evilla Skrevet 16. mars 2007 #41 Skrevet 16. mars 2007 Blir du plassert i en sofa FOR å amme, så blir du sittende på utstilling på en helt annen måte enn om du ammer diskret på din egen plass. ← Jeg vil tro du vekker mer oppsikt om du sitter midt i en cafe og ammer, i forhold til i en sofa i gangen eller noe. Vil tro det ikke er så mange som går forbi der. Men det komme jo selvfølgelig an på hvor denne sofaen står.
Arkana Skrevet 16. mars 2007 #42 Skrevet 16. mars 2007 Jeg har ingen problemer med offentlig amming, så lenge de dekker seg til litt. Derimot synes jeg det er betydelig mer slitsomt med babyer nærmest som skriker konstant. Jeg synes ikke nødvendigvis at nybakte mødre skal holde seg hjemme, men man dør vel ikke av å modere cafébesøk den korte tiden man faktisk har en skrikerunge. Støy er grusomt.
Hutula Skrevet 16. mars 2007 #43 Skrevet 16. mars 2007 Jeg har spart allmennheten for mye ungehyling ved å amme offentlig.
Gjest Tweek Skrevet 16. mars 2007 #44 Skrevet 16. mars 2007 Jeg er en av dem som syntes det er litt ubehagelig av og til. Når jeg er på jobb som servitør har jeg noen ganger sett damene "leke" men puppen sin mot ungen mens jeg tar bestilling av dem. Jeg vil jo ikke se, for det er jo privat og amming kan jo gjøres uten at noen ser noe, men disse gangene altså. Jeg blir så satt ut.
Caramba Skrevet 16. mars 2007 #45 Skrevet 16. mars 2007 (endret) Det finnes mennesker som lever for å irritere seg. ← Du er nok inne på noe der, Mysan Jeg og en venninne gikk en laaaaang tur i dag med en liten lunchpause på Cafe. Ammet barnet mitt ved bordet vårt rett før vi gikk videre. Jeg måtte se meg litt rundt på de få andre som var der for å se om noen lot seg støte, men ingen løftet et øyelokk. En eldre dame som gikk forbi smilte til meg, da... Endret 16. mars 2007 av Caramba
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. mars 2007 #46 Skrevet 17. mars 2007 Men det er greit å "blotte" seg for alle oppe i restauranten? Pressen burde beskytte damer i ammetåka mot seg selv. ← Det var min første tanke også. Jeg vet at det er såkalt "naturlig" at mødre ammer sine barn men jeg må si jeg mister apetitten og humøret når jeg ser ammende mødre på kafe og spisesteder. Jeg synes det er bra at kjøkkensjefen i artikkelen og andre resturanteiere sier klart i fra at ammende må gå ned i kjelleren eller komme tilbake uten diende barn. Det høres kanskje kynisk og lite søstervennlig ut men jeg mener at amming hører til i privatsfæren.
Gjest gurimalla Skrevet 17. mars 2007 #47 Skrevet 17. mars 2007 Jeg vet at det er såkalt "naturlig" at mødre ammer sine barn men jeg må si jeg mister apetitten og humøret når jeg ser ammende mødre på kafe og spisesteder. Jeg synes det er bra at kjøkkensjefen i artikkelen og andre resturanteiere sier klart i fra at ammende må gå ned i kjelleren eller komme tilbake uten diende barn. Det høres kanskje kynisk og lite søstervennlig ut men jeg mener at amming hører til i privatsfæren. ← He he, stakkar sure sjel. Jeg håper ingen gidder å ta hensyn til slike holdninger, trodde virkelig vi hadde kommet lengre i Norge i dag. Diskret amming er da helt uproblematisk. Hvis det er snakk om blotting er det selvfølgelig noe helt annet.
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. mars 2007 #48 Skrevet 17. mars 2007 He he, stakkar sure sjel. Jeg håper ingen gidder å ta hensyn til slike holdninger, trodde virkelig vi hadde kommet lengre i Norge i dag. Diskret amming er da helt uproblematisk. Hvis det er snakk om blotting er det selvfølgelig noe helt annet. ← Det er nok ikke helt uproblematisk for alle. Hvis det var så uproblematisk ville det vel ikke ha vært debatter om dette? Og kjøkkensjefer ville ikke ha henvist ammere ned i kjelleren?
Cata Skrevet 17. mars 2007 #49 Skrevet 17. mars 2007 Jeg har ikke problemer med selve ammingen, men med det som gjerne kan følge. Unger som nettopp har ammet eller fått annen mat har en lei tendens til å gulpe. I allfall har det vært trenden hos mine venninners barn. Og beklager.....-ved første tilløp til synlig gulp så ender jeg med å brekke meg. Og jeg må innrømme jeg ikke setter pris på å sitte ved et kafebord med brekninger, når jeg egentlig er der for å spise.
Eliza Doalot Skrevet 17. mars 2007 #50 Skrevet 17. mars 2007 Det er nok ikke helt uproblematisk for alle. Hvis det var så uproblematisk ville det vel ikke ha vært debatter om dette? Og kjøkkensjefer ville ikke ha henvist ammere ned i kjelleren? ← Nå er det vel lite sannsynlig at det faktisk er ammingen som er reelle problemet på Südøst. Det er vel heller det at å henvise ammere til en sofa i kjelleren er et effektivt virkemiddel for å få bukt med den tidligere omtalte barnevognmafiaen.
Gjest lurven Skrevet 17. mars 2007 #51 Skrevet 17. mars 2007 Men det er greit å "blotte" seg for alle oppe i restauranten? Pressen burde beskytte damer i ammetåka mot seg selv. ← mulig de blir noen minutter lengre på doen enn planlagt etter å ha sett en stor fin pupp
Solskinnsbolla Skrevet 18. mars 2007 #52 Skrevet 18. mars 2007 http://oslopuls.no/nyheter/article1691989.ece hva er problemet med at en kvinne ammer sitt barn i en kafe.. skjønner virkelig ikke problemet. alle har vel sett en pupp før.. man må da kunne gi sitt barn mat uten å bli gjemt bort. luere på om de som gir babyene sine flaske blir sendt ned i kjelleren også.. det er jo derfor kvinner har bryst,for å gi babyene mat,men det er liksom ikke lov å vise frem ← men som jeg sa forrige gang denne debatten var oppe, det er jo helt ok at voksne og ikke voksne mannfolk tar fram pikken og pisser på hushjørner, busker, busskur eller hvor det skal være... det er ingen som diskuterer feks å få slutt på all pissinga med viftende pikker i full offentlighet her til lands. pikker er lissom hellige!! alt som mannfolk foretar seg blir jo aldri så galt som evnt det gale kvinnfolk foretar seg! Æ SPYR
Fru Pigalopp Skrevet 18. mars 2007 #53 Skrevet 18. mars 2007 Litt OT, men tror du kanskje nettopp dette var grunnen til at du ikke fikk til amminga? Det kan virke som om du har et litt anstrengt forhold til dette med amming? Jeg hadde den holdningen da jeg fikk mitt første barn, syntes det var ekkelt/pinlig at noen skulle se på (tenk om de fikk et glimt av puppen min! ), jeg gjemte meg bort, kjente jeg ble stresset hvis babyen ble sulten når vi hadde besøk osv. Utdrivningsrefleksen går ofte i stå hvis man er ukomfortabel eller stresset. Så jeg fikk heller ikke til amminga og måtte gi opp etter noen uker. Andre gangen jeg fikk barn var jeg 6 år eldre og hadde et helt annet fokus på det hele. Selvtilliten var nok også preget av noen flere år på baken. Jeg ga faen i hva folk måtte synes eller om noen kunne se en flik av hud - ungen skulle ha mat, og morsmelk var det beste for ungen. Denne gangen var amminga intet problem, og hun fikk morsmelk til hun var ett år. ← Grunnen til at jeg ikke fikk til amminga, var fordi min sønn nektet å ta pupp. Og det var fordi han var umoden, og ikke hadde sugerefleksen i orden. Han var som sagt prematur og vi bodde derfor på sykehuset i 3 mnd'er. Jeg fikk ikke reise hjem, før vi fikk til amminga. Noe som sykepleierne til slutt innså ikke nyttet. Da han ble introdusert til tåteflasken, spiste han selv som bare det. Før den tid, fikk han bare sondemat. Hver dag i nesten 3 mnd'er, hver 3. time, forøkte vi å amme ham. Men til ingen nytte. Han klarte ikke å suge, og ble bare sinna. Selv hadde jeg rikelig med melk. Ja så mye at jeg ble giver til morsmelkbanken på fredrikstad. Selv de sa at jeg hadde unormalt mye melk. Så problemet lå ikke hos meg, for hos meg rant det i strie strømmer. Jeg vet ikke, men tror kanskje pga følelsen av å ha mislykkes slik, har forsterket årsaken til at jeg ikke liker å se ammende. Kanskje fordi jeg ikke skjønner hvorfor man på død og liv må vise for hele verden hvor flinke de er...!? Men uansett så har jeg alltid blitt brydd av synet, så lenge jeg kan huske. Så helt nytt er det ikke.
Gabriella Skrevet 18. mars 2007 #54 Skrevet 18. mars 2007 Amming er en svært intim handling, uansett hvor naturlig det er, og mange mennesker føler seg ikke bekvem med å være vitne til fremmedes intime gjøremål. Er det så vanskelig å forstå? Hvorfor mener mange mødre seg fritatt fra å ta alminnelige hensyn til folk rundt seg, og er det en holdning de ønsker å videreføre til barna sine? Amming er sunt og naturlig - og det er en av de mange utvilsomt sunne og naturlige kroppslige funksjonene som man med fordel kan la være å bedrive i det offentlige rom.
Gjest =tentacle= Skrevet 18. mars 2007 #55 Skrevet 18. mars 2007 men som jeg sa forrige gang denne debatten var oppe, det er jo helt ok at voksne og ikke voksne mannfolk tar fram pikken og pisser på hushjørner, busker, busskur eller hvor det skal være... det er ingen som diskuterer feks å få slutt på all pissinga med viftende pikker i full offentlighet her til lands. pikker er lissom hellige!! alt som mannfolk foretar seg blir jo aldri så galt som evnt det gale kvinnfolk foretar seg! Æ SPYR ← Det hadde nok blitt slutt på offentlig amming hvis bøtene var like høye som for å urinere på offentlig sted.
Tusenfryd Skrevet 18. mars 2007 #56 Skrevet 18. mars 2007 Jeg tro ammningi flere tilfeller blir brukt som vikarierende unnskyldninger for å hindre at enkelte steder blir rene barselsteder. Og enkelte steder blir faktisk det. Det er ikke lett å si at man ikke ønsker barn under en viss alder, men amming kan man identifisere på en helt annen måte. Veldig synd selvsagt, for om noen ammer eller ikke, kan faktisk ikke andre se om de ikke ser spesielt etter det. Mitt barn lå ofte tvers over fanget mitt og sov på cafe uten å spise, for det raske blikket så det kanskje ut som amming, utren at det var det. Pupp trenger ikke synes og jeg synes i prinsippet alle må få amme ute hvis det passer seg sånn. MEN jeg skulle virkelig ønske at flere småbarnsmammaer kunne og ville se at ikke alle steder egner seg. I noen faser av livet, ller i noen situasjoner om du vil, passer det best å frekventere mer avslappete og uhøytidelige steder. Kan man ikke de månedene man ammer og har med seg barnet holde seg unna steder som Sudøst, Theatercafeen, Dinner eller nattklubber? Ingen slier med å forstå at viltre fireåringer har man med på Mac'en og ikke på Eik- hvorfor er gangsynet så gale når babyen er helt ny? Ikke alle er førstegangsforeldre... Tusenfryd er for amming - lenge - men kanskje ikke alle steder....
prinsessa Skrevet 18. mars 2007 #57 Skrevet 18. mars 2007 Når jeg er på kafer ammer jeg der, er vel ingenting av puppen min som er synlig. Bleier skiftes på toalettet og skriker babyen for mye går jeg, eller tar ut puppen. Men jeg hater og amme på kjøpesenter, sittende på en benk. Med 20 mennesker gående forbi deg i minuttet. Men må man så må man. Når man får barn er man faktisk nødt til å gå utenfor døren innimellom. På Magasin og på Fields i København har de egne ammerom, helt genialt syns jeg. På Fields har de et kjempestort stellerom med store gode stoler til å amme i. Skulle ønske at flere kjøpesentere kunne få dette også i Norge.
Gjest Gjesten Skrevet 18. mars 2007 #58 Skrevet 18. mars 2007 Eg legg ikkje merke til ein gong om folk ammar diskret. Det eg legg merke til er mødre som "melkar" brystet sitt før ungen sug ol. Det set eg ikkje pris på når eg skal ete. Det er for intimt, og laaaaangt frå diskret. Eg set meg alltid så langt unna barnevognene som mulig, men dei kjem jo innimellom bort der eg sit, det er ikkje alltid eg har kontroll på situasjonen. Ikkje likar eg lukta av morsmelk, gulpinga som følger osv heller. Men som sagt, diskret amming overser eg. Det som plagar er rett og slett barnevognmafiaen. Eg bur på Løkka, og eg veit veldig godt ka cafèeigarane slit med. Når vi er ute og skal på cafè, og ser masse barnevogner inne eller ute, fell det oss ikkje inn i søvne å gå inn dit. Det er einsbetydande med skriking, bleieskift (jepp, skremmande mange gjer det "bare i full fart i vogna, det er så greit så, og så lukter ikke bæsj når barnet bare får morsmelk skjønner du" FEIL!!). Süd Øst er ein restaurant, ikkje ein cafè, og eg skjønnar veldig godt at dei ber folk gå i kjellaren. Vil berre presisere at diskret amming ikkje er eit problem, eg legg ikkje merke til det. Det eg snakkar om er altså barsemafiaen og dei som leikar med brystvortene sine offentleg. Og ja, det har skjedd laaaaangt meir enn ein gong.
Gjest gurimalla Skrevet 18. mars 2007 #59 Skrevet 18. mars 2007 Eg bur på Løkka, og eg veit veldig godt ka cafèeigarane slit med. ← Jeg bor også på Grünerløkka, har barnevogn og har til og med ammet diskret på SüdØst (før de ble hysteriske). Jeg er riktignok ikke medlem av noen barnevognmafia, men jeg går av og til på café med en eller to andre småbarnsmødre. Jeg har kun en gang opplevd å ikke være ønsket på café på Løkka. Det er ganske mange barn der på dagtid, men hvem skulle vært på alle Løkkas cafeer på dagtid hvis alle småbarnsforeldre var uønsket?
Gjest Gjesten Skrevet 18. mars 2007 #60 Skrevet 18. mars 2007 Dei kaffibarane eg vanke på e fulle heile dagen dei, sjøl om det ikkje e barnevogner der... Så nåken er det jo, ein del skuleelevar med midtimar, studentar, kunstnerar og folk med ulike lunchpausar. Sjelden eg har vore på ein tom cafe på Løkka. (E student, og les på cafe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå