Gå til innhold

Fliser som fungerer på benkeplate?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi pusser opp kjøkkenet og sliter litt med å bestemme oss for hva vi skal gjøre med benkeplaten. Ettersom vi har koketopp i et hjørne, så blir det vanskelig (og dyrt) med de fleste typer benkeplate. Steinplate er uansett ikke et alternativ akkurat nå pga prisen.

Vi skal ha heltre eikeplater på en kjøkkenøy og muligens på en del av benken, men jeg har ikke lyst til å bruke heltre rundt koketoppen pga søl og at man ikke kan sette fra seg varme kjeler på slike overflater.

Jeg har lyst til å legge fliser rundt koketoppen og på ca 1 meter med benk mellom koketopp og oppvaskkum. Kummen er heldekkende og hvit. Den skal altså ikke ha benkeplate under.

Selvsagt vet jeg om ulempene med fliser på benken. At man lett knuser ting om de faller ned på benken er ikke noe jeg bekymrer meg for, men jeg er redd for fugene. Derfor ønsker jeg meg litt store fliser med smale fuger (som ikke er helt hvite). Enten 20x20 eller 20x30/20x40. Større fliser vil vel kanskje bli litt voldsomt. Vi skal ha samme type flis på veggen over koketoppen. Resten av veggene over benken skal ha mønstret tapet med glass utenpå.

Men hvilken type fliser vil fungere best på slike overflater og med smale fuger? Gulvfliser? Og hvilken farge vil passe sammen med hvit innredning, mørk brune (beisede) detaljer, eikeplate, hvit kum og svarte hvitevarer? Kjøkkenet er ikke minimalistisk eller veldig moderne, men heller ikke bondsk.

Jeg vingler litt mellom å ta igjen det svarte i hvitevarene med glatte, matte fliser i mørk grått/sort, en mørk brun farge som matcher detaljene i innredingen eller lysere fliser.

Noen som kan gi meg konkrete tips om valg av fliser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi la svarte fliser på den forrige benken vår. Det var råstilig! Og ikke noe problem med fliser i det hele tatt! Vi hadde store svarte fliser; tror de var 20x40, og fuget med svart silikon.

Når du velger fliser som skal tåle litt, er det lurt at de ikke er glaserte, men at det er stein tvers igjennom. Hvis du skjønner hva jeg mener.....? Det var det eneste flismannen sa vi burde se etter da vi var på flisshopping. Men gå i flisbutikken, finn en gjennomgående flis du liker og spør: Tåler denne å være kjøkkenbenk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte granittplater - 60 x 60 å den ene siden av komfyrtoppen og 30 x 60 påden andre siden. Dette er plater som er tynnere enn vanlig benkeplate i granitt, og det ble frest ut "spor" til granitten og samtidig kuttet litt for at det skulle "gli" ned i den heldekkende benkeplaten. Det ble til slutt fuget med svart silikon rundt kantene.

Platene er veldig lett å holde rene, samtidig som de tåler varme panner og kasseroller. De ble kjøpt i en flisbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips begge to.

Vi skal ha Litexplater under flisene, så de trenger egentlig ikke å matche noen benkeplate i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...