Gå til innhold

Munnsår inni munnen

Gjest Litt lei gutt/mann på 23

Anbefalte innlegg

Gjest Litt lei gutt/mann på 23
Skrevet

Hei!

Gutt /mann på 23 som er plaget av innvendige munnsår. Leste en plass at de kalle

"munnskjold"? Hvertfall, ikke sikkert det er det samme, men.

Det er sår, ( små hvite rundinger, ser betent ut) på innsiden i munnen, alt fra rett innom lippene til faktisk på drøvelen en gang, (annbefales ikke). Har vert til legen men han viste ikke råd. Ha sa jeg skulle gni det inn med honning, (svei som faen og hjalp ikke) og ta B-vitamin, (såg heller ingen virkning.)

Det eneste som hjelper er når jeg først har fått det og skylle ofte med Corsodyl. Det tar knekken på det etter 3-4 dager.

Tok et bilde med mobilen men fikk ikke til og legge det ut her.Tips om det og motaes med takk sånn at alle kan få se inni munnen min :-)

Men hvertfall viss noen har et godt råd så prøver jeg alt!

Søkte litt på nettet og fant et par mulige trix:

- Spise 1 skje honning for dagen. (Vet ikke hvorfor)

- Bytte fra vanlig tannkrem til tannkrem uten såpe. (Noen får visst munnsår av såpen i tannkremen)

M.v.h fra en litt lei 23 årig gutt/mann

Videoannonse
Annonse
Gjest Kitten
Skrevet

Eneste jeg vet er at det kan være lurt å holde seg unna ketchup.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan bytte til zendium tannkrem. Noen mener at det hjelper å ta longo vital. Det selges en lindrende gel på apoteket og eget munnvann. Gelen heter gum aloclair gel om jeg ikke husker helt feil.

Skrevet
Det selges en lindrende gel på apoteket og eget munnvann. Gelen heter gum aloclair gel om jeg ikke husker helt feil.

Stemmer. Den legger et lokk på såret, sånn at det gjør mindre vondt.

Skrevet

Hva? Visste ikke legen råd?!

Jeg har også hatt munnskjold noen ganger. Gjør vondt som faen. Jeg skyller også med corsodyl når jeg merker d starter.

Men når d ikke har funka, har jeg fått antibiotika av legen. En av tabelettene skulle jeg åpne, røre ut i vann og skylle i munnen.

Skrevet

Har slitt med innvendige munnsår, slik du beskriver i flere år. Vonde var de også!! Så du har min dypeste medfølelse!

Prøvde alt mulig deriblant corsodyl og zendium tannkrem, men ingenting hjalp helt. Så kom jeg over en annonse i ett ukeblad om flere som hadde hatt samme problem, og ble kvitt plagene med ett urtekosttilskudd som heter Longo Vital classic. Dette urtekosttilskuddet forebygger og lindrer munnskold, og kan kjøpes på helsekostbutikker, enkelte matbutikker og på spar kjøp.

Prøvde dette selv, hadde egentlig ikke særlig tro på det, men etter noen ukers bruk, ble jeg kvitt alle plager. Og jeg som ikke kunne spise bl.a sitrusfrukter, ketchup og sterk mat, har ikke noe problemer med dette nå. Har brukt Longo Vital nå i 7 måneder, og er kjempefornøyd. Ikke ett eneste sår enda :) Kan være verd å prøve.. Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Men... er dette det samme som munnherpes? Smitter munnskjold andre på lik linje med munnherpes? Jeg og en venninne hadde en disjusjon på dette... jeg mener det er snakk om munnherpes og kan smitte, mens hun tror det ikke smitter...

Gjest Sativa
Skrevet

Det skyldes ofte et virus, som ligger latent hele tiden. Jeg fikk en salve av tannlegen md kortison i. Hjalp fint det.

Gjest Gjest
Skrevet

"Det skyldes ofte et virus, som ligger latent hele tiden. Jeg fikk en salve av tannlegen md kortison i. Hjalp fint det."

ok..men er dette viruset smittsomt?

Gjest Fantus
Skrevet

Det var en stusselig lege du har vært hos da, som ikke visste råd for munnsår... Men h*n hadde rett i at du bør ta b-vitaminer.

Start med å bytte tannkrem til Zendium tannkrem. Denne er helt uten såpestoffer og irriterer mindre enn en vanlig tannkrem.

Gum acolair gel eller skyllevann får du på apoteket. Denne beskytter sårene sånn at de får gro i fred.

Og om ikke noe av dette hjelper, spør legen din om du kan få en resept på Kenacort munnsalve. Denne inneholder kortison + et stoff som stopper bakterier og virus. Den bør gjøre susen.

Skrevet

Jepp. Kenacort fikser biffen :)

Dette er ikke herpes, forresten.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_libi_*
Skrevet

Jeg er veldig plaget av munnskjold. I et helseprogram på tv var dette tema en gang. Det som kom fram var at de fleste tannkremer man kjøper i butikken inneholder et stoff som gjør at tannkremen skummer i munnen. Det er dette stoffet man har sterke mistanker til er den skyldige til at det utvikles munnskjold. Jeg har prøvd noen alternative tannkremer som ikke skummer med meget godt resultat. Med en gang jeg kjenner at munnskjold er under oppseiling bruker jeg denne tannkremen. Da roer det seg og dagen etter har jeg bare antydningen til den igjen.

Jeg fikk kjøpt den på et homeparty. Tankremen heter Plantoral herbal mouth gel.

Skrevet

Vademecum kan hjelpe. Det kommer i små glassflasker og kan kjøpes der du handler dagligvarer. Du kan blande det ut i vann eller "pensle" det på sårene med en q-tip. Det svir og smaker sterkt, men virker pga at det er desinfiserende.

Skrevet

Munnskold/after (bilde) heter det. Det er ikke det samme som herpes, men det smitter, dessverre.

Jeg har også prøvd "alt". Bla. en salve man får hos legen (Kenacort), men den har ikke fungert på meg.

Ellers så er det veldig lite legene kan gjøre uten om å gi deg Kenacort. Jeg har spurt både flere tannleger og leger. Veldig kjedelig, siden veldig mange plages med dette. Og det ligger som regel latent i de fleste mennesker.

Jeg blir også veldig dårlig (feber). Kommer gjerne ved stress og nedsatt immunforsvar (når man er litt småsyk fra før av).

Det som jeg synes lindrer litt/korter ned tiden er en gel som heter Aloclair Gum (jeg har kjøpt det i Spania, men det er mulig å få tak i det i Norge - tror det er på vei inn i apotekene).

Det tar man på selve såret.

Longo Vital har jeg fått effekt av ved å ta det med en gang jeg merker at det "prikker". Også bruker jeg det til såret er borte. Bruker jeg det hele tiden, mister det effekten.

• 9 måneder senere...
Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Beit meg med et uhell i leppa for ei stund siden og fikk et stoort munnsår. Dette har ikke godt bort enda og jeg tror kansje jeg har fått dette. Hva burde jeg gjøre? Å kan jeg ha fått det ved å bare bite meg hardt i lippa? (begynte å blø kraftig)

Noen tips:

-Farris.. Kanskje ikke beste drikken, men hjelper driiit mye :P

-Spray mot munnsår, husker ikke navnet men du får den på apoteket. Kjøler ned såret akkurat der og da og hjelper masse..

Skrevet

Eller rett og slett bare prøv å bytte tannkrem, høres mye lettere ut enn det mange andre sier :fnise:

x min hjalp hvertfall det på, han har ikke vært plaget med det etter bare å ha byttet tannkrem. Så kanskje det funker for noen og :)

Skrevet
Det skyldes ofte et virus, som ligger latent hele tiden. Jeg fikk en salve av tannlegen md kortison i. Hjalp fint det.

Dette er mot herpes, ikke mot munnskjold/after.

After har man ingen midler mot, men Longo Vital og Zendium kan begrense antall utbrudd, og Corsodyl under utbrudd kan gjøre at de varer kortere.

Regner med at såret er borte nå da, snart ett år etter at tråden ble lagt ut :)

Skrevet

Det er kommet et reseptfritt legemiddel mot after/munnskold som heter AftaMed.Det er en gel som skal smøres på.Skal prøve den neste gang,men håper det blir lenge til...helt utrolig vondt med slike sår.. :kjefte:

Skrevet
Dette er mot herpes, ikke mot munnskjold/after.

Det stemmer ikke, fikk selv Kenacort-T munnsalve, som er en kortisonsalve hos legen mot after. Denne kan gis dersom en er mye plaget, hjalp meg veldig i en periode der jeg ofte fikk vonde after.

Skrevet
Det stemmer ikke, fikk selv Kenacort-T munnsalve, som er en kortisonsalve hos legen mot after. Denne kan gis dersom en er mye plaget, hjalp meg veldig i en periode der jeg ofte fikk vonde after.

Ja, man kan bruke Kenacort-T, men det er ikke et virus :) Var det jeg mente, men ser at det virket som jeg mente at det var feil å bruke Kenacort.... beklager.l

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...