Jens Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 I påsken skal vi på fjellet med min svigerinne og hennes to barn på 3 og 6. Vi tar med sønnen vår på 2. Problemet er att min svigerinnes barn spiser ekstremt mye godteri, og får egget sitt før vi reiser opp på fjellet. Dermed kommer de til å sitte å knaske på godteri hele påsken. Vår sønn får ikke godteri ennå. Har fått smakt litt, men vi syns han er for liten ennå. Men, han skjønner jo hva det er for noe og vil jo sikkert ha da han og. HVordan løser vi dette?Skjønner virkelig ikke de som gir barna sine eggene allerede skjærtorsdag. Da er jo barna hyper hele påsken jo!
Lula Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Dette er jo ikke lett. Vi gir heller ikke gutten vår godteri (han er ca. 1 mnd eldre en deres gutt). Vi er litt anti-sukker.-nazi hjemme hos oss..hehe... Det hender jo likevel at man kommer opp i situasjoner der både han og andre barn som får godteri (stort sett i bursdager og slikt). Da er det vanskelig å nekte vår gutt. "Alle andre kan få, men ikke du" funker ikke så bra egentlig. Heldigvis er ikke vår gutt så opptatt av godteri, men han spiser da sjokolade om han får (alle "gummigreier" er æsj). Når vi er i tilsvarende situasjoner som du beskriver lar vi gutten spise litt dersom han vil ha, og så sier vi fra når vi synes det er nok, og han pleier ikke å protestere på det. De fleste foreldre vi har rundt oss respekterer dette og har da sagt fra til de andre barna at nå kan de ta en pause og legge vekk godiset for en stund. Kanskje de er glade for at noen faktisk sier stopp? Uansett; dere må vel bare se det an, og ta situasjonene når de oppstår. Like viktig som å begrense inntaket av godteri tror jeg det er å ikke lage et veldig stort nummer ut av at barnet deres på død og liv ikke skal få spise godteri. Ta det som det kommer og finn ut underveis hva som funker best for dere og deres barn.
tuji Skrevet 15. mars 2007 #3 Skrevet 15. mars 2007 Enten må dere komme til en ordning hvor dere blir enige med de andre foreldrene om en felles praksis, eller så synes jeg gutten deres også skal få godteri hvis han vil det. Jeg vokste selv opp i en familie hvor det var veldig strengt i forhold til godteri, og vet hvor utrolig kjipt det er å være den eneste som ikke får lov å spise godteri. Gi han godis, men understrek at det er spesielt fordi det er påske. Han blir ikke en sukkermaniac av å få litt snop ved spesielle anledninger.
la Flaca Skrevet 15. mars 2007 #4 Skrevet 15. mars 2007 Jeg hadde heller ikke ønsket at ungene snavlet hele påsken, og var dertil sukker-hypre dagen lang. Det er usunt ja, men enda mer slitsomt å ha rundt seg. Så om det var meg ville jeg foreslått at alle 3 fikk eggene sine på påskeaften, av hensyn til meg selv rett og slett. Og er det ikke da man pleier å gi egg?
tuji Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 "Fasiten" er vel første påskedag, siden det er oppstandelsesdagen og egget symboliserer det nye livet/jesu oppstandelse, men det er veldig forskjellig når folk pleier å gi egg. Jeg mener uansett at det bør være én dag man spiser godteriet, det er ingen grunn til å marinere tennene i sukker en hel uke.
Hobgoblin Skrevet 15. mars 2007 #6 Skrevet 15. mars 2007 Jeg mener uansett at det bør være én dag man spiser godteriet, det er ingen grunn til å marinere tennene i sukker en hel uke. ← Helt enig, men tanken på sukkermarinerte tenner var... ganske ekkel og veldig morsom! (Og påskemorgen er tradisjonelt eggedagen, ja - men det er mange ulike familietradisjoner.)
white feather Skrevet 15. mars 2007 #7 Skrevet 15. mars 2007 Jeg tror jeg ville snakket med de andre foreldrene og prøvd å få til en løsning der alle barna fikk påskeeggene sine på påskeaften. Ellers er jeg enig med Tuji at det er nesten for ille at det ene barnet skal sitte uten snop når alle andre får. Jeg er selv litt anti-sukker-nazi når det gjelder barnet mitt, men har moderert meg litt den siste tiden. Jeg tror det handler om begrensning, fremfor forbud. Litt snop av og til er slett ikke farlig Vi har en gutt på 2 år og 3 mnd og i det siste så har vi gitt han litt snop til lørdagsbarne-TV. Har vi vært i selskaper det alle andre har fått, så har vi aldri nektet han så lenge han har villet ha selv da. Jeg vokste også opp i et hjem der det var strengt med snop. Jeg var også litt overvektig og det var strengt nødvendig å holde litt tilbake på snopspisingen, men alle forbudene førte desverre til at jeg smugspiste (mye) når jeg hadde anldning til det (ofte)...Det hjalp verken på vekt eller selvtillit det altså Jeg tror moderasjon er stikkordet Lykke til!
Gjest *Tara* Skrevet 15. mars 2007 #8 Skrevet 15. mars 2007 La ungene få et naturlig forhold til sukker og fett - og ikke innfør strenge nazi-regler. Jeg har sett så mange eksempler på unger som har noen vanvittige strenge regler hjemme - som går bananas når de får tilgang til søtsaker hos andre ... Det ender opp med at ungene får et alldeles unaturlig forhold til søtsaker - og ofte kroppen forøvrig. I ditt konkrete tilfelle så synes jeg det er stor forskjell på deres 2-åring kontra vennenes 6-åring .. Det er da ikke riktig at dine regler skal gjelde for vennenes større barn. Enten må du la ungen din få sitt påskeegg samtidig og heller ha litt sunne saker oppi .. Til så små barn kan du ha rosiner og litt drops. Ellers så må tu la sønnen din tåle at han ikke får spise godterier når de andre får lov.
Gjest bada Skrevet 15. mars 2007 #9 Skrevet 15. mars 2007 Jeg synes at begge parter må tilpasse seg. Det vil være dårlig gjort og usolidarisk av dem å bare gjøre det på sin måte når det har konsekvenser for din sønn også. Tilsvarende ville det vært dårlig gjort overfor dem dersom dine oppfatninger skulle gjelde. Kan du ikke prøve å snakke med foreldrene på forhånd, slik at dere blir enige hvordan dere skal gjøre det med godterispisingen? Det vil jo, som mange her har påpekt, være dårlig gjort overfor sønnen din dersom de andre barna skal sitte og kose seg mens han blir holdt utenfor. Det beste er derfor om de samme reglene vedrørende dette gjelder for alle barna.
fil Skrevet 15. mars 2007 #10 Skrevet 15. mars 2007 Tenkte også at det er en del forskjell på en toåring og seksåring. Til toåringen ville jeg puttet litt andre ting enn bare sukkerbomber i egget. Til seksåringen også for den saks skyld. Jeg bruker å gi min minste feks smurfedropsesker hvor jeg tar ut halvparten av innholdet (andre halvparten fylles på en annen gang i samme eske), potetgullskruer, kinderegg (lite sukker men mye annet spennende), etc.
Gjest Sativa Skrevet 15. mars 2007 #11 Skrevet 15. mars 2007 Hvorfor er det en allmenn regel at unger blir hypre av godis? Ikke alle blir det. Tror faktisk ikke jeg kan huske å ha opplevd at noen har kicka av det. TS, du kan ikke forlange at foreldrene skal gi ungene sine egg når det passer for deg. De har sikkert alltid praktisert skjærtorsdag. Sånn hadde vi det også, og jeg hadde nok ikke hatt så mye til overs for de ungene som var årsak til bruddet av tradisjonen. Det finnes jo grenser for hvor mye snop man får inni et slikt egg, de sitter vel ikke konstant å trøkker snop i trynet i mange dager i strekk. Hyttetur inneholder jo mange morsomme aktiviteter som krever en pause i snopspisingen. La vennene deres få gjøre som de vil, så kan du og nazifar hundse og hanse med deres egen unge.
ceca Skrevet 15. mars 2007 #12 Skrevet 15. mars 2007 Putt litt annet oppi egget til sønnen din. Kjeks, frukt, rosiner. At han får noe annet inni egget enn de andre vil han kanskje ikke bry seg om. Viktigere er det at han fåret egg han og - symes jeg da. Det errist å sitte som eneste å se de andre ha noe og en selv må vente. Han er jo fortsatt så liten å om du "gjør om vanen deres" i år så vil han ikke huske det til neste år. Ellers er jeg enig i at man bør gi unger et sunt forhold til godteri.
Elle Melle Skrevet 15. mars 2007 #13 Skrevet 15. mars 2007 Du kan lage eget godteri til ham? Mos tørket frukt i foodprocessor, trykk det flatt og trykk ut figurer med kakeformer. Disse tørker du ved svak varme i ovnen. Aprikoser f.eks. er digg og veldig populært hos oss i alle fall. (Men hun får dem naturell da.) Han synes sikkert dette, rosiner/druer og potetskruer er minst like greit som annet snop. Hvis du i tillegg lar et av de andre barna gi ham noe snop som er fryktelig surt eller salt, blir han sikkert ikke så vill etter å smake på det de har i sine egg.
Rubina D Skrevet 15. mars 2007 #14 Skrevet 15. mars 2007 Her får ungene påskeegg fra og med skjærtorsdag. Fylles på nytt hver dag. Vi bruker kjeks, kinderegg, rosiner og frukt bortsett fra påskedagen. Påskeaften er det eliaspotetgull, en dråpseske og en aktivitetsleke ( yatzi, kortstokk etc og ungene merker ikke om det er den samme kortstokken som i fjor) På grunn av ad/hd prøver vi å unngå for mye sjokolade og blått fargestoff er ett absolutt nei. Barn må lære at ting ikke alltid er rettferdig, og at noen får mer eller mindre enn dem selv. Jeg kunne ikke nekte mine venner å spise appelsiner foran meg da jeg var mindre (ikke nå heller for den sakens skyld) bare fordi jeg ikke kunne spise dem. La dem lære tidlig at livet kan være urettferdig.
Gjest Bodillen Skrevet 15. mars 2007 #15 Skrevet 15. mars 2007 (endret) La ungene få et naturlig forhold til sukker og fett - og ikke innfør strenge nazi-regler. Jeg har sett så mange eksempler på unger som har noen vanvittige strenge regler hjemme - som går bananas når de får tilgang til søtsaker hos andre ... Det ender opp med at ungene får et alldeles unaturlig forhold til søtsaker - og ofte kroppen forøvrig. ← Og jeg har sett mange eksempler på unger som kan forsyne seg når de vil og likevel ikke har et "naturlig" forhold til søtsaker...de går like mye bananas som andre, eneste forskjellen er at de er småfeite. Våre unger har vokst opp med lørdagsgodt, og de har et helt greit forhold til søtsaker. De får egget sitt på lørdagen i påsken, og har de litt igjen en dag eller to etter det, så får de lov å spise det til barne-tv. Vi fyller ikke på mer i løpet av påsken. Endret 15. mars 2007 av Bodillen
Gjest Bodillen Skrevet 15. mars 2007 #16 Skrevet 15. mars 2007 Putt litt annet oppi egget til sønnen din. Kjeks, frukt, rosiner. At han får noe annet inni egget enn de andre vil han kanskje ikke bry seg om. Viktigere er det at han fåret egg han og - symes jeg da. Det errist å sitte som eneste å se de andre ha noe og en selv må vente. Han er jo fortsatt så liten å om du "gjør om vanen deres" i år så vil han ikke huske det til neste år. Ellers er jeg enig i at man bør gi unger et sunt forhold til godteri. ← Dette synes jeg var et utrolig smart forslag.
Furstina Skrevet 15. mars 2007 #17 Skrevet 15. mars 2007 Det bästa är väl att prata med din syster så de kanske får ett lite mindre ägg i år - OCH att se till att din son får något annat i ett ägg (precis som flera andra redan har påpekat). Föresten är det skönt att höra att det är fler som inte vill lära barnen att äta godis så tidigt. Min son är 3 år och 3 månader och har än så länge bara fått smaka på godis någon gång men han får inte godis.
Gjest Mayamor Skrevet 15. mars 2007 #18 Skrevet 15. mars 2007 Som jeg skrev i den andre tråden: Dette gjelder jo ikke barn/stebarn problematikken, men også vennegjenger, andre familiesammensetninger som feirer høytider sammen. Det gjelder å sette opp regler med kompromisser som passer alle. Skal alle sammen ture på blir det sjalusi og unødige konflikter. Akkurat som når noen skal på leirskole: da er det felles regler for hvor mye lommepenger etc en kan ta med, at mobil og Mp3 spiller blir igjen hjemme (selv om tenåringene hyler da de ikke "klarer seg uten"...). Da blir det kjekkest for alle. Regler klarer alle å være med på når andre bestemmer det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå