India Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 http://oslopuls.no/nyheter/article1691989.ece hva er problemet med at en kvinne ammer sitt barn i en kafe.. skjønner virkelig ikke problemet. alle har vel sett en pupp før.. man må da kunne gi sitt barn mat uten å bli gjemt bort. luere på om de som gir babyene sine flaske blir sendt ned i kjelleren også.. det er jo derfor kvinner har bryst,for å gi babyene mat,men det er liksom ikke lov å vise frem
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Hehe, husker sist vi hadde denne diskusjonen... Men jeg er helt enig med deg; skjønner ikke hvem som kan føle seg støtt av et barn som spiser. Man kan alltids finne noen ekstreme eksempler med damer som slenger fram brystet til tørk etterpå (ville nok syns det var mer underholdende enn støtende), men de fleste er vel i stand til å amme på en diskret måte. Noe som gjør at jeg ikke skjønner problemet.
India Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2007 he he ja man trenger vel ikke akkurat å slenge den frem til tørk når man er offentlig,da burde man jo kanskje gå i kjelleren. men normal diskre amming er jo helt normalt
Gjest Talula Skrevet 15. mars 2007 #4 Skrevet 15. mars 2007 Hehe, husker sist vi hadde denne diskusjonen... Men jeg er helt enig med deg; skjønner ikke hvem som kan føle seg støtt av et barn som spiser. Man kan alltids finne noen ekstreme eksempler med damer som slenger fram brystet til tørk etterpå (ville nok syns det var mer underholdende enn støtende), men de fleste er vel i stand til å amme på en diskret måte. Noe som gjør at jeg ikke skjønner problemet. ← Enig med deg. Gjøres det noenlunde diskret så kan ikke jeg helt se problemet.
punktom Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 På Süd Øst ble jeg bedt om å gå ned i kjelleren for å amme. Men det er ikke særlig trivelig å sitte i en sofa og blotte seg for alle som går på do, sier småbarnsmor Silje Fuglseth Scheen. Men det er greit å "blotte" seg for alle oppe i restauranten? Pressen burde beskytte damer i ammetåka mot seg selv.
Gjest Bodillen Skrevet 15. mars 2007 #6 Skrevet 15. mars 2007 Jeg har aldri likt å flashe puppene mine offentlig (aldri solt meg toppløs f.eks), men jeg har alltid sett på det å amme offentlig som en selvfølgelighet. Man trenger ikke blotte seg fullstendig for å amme.
evilla Skrevet 15. mars 2007 #7 Skrevet 15. mars 2007 Jeg har ikke noe imot folk som ammer offentlig så lenge det er diskre. Men jeg kan nok forstå at noen kan synes det kan være litt ubehagelig. Men hadde det vært meg som ammet hadde jeg nok gått og gjemt meg en plass. Kan ikke tenke meg at jeg hadde syns noe om å blottet mine bryster midt i en cafe.
Gjest Elastica Skrevet 15. mars 2007 #8 Skrevet 15. mars 2007 Jeg kan ikke se at det finnes noe støtende over diskret amming. Men som tidligere påpekt, det er ikke nødvendig å brette ut alt. Det går an å amme uten å vise så mye som en cm med hud.
punktom Skrevet 15. mars 2007 #9 Skrevet 15. mars 2007 Og det er heller ingen menneskerett å ha med seg små skrikerunger inn i hver bidige restaurant og café. Süd Øst ønsker nok ikke hele Grünerløkkas mammagerilja hos seg, så de gjør det vanskeligere for dem å amme. Jeg takker dem for det. Resten av Løkka er jo infisert av alle disse nybakte foreldreparene med SUV-barnevogner, og som ser stygt på deg der du fyrer opp en røyk i nærheten av barnevogna. Hallo, vil du ikke ha røyk i nærheten av ungen din så er det kanskje like greit at du ikke tar med monsteret på utecafé. Og det er kanskje på tide å vurdere å flytte til Groruddalen.
India Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. mars 2007 Og det er heller ingen menneskerett å ha med seg små skrikerunger inn i hver bidige restaurant og café. Süd Øst ønsker nok ikke hele Grünerløkkas mammagerilja hos seg, så de gjør det vanskeligere for dem å amme. Jeg takker dem for det. Resten av Løkka er jo infisert av alle disse nybakte foreldreparene med SUV-barnevogner, og som ser stygt på deg der du fyrer opp en røyk i nærheten av barnevogna. Hallo, vil du ikke ha røyk i nærheten av ungen din så er det kanskje like greit at du ikke tar med monsteret på utecafé. Og det er kanskje på tide å vurdere å flytte til Groruddalen. ← må si jeg er litt enig med deg. man må ikke drasse med seg en hylende skrikunge på kafe.. det går ann å ta litt hensyn til andre gjester også. man har vel litt annet å gjøre når man er nybakt mor enn å gå på kafe hver dag. har selv aldri hatt med meg mine barn på kafe o.l. før de er store nok til det.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 15. mars 2007 #11 Skrevet 15. mars 2007 Nei, for en småbarnsmamma må sperres inne i sit hjem til ungen er stor nok til å kunne gå hjem på egen hånd hvis den skulle være sånn en drittunge å åpne kjeften
punktom Skrevet 15. mars 2007 #12 Skrevet 15. mars 2007 Nei, for en småbarnsmamma må sperres inne i sit hjem til ungen er stor nok til å kunne gå hjem på egen hånd hvis den skulle være sånn en drittunge å åpne kjeften ← Ja, det finnes selvfølgelig bare to alternativ. Enten bure seg inne eller infisere hver bidige cafe og restaurant som finnes. I Trondheim var det til og med noen mammaer som sutret over at de ikke fikk ta med ungene inn på et sted som primært er et utested. Folka som eide stedet følte det ikke var helt passende å drasse med seg barnevogner inn på et sted hvor man snart skulle sette i gang musikken og skjenke gjestene fulle, og de bortskjemte mammaen gikk til adresseavisen. Nok et eksempel på mødre i ammetåka som pressen bør beskytte mot seg selv.
India Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 15. mars 2007 Nei, for en småbarnsmamma må sperres inne i sit hjem til ungen er stor nok til å kunne gå hjem på egen hånd hvis den skulle være sånn en drittunge å åpne kjeften ← så klart mødrene også må få ta med seg barna på kafe. men det virker som mange ikke gjør annet enn å dra på kafe hver eneste dag. men selvfølgelig skal de jo få være i samfunnet som andre mennesker..
Fru Pigalopp Skrevet 15. mars 2007 #14 Skrevet 15. mars 2007 Jeg har aldri likt å se på når noen ammer. Syns det er litt for privat. Ja jeg vet, amming er verdens mest naturligste ting i verden, men allikevel har ikke alle lyst til å sitte å se på. Jeg syns ikke ammende må bortvises, men jeg syns de ammende kunne være en smule diskre. Jeg vil helst slippe å få noen som ammer, midt i glaninga. Kanskje pga at jeg aldri fikk til amminga selv. Jeg syns det er litt rart når folk setter seg på de mest folksomme plassene for å amme, når det finnes plenty med bedre og roligere plasser like ved. F.eks på det storsenteret jeg pleier å handle på; der er det noen benker midt i passasjen, hvor absolutt alle ferdes. DER velger mange mødre å amme... Hvorfor det, når det finnes ledige benker litt lengre unna, hvor færre folk går? Virker på meg som om de mødrene har et eksponeringsbehov eller provoserer-trang... Hadde jeg skulle ammet offentlig (noe jeg aldri gjorde), hadde jeg nok satt meg litt unna folk, eller skjermet oss så godt som mulig. Det også for å få det litt rolig og avslappet rundt måltidet. Noen har et helt avslappet forhold til dette, andre ikke. Sånn er det bare. Jeg syns det bare handler om å ta litt hensyn. Håper ikke noen følte seg støtt her, det var ikke hensikten. Bare til opplysning om at vi alle er forskjellige.
Ambi Skrevet 15. mars 2007 #15 Skrevet 15. mars 2007 Og det er heller ingen menneskerett å ha med seg små skrikerunger inn i hver bidige restaurant og café. Süd Øst ønsker nok ikke hele Grünerløkkas mammagerilja hos seg, så de gjør det vanskeligere for dem å amme. Jeg takker dem for det. Resten av Løkka er jo infisert av alle disse nybakte foreldreparene med SUV-barnevogner, og som ser stygt på deg der du fyrer opp en røyk i nærheten av barnevogna. Hallo, vil du ikke ha røyk i nærheten av ungen din så er det kanskje like greit at du ikke tar med monsteret på utecafé. Og det er kanskje på tide å vurdere å flytte til Groruddalen. ← Den var vel kanskje litt drøy, men du har absolutt et poeng. Problemet er ikke amming elle ikke amming. Problemet oppstår når HELE barselgruppa skal inne med ALLE barnevognene og alle skrikerungene på en gang. Er du da ute i lunsjpausa for å spise og slappe av litt, eller tar en kopp kaffe og leser avisa - før du skal hjem til dine egne skrikerunger;-) ja, da blir det alldeles for voldsomt. Hvorfor må de angripe i store flokker?? Ambi
Gjest =tentacle= Skrevet 15. mars 2007 #16 Skrevet 15. mars 2007 http://oslopuls.no/nyheter/article1691989.ece hva er problemet med at en kvinne ammer sitt barn i en kafe.. skjønner virkelig ikke problemet. alle har vel sett en pupp før.. man må da kunne gi sitt barn mat uten å bli gjemt bort. luere på om de som gir babyene sine flaske blir sendt ned i kjelleren også.. det er jo derfor kvinner har bryst,for å gi babyene mat,men det er liksom ikke lov å vise frem ← Jeg har sett en mange typer kroppsdeler før, men jeg ville nok reagert hvis noen brukte det som argument for å vise frem sine mer private deler i en restaurant
evilla Skrevet 15. mars 2007 #17 Skrevet 15. mars 2007 Veldig enig med deg fru pigalopp at det ikke er så veldig fint å se på folk som ammer. Og jeg syns også dere andre har et veldig godt poeng med at det det kan bli litt mye skrik og hyl når hele barselsgruppa skal på cafe. Det går an å møtes hjemme hos en istedet, eller ta litt mer hensyn. Syns jo selvfølgelig at alle har rett til å gå på cafe, men man må også kunne vise hensyn til de andre gjestene.
evilla Skrevet 15. mars 2007 #18 Skrevet 15. mars 2007 Og det er heller ingen menneskerett å ha med seg små skrikerunger inn i hver bidige restaurant og café. Süd Øst ønsker nok ikke hele Grünerløkkas mammagerilja hos seg, så de gjør det vanskeligere for dem å amme. Jeg takker dem for det. Resten av Løkka er jo infisert av alle disse nybakte foreldreparene med SUV-barnevogner, og som ser stygt på deg der du fyrer opp en røyk i nærheten av barnevogna. Hallo, vil du ikke ha røyk i nærheten av ungen din så er det kanskje like greit at du ikke tar med monsteret på utecafé. Og det er kanskje på tide å vurdere å flytte til Groruddalen. ←
Gjest Emera Skrevet 15. mars 2007 #19 Skrevet 15. mars 2007 (endret) Og det er heller ingen menneskerett å ha med seg små skrikerunger inn i hver bidige restaurant og café. Süd Øst ønsker nok ikke hele Grünerløkkas mammagerilja hos seg, så de gjør det vanskeligere for dem å amme. Jeg takker dem for det. ← Er enig med deg i akkurat dette. Jeg spiste lunsj på en restaurant i Trondheim (ny sådan...) nylig. Der var det så stappa fullt med barnevogner at rømning ved eventuell brann ville vært umulig. Å komme fram mellom bordene kunne man bare glemme. Jeg har aldri sett maken. Diskret amming på kafé gjør meg ingenting, men ammende mødre med et helt fritt forhold til kroppen sin bør ta litt hensyn. De kan ikke forvente at alle er like frie som dem selv. Og en annen ting; sjekking/skifte av bleie gjør man på stellerom! Endret 15. mars 2007 av Emera
Gjest Bodillen Skrevet 15. mars 2007 #20 Skrevet 15. mars 2007 Jeg har aldri likt å se på når noen ammer. Syns det er litt for privat. Ja jeg vet, amming er verdens mest naturligste ting i verden, men allikevel har ikke alle lyst til å sitte å se på. Jeg syns ikke ammende må bortvises, men jeg syns de ammende kunne være en smule diskre. Jeg vil helst slippe å få noen som ammer, midt i glaninga. Kanskje pga at jeg aldri fikk til amminga selv. ← Litt OT, men tror du kanskje nettopp dette var grunnen til at du ikke fikk til amminga? Det kan virke som om du har et litt anstrengt forhold til dette med amming? Jeg hadde den holdningen da jeg fikk mitt første barn, syntes det var ekkelt/pinlig at noen skulle se på (tenk om de fikk et glimt av puppen min! ), jeg gjemte meg bort, kjente jeg ble stresset hvis babyen ble sulten når vi hadde besøk osv. Utdrivningsrefleksen går ofte i stå hvis man er ukomfortabel eller stresset. Så jeg fikk heller ikke til amminga og måtte gi opp etter noen uker. Andre gangen jeg fikk barn var jeg 6 år eldre og hadde et helt annet fokus på det hele. Selvtilliten var nok også preget av noen flere år på baken. Jeg ga faen i hva folk måtte synes eller om noen kunne se en flik av hud - ungen skulle ha mat, og morsmelk var det beste for ungen. Denne gangen var amminga intet problem, og hun fikk morsmelk til hun var ett år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå