være registrert på samme folkeregistrerte adresse. Det er slik de sjekker det opp. Jeg tror ikke jeg ville innrømmet å ha bodd på en annen adresse enn den som er folkeregistrert heller Reglene sier at det skal meldes fra innen 7 dager etter at man flytter. ← Jeg innrømmer det gjerne, for når man er student, er det veldig vanlig og fullt lovlig så vidt jeg vet å være folkeregistrert hos sine foreldre (på skjema fra universitetet og lånekassen mener jeg det står felt for å oppgi to adresser, den du er registrert på og den du faktisk bor på).
Malama Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #59 Skrevet 29. mars 2007 Stemmer det, som student er det lovlig. Men, all den tid det ikke er registrert ifølge loven at dere er samboere, så teller det heller ikke med i tilfeller der loven krever at dere er/har vært samboere. for å oppfylle krav i loven om samboerskap er det folkeregisteret de tar utgangspunktet i.
Branna Skrevet 29. mars 2007 #60 Skrevet 29. mars 2007 Akkurat dette har jeg også lurt veldig på... Vi har planer om å dra på bryllupsreise til Irland dagen etter bryllupet, og da må vel passet og navnet på billetten stemme overens... Tror jeg skal stikke innom politistasjonen og høre ang. nytt pass som følge av navnebytte og om prøvingsattest holder som bevis. Ellers må vi bare utsette bryllupsreisen eller navnebyttet, regner jeg med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå