La Luna Skrevet 24. februar 2008 #21 Skrevet 24. februar 2008 Munnskold/after (bilde) heter det. Det er ikke det samme som herpes, men det smitter, dessverre. Hvor har du hørt at det smitter? Jeg har alltid hørt at det mest sannsynlig IKKE gjør det, men at de ikke vet 100% sikkert siden de fortsatt ikke er helt sikre på hva det kommer av.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #22 Skrevet 29. februar 2008 Hei! Gutt /mann på 23 som er plaget av innvendige munnsår. Leste en plass at de kalle "munnskjold"? Hvertfall, ikke sikkert det er det samme, men. Det er sår, ( små hvite rundinger, ser betent ut) på innsiden i munnen, alt fra rett innom lippene til faktisk på drøvelen en gang, (annbefales ikke). Har vert til legen men han viste ikke råd. Ha sa jeg skulle gni det inn med honning, (svei som faen og hjalp ikke) og ta B-vitamin, (såg heller ingen virkning.) Det eneste som hjelper er når jeg først har fått det og skylle ofte med Corsodyl. Det tar knekken på det etter 3-4 dager. Tok et bilde med mobilen men fikk ikke til og legge det ut her.Tips om det og motaes med takk sånn at alle kan få se inni munnen min :-) Men hvertfall viss noen har et godt råd så prøver jeg alt! Søkte litt på nettet og fant et par mulige trix: - Spise 1 skje honning for dagen. (Vet ikke hvorfor) - Bytte fra vanlig tannkrem til tannkrem uten såpe. (Noen får visst munnsår av såpen i tannkremen) M.v.h fra en litt lei 23 årig gutt/mann
Gjest Tore Mund Skrevet 29. februar 2008 #23 Skrevet 29. februar 2008 Var plaget av dette selv da jeg vokste opp. Paa apoteket solgte de trőskesaft, som fungerte glimrende, smakte godt, og var uttrekk fra en planterot, tror jeg.
Gjest Michelle 85 Skrevet 2. mars 2008 #24 Skrevet 2. mars 2008 Jeg sliter med akkurat det samme! Har hatt slike munnsår siden jeg var liten og kan få dem over alt i munnen. Slik som nå har jeg fem på tungen en på hver side på innsiden av skinnenne. og på drøvelen! Vondt! Har prøvd det meste jeg og! Men er det noen som har et tips på hva som lindrer smerten? Så jeg kan spise litt?? hehe
Bokormen Skrevet 2. mars 2008 #25 Skrevet 2. mars 2008 Jeg sliter med akkurat det samme! Har hatt slike munnsår siden jeg var liten og kan få dem over alt i munnen. Slik som nå har jeg fem på tungen en på hver side på innsiden av skinnenne. og på drøvelen! Vondt! Har prøvd det meste jeg og! Men er det noen som har et tips på hva som lindrer smerten? Så jeg kan spise litt?? hehe Ja, du kan feks kjøpe Dentinox (tror det er slik det staves?) på apoteket reseptfritt. Dette brukes vanligvis på barn når de får tenner, men du kan fint bruke det over slike after. Det skal bedøve overflaten litt.
Gjest Gjest_ann mari_* Skrevet 6. juli 2008 #26 Skrevet 6. juli 2008 Du kan bytte til zendium tannkrem. Noen mener at det hjelper å ta longo vital. Det selges en lindrende gel på apoteket og eget munnvann. Gelen heter gum aloclair gel om jeg ikke husker helt feil. jeg prøvde denne gel'en men den er vanskelig å plassere inni munnen innimellom og det er vanskelig å få til å stivne dersom det er lengt nede. vanskelig å holde spyttet unna.. sliter med det samme som deg nemlig..
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #27 Skrevet 6. juli 2008 Jeg er veldig plaget av munnskjold. I et helseprogram på tv var dette tema en gang. Det som kom fram var at de fleste tannkremer man kjøper i butikken inneholder et stoff som gjør at tannkremen skummer i munnen. Det er dette stoffet man har sterke mistanker til er den skyldige til at det utvikles munnskjold. Det er natrium lauryl sulfat du tenker på.
sacred Skrevet 6. juli 2008 #28 Skrevet 6. juli 2008 Dette fikk jeg hele tiden før, også! Så begynte jeg med Zendium tannkrem og har ikke hatt det siden. Fungerer helt fantastisk.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #29 Skrevet 18. juni 2009 jeg sliter med slike sår en gang i blandt. ikke ofte. og det er en allergisk reaksjon jeg har mot noen nøtte typer og om jeg spiser mye av det. har brukt kenacort mot dette og synes dette fungerer helt genialt. smører to ganger i løpet av dagen på såre og vips så er dte borte. men nå er plutselig kenacort ikke tilgjenglig. jeg har fått en annen gel og brukt nå i 3 dager med lite hell... noen som vet om ett eller annet sted man fortsatt kan få kenacort??
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 20. juli 2009 #30 Skrevet 20. juli 2009 Munnsår er noke herk og det svir utholdelig inni munnen! Eg pleier å kjøpe noke som heiter Oralmedic på apoteket. Dei har det på alle apotek og det koster 102 kroner. Det er berre to behandlingar i kvar pakke, men det er absolutt verdt pengane! Eg tar ein behandling og det svir ikkje lenger, eg merker faktisk ikkje at det er der etter ca 10 minutt, så forsvinner det av seg sjølv. Pakken består av to q-tipsar. Ein vanleg som du tørker munnsåret med, og ein med eit rødt stoff på enden. Den med det røde stoffet "knekk" du og deretter vil det komme ut på den andre enden (står selvfølgelig bruksanvisning på pakken). Så er det berre å holde q-tipsen med det røde på munnsåret i 5 sekund og etter på skylle munnen godt med vatn. Det svir, kjennes litt ut som noko stikk deg, men det som er bra med smerte er at det er forbigåande! Prøv det, det hjelper veldig og ein blir kvitt plagen med ein gong! Anbefalast på det sterkaste for dei som treng akutt hjelp. Legger ut en link til bildet av Oralmedik esken i tilfelle bildet ikkje kom med: Bilde av Oralmedic
Gjest Benedikte Skrevet 2. juni 2010 #31 Skrevet 2. juni 2010 Jeg har slitt med dette i snart 10 år. Og jeg kan trygt si at det er et rent helvette! Som nevnt tidligere hjelper LongoVital. Jeg har det nå også og jeg bruker en krem som heter Kenacort. Den hjelper den også Så det er bare til og prøve
Hanselot Skrevet 2. juni 2010 #32 Skrevet 2. juni 2010 Om det er smittsomt eller ikke er vanskelig å si, jeg fikk det når jeg var 20 bare noen uker etter at jeg ble sammen med min daværende kjæreste som hadde problemer med dette. Mulig det var helt tilfeldig, jeg velger å tro at det ikke er det. Jeg har prøvd å se mønster i når jeg får utbruddene som gjerne varer 3-4 uker i slengen. Det er ikke snakk om ett sår, men 4-5 forskjellige hvor ett sår kommer før det forrige har grodd. I perioder hvor jeg drikker cola (helgene) kommer det ofte utbrudd. Ellers fikk jeg det i to perioder etter å ha spist appelsin flere dager på rad. Jeg har prøvd medi gel som lindrer men som noen sier, vanskelig å få til å sitte, zendium, longo vital i 6 mnd uten at dette egentlig hjelper. Det som virker best er å ikke drikke cola og ikke spise appelsin. I det siste har jeg etter ett tips jeg så, begynt å klore på såret for å få bort det hvite og for å få det til å blø. Det skal visstnok føre til at såret gror raskere. Det er sinnsykt vondt, men veldig deilig etterpå når hele området er numment. Dessuten det siste såret jeg prøvde det på holder på å gro allerede etter 4 dager (mot normalt 8-9 dager).
Gjest Mari Skrevet 19. juni 2010 #33 Skrevet 19. juni 2010 Jeg annbefaler denne!! (Til små sår inne i munnen) det er ikke alle apoteker som har den, men den funker etter første forsøk! svir som bare pokker når du påfører, men munnsåret blir borte på en, to, tre!! det er akkurat som den etser det vekk..;-S høres kanskje litt skummelt ut! hehe... Men prøv det! den har reddet meg mange ganger!! http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.aconordic.no/bilder/puffar_kategorisidor/oralmedic-norsk-puff.jpg&imgrefurl=http://www.aconordic.no/andre_produkter.aspx&usg=__8RGdoly-m2DBDv83kECQ55cNT-A=&h=90&w=225&sz=23&hl=no&start=14&um=1&itbs=1&tbnid=47an3780MJ3KwM:&tbnh=43&tbnw=108&prev=/images%3Fq%3Dapoteket%2Bmot%2Bmunnskold%26um%3D1%26hl%3Dno%26tbs%3Disch:1
Gjest silje Skrevet 3. november 2010 #34 Skrevet 3. november 2010 Det var en stusselig lege du har vært hos da, som ikke visste råd for munnsår... Men h*n hadde rett i at du bør ta b-vitaminer. Start med å bytte tannkrem til Zendium tannkrem. Denne er helt uten såpestoffer og irriterer mindre enn en vanlig tannkrem. Gum acolair gel eller skyllevann får du på apoteket. Denne beskytter sårene sånn at de får gro i fred. Og om ikke noe av dette hjelper, spør legen din om du kan få en resept på Kenacort munnsalve. Denne inneholder kortison + et stoff som stopper bakterier og virus. Den bør gjøre susen.
Gjest Tord Skrevet 2. desember 2010 #35 Skrevet 2. desember 2010 Jeg var i en periode helt desperat etter å bli kvitt munnsårplagene mine, så jeg prøvde å gurgle alt fra sprit, øl, vaskemiddel, urin osv. Og jeg kødder ikke når jeg sier dette, men urin funker. Svir som et helvete, men munnsåret forsvant etter 2 dager. Og dette munnsåret var svært. mvh Tord
Toffee Skrevet 3. desember 2010 #36 Skrevet 3. desember 2010 Jeg plages av munnsår selv, særlig i perioder jeg stresser mye. Fikk tips om å bytte ut tannkremen, og det hjalp mye! Har svært sjelden munnsår nå. Zendium er den tannkremen som funker for meg, holder meg helt unna Colgate og Solidox. Er en av de to som gir meg masse munnsår, men husker dessverre ikke hvilken... Myrratinktur (det er i hvertfall sånn det uttales) kan kjøpes på apoteket. Fungerer kjempebra. Smaker forjævlig, men det er verdt det. Hos meg er munnsåret allerede mindre dagen etter da. Lykke til!
Gjest jenny Skrevet 17. september 2011 #37 Skrevet 17. september 2011 Jeg dro til legen med det, og fikk et resept på en nesespray som jeg skulle spraye inni i munnen! det hjalp veldig.
Gjest Elyssa Skrevet 17. september 2011 #38 Skrevet 17. september 2011 (endret) Hei! Gutt /mann på 23 som er plaget av innvendige munnsår. Leste en plass at de kalle "munnskjold"? Hvertfall, ikke sikkert det er det samme, men. Det er sår, ( små hvite rundinger, ser betent ut) på innsiden i munnen, alt fra rett innom lippene til faktisk på drøvelen en gang, (annbefales ikke). Har vert til legen men han viste ikke råd. Ha sa jeg skulle gni det inn med honning, (svei som faen og hjalp ikke) og ta B-vitamin, (såg heller ingen virkning.) Det eneste som hjelper er når jeg først har fått det og skylle ofte med Corsodyl. Det tar knekken på det etter 3-4 dager. Tok et bilde med mobilen men fikk ikke til og legge det ut her.Tips om det og motaes med takk sånn at alle kan få se inni munnen min :-) Men hvertfall viss noen har et godt råd så prøver jeg alt! Søkte litt på nettet og fant et par mulige trix: - Spise 1 skje honning for dagen. (Vet ikke hvorfor) - Bytte fra vanlig tannkrem til tannkrem uten såpe. (Noen får visst munnsår av såpen i tannkremen) M.v.h fra en litt lei 23 årig gutt/mann Ser at det i hvert fall er noen som har nevnt det, men mitt tips er å bruke Zendium. Den er, som du sier, uten såpe. Hadde samme problemet som deg og etter en tid med Zendium forsvant det helt! Nå bruker jeg bare det, og hvis jeg slurver 1 gang (!) får jeg munnsår igjen:-) Endret 17. september 2011 av Elyssa
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2011 #39 Skrevet 19. september 2011 Jeg er også veldig plaget av dette, og jeg vet ikke hvordan jeg fjerner det. MEN jeg vet hvordan jeg forhindrer det, iallefall i mitt tilfelle! Det er epler og annet citrusfrukt som gir meg det. Så det er bare å holde seg unna de, uansett hvor godt det smaker og gjør, valgte jeg å ofre det framfor 2 uker med helvette i munnen..
Gjest Hege Skrevet 9. mars 2013 #40 Skrevet 9. mars 2013 Oral medic, fås kjøpt på apoteker, jeg vet vitus apotek fører de. Det funker kjempe bra for meg! Det lager en beskyttende hinne over såret og hjelper det til å gro raskere. Jeg lover at du blir fornøyd! Men det gjør drit vondt i noen sekunder da du legger det på. :/ Men vel verdt den smerten!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå