Malama Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Åhh, jeg trodde dette var grei kjøring og at vi hadde alt på stell nå. Skal levere inn papirene for prøving av ekteskapsvilkår over helga (fordi vi får den siste forlovererklæringa nå i helga) Jeg har "kladda" disse skjemaene noen ganger, og har ikke noe problem med den egenerklæringen. Men så var det dette navnebyttet... Jeg vil bytte etternavn. Tar da hans etternavn, og setter mitt "pikenavn" som mellomnavn, på skjema. Tilknytning: tar min kommende ektemanns navn fom bryllupsdagen. Men, det står i rettledninga at man må legge ved vigselsattest? Jeg har jo ikke vigselsattest før ETTER jeg er gift, og hele poenget mitt var vel at jeg ville byttet skulle gjelde fra DEN dagen. Det har jeg jo lest mange andre som har gjort, ved å sende inn skjema sammen med prøvingsskjema? Kan jo ETTERSENDE vigselsattest om nødvendig, men jeg ville jo at navnebyttet skulle GJELDE fra den dagen, slik at jeg mandagen etter bryllupet kunne troppe opp på politistasjonen (de gjør vel ikke denslags på søndager, selv om politiet er åpent hele tida?) og få endret navn i passet. (Jeg har sånt gammelt, håndskrevet pass, så det skal være mulig å få inn nytt navn i passet da. Skal dobbeltsjekke det med hun som gjør det da, at eg får gjort det på DET politikontoret, DEN dagen (for ellers må bryllupreisen bestilles i mitt pikenavn) for hun er nabo med mamma og pappa, så det ordner seg nok) Grunnen må ikke alltid fylles ut? Grunn har jeg, jeg gifter meg! Og jeg vil at navnebyttet skal gjelde fra 23.6.07. Dokumentasjon har jeg derimot ikke... enda. Men jeg har rett til å ta min samboers navn da, vi har bodd sammen i mer enn 2 år, og han samtykker selvsagt i mitt navnebytte, må jeg bruke DEN retten til navnebytte for å få det til? Noen som har gjort dette, og kan veilede en stakkar? Trodde jeg hadde kontroll på dette skjemaopplegget.... men så ble jeg plutsleig usikker...
Frey Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 Søk på navneendring på bryllupsforumet. Dette er tatt opp før men lete får du gjøre selv
Malama Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2007 Jotakk, JEG har også tatt opp dette før (og burde sikekrt henta opp den gamle tråden heller enn å starte en ny) men så ble jeg altså til tross for de svar jeg har fått før, usikker nå, fordi jeg plutselig tolka det hele annerledes enn jeg før har forstått det. (jeg trodde ikke jeg trengte noen dokumentasjon (da dette ikke er et beskyttet navn) men så ble jeg altså usikker nå. Og de fleste søketreff jeg finner er de som "da jeg gjorde det" gjorde det før disse nye reglene om at vigselsmannen ikke behandler denne type ting, slik at det nå er annerledes, og det virker som om mange er usikker på hvordan man ordner dette skjemaveldet. Men greit, jeg skal lese gjennom enda litt flere gamle tråder, og se om jeg klarer grave frem svaret da, Hittil har jeg stort sett funnet mange som "tror", eller andre som lurer...
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 16. mars 2007 #4 Skrevet 16. mars 2007 Ubeskyttede etternavn (de som mer enn 200 personer i Norge har) kan du når som helst skifte til uten noen for for "tilknytning". Er det et beskyttet etternavn kan du f.eks bruke tilknyttningen at du i minst to år har vært samboere med en person som har det etternavnet. Er det et beskyttet etternavn og dere ikke har vært samboere (i følge folkeregisteret) i minst to år, må du vente til du kan begrunne tilknyttingen med ekteskap. mvh Aurora (som forøvring oppfordrer til ikke å bytte etternavn )
Pinki Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 Har ikke satt meg så veldig inn i dette da jeg ikke skal bytte navn selv, men holder på å fylle ut egenerklæringenenå og der står det jo ganske tydelig forklart synes nå jeg: Skjema for navneendring kan sendes inn sammen med egenerklæringene. Brudefolkene får da utstedt vigselsattest påført nytt navn etter vigselen. Ganske greit å forstå synes jeg - men det var kanskje ikke dette du lurte på?!?
Malama Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2007 Aurora: Det er ikke et beskyttet navn, det er litt over 300 som har det, og grensa er jo 200. Og vi har forørig ca 4 års samboerskap ifølge folkeregisteret, å det er nok ikke noe problem. Og jeg HAR lyst å bytte navn, så da gjør jeg det Pinki: Ja, det har jeg lest før, og mente derfor at alt var klart, men så ble jeg plutselig usikker da det står i veiledninga til navneskjema at de som skal bytte etter §4 punkt 4 må sende med vigselsattest. (men, så tenker jeg at det igjen da sikkert bare gjelder de som altså skal bytte til et beskyttet navn, og ikke har bodd sammen lenge nok, kanskje?) Men dermed ble jeg usikker på om hva jeg skal oppgi som tilknytning, et KOMMENDE ekteskap, eller en EKSISTERENDE samboervarighet. Men jeg vil at navnebytte skal gjelde fra bryllupsdagen, og således knyttes til ekteskapet. Men det ordner seg vel om jeg skriver at jeg vil bytte navn fra 23.6.07 fordi jeg da gifter meg med en med det navnet, og sender skjema sammen med de andre. Det ordner seg vel.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 16. mars 2007 #7 Skrevet 16. mars 2007 Men dermed ble jeg usikker på om hva jeg skal oppgi som tilknytning, et KOMMENDE ekteskap, eller en EKSISTERENDE samboervarighet. Du må begrunne navnebyttet i samboerskapet. Ekteskapet kan bare brukes som begrunnelse ETTER at det er inngått. Men jeg vil at navnebytte skal gjelde fra bryllupsdagen, og således knyttes til ekteskapet. Begrunnelsen for byttet har ikke noe med hvilken dag det skal gjelde fra. Velg bryllupsdatoen som dato det skal gjelde fra.
Malama Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. mars 2007 Jeg velger den datoen, det er ikke noe problem. (det finnes ikke noe felt for dato da, derfor skriver jeg dette i tilknytningsfeltet (evt grunn) Men ettersom det er et ikke-beskyttet navn, så må jeg vel således ikke begrunne det med hverken ekteskap eller samboerskap, og kan således bare skrive at jeg gifter meg 23.6.07 med "xxx yyy" og vil derfor at navnebyttet skal gjelde fra denne dato? (for å få inn dato en plass, rett og slett...) Jeg skal jo ikke trenge å begrunne det, all den tid det er et fritt navn.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 16. mars 2007 #9 Skrevet 16. mars 2007 Men ettersom det er et ikke-beskyttet navn, så må jeg vel således ikke begrunne det med hverken ekteskap eller samboerskap, og kan således bare skrive at jeg gifter meg 23.6.07 med "xxx yyy" og vil derfor at navnebyttet skal gjelde fra denne dato? (for å få inn dato en plass, rett og slett...) Jeg skal jo ikke trenge å begrunne det, all den tid det er et fritt navn. Nei, selvfølgelig.. Jeg kjørte meg helt fast i de reglene, jeg.. At du gifter deg og hvem du gifter deg med er da helt irrelevante opplysninger som de ikke trenger..
Malama Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2007 Sant nok, men ettersom jeg sender dem sammen med prøvingspapirene, så fremkommer jo det ganske klart likevel... Og, om jeg ikke oppgir noe som helst, så fremkommer det jo ikke NÅR byttet skal gjelde (og da vil det vel bare gjelde fra den dato de behandler det da) så derfor vil jeg ha med bryllupsdatoen på et vis. Men som Pinki skriver, så står det i veiledningen for egenerklæringen at dersom vi sender det samla, så får vi vigselsattest med nytt navn, så da må det jo på et vis være lik at de klarer å knytte nettopp det at jeg gifter meg sammen med navnebyttet. HVEM jeg gifter meg med er sånnsett irrelevant, all den tid det er et fritt navn, så jeg endrer det kanskje til "Ønsker navnebytte fra 23.06.07 grunnet ekteskapsinngåelse" eller noe sånn da (kan kanskje også sløyfe det siste også, da det fremkommer av at jeg sender papirene samlet) Jeg er ikke noe skjema-menneske...
Pastor Knut Skrevet 16. mars 2007 #11 Skrevet 16. mars 2007 Jeg er ikke noe skjema-menneske... ← Skjemaene er lagt for å kunne brukes av alle både før og etter ekteskap. Noen ganger ønsker man å skifte nave lenge etter at ekteskapet er inngått, og da må man legge ved vigselsattest. Andre ganger ønsker man å skifte navn i samme øyeblikk som man gifter seg, og da holder det med å sende inn hele bunken av skjemaer som skal fylles ut. Andre ganger er man ugift og ønsker å skifte navn ... Kort sagt, skjemaene skal dekke en rekke tilfeller, og da kan kanskje veiledningen bli noe usikker her og der. Som regel er det ingen problem. Og står navneendringen ikke om livet, så ordner det seg gjerne i løpet av passe tid. Vær forresten oppmerksom på at det finnes nå to typer vigselsattester. Det finnes den som er den egentlige attesten. Den får dere fra Folkeregister/Ligningskontor (alt etter hvordan kommunen har ordnet sine kontorer). Og så finnes det en midlertidig vigselsattest som presten (vigslere) kan utstede. Presten må selvsagt fylle ut de navnene som står på erklæringen som dere leverer ham/henne. Derfor har det hendt at jeg har fylt ut en midlertidig attest der brudefolket har forskjellig etternavn, mens de senere har fått en attest fra Folkeregisteret der de har samme etternavn, fordi det er det de har søkt om og fått invilget. I praksis spiller det ingen som helst rolle, men det kan jo være greit å kjenne til dette. Så slipper presten hissige telefoner Shabbat Shalom til dere alle.
Malama Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 16. mars 2007 Det SKAPER faktsik problemer for meg dersom den midlertidige jeg får av presten er med pikenavnet mitt. Men jeg leste en plass her inne at noen hadde gjort slik som jeg planlegger, og fått tilbake prøvingsattest der det står hva som skal være hennes navn etter vielsen, og da må vel presten skrive den midlertidige med dette navnet? Det er jo for meg ganske så vesentlig å få et papit som bekrefter at jeg har byttet navn i alle fall, fra den gitte dato, slik at jeg kan få det inn i passet mitt, ellers får jeg problemer på bryllupsreisen. (Eller så må jeg vite om at jeg ikke får det, slik at jeg bestiller de bilettene med pikenavnet. Navnebytte står ikke om livet, men pass og bilett i samme navn står i alle fall om muligheten til å komme på bryllupsreise uten å stoppes på flyplassen og få trøbbel... Men ETT eller annet bevis på at jeg fra 23.6 har nytt navn må jeg da kunne få, som kan benyttes på politikontoret mandagen etter? Jeg er klar over at den vi får fra presten er en midlertidig attest, men den bør da kunne skrives ut med mitt nye navn, og prøvingspapirene gjenspeiler det faktum at jeg bytter navn i det jeg gifter meg... Papierer og skjema... jeg har aldri ansett disse som problematiske før, men akkurat her verserer det så mange "tror" om hvordan dette "bør" fungere, at jeg blir rent usikker. Nettopp fordi, dersom det "går feil", så får jeg trøbbel med passet...
Hedda-78 Skrevet 16. mars 2007 #13 Skrevet 16. mars 2007 Sidan navnet du ønsker å ta ikkje er beskytta, treng du ikkje å oppgi nokon grunn eller tilknytning i det heile tatt. Alle kan bytte til akkurat det navnet dei vil akkurat når det måtte passe dei, så lenge namnet ikkje er beskytta. Då eg skreiv namneendringsskjema, skrev eg i eitt av dei kvite felta: Ønsker at namneendringa skal tre i kraft 21.04.07. Eg sendte inn skjemaet i samme konvolutt som dei andre prøvingspapira. På prøvingsattesten står mitt gamle namn, og i ein rubrikk står "navn etter vielsen" og det nye namnet mitt. Så folkeregisteret har fått det med seg, i allefall. Men dette med vigselsattest og midlertidig vigselsattest og slikt, veit eg ikkje noko om, og ikkje er det viktig for meg heller sidan vi ikkje skal reise nokon plass like etter bryllupet.
Malama Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 16. mars 2007 Satser på å gjøre det sånn. Så må da presten kunne oppgi mitt nye navn på attesten, all den tid det står på prøveattesten hva navnet er etter vigselen...
marsy Skrevet 16. mars 2007 #15 Skrevet 16. mars 2007 jeg bare skrev inn nåværende navn, fremtidig navn, samt dato jeg ville det skulle gjelde fra (4 dager etter bryllupet, siden vi gifter oss i utlandet, og jeg vil at navnet kun skal endret etter at vi har kommet hjem til Norge). Sendte inn alle skjema samtidig, og tenkte ikke mer over det.. Skal uansett innom folkeregisteret etter vielsen for å vise frem vigselsattesten, så da kan jeg kontrollere at alt har gått i orden. Tror ikke du skal bekymre deg, det er jo mange som bytter navn fra dagen de gifter seg, så vigselsattest kan ikke være nødvendig
Malama Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #16 Skrevet 16. mars 2007 For å få nytt navn i passet trenger jeg jo selvsagt et eller annet papir på at jeg har bytta. Selv om jeg kjenner hun som gjør det, så kan de jo ikke endre navbn i pass uten bevis for at det er rett, da ville det vært lett å forfalske pass da, bare troppe opp og si "gifta meg, og nå heter jeg..."
minnimy Skrevet 17. mars 2007 #17 Skrevet 17. mars 2007 denne siden fikk meg til å tenke litt. vi har planer om å gifte oss dagen før eller samme dag vi reiser til england,jeg skal ha mitt som mellomnavn og hans etternavn,men det kan jeg vel ikke ordne før vi har papirene med?kanskje vi må gifte oss litt tidligere eller ordne det når vi kommer hjem.(skal gifte oss i england også,gjør det gyldig i norge pga reglene i england ) ..er det vigsels attest vi viser eller kan vi vise prøvingattest? må vi betale for ett helt nytt pass,eller sitter de ett ekstra navn inni.
Pastor Knut Skrevet 17. mars 2007 #18 Skrevet 17. mars 2007 (endret) Jeg er klar over at den vi får fra presten er en midlertidig attest, men den bør da kunne skrives ut med mitt nye navn, og prøvingspapirene gjenspeiler det faktum at jeg bytter navn i det jeg gifter meg... Jada, hvis prøvingspapirene som du får godkjent tilbake og overleverer til dem som skal vie deg, viser at du skal ha et nytt navn, da er det selvsagt ikke noe problem i det hele tatt. Men det er altså ikke alltid slik. Og har du heller ikke attest for godkjent navnebytte, da har presten ikke lov til å benytte andre opplysninger enn de som fremkommer av skjemaet. Men som sagt, dette pleier ikke å være stort problem i det hele tatt, for de prøvingspapirene dere får tilbake fra Folkeregisteret er jo gyldig i en del måneder, og har dere levert inn navneskiftesøknad, da vil ditt nye navn fremkomme på prøvingsattesten også. Problemet oppstår når navneskiftet ikke er søkt på forhånd. Endret 17. mars 2007 av Pastor Knut
Pastor Knut Skrevet 17. mars 2007 #19 Skrevet 17. mars 2007 (endret) denne siden fikk meg til å tenke litt. vi har planer om å gifte oss dagen før eller samme dag vi reiser til england,jeg skal ha mitt som mellomnavn og hans etternavn,men det kan jeg vel ikke ordne før vi har papirene med?kanskje vi må gifte oss litt tidligere eller ordne det når vi kommer hjem.(skal gifte oss i england også,gjør det gyldig i norge pga reglene i england ) ..er det vigsels attest vi viser eller kan vi vise prøvingattest? må vi betale for ett helt nytt pass,eller sitter de ett ekstra navn inni. ← Egenerklæring for prøving og navneskiftesøknader leverer du vanligvis til Folkeregisteret mange måneder før du skal gifte deg. Det er en risikosport å ordne dette uka før bryllupet står Ønsker du nytt navn, da vil dette fremkomme på prøvingsattesten som enten du - eller presten hvis du vil - får fra Folkeregisteret. Endret 17. mars 2007 av Pastor Knut
Pastor Knut Skrevet 17. mars 2007 #20 Skrevet 17. mars 2007 (endret) slettet av meg Endret 17. mars 2007 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå