Gjest Peachbud Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 Jeg ser på frilanssatsene. Er dette de nyeste satsene? Hvor mange tegn med mellomrom er en "mindre reportasje", "standard reportasje" og "større reportasje" på?
Champagnepiken Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Det er de nyeste satsene, ja. Definisjonene på hva som er liten, mellomstor og stor reportasje er jo dønn uklare. Jeg ville sagt "liten" om det som brekkes på en side, "mellomstor" om to-tre sider og "stor" om noe større - men det er jo meg. Og så er det jo et helt annet spørsmål om frilanssatsene faktisk praktiseres rundt omkring...
Gjest Peachbud Skrevet 15. mars 2007 #3 Skrevet 15. mars 2007 Det synes jeg høres langt ut. Det er tydeligvis de samme satsene for nyhetsintervjuer, referater, artikler, kritikker som for reportasjer. Men de førstnevnte sjangrene er jo gjerne kortere enn reportasjen (?). For et standard nyhetsintervju er vel kortere enn en standard reportasje? Klar over at satsene ikke alltid blir brukt. Men hadde håpet at de ble fulgt i de største avisene i alle fall.
Champagnepiken Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 Det kan være håp i de større avisene, og det er lettere å få de satsene i uke- og fagpressen enn andre steder. Og "reportasje" er et sånt løst begrep som (dessverre) ikke brukes like strengt som på utdanninga... Nyhetsartikler og sånt kalles like gjerne reportasjer som noe annet, litt avhengig av avisa og sånt. Det er rett og slett ingen fasit på dette. (Men det foregår diverse prosjekter i NJ nå for å finne ut av hvilke satser som faktisk praktiseres, og ikke finnes på papiret.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå