Gjest Huldali Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 (endret) Jeg skal være forlover til høsten, men er usikker på hvilke oppgaver en forlover egentlig har? Utrykkningslag er egentlig det eneste jeg vet om. Også det i kirken og tale og slik da Har man automatisk noen andre oppgaver/forpliktelser? Endret 15. mars 2007 av Huldali
Gjest baby-E Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Jeg skal være forlover til høsten, men er usikker på hvilke oppgaver en forlover egentlig har? Utrykkningslag er egentlig det eneste jeg vet om. Også det i kirken og tale og slik da Har man automatisk noen andre oppgaver/forpliktelser? ← Syns du skal snakke med den kommende bruden jeg, og høre med henne om hvilke forventninger og ønsker hun har.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 15. mars 2007 #3 Skrevet 15. mars 2007 Enig med baby-E, det er veldig forskjellig fra person til person. Du må gjerne også uttrykke det hvis du har lyst å være med på mye, det vet jeg at jeg setter/satt pris på Men det aller viktigste du skal gjøre er jo å fylle ut forlovererklæring da
Malama Skrevet 15. mars 2007 #4 Skrevet 15. mars 2007 Min forlover hart utført sin aller viktigste oppgave for lenge siden (og det er 3 måneder igjen til den store dagen) nemlig forlovererklæringen. Hun utførte en koselig "plikt" i samme slengen, brudekjolejakt! Jeg forventer (i motsetning til de fleste andre) faktisk ikke et utdrikningslag (jeg drikker forøvrig ikke, mulig det har med det å gjøre.. samt at min forlover bor der bryllupet er, 35 mil fra meg...) og hennes neste oppgaver er nok den store dagen. Da skal hun være "alltid tilstede", med backup av kleenex og lebestift, fikse kjolen når vi tar bilder, og i kirka, og rett og slett VÆRE DER når jeg trenger henne Men ja, snakk med bruden om hva hun forventer, så får dere det lettere begge to
Mies Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 Helt enig med alle i dag snakk med bruden om hva hun ønsker, (og ta ikke på deg noe du ikke har lyst til). Har inntrykk av at det varierer endel fra brud og forlover hvor mye forloveren faktisk gjør, men et fellestrekk er vel at hun skriver under på papirer, deltar under vielsen, er med på å ta ut kjole (men ikke alltid, avhenger av geografi mm) og holder tale og er med og arrangerer utdrikninslag. Og ikke minst er med hele bryllupsdagen som en støttespiller (dvs er med til frisør og kjører i bil til kirken og er med til fotograf og passer litt på at bruden tar seg godt ut utover kvelden (bærer på sminke, mm)). Noen forlovere er også med mer i planleggingen, som en person en spør om råd på innvitasjoner og servietter mm, noen forlovere hjelper mannen til å plukke ut brudebukett (hun kjenner jo kjolen). Dere to får finne ut hva som passer for dere, mest av alt så er dette en tillitserklæring til deg, din jobb nå er å være hennes venninde :D
honey21 Skrevet 16. mars 2007 #6 Skrevet 16. mars 2007 Jeg skal være forlover til høsten, men er usikker på hvilke oppgaver en forlover egentlig har? Utrykkningslag er egentlig det eneste jeg vet om. Også det i kirken og tale og slik da Har man automatisk noen andre oppgaver/forpliktelser? ← Det heter vel utdrikkningslag? Eller?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 16. mars 2007 #7 Skrevet 16. mars 2007 Det heter vel utdrikkningslag? Eller? ← Hmm... Utrykkningslag... Det må vel være noe man har før man får barn det da?
Gjest Huldali Skrevet 16. mars 2007 #8 Skrevet 16. mars 2007 Det heter vel utdrikkningslag? Eller? ← Der ser du hvor mye jeg vet om denne forlover-rollen! Men takk til dere alle, får ta en skikkelig prat med bruden. Kjole har hun allerede kjøpt i Danmark, har faktisk ikke sett den ennå! Vi sees ikke så ofte, så er vel derfor jeg ikke er helt med på hva som skjer.. Egentlig håper jeg på at jeg ikke får så mange plikter, for jeg har så mye å gjøre selv, men så klart jeg vil være der for henne hele dagen og være med rundt. Det er også spennende å høre på hvordan hun har tenkt å ha bryluppet sitt, men bare jeg ikke får så mange store oppgaver
Frey Skrevet 16. mars 2007 #9 Skrevet 16. mars 2007 Egentlig håper jeg på at jeg ikke får så mange plikter, for jeg har så mye å gjøre selv, men så klart jeg vil være der for henne hele dagen og være med rundt. Det er også spennende å høre på hvordan hun har tenkt å ha bryluppet sitt, men bare jeg ikke får så mange store oppgaver ← Desto viktigere at du tar en prat med bruden for å finne ut hva hun ser for seg, for dersom det overstiger det du har mulighet til å bidra med bør du heller takke nei.
Gjest Huldali Skrevet 16. mars 2007 #10 Skrevet 16. mars 2007 Hvis hun ser for seg at jeg skal gjøre noe jeg ikke har mulighet til så spør hun nok bare noen andre venninner om de ikke kan hjelpe til med akkurat det, tenker jeg. Man trenger vel ikke å trekke seg som forlover fordi om man ikke har mulighet til å utføre visse oppgaver? Det viktigste er vel å være der, er det ikke det da? Og man velger vel en forlover fordi man står den personen nær, eller?
Mies Skrevet 16. mars 2007 #11 Skrevet 16. mars 2007 Akkurat det siste du spør om vil nok avhenge litt fra brud til brud, men for de fleste så vil det bli naturlig at de som har lyst og anledning gjør de ulike oppgavene ja, om det er forlover eller venner. Det du MÅ ha tid til dersom du er hennes forlover det er å låne bort øret av og till til "fryde seg" og "Grue seg" samtaler, disse kan utføres over telefonen. Forlover er ofte en person man har denne type samtale med uansett så det skulle vel ikke bli et problem. (og ikke alle bruder har like store behov her, men du kjenner henne jo) Ring bruden og spør hva hun ser for seg, nevner hun mer enn hva du kan delta i så sier du at det og det desverre ikke går for deg forde slik og sånn. Om det er mange ting så synes jeg at du godt nevne for bruden at hun jo gjerne må velge en annen forlover om det blir bedre for henne, hun gjør det vel neppe, men jeg kjenner jo ikke verken brud eller deg så det er vrient å si noe om.
Lillebrud Skrevet 17. mars 2007 #12 Skrevet 17. mars 2007 min forlover spør meg også, da hun føler at hun ikke er flink nok forlover, for hun ikke vet hva hun skal gjøre. Det er ikke noe særlig mer enn å være en støtte for meg om jeg skulle stresse, komme med tilbakemelding på ting jeg lurer på osv.. Hun bor i en annen by enn meg, så tror hun føler på at hun burde gjøre mer. Men jeg setter veldig pris på å snakke på telefonen jeg, og jeg vet at jeg kan ringe henne om jeg skulle ville prate " brud og stæsj"
Amadea Skrevet 17. mars 2007 #14 Skrevet 17. mars 2007 Jeg forventer av min forlover: - At hun skriver under på papirene - At hun hjelper til på dagen, mest för og under vielsen og under fotograferingen - Et bittelite utdrikningslag kan man kanskje håpe på?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 17. mars 2007 #15 Skrevet 17. mars 2007 Herregud, B2B Hvorfor skal du betale for gaver til gjestene, smiken og frisør? Synes det høres rart ut at DU skal betale "halve" bryllupet HENNES...
naley Skrevet 17. mars 2007 #16 Skrevet 17. mars 2007 Hallo for en lang liste. Jeg har ikke noe mer i vente enn en koselig "utdrikningsslag" og skrive under på papirene. Er jo venninna mi så vet huner der å hjelper selvfølgeig, det hadde hun jo gjort vist hun ikke var forlover også.
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. mars 2007 #17 Skrevet 17. mars 2007 Hjelpe meg, B2B - jeg reagerte med å syns det høres litt frekt ut (selv om jeg vet vi har andre tradisjoner i Norge). Men hva man forventer av en forlover? Sannelig om jeg vet. Forloveren min kommer nok til å spørre meg når tiden nærmer seg. Men det kommer kanskje litt an på personen man har valgt også. Hun har et estetisk yrke, så hun er perfekt å ha med på kjoleprøving (vi har veldig lik smak også), og rådslaging når det gjelder hår og smykker. Men hun er elendig på å organisere, så mulig jeg må hyre inn en ekstra venninne til å ornde noen praktiske ting på dagen, om jeg ikke skal gjøre det selv. Vet det er noen som har mye hjelp av forlovere når det gjelder invitasjoner og bordpynt, men vet at forloveden min vil bli fornærma om forloveren skal være for mye med å denne prosessen, da han vil vi skal gjøre det sammen (han er også veldig estetisk opptatt). Men kommer sikkert til å forvente at hun er med meg på den store dagen - at vi pynter oss sammen om morgenen, og at hun hjelper med med småting om jeg skulle trenge det. Forventer ikke noe utdrikningslag av dimensjoner (hun vet også at jeg ikke vil ha det), men antar nesten at hun vil innkalle til et teselskap eller noe.
Mies Skrevet 17. mars 2007 #18 Skrevet 17. mars 2007 Ikke for a skremme deg men her er en liten liste over det min brud forventer fra meg enda jeg "bare er brudepike" (na er ikke dette i Norge, sa er jo lov a hape at de har et litt mer avslappet forhold til bryllup der hjemme ) - Delta pa kjole provinger - Arrangere og betale for utdrikkningslag - Arrangere og betale for bridal shower - Betale for akkurat den brudepike kjolen hun har plukket ut - inkludert smykker, veske og sko som hun velger - Vare med pa a skrive navn pa invitasjonene og sende dem ut - Hjelpe til med a holde styr pa svar pa invitasjonene - Vare med pa a plukke ut kake og blomster - Betale for prove sminking/har samt betale pa dagen - Hjelpe til med a finne ideer til gaver til gjestene, og kjope inn de som hun bestemmer seg for, samt pakke dem inn - Delta pa alt av prove sermonier og middager - Ga henne til hende den siste uken for bryllupet og hjelpe til med alle kriser - Hjelpe til med a pynte lokalet dagen for/ evnt pa dagen - Ta i mot gaver og fore lister - Vare vertinne for gjestene pa den store dagen - hjelpe til med a finne plasser, toalett, lose sma kriser - Hjelpe henne pa dagen - Pakke ned gaver, kaker og blomster etter at dagen er over I tillegg er det tradisjon for at forlover og brudepiker spandere pa bruden f.eks spa for den store dagen... Hadde jeg visst alt dette nar hun spurte sa hadde jeg nok takket nei Men tror ikke det er like hysterisk i Norge, har fatt inntrykk at det er mer en koselig vennine-greie der hjemme. ← Ærlig talt så er det litt tullete å poste dette her da det ikke på noen måte er gyldig for hva som forventes av forlovere i Norge. Dessuten så har du jo formulert deg litt klønete, du betaler vel for din egen sminke ikke hennes? Og dere er jo mange brudepiker som deler på disse oppgavene? Når det er sagt så forstår jeg at du er frustrert B2B, spesielt det økonomiske er litt drøyt, men en del av det du nevner er da vel slik som du synes er hyggelig, som middager feks? Nei, trådstarter, du har fått en masse svar som er gyldige for hva som er vanlig i Norge, ikke la deg skremme av B2B.
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. mars 2007 #19 Skrevet 17. mars 2007 Noen forlovere er også med mer i planleggingen, som en person en spør om råd på innvitasjoner og servietter mm, noen forlovere hjelper mannen til å plukke ut brudebukett (hun kjenner jo kjolen). ← Er det vanlig at mannen plukker ut brudebuketten? Ut fra hva folk skriver her inne, får jeg inntrykk av at bruden ornder dette selv. Nå tror jeg mannen vet hvordan bukett jeg vil ha, men ville ikke likt det om verken han eller forlover visste noe om hvilke farger eller blomster, og at de skulle bestemme det selv.
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. mars 2007 #20 Skrevet 17. mars 2007 Ærlig talt så er det litt tullete å poste dette her da det ikke på noen måte er gyldig for hva som forventes av forlovere i Norge. Dessuten så har du jo formulert deg litt klønete, du betaler vel for din egen sminke ikke hennes? Og dere er jo mange brudepiker som deler på disse oppgavene? Når det er sagt så forstår jeg at du er frustrert B2B, spesielt det økonomiske er litt drøyt, men en del av det du nevner er da vel slik som du synes er hyggelig, som middager feks? Nei, trådstarter, du har fått en masse svar som er gyldige for hva som er vanlig i Norge, ikke la deg skremme av B2B. ← Oppfattet at hun nærmest skrev det i frustrasjon, og at det bare var et eksempel på hvor ekstremt ting er i noen andre land. Tror ikke hun mente å si at dette er ting man som forlover må forvente å gjøre i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå