Eliza Doalot Skrevet 18. mars 2007 #61 Skrevet 18. mars 2007 Amming er en svært intim handling, uansett hvor naturlig det er, og mange mennesker føler seg ikke bekvem med å være vitne til fremmedes intime gjøremål. Er det så vanskelig å forstå? Hvorfor mener mange mødre seg fritatt fra å ta alminnelige hensyn til folk rundt seg, og er det en holdning de ønsker å videreføre til barna sine? Amming er sunt og naturlig - og det er en av de mange utvilsomt sunne og naturlige kroppslige funksjonene som man med fordel kan la være å bedrive i det offentlige rom. ← Jeg er grunnleggende uenig med deg her. Amming er ikke en spesielt intim handling. Det er mat. Punktum. Er man på cafe gir man mat dersom det er nødvendig. Man håndmelker ikke, man luftørker ikke og man flasher ikke puppen. Så lenge man holder seg til faktisk å gi mat, bør det være noe de fleste kan leve med.
Caramba Skrevet 18. mars 2007 #62 Skrevet 18. mars 2007 (endret) Jeg er grunnleggende uenig med deg her. Amming er ikke en spesielt intim handling. Det er mat. Punktum. Er man på cafe gir man mat dersom det er nødvendig. Man håndmelker ikke, man luftørker ikke og man flasher ikke puppen. Så lenge man holder seg til faktisk å gi mat, bør det være noe de fleste kan leve med. ← Helt enig!!!! Jeg fatter ikke hva som er så sinnsykt intimt med å amme? Babyen trenger mat der og da og man skaffer det ved å legge den til brystet. Punktum! Alle som har ammet en baby skjønner hvor utrolig nødvendig det er å amme offentlig for å overhode kunne bevege seg ut døra. Jeg ligger langt unna trendsteder som feks Südøst. De ville ha penga mine da jeg var hot og barnløs, men ikke nå lenger. Problemet deres er ikke selve ammingen, det er den profilen de ønsker å ha og det klientellet de ønsker å tiltrekke seg, nemlig folk som Thomas Giertsen og Celina Middelfart (til hun får barn). Helt OK for meg. Jeg orker ikke sånne steder med baby og går på cafeer som er babyvennlige og som ønsker småbarnsmødre velkommen. Endret 18. mars 2007 av Caramba
Gabriella Skrevet 18. mars 2007 #63 Skrevet 18. mars 2007 Jeg er grunnleggende uenig med deg her. Amming er ikke en spesielt intim handling. Det er mat. Punktum. Så hvis det bare er mat, hvorfor ikke gi den maten fra flaske når man er ute blant folk?
Eliza Doalot Skrevet 18. mars 2007 #64 Skrevet 18. mars 2007 Så hvis det bare er mat, hvorfor ikke gi den maten fra flaske når man er ute blant folk? ← Skal jeg gi barnet mitt annen mat enn det fra naturens side er ment å spise fordi noen mennesker har fullstendig utdaterte holdninger?
Gabriella Skrevet 18. mars 2007 #65 Skrevet 18. mars 2007 Skal jeg gi barnet mitt annen mat enn det fra naturens side er ment å spise fordi noen mennesker har fullstendig utdaterte holdninger? ← Pumping av morsmelk? Det er da samme melk selv om den inntas via flaske? Hvis dette er utenkelig og grotesk i forhold til hva naturen har ment, så har jeg faktisk enda til gode å høre om noen som har tatt skade av å redusere cafébesøkene i det relativt korte tidsrommet de har barn som dier. Hvis en café tar et standpunkt om at der er det ikke ønsket med amming, synes jeg det er mer enn respektløst av diverse mødre å brette ut saken i en avis for å tvinge igjennom sin "rett". Disse mødrene har sikkert visse regler som gjelder hjemme hos seg selv, og forbeholder seg retten til å ikke ta imot besøkende som ikke respekterer husreglene deres. Hvorfor kan ikke en café også få lov til å ha visse "husregler"?
Eliza Doalot Skrevet 18. mars 2007 #66 Skrevet 18. mars 2007 Pumping av morsmelk? Det er da samme melk selv om den inntas via flaske? Hvis dette er utenkelig og grotesk i forhold til hva naturen har ment, så har jeg faktisk enda til gode å høre om noen som har tatt skade av å redusere cafébesøkene i det relativt korte tidsrommet de har barn som dier. Hvis en café tar et standpunkt om at der er det ikke ønsket med amming, synes jeg det er mer enn respektløst av diverse mødre å brette ut saken i en avis for å tvinge igjennom sin "rett". Disse mødrene har sikkert visse regler som gjelder hjemme hos seg selv, og forbeholder seg retten til å ikke ta imot besøkende som ikke respekterer husreglene deres. Hvorfor kan ikke en café også få lov til å ha visse "husregler"? ← For det første så er det ikke alle som kan pumpe. Jeg har ammet i over åtte mnd nå, og jeg har fortsatt tilgode å få ut noe som er i nærheten av et fullt måltid. Dessuten er det endel babyer som ikke tar flaske. For det andre, og absolutt viktigst; Jeg vil ikke ha et samfunn hvor det å gi barnet sitt mat blir sett på som noe skittent. Norge har en av de høyeste ammeratene i verden, noe som blir sett på som positivt, siden morsmelk uten tvil er det beste for barnet. En av grunnene til at vi har det, er at det stort sett overalt er sosialt akseptert å amme. Hvis det endres vil mødre som ammer i stor grad bli isolert, og det igjen tror jeg vil føre til at adskillig færre velger å amme. Som sagt tidliger i debatten synes jeg det er helt topp med et eget egnet sted å amme. De gangene jeg selv har vært på cafe/restaurant har jeg som oftes spurt om det finnes et sånt sted der. Uten unntak har jeg fått beskjed om at jeg bare må amme der jeg sitter.
Solgudinnen Skrevet 18. mars 2007 #67 Skrevet 18. mars 2007 Sitter og leser det ene innlegget etter det andre. Så mange like innlegg, så mange like synspunkter. Det er en ting som er helt udiskutabelt, og det er at morsmelk er et helt unikt produkt. De barna som får morsmelk får de stoffene de trenger for å bl.a. styrke imunforsvaret. Selvfølgelig er dette den maten som er best for babyer. Noen mødre plages over ikke å ha nok melk, mens andre har så mye at de til og med kan overlate en del til morsmelkbanken. Det mest naturlige i verden, er å amme barna sine. Men ikke alle liker å se en mor som ammer sitt barn. Det er bare det at hvis man tar med seg babyen ut, så hender det faktisk at moren også har behov for å "lette litt på trykket". Før i tiden var det helt uakseptabelt å amme ungene sine i andres nærvær. Da var dette om amming et ikke-tema. Men er man ute med babyen sin, så la den få mat når den er sulten. Men moren kan sette seg litt tilbaketrukket, Det også for at barnet får mer ro. Det som forundrer meg er at de kaffeene som har toaletter, ikke har stelle/ammerom. Vi får håpe at det etter hvert blir et krav. Lykke til mødre som ammer, uansett hvor. Den kommende generasjon er heldig som har dere. Men husk på at en mor som ikke - av forskjellige årsaker - kan amme sitt barn, som bruker morsmelkerstatning til sitt barn, er likeverdige. Ikke glem disse mødrenes behov for sine barn. Det kan kjennes utrolig vondt for en nybakt mor, hvis hun ikke kan amme barnet sitt. Uansett amming eller ikke, ta godt vare på babyene deres. Vær glad for hver dag dere får ha dem hos dere.
Caramba Skrevet 19. mars 2007 #68 Skrevet 19. mars 2007 (endret) Pumping av morsmelk? Det er da samme melk selv om den inntas via flaske? . ← Det er så utrolig plundrete med pumping. Hvis jeg skulle pumpet hver eneste dag for å gå ut så hadde jeg aldri kommet meg noe sted. Dessuten tar det litt tid å varme melka til perfekt temperatur. Babyen klarer å hyle ganske høyt mens den venter. Hvor mye skal man ha med? To-tre flasker? Hvorfor skal man ikke kunne legge babyen til et matfat som er perfekt oppvarmet, helt ferskt, hygienisk og alltid med riktig dosering? For å beholde den høye andelen av ammende i Norge så er det viktig at det er sosialt akseptabelt og amme ute blant folk. Det er ikke bare snakk om cafebesøk for dere som tror det. Jeg har feks vært ute og reist med babyen min og ammet han på Gardemoen, på flyet og på venteavdelingen. MØDRE HAR OGSÅ ET LIV som involverer reising, ærender, turer, besøk og treff av venner som alle andre. Vi har da rett til å leve selv om vi får barn? Tror dere at det er bra for en mor og en baby å sitte hjemme i seks måneder? (Sier ikke dette ofte, men bare vent hvis dere selv får baby og fullammer) Jeg sitter gjerne på et ammerom og ammer. Det er absolutt det mest behagelige. Desverre finnes det få av disse. Jeg har også stått utenfor med en hylende baby og ventet på et rom som er opptatt i evigheter (det tar tid og amme) for så å måtte sette meg på benk utenfor å amme offentlig alikvel. Endret 19. mars 2007 av Caramba
Gjest gurimalla Skrevet 19. mars 2007 #69 Skrevet 19. mars 2007 Dei kaffibarane eg vanke på e fulle heile dagen dei, sjøl om det ikkje e barnevogner der... Så nåken er det jo, ein del skuleelevar med midtimar, studentar, kunstnerar og folk med ulike lunchpausar. Sjelden eg har vore på ein tom cafe på Løkka. (E student, og les på cafe) ← Tror faktisk cafeeiere er minst like glad for å ha småbarnsmødre som skoleelever med midtimer... Småbarnsmødre bruker en del mer penger enn skoleelever. Det er ikke mange tomme cafeer på Løkka, noe de blant annet kan takke småbarnsforeldre for.
Gjest Gjesten Skrevet 19. mars 2007 #70 Skrevet 19. mars 2007 Gurimalla; det kan sikkert stemme at mange cafèeigarar tykkjer det er heilt greit, men då mistar dei gjerne kundar som meg, ikkje pga amming, men pga støynivået. Og det er jo også greit. Poenget her er at ein kan prøve å akseptere at ikkje alle ønske verken det eine eller andre. Altså, dersom Süd Øst ikkje vil ha så mange små barn og barnevogner der, så bør vel det aksepterast vel? Eg skjønne faktisk ikkje problemet for å vere ærleg. Eg unngår stader med ein heil parkeringsplass av barnevogner, fordi eg ikkje er komfortabel med amming, gulping og bleieskift der eg et. Det er mitt valg. Så kan jo ammande mødre unngå stader der dei må skjule seg for å amme. Det er deira valg.
Solskinnsbolla Skrevet 19. mars 2007 #71 Skrevet 19. mars 2007 når sant skal sies, så har jeg gått på en del kafeer... og det som slår meg, er at jeg sjelden, eller aldri ser småbarnsmødre med puppen ute... så er det virkelig et så stort tema som man skal ha det til eller?? og jeg har aldri vært på en kafe der en vogn har stått i veien, eller at barnehyl har sjenert meg!! det må i så fall være veldig mange år siden, da jeg fortsatt trodde at verden ble eid av meg og slike som meg...
J.K. Rowling Skrevet 19. mars 2007 #72 Skrevet 19. mars 2007 Jeg er småbarnsmor selv, og synes det er mye verre med masse bråkete toåringer på kaffebar enn små babyer som sover og spiser.
Hobgoblin Skrevet 19. mars 2007 #73 Skrevet 19. mars 2007 Har ikke problemer med at folk ammer på café, men jeg har trøbbel med resten av "pakken": Gulping, lukt, støy, bleier, og ikke minst høylytt prat om fødsler og avføring... Og det er sikkert masser av småbarnsmødre som verken skifter bleier i cafeen, ikke snakker høyt om blod, rifter, sying og bæsj, og som har stille og luktfrie barn. Men etter x antall bisarre erfaringer går jeg ikke inn på steder med mange barnevogner utenfor. Enig med attegløyma: Slike steder unngås av mange uten barn.
Rastafan Skrevet 19. mars 2007 #74 Skrevet 19. mars 2007 (endret) Kvinner må ikke vise sine bryst offentlig, de skal være tildekket til enhver tid, det kan skje tragiske ulykker om menn blir forstyrret av denslags rundomkring. Jeg har mange gang fått teen i vrangstrupen når hensynsløse mødre har blottet sine bryst. Jeg har mange ganger lurt på om de gjør dette fordi de er eksibisjonistiske, ikke bare fordi deres barn skal ha mat. Hva om vi menn skulle gå rundt å dra frem ballene hver gang vi måtte klø oss der, hva slags sted vil verden bli da? Skam og fy! Mvh Rastafan Endret 19. mars 2007 av Rastafan
Solskinnsbolla Skrevet 19. mars 2007 #75 Skrevet 19. mars 2007 Kvinner må ikke vise sine bryst offentlig, de skal være tildekket til enhver tid, det kan skje tragiske ulykker om menn blir forstyrret av denslags rundomkring. Jeg har mange gang fått teen i vrangstrupen når hensynsløse mødre har blottet sine bryst. Jeg har mange ganger lurt på om de gjør dette fordi de er eksibisjonistiske, ikke bare fordi deres barn skal ha mat. Hva om vi menn skulle gå rundt å dra frem ballene hver gang vi måtte klø oss der, hva slags sted vil verden bli da? Skam og fy! Mvh Rastafan ← ja,men dere gjør jo det- dere drar jo fram tissen og tisser hvor det passer dere! hilsen ei som har sett tiltenkt og ikke tiltenkt blotting for mye i sitt liv
Gjest Gjest 1 Skrevet 19. mars 2007 #76 Skrevet 19. mars 2007 Hva om vi menn skulle gå rundt å dra frem ballene hver gang vi måtte klø oss der. Mvh Rastafan ← For å mate små barn? Mvh Gjest 1
Caramba Skrevet 19. mars 2007 #77 Skrevet 19. mars 2007 Neida, jeg har ingenting imot en og annen pupp i det hele tatt. Det jeg leste ut av artikkelen, kanskje mellom linjene men likevel, var at feks SüdØst ikke ønsket å bli et barselsted. Og det forstår jeg veldig godt. ← Jeg skjønte også ut fra artikkelen at Südøst ikke ønsker profilen "barselcafe". Det er greit for meg, det ville ikke falle meg inn i søvne å ta med en baby dit. Det som er trist er at utalelser som at "gjestene setter maten i halsen"eller blir kvalme av amming kan føre til at kvinner rett og slett skammer seg når de må amme offentlig. Hvem ønsker seg vel tilbake til 70-tallet da amming ikke ble oppmuntret og 4 av 5 barn var flaskebarn? (ref ammevideoen på Ullevål). Det har vært gjort et stort arbeide i Norge de siste 20 årene for å få Norske kvinner til å amme igjen. Nå er 4 av 5 barn brystbarn. Skal vi godta å måtte gjemme oss i en krok når babyen skal spise?
Donpedro Skrevet 20. mars 2007 #78 Skrevet 20. mars 2007 Nå er det vel lite sannsynlig at det faktisk er ammingen som er reelle problemet på Südøst. Det er vel heller det at å henvise ammere til en sofa i kjelleren er et effektivt virkemiddel for å få bukt med den tidligere omtalte barnevognmafiaen. ← Det tror jeg også. Og at barnevognmafiaen legger igjen mindre penger enn en del hippe forretningsfolk de ønsker å tiltrekke seg. mne slike kommer ikke om det vrimler av barnevogner og unger. Forsåelig nok.
Solgudinnen Skrevet 20. mars 2007 #79 Skrevet 20. mars 2007 Jeg synes det høres ut som om det er noe som mangler her - jeg. En slags kafe eller møteplass som i første runde er beregnet på mødre / småbarnsfamilier. Kanskje en av brukerne her som vil starte opp med noe slikt? :kaffe:
Eliza Doalot Skrevet 20. mars 2007 #80 Skrevet 20. mars 2007 Jeg synes det høres ut som om det er noe som mangler her - jeg. En slags kafe eller møteplass som i første runde er beregnet på mødre / småbarnsfamilier. Kanskje en av brukerne her som vil starte opp med noe slikt? :kaffe: ← Jeg tror nesten jeg kan garantere konkurs. Den gruppa sitter for lenge og handler for lite.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå