Varja Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 (endret) Hva gjør man hvis begge foreldrene ønsker ferie på samme tid? Jeg må legge min ferie til et bestemt tidspunkt på grunn av arbeidsgivers ønske. Nå har eksmannen bestemt at han også vil ha ferie med datteren på samme tid. Jeg regner med pappa'n kommer til fornuft igjen etterhvert. Han gjør som regel det. Inntill da, så ville jeg gjerne vite hvordan det formelle er på ormådet. Er det jeg som bostedsforelder som formelt avgjør når han kan ta ferie med henne? (Ønsker ikke å legge noen føringer på hans samvær eller når han vil ta ferie utover at det ikke skal være akkurat de 3 ukene jeg har avtalt ferie med min arbeidsgiver og som ikke kan endres. Han fikk beskjed om dette og kom først etterpå med sine ferieønsker). Endret 16. mars 2007 av Varja
Gjest Mayamor Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 Kjenner det krøller seg litt når du skriver: Jeg regner med pappa'n kommer til fornuft igjen etterhvert. Han gjør som regel det. Dere bør la det være en vane at dere får førstevalget annethvert år.
Gjest Mayamor Skrevet 16. mars 2007 #3 Skrevet 16. mars 2007 Videre skriver du: Ønsker ikke å legge noen føringer på hans samvær eller når han vil ta ferie utover at det ikke skal være akkurat de 3 ukene jeg har avtalt ferie med min arbeidsgiver og som ikke kan endres. Han fikk beskjed om dette og kom først etterpå med sine ferieønsker Og da tenker jeg at han må ta hensyn til deg. Men hvem bestemte i fjor? Har han en sjef som tvinger ham til å ta ut ferie på bestemt tidspunkt? Fortalte du at dette har jeg lyst til og han sa ok, så bestemte ferie med arbeidsgiver? Hvordan er samarbeidet deres ellers? Det er mange hvis om atte her...
Varja Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2007 Videre skriver du: Og da tenker jeg at han må ta hensyn til deg. Men hvem bestemte i fjor? Har han en sjef som tvinger ham til å ta ut ferie på bestemt tidspunkt? Fortalte du at dette har jeg lyst til og han sa ok, så bestemte ferie med arbeidsgiver? Hvordan er samarbeidet deres ellers? Det er mange hvis om atte her... ← Dette er første sommeren etter separasjonen. Han jobber free-lance og kan i prinsippet legge ferien sin når han vil. Jeg begynner i ny jobb, og det var på jobbintervjuet at arbeidgiver nevnte at de ønsket jeg skulle ta ferieukene mine på et bestemt tidspunkt. Dette har med opplæring osv. å gjøre. Det er viktig at jeg er der på de rette tidspunktene i begynnelsen. Men det var en god ide det der med å velge annethvert år. Jeg skal nevne det for ham etterhvert (når jeg tror han har tatt til fornuften igjen). Hvis han insisterer på dette tidsrommet i år, så vil han da vite at han samtidig har lagt føringer på neste år. Tror egentlig ikke han er interessert i å binde neste år på den måten.
Gjest Mayamor Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 (endret) Da kan jo ikke du gjøre noe med ferien da det er pga opplæring. Kan mannen ta ferie når det passer - ser ikke jeg noen grunn til at han skulle sette seg på bakbena. Jeg er nok farget av min erfaring med dette da her har det ikke vært så enkelt. Det ser ikke ut som at dere trenger å komme opp i samme dilemmaer som oss, men det var derfor det krøllet seg litt i meg da du skrev 1 innlegget. Min samboer er også selvstendig næringsdrivende og kan ta ut ferie når det passer ham (at han aldri har hatt mer enn 14 dager ferie (med jobben med likevell) er en annen diskusjon). Ekskonen hans derimot har bestemt ferie nå hver gang i 6 sommerferier under begrunnelsen at han kan ta ut når han vil. Hun jobber innen skoleverket, og dermed har ikke hun noen overraskelser på feriefronten. Hvert år sier hun at neste år da skal han få velge - men hun har ikke sagt noe om når det neste året er... Lykke til, håper det ordner seg uten de store konfliktene. Endret 16. mars 2007 av Mayamor
Gjest Cosette Skrevet 16. mars 2007 #6 Skrevet 16. mars 2007 Dere bør la det være en vane at dere får førstevalget annethvert år. ← Jepp - dette funker best!
Gjest Lovely Skrevet 17. mars 2007 #7 Skrevet 17. mars 2007 Min mann og eksen har i sin avtale de fire første ukene av skoleferie det ene året og 4 siste det neste året osv - noen ganger har de byttet på det, men ved uenighet så er det samværsavtalen som gjelder, og begge har rettet seg etter det - ved denne avtalen (som seff inngår mange flere momenter)gikk konfliktnivået kraftig ned
Varja Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. mars 2007 Takk for mange fine svar! Tror det hele løste seg da jeg fortalte ham at han kan velge først til neste år hvis jeg får de aktuelle ukene i år. Han skulle ihvertfall tenkte nøye over om ikke han kunne finne en løsning så han kan flytte sin ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå