Gå til innhold

Å ha katt i liten leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra
Skrevet

Jeg er egentlig en motstander av å ha innekatter, men jeg har så sinnsykt lyst på katt... jeg bor i niende etasje i en liten 2-roms, og det i seg selv er vel grunn nok til å glemme å ha pus her...

Men... er det virkelig så ille som jeg tror? Eller går det helt fint for en katt å bare være inne på 45 kvm? Eller kan jeg lære den til å gå ute i bånd innimellom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to katter i en toroms litt større en din (hadde bare én først, har hatt to siden i fjor sommer). Det går helt fint. De er ute på balkongen nesten hele sommeren/høsten (har sikret den med hønsenetting), så når det er varmt har vi på en måte et ekstra rom og de får masse frisk luft på den måten. Nå skal vi endelig flytte så de får både mye større inneplass, men de skal også få bli utekatter begge to. Jeg er nok som deg litt imot innekatter, men alternativet for våre katter var rett og slett å dø, og det er da bedre å være innekatt enn ingen katt i det hele tatt. :)

Skrevet

Problemet er hvis den begynner å kjede seg. Da kan de både rasere leilighet, miste pels og gå ned i vekt. Men så lenge den har nok å aktivisere seg med bør det ikke være noe problem.

Skrevet

Jeg hadde innekatt på rundt 50 kvadrat, og det gikk helt fint. En katttar ikke så stor plass i seg selv, den må bare ha noe å aktivisere seg med. Så fikk vi hund i tillegg på samme sted, og det gikk også greit. Så fikk vi to katter til, og da begynte det å bli litt for mye. Så 1-2 katter tror jeg vil gå helt greit, og du bør kanskje skaffe to, så de har selvskap i hverandre.

Det å lufte dem i bånd kan gjøre at de blir for vant til å være ute, slik at de etterhvert mistrives inne. Jeg har bare luftet mine i bånd som en forberedelse til at de skulle bli utekatter. I tillegg er det veldig viktig at man trener på å ha på selen fra de er helt små, og at de går med den inne først for å venne seg til den.

Skrevet

Jeg har to puser i en leilighet som er mindre enn din, og det går helt fint. Det er nok verst for meg og min dårlige samvittighet ;)

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale deg å vente til du bor et sted hvor katten kan være ute. Jeg synes innekatter er veldig uetisk. Du sier du har veldig lyst på katt - det forstår jeg godt - men så lenge du bor på et sted hvor du ikke kan ha katten ute så mener jeg du ber se på det som at da kan du ikke ha katt. Ikke forsøke å endre katten for å tilpasse den der du bor.

En katt er et rovdyr, den hører hjemme ute. Den er ikke en firbent kosebamse som er til for vår skyld. Det krever ikke så veldig mye å ha katt (i forhold til å ha en hund) men det minste det krever er at den kan gå ut.

Du sier du egentlig er mot innekatter - jeg håper du vil støtte deg på det og la kattens naturlige behov veie mest. :)

Skrevet

Angående innekatter er jeg enig i at i en ideell verden skulle alle katter få vært utekatter. Men vi lever ikke i en ideell verden, derimot lever vi en verden hvor den finnes tusener av hjemløse katter, og da synes jeg det er viktigere at noen ønsker å ta seg av disse, enn at de ikke får leve ute.

Selv hadde jeg feks innekatt i by, fordi jeg fikk den på omplassering som innekatt, og hvis ikke jeg hadde tatt den hadde den kunne blitt avlivet. Hadde da riktignok i bakhodet at vi skulle flytte på landet i løpet av noen år, men har ingen problemer med å stå for å velge å ha innekatt i en slik situasjon.

Skrevet

Jeg forstår at å ta til seg en katt som allerede er innekatt fordi den ellers ville blitt avlivet er noe som etisk sett kan forsvares - eller i det minste diskuteres. Dessverre blir innekatter mer og mer vanlig, og folk skaffer seg kattunger for å ha dem som innekatter. Det virker rett og slett som om det har blitt et vanlig og akseptert begrep - og det skremmer meg.

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Det å lufte dem i bånd kan gjøre at de blir for vant til å være ute, slik at de etterhvert mistrives inne.

Så den eneste grunnen til at de trives inne er at de ikke vet hvor bra de kunne hatt det ute? Jeg synes det sier ganske mye...

Jeg synes ikke man bør ha katt før man bor slik til at de kan ha et "naturlig" liv, dvs at de får lov til å gå ut når de vil.

Gjest Vampyra
Skrevet

Men man kan da ikke dekke til hele balkongen med hønsenetting? Hos oss er det tett nederst, men jeg er redd katten skal hoppe opp på kanten og falle ned...

Hvordan løser dere problemer med dokasselukt og plassering?

Og er det sannsynlig at katten vil lære seg å gå tur i bånd?

Skrevet

En katt er ikke en hund, den er ikke flokkdyr på samme måte og har ikke samme motivasjoner og sosiale "spilleregler". Selv en hund som går i bånd bør få lov til å gå løs ofte for at den skal ha et så bra liv som mulig. En innekatt vil ikke engang ha den muligheten. Det gjør det enda verre enn å ha en hund, fordi den i tillegg ikke er "laget" for å være et flokkmedlem og "følge sin leder" på samme måte. Katter har en helt annen natur, og de passer ikke som innekatter og gå i bånd-dyr.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å revurdere dette en gang til. Jeg har ingen problemer med å forstå at du virkelig ønsker deg en katt, men er ikke kattens natur viktigere enn ditt ønske om et kjæledyr?

Skrevet

Tabris, ro deg ned. Det finnes da mange katter som ikke vil være ute, ergo de er innekatter. Vi hadde en pus i familien i mange år; hun turde aldri gå ut. Hun falt ut av vinduet en gang, og fra verandaen en gang, men hun satt sammenkrøpet og tisset på halen sin i redsel mens hun ventet på at vi skulle komme å hente henne. Vi prøvde ofte å ha henne ute, men hun bare mjauet og tisset på seg.

Gjest Vampyra
Skrevet

Jeg er forferdelig usikker ang dette...

Jeg er oppvokst med katter så jeg er vant til dem, og disse har fått løpe ut og inn som de vil i et rolig villastrøk med stor tomt.

Hvis katten skulle vent seg til å gå i bånd måtte den vært kattunge når jeg får den, og da blir det litt galt for meg...

Men det jeg har veldig lyst til er å hente en herreløs innekatt som er godt voksen. Da er det vel egentlig ikke så mye galt med det? Den har det bedre på 45 kvm enn i et lite bur på fodgården?

Skrevet
Tabris, ro deg ned. Det finnes da mange katter som ikke vil være ute, ergo de er innekatter. Vi hadde en pus i familien i mange år; hun turde aldri gå ut. Hun falt ut av vinduet en gang, og fra verandaen en gang, men hun satt sammenkrøpet og tisset på halen sin i redsel mens hun ventet på at vi skulle komme å hente henne. Vi prøvde ofte å ha henne ute,  men hun bare mjauet og tisset på seg.

Det finnes selvsagt unntak, men at enkeltindivider opplever hendelser som gjør dem redde for å gå ut er for meg ikke et argument for å holde innekatter. Dette er noe jeg brenner for, så jeg har ikke tenkt å "roe meg ned". Vi har forskjellige verdier og er opptatt av forskjellige ting. Kanskje du brenner for noe jeg ikke bryr så mye om? :)

Vampyra - jeg er personlig prinsippielt i mot innekatter, men jeg synes det ville være mye bedre om du tok til deg en omplasseringskatt som allerede var innekatt enn en kattunge. Men for meg blir det det minste av to onder.

Skrevet
Men det jeg har veldig lyst til er å hente en herreløs innekatt som er godt voksen. Da er det vel egentlig ikke så mye galt med det? Den har det bedre på 45 kvm enn i et lite bur på fodgården?

Ja, man skulle tro det. Men ikke tro at FOD gir deg en katt hvis den ikke får utemuligheter..

Jeg har vært i en liknende situasjon som deg. Men jeg overtok katten fordi den ellers ville blitt avlivet. På den tiden bodde jeg i en 45 kvm stor leilighet.

I starten gikk det greit å ha katten inne, men etterhvert merket jeg at katten begynte å kjede seg. Møblene ble et vitnesbyrde om det. Men det som gjør at jeg ikke ville hatt en innekatt en gang til, er måten katten min reagerte når han fikk utemuligheter (jeg flyttet). Han ble en helt annen katt, og selv om det var kjempehyggelig å se hvor godt han likte seg ute, så fikk jeg enda mer dårlig samvittighet for å ha holdt han inne i 1 år :forvirret:

Noen katter trives sikkert inne, men det er ikke lett å finne akkurat disse kattene...

Skrevet
Det finnes selvsagt unntak, men at enkeltindivider opplever hendelser som gjør dem redde for å gå ut er for meg ikke et argument for å holde innekatter. Dette er noe jeg brenner for, så jeg har ikke tenkt å "roe meg ned". Vi har forskjellige verdier og er opptatt av forskjellige ting. Kanskje du brenner for noe jeg ikke bryr så mye om?  :)

Er ikke det at katten ikke tør gå ut og tisser på seg hver gang den er ute et godt argument for å holde katten inne? Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener. Jeg mener at det ikke er noe galt i å holde katten inne hvis den ikke vil ut, men vil katten ut så er det galt å holde den inne. Det virker som at du mener at alle katter må være utekatter, og det stemmer jo ikke.

Skrevet

ah, da misforsto vi hverandre. Selvsagt skal katten få lov til å være inne hvis den er redd (selv om noen bruker dette som argument når katten har vært inne hele livet og er redd for å gå ut pga det - slike katter er ødelagte i mitt hode).

Men jeg trodde du brukte det som et argument for at innekatter generelt (de som blir det fra de er små) var ok. :)

Skrevet

Om du skal ha innekatt må du ha rasekatt. Dersom du velger en som ikke er rase må du regne med at den får ett sterkt ønske å ville ut etterhvert, og da vil nok samvittigheten tilsi at du må slippe den ut.

Venninnen min og samboeren hennes skaffet seg en rasekatt (ragdoll) og bor på litt over 60 kvadrat i femte etasje. Dette går kjempefint og katten stortrives i sitt nye hjem.

Vil si det er uforsvarlig å holde en katt inne som ønsker å komme ut - alle dyr har jo sine instinkter..

Lykke til!

Skrevet

Katter bør få velge selv om de vil være ute eller inne. Men de skal jo holdes inne til sted- og retningssans er utvilket, så man kan ikke bare kaste katten ut fra den er liten så den skal bli vant til det. Katten vår var nok mest sannsynlig redd for å gå ut siden hun (skrekk og gru) hadde blitt holdt inne fra hun var liten, til det var forsvarlig å slippe henne ut. Kanskje du ikke er enig likevel?

Skrevet
Så den eneste grunnen til at de trives inne er at de ikke vet hvor bra de kunne hatt det ute? Jeg synes det sier ganske mye...

Jeg synes også det sier en del, og det er en grunn til at jeg ikke ville skaffet meg innekatt igjen senere, annet enn for en kort overgangsperiode.

Men man kan da ikke dekke til hele balkongen med hønsenetting? Hos oss er det tett nederst, men jeg er redd katten skal hoppe opp på kanten og falle ned...

Hvordan løser dere problemer med dokasselukt og plassering?

Og er det sannsynlig at katten vil lære seg å gå tur i bånd?

Du bør sikre hele balkongen, dersom du har tenkt å la katten slippe ut dit. Vet ikke hvor høyt opp du bor, men ett fall fra andre etasje eller høyere kan skade katten. I tillegg til at en innekatt som plutselig havner ute på den måten er veldig sårbar ovenfor biler, hunder osv.

Dokasselukt er ikke noe problem, så lenge du kjøper klumpesand av god kvalitet, og renser kassa ofte. Plassering kommer jo helt an på hvordan du bor, jeg har pleid å bruke gangen eller kjøkkenet.

Katten vil sannsynligvis aldri gå pent i bånd, og dersom du har tenkt å ha den inne resten av livet er lufting i bånd som sagt en dårlig ide.

Er ikke det at katten ikke tør gå ut og tisser på seg hver gang den er ute et godt argument for å holde katten inne?

Det gjorde forsåvidt min katt også, de første gangene vi tok henne med ut, så det kan være forbigående. Men jeg er uansett enig i at man ikke skal tvinge ut katter som ikke vil ut. Har man en så redd katt bør man ikke ta den med ut, men la ett vindu eller en dør stå åpen, så den har muligheten til å gå ut, når den evt føler seg klar for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...