Champagnepiken Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 Nå er jeg seriøst både sjokkert og nokså sint... "Den tøtta visste hva hun gikk til"
India Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 herregud! at det går ann noe så dumt. begynne å messe om festing og livsførsel, og hun visste hva hun gikk til.. en kvinne har da rett til å leve som hun vil,kle seg som hun vil,oppføre seg som hun vil uten å bli voldtatt. og stakkars gutter som får livet ødelagt!! de har vel valgt dette selv,den stakkars jenta har det sikkert ikke så fint hun heller. så skal hun få skylda og det skal være synd på guttene.. at det går ann
Gjest =tentacle= Skrevet 15. mars 2007 #3 Skrevet 15. mars 2007 Dette er bare utslag av de holdningene som finnes i samfunnet, og det er virkelig nok av jenter på dette forumet også som fullt ut representerer det synet.
Gjest Eir Skrevet 15. mars 2007 #4 Skrevet 15. mars 2007 Jeg er desverre ikke så sjokkert over dette. Dette er jo en generell holdning i befolkningen, noe jeg bla har sett her på KG, så at den samme holdningen er godt representert i rettsvesenet er ingen overraskelse.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 Jeg er desverre ikke så sjokkert over dette. Dette er jo en generell holdning i befolkningen, noe jeg bla har sett her på KG, så at den samme holdningen er godt representert i rettsvesenet er ingen overraskelse. ← Saken gjelder lekdommere, altså innkalte vanlige borgere. Triste greier.
Gjesten29 Skrevet 15. mars 2007 #6 Skrevet 15. mars 2007 Jeg BRYR meg fint LITE om det er "vanlige holdninger". Jeg blir rasende, det er forkastelig og vitner om manglende empatisk innsikt mot et offer. Jeg vet at det finnes mye ondskap der ute, alikevel så trodde jeg på empatiske evner i en slik stilling. Så glad for at jeg skal ut der en gang og snakke munnen av dem, de kan rett og slett bare prøve seg ............................
Gjest =tentacle= Skrevet 15. mars 2007 #7 Skrevet 15. mars 2007 Jeg BRYR meg fint LITE om det er "vanlige holdninger". Jeg blir rasende, det er forkastelig og vitner om manglende empatisk innsikt mot et offer. Jeg vet at det finnes mye ondskap der ute, alikevel så trodde jeg på empatiske evner i en slik stilling. Så glad for at jeg skal ut der en gang og snakke munnen av dem, de kan rett og slett bare prøve seg ............................ ← Lekdommere holder vel munn til de leser opp sin kjennelse?
Gjesten29 Skrevet 15. mars 2007 #8 Skrevet 15. mars 2007 Lekdommere holder vel munn til de leser opp sin kjennelse? ← Hva tenker du?
Gjest =tentacle= Skrevet 15. mars 2007 #9 Skrevet 15. mars 2007 Hva tenker du? ← Skjønner ikke spørsmålet?
Gjesten29 Skrevet 15. mars 2007 #10 Skrevet 15. mars 2007 Skjønner ikke spørsmålet? ← Jeg visste du ville komme med noe slikt. Deg om det.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. mars 2007 #11 Skrevet 15. mars 2007 Jeg visste du ville komme med noe slikt. Deg om det. ← Jeg skjønner fremdeles ikke. Hvilken stilling er det lekdommere har som gjør at de skal ha empatiske evner, og hva skal du gjøre med dem om de "prøver seg"? De er jo ute av saken når de har gitt sin kjennelse, og relativt passive inntil da, er de ikke?
Champagnepiken Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 15. mars 2007 Det som opprører meg (men i grunnen ikke overrasker meg, kjenner jeg nå som det første sjokket har lagt meg), er at de ikke tar sin rolle som meddommere i retten mer alvorlig og prøver å følge saksgangen og bevisførselen tydeligere. Det burde da være et minimum av respekt for rollen?
Gjesten29 Skrevet 15. mars 2007 #13 Skrevet 15. mars 2007 Jeg skjønner fremdeles ikke. Hvilken stilling er det lekdommere har som gjør at de skal ha empatiske evner, og hva skal du gjøre med dem om de "prøver seg"? De er jo ute av saken når de har gitt sin kjennelse, og relativt passive inntil da, er de ikke? ← Tja, jeg tror nok de fleste skjønner ka jeg tenkte på. Du bare liker å presisere litt siden du vet best
Gjest =tentacle= Skrevet 15. mars 2007 #14 Skrevet 15. mars 2007 Tja, jeg tror nok de fleste skjønner ka jeg tenkte på. Du bare liker å presisere litt siden du vet best ← Jeg er sikkert dummere enn dem, men jeg skjønner det altså ikke
Gjesten29 Skrevet 15. mars 2007 #15 Skrevet 15. mars 2007 Jeg er sikkert dummere enn dem, men jeg skjønner det altså ikke ← jaja..bare hater urettferdighet, sånn er det med det
Gjest Bodillen Skrevet 16. mars 2007 #16 Skrevet 16. mars 2007 Noen som synes det er rart at mange velger å la være å anmelde voldtekt...? Dette er hårreisende!
Gjest Eir Skrevet 16. mars 2007 #17 Skrevet 16. mars 2007 Det som opprører meg (men i grunnen ikke overrasker meg, kjenner jeg nå som det første sjokket har lagt meg), er at de ikke tar sin rolle som meddommere i retten mer alvorlig og prøver å følge saksgangen og bevisførselen tydeligere. Det burde da være et minimum av respekt for rollen? ← Det er jeg enig i, og slike ting som dette er vel egentlig ett godt argument mot å ha lekfolk som dommere. Tror ikke det er manglende respekt for rollen, men rett og slett manglende juridisk innsikt.
Gjest Talula Skrevet 16. mars 2007 #18 Skrevet 16. mars 2007 (endret) Dette er dessverre resultatet av å bruke jury(lagrett) i voldtektssaker. Det å bli dømt av sine egne er jo et demokratisk prinsipp, som forøvrig kan ha uheldige utslag, som vi nå ser. Jurymedlemmene skal representere folket, og slike holdninger finnes i folket. De avsier dom mye på grunnlag av sine holdninger og det uten å behøve å begrunne dommen. Mange eksempler på at fagdommer dømmer for voldtekt i tingretten, hvorpå saken går til lagsmannsretten der juryen frifinner. Er det rart det er liten tillit til det norske rettsystemet? Endret 16. mars 2007 av Talula
Lurvina Skrevet 16. mars 2007 #19 Skrevet 16. mars 2007 At det går an, de folka der kan umulig føle empati for noen.
mysan Skrevet 16. mars 2007 #20 Skrevet 16. mars 2007 Dette er bare utslag av de holdningene som finnes i samfunnet, og det er virkelig nok av jenter på dette forumet også som fullt ut representerer det synet. ← Husker med gru noen av diskusjonene vi har hatt om voldtekt her inne i løpet av de siste par-tre årene ja. Jeg skjønner fremdeles ikke. Hvilken stilling er det lekdommere har som gjør at de skal ha empatiske evner, og hva skal du gjøre med dem om de "prøver seg"? De er jo ute av saken når de har gitt sin kjennelse, og relativt passive inntil da, er de ikke? ← Tja, jeg tror nok de fleste skjønner ka jeg tenkte på. Du bare liker å presisere litt siden du vet best ← Jeg skjønte heller ikke hva du mente. Lekdommerne er ikke verken forsvarsadvokater eller aktorer, de sitter der som meddommere til dommeren. Dette er privatpersoner som har fått i oppdrag å stille i den aktuelle saken. Og på samme måte som en jury så sitter ikke de og diskuterer skyldspørsmål i fornærmede, siktede eller andres nærvær, og således får heller ikke du noen mulighet til å snakke munnen av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå