Gå til innhold

Navnebytte

Fremhevede innlegg

Skrevet
Satser på å gjøre det sånn. Så må da presten kunne oppgi mitt nye navn på attesten, all den tid det står på prøveattesten hva navnet er etter vigselen...

Jada, fremkommer ditt nye navn på prøvingsattesten, da er presten forpliktet til å skrive dette i din midlertidige attest også.

Så hva er egentlig problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
jeg bare skrev inn nåværende navn, fremtidig navn, samt dato jeg ville det skulle gjelde fra (4 dager etter bryllupet, siden vi gifter oss i utlandet, og jeg vil at navnet kun skal endret etter at vi har kommet hjem til Norge).

Hvor skrev du inn ditt fremtidige navne? Det du skal gjøre er å fylle ut en "erklæring før prøving av ekteskap". Denne må du fylle ut med det navn du har før du gifter deg. Så sender dere erklæringene til Folkeregisteret. Der vil man undersøke om opplysningene som dere har oppgitt er korrekte og at det ikke foreligger noe hinder for at dere skal kunne gifte dere. Er alt OK, da får dere tilbake en "prøvingsattest". Har du samtidig sendt med navneskiftesøknad, da vil ditt nye navn fremkomme på denne prøvingsattesten. Prøvingsattesten er gyldig i fire måneder og den tar dere med til dem som skal vie dere. Etter vigselen vil den som har viet dere fylle ut en rubrikk på prøvingsattesten om at viselen har funnet sted og returnere den til Folkeregisteret. Deretter får dere tilsendt vigselsattest fra Folkeregisteret.

Har dere innsendt erklæringene og navneendringssøknad samtidig til Folkeregisteret, da er det ikke noe problem for presten å gi dere en midlertidig vigselsattest med ditt nye navn.

Har dere ikke sendt inn navneendringssøknad, da er det et problem.

Siden du også forteller at du skrev inn ditt nåværende navn i erklæringspapirene, er vel alt greit. Men i disse papirene er det ikke et eget felt for ditt fremtidige navn. Derfor blir jeg litt urolig når du forteller at du har skrevet ditt fremtidige navn. Hvis det stemmer, da bør du nok undersøke hvordan saken går. Men slapp av, heller ikke dette behøver være noe problem å endre i en fei. Du er ikke den første som har fyllt inn sitt fremtidige navne. Folkeregisteret er orientert om at dette faktisk ikke er uvanlig :-) Men må i så fall rettes.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Problemet var vel at jeg ikke visste om det ville komme på prøvingsattesten da. Men nå har jeg fått vite det.

Vi leverer skjemaene til folkeregisteret på mandag, det er fortsatt over 3 måneder til bryllupet, og om det ikke blir rett på første forsøk, så tar vi kontakt med dem og prøver igjen. Min forlovede jobber jo faktisk på ligningskontret, så han kjenner dem på folkeregisteret. Han ga meg telefonen sin i går, og sa hvem jeg skulle ringe til (ei av de på folkeregisteret har han altså mobilnummeret til på sin telefon) men jeg anså ikke dette som så presserende at jeg trengte ringe henne på en fredagskveld.

Det ordner seg nok.

Jeg skjønner dog ikke hvorfor man måtte fjerne rubrikken for navn etter vigsel fra prøvingspapirene, men derimot har en for adresse etter vigselen! Det er da vel LANGT flere som ønsker å bytte navn i det de gifter seg, enn det er som flytter i det de gifter seg... Må jeg sende eget skjema for navneendring kunne sannelig de få det gjelder levert egen flyttemelding?

Men det er jo langt off topic da. :)

Skrevet

Forsto det som om marcy skrev hva hun hadde skrevet på det skjema jeg spurte om jeg da... som er netopp navneendringsskjema!

Der skriver man nåværende navn, fremtidig navn, og jeg plenlegger å skrive hvilken dato jeg vil det skal gjelde fra (dvs, fra jeg gifter meg)

Skrevet

Jeg skjønner dog ikke hvorfor man måtte fjerne rubrikken for navn etter vigsel fra prøvingspapirene, men derimot har en for adresse etter vigselen! Det er da vel LANGT flere som ønsker å bytte navn i det de gifter seg, enn det er som flytter i det de gifter seg... Må jeg sende eget skjema for navneendring kunne sannelig de få det gjelder levert egen flyttemelding?

Nei, det er jeg som blandet sammen et par skjema. Tidlig på morgen for meg. Det er nok grunnen. Det skjema du leverer inn er "erklæring før prøving". Så får du tilbake et skjema fra Folkeregisteret (eller du ber dem sende det til de som skal vie deg), der står oppført det navn du får etter vigselen, hvis du samtidig har søkt om navneendring. Det spiller ingen rolle om navnet er beskyttet eller ikke, for etter vigselen har du rett på navnet.

Jepp, det er lett å blande skjema :-)

Skrevet
Forsto det som om marcy skrev hva hun hadde skrevet på det skjema jeg spurte om jeg da... som er netopp navneendringsskjema!

Der skriver man nåværende navn, fremtidig navn, og jeg plenlegger å skrive hvilken dato jeg vil det skal gjelde fra (dvs, fra jeg gifter meg)

Da er det helt greit. Jeg trodde hun skrev det på erklæringsskjemaet.

Skrevet

Jeg skal på bryllupsreise tirsdagen etter bryllupet, politiet sa da at jeg bare tok med vigelseattesten så fikk jeg et stort stempel i passet om at jeg var jeg selv om jeg hadde byttet navnet. Vi hadde alt bestilt bryllupsreisen i nytt navn.

Skrevet

Jeg blander ikke skjemaene i alle fall, for jeg har dem her.

Så dette skal nok ordne seg, og ettersom jeg har sånt gammlet pass, håndskrevet, ikke sånn elektronsik lesbart eller maskinskrevet greie, så får jeg nok ordnet passet på politistasjonen på mandagen, så lenge jeg har de rette papirer, og det regner jeg med ordener seg nå.

Vi har i alle fgall fått den siste forlvoererklæringen nå, så da får vi fylle ut våre, og så er det "formelt" at vi har tenkt å gifte oss...

Skrevet
Egenerklæring for prøving og navneskiftesøknader leverer du vanligvis til Folkeregisteret mange måneder før du skal gifte deg. Det er en risikosport å ordne dette uka før bryllupet står  :)  Ønsker du nytt navn, da vil dette fremkomme på prøvingsattesten som enten du - eller presten hvis du vil - får fra Folkeregisteret.

jeg skal sender inn papirene i slutten av mars,og det tar vel ca 2 uker før jeg får de?

da har jeg god tid til å skifte navn på kort,pass osv,selv om det nye navnet blir skiftet før bryllupet....(men det gjør det uansett siden det står på prøvningsattesten?)

takk for svar.

Skrevet

jeg hadde heller bestilt reisen i pikenavnet mitt og beholdt navnet mitt til etter hjemkomst. Veldig kjipt dersom det ikke går i orden innen reisen og det er to forskjellige navn.

Du har vel tenkt til å være gift en stund så om du bytter den 23.6 eller en mnd etterpå er jo ikke av så stor betyning. Jeg bestilte reisen i mitt gamle navn og ordnet ikke med nytt navn før i etterkant. Dersom jeg skulle ha byttet på dagen ville jeg dessuten ha hatt en navn til bryllupsreisen og et annet ett fra reisen

Skrevet

Vi giftet oss i utlandet, så jeg reiste med mitt forrige navn i passet. Hadde riktignok bestilt noen hoteller på nytt navn, men det var aldri noe problem, hadde jo evt. vigselsattesten å vise frem. Hvis det ser ut til å bli mye styr med dette, vil jeg anbefale det.

Sendte inn papirer på navneskifte så snart vi kom hjem, og det gikk raskt å få på plass.

Skrevet

Jadda... da hadde jeg alt under kontroll, skjema fylt ut, og min kjære går for å levere dem... Hvorpå han sender meg en mail om at han fikk beskjed om at jeg kan ikke få nytt navn i passet med mindre jeg bytter navn FØR vielsen, så når vil jeg bytte?

Dette har han nok fått beskjed om på folkeregisteret.

Men jeg har jo, svart på hvitt fra ploitiets hjemmeside at :

NAVNEENDRING I PASS:

Hvordan kan jeg endre navnet i passet mitt, for eksempel etter giftermål?

Du kan endre navnet i passet ditt bare én gang. Du må møte personlig og ta med dokumentasjon som viser både ditt tidligere og nåværende navn og dato for navneendringen. Dokumentet må være en original. Det kan ikke foretas navneendring i maskinlesbare pass.

NB! Husk at billett og pass må være utstedt i samme navn ved innsjekking på fly. Hvis du har bestilt billett til bryllupsreisen med pikenavnet ditt, må passet du har med på reisen også inneholde samme navn.

Jeg har et snart ti år gammelt hånsdskrevet pass, ikke et maskinlesbarte et det vel? (mitt pass går ut i desember, så jeg må snart ha nytt altså. Oppdaga ved en sjekk i morges, at min kjæres pass gikk ut i forrige uke, så han må ha nytt nå...)

Huff, må jeg bytte navn nå, og bestille nytt pass, og altså ha byttet navn allerede da? Jeg ville ha mitt pikenavn inntil min bryllupsdag jeg. Jeg vet at det bare er flisesikkeri, detaljer, men... det var slik jeg ville ha det, det betyr litt for meg. Jeg vet det er dumt, men det er slik det tradisjonelt var, og det er slik jeg ønsker meg det.

Skrevet

vist jeg skal bytte navn nå da, går det når vi ikke har vært samboere?

Skrevet

Dersom det ikke er et beskyttet navn (dvs, dersom det er mer enn 200 som har det, sjekk ssb) så kan du bytte helt fritt, uten å kjenne noen som heter det engang.

Det er 3-400 som har mitt kommende nye etternavn, så jeg står fritt til å ta det uansett, men har jo vært samboer med min forlovede i 5 år, forresten, ifølge folkeregisteret ikke mer enn 4, men uansett lenge nok til at jeg kunne tatt det.

Jeg blir bare veldig skuffa dersom det ender opp med at jeg må bytte navn allerede nå... det var ikke slik jeg ville det. :(

Skrevet

har ikke så mye å si om jeg bytter litt før, bare å ikke ta det i bruk helt liksom. man må jo ha nye bankkort og diverse så bare greit å få byttet tenker jeg :-)

Skrevet

Har du byttet navn er det faktsik ulovlig (dokumentfalsk) å skrive under med ditt gamle navn, så bytter du, må du ta det i bruk hver gang du bestiller noe, signerer noe, og ja, nytt bankkort, førerkort, og pass, etc.

Og jeg har ikke lyst å signere alle rapportene jeg skriver på jobb med min forlovedes navn, men bytter jeg navn nå, så må jeg det. Eller signerer jeg med falsk navn, og det er en anelse dumt når man sitter og lager årsoppgjør...

Men må jeg, så må jeg.

(skal dog få sjekka opp i det der, min kjære leverte ikke papirene, i påvente av at jeg må bestemme meg for når jeg vil bytte navn...)

Skrevet

selvfølgelig vist du har en jobb som inebærer å skrive under på en del er det jo en ting. Men jeg som så å si nesten aldri skriver under på noe er det ganske ok. Bryllupsreisen er bestillt i nytt navn, så orker ikke ha noe stress rundt det

Skrevet

HAr nå akkurat signert en masse greier på jobb, men jeg heter jo dette NÅ uansett, så det er i alle fall korrekt.

Normalt signerer jeg ikke (for hånd) så veldig mye.. eller jo, et par ganger i uka kanskje... forresten.

Jeg har bare ikke lyst til å bytte navn nå. Særlig ikke med tanke på det noen skrev en plass at presten bruker ditt folkeregistrerte navn i vielsesritualet... og jeg vil han skal spørre meg med mitt pikenavn, ikke mitt gifte navn, om jeg vil ha ham til ektemann. (sikkert mulig å prate med presten om det da... men offisielt så ER det jo feil å spørre meg med et navn som ikke er mitt...)

Bryllupsreisen vår er ikke bestilt enda den (ekkelt, ja, men ingen av oss har klart å få bekreftet om vi får ferie når vi vil enda... så jeg tør ikke. Om han ikke få ferie (jeg regner med å få det) så planlegger vi nemlig å gjøre det annerledes (da tar vi en kort tur etter bryllupet, og en lengre bryllupsreise til høsten. LITT ferie får han nok nemlig, men ikke sikkert han kan få 4 uker i strekk...) Så jeg an bestille den i mitt pikenavn om nødvendig, men håper å få orden på dette.

Skal vise frem passet mitt på politistasjonen jeg, og spørre om dette er et slikt pass som de kan endre navn i mandagen etter vielsen dersom jeg har med vielsesattest eller bekreftelse fra folkeregisteret om nytt navn fra bryllupsdagen. (ikke at jeg gidder å dra ens ærend på politiet for å spørre om dette altså, men ettersom min forlovedes pass altså ikk ut i helga, så må jo han avsted på politistasjonen uansett, for å søke nytt pass...) Så får heller folkeregisteret få våre papirer litt senere, de rekker nok behandle dem likevel, det er fortatt 3 måneder, og en dag, til vi gifter oss.

Men så mye styr, bare fordi jeg ønskerå bytte navn på bryllupsdagen, slik man før kunne ordne ved å oppgi "brudens navn etter vielsen" på papirene...

Skrevet

Så er det bekrefta fra politiet at de ikke bryr seg om jeg har en vigselsattest fra presten som sier at jeg har byttet navn, de tar bare navn fra folkeregisteret, og "dit kommer det ikke så fort".

Jeg synes faktisk at dersom jeg ber om å få bytte navn fra 23. juni, og leverer den søknaden i dag, så burde det STÅ i folkeregisteret 25. juni (siden 23. er en lørdag) at jeg het mitt nye navn, selv om vigselen ikke er registrert. For, jeg har jo all rett til å bytte til dette navnet uten å være gift, så hvorfor kan ikke navneenringen registreres i folkeregisteret uavhengig av om vigselen er regisrtert?

Frustrerende system!

Skrevet

hei skjønner din frustrasjon,jeg vil ha mitt etternavn når vi reiser...

jeg ringte banken hvordan det foregår det osv og da sa de at navneendring har ingen ting med vielse og gjøre,siden det er sånn vi kan gjøre når som helst før og etter bryllup,det tar ca en uke å få nytt kort litt lengre om sommeren,

vi skal sende inn papirene over helgen og da regner jeg med at jeg får nytt etternavn i april en gan,vet ikke hvor lang tid det tar....

jeg har ikke elektronisk pass,men sitter de ett stempel da eller?

når vi vies er det ikke vanlig å bare si fornavn?

vil du .......ha ...... osv jeg har ikke vært i mange bryllup.

IKKE LETT SYSTEM,ELLER ER VI BARE VANSKELIG :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...