Apple- Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Ok, jeg er rimelig grønn på dette, virker på meg at "alle" som sliter med å bli gravide, har problemer med eggløsning... Noe overdrevet, ja, skjønner det Det er stor mulighet for at problemet ligger hos meg, men jeg har eggløsning ganske jevnlig. Hvilke andre ting kan være galt? Jeg har et barn fra før, men det kan se ut som det var veldig heldig at jeg ble gravid den gangen (mer eller mindre uten prevensjon i flere år). Jeg kan altså bli gravid, men ting kan også ha forandret seg... Hva sjekker legen f. eks? Noen med erfaring eller som vet om "slik ting"?
~Capricorn~ Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Da jeg begynte med utredning gikk jeg først til fastlegen. Så ble jeg sendt videre. Det hele tok lang tid. Mye venting. En del telefoner her og der. Frem og tilbake for å ta blodprøver osv osv.. 1.time hos fastlegen: blodprøver for å sjekke at ejg var frisk og ikke manglet noe, sånn at det var ferdigsjekket før ejg ble sendt videre. Tror han krysset ut alt som var på skjemaet, for de tok rimelig mange prøver. Første time var i april. Hos gyn i mai/juni. Lap i okt. Gyn igjen i nov. Ting tar tid.. 2.time hos fastlegen: fikk svar på prøvene. Alt så bra ut. Så fikk jeg videre henvisning til gynekolog. 1.time hos gyn: GU og innvendig UL. Snakket en del om syklusen min osv. Så fikk jeg med meg et skjema for å ta tempen hver morgen. Dette for å se på tempen om den indikerer EL. Det gjorde den. Samtidig fikk jeg og tatt blodprøve der (progesteron) siden jeg var på dag 4. Så fikk jeg med meg skjema til mannen som skulle fylles ut og leveres sammen med sædprøven. Fikk og med blodprøveskjema som skulle taes med på sykehuset dag 21 i syklusen (progesteron-blodprøve igjen) 2.time hos gyn: fikk svar på prøvene. Alt var bra. Jeg hadde EL og mannens svømmere var bra. Så var det ny GU med innvendig UL. Han hadde reagert på tykke slimhinner første gang, men nå var de helt fine. Så tok han kontakt med sykehuset for Laparoskopi. Så da var det bare til å vente da. Forsamtale: opp på sykehuset for forsamtale og journalføring før lap'en. GU og innvendig UL..igjen.. Fikk time for operasjon et par uker etterpå. Så var det inn på sykehuset for laparoskopi. En liten operasjon for å sjekke livmor og eggledere. Alt var fint og de kunne ikke finne noe galt der heller. 3.time hos gyn: Ny GU med innvendig UL...sånn bare for å sjekke liksom.. Så gikk jeg derfra med resept på 6 pergokurer. Er nå kommet til min 5.kur uten resultat. Så hvis ikke denne eller neste funker må jeg ringe gyn igjen.. Alle som sliter med å bli gravide har nemlig ikke problemer med eggløsning. Hos en god del er det også mannen som er problemet. Men det kan og være det at kroppen din ikke holder på befruktede egg. Problemer med progesteronnivået f.eks. Hos noen er det ikke noe problemer i det hele tatt. Det skjer bare ikke noe (som hos oss) Noen problemer (harde eggeskall som gjør at sædcellene ikke greier å trenge igjen) finner man ikke ut av før en ivf heller. Men hvordan vet du at du har EL jevnlig?? Har du fått det sjekket? Håper du fikk noe ut av dette da. Bare spør mer om det er noe som er uklart. Nå snakker jeg kun av egne erfaringer da. Andre har nok annen oppfatning av hele utredningsprosessen. Uansett - LYKKE TIL
Toblerone Skrevet 15. mars 2007 #3 Skrevet 15. mars 2007 Vi har selv akkurat satt i gang med utredningsprossenen, men i motsetning til Capri som har gått offentlig, så har vi valgt å gå privat. Første time hos gyn er overstått. der ble det tatt innvendig UL og alt så tilsynelatende bra ut. Mannens svømmere var det værre stilt med... Uansett, vi gikk ut derfra med en resept på pergo, blodprøveskjemaer og henvisning til hsg røntgen. Neste syklus skal jeg ta pergo, og i smme sykllus da blodprøver. Dette for å vise at jeg faktisk har EL (selv om el-tester og tempekjema indikerer dette), etter prøvene er mottat hos gyn skal jeg ringe dit og få klarsignal til å bruke henvisningen til hsg-røntgen (kontrastvæske spyles opp i livmor og så tar man røntgen for å se om den trenger opp i eggstokkene. Gjør den det er passasjen til eggene bra) Innen jeg har kommet så langt er det på tide med ny svømmerprøve på mannen, og dersom disse fremdeles er dårlig vil vi søke videre for prøverør (icsi), forutsatt at alt er som det skal hos meg.
Apple- Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. mars 2007 Tusen takk for svar, Capricorn og Toblerone!! Kjenner nå at jeg gruer meg til dette Jeg forsto det sånn at du har gått den offentlige veien, Capricorn, og det høres ut som en lang vei å gå. På grunn av alderen min gjetter jeg på at vi kommer til å gå privat, så får det koste det det koster... Hvor lang tid har det gått fra dere startet til dere kom dit dere er nå? Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men jeg føler at tiden flyr fra meg. Jeg har mest lyst til å løpe inn på nærmeste sykehus og rope etter prøverør med en gang... *ser det for meg* men skjønner at det er mye som må sjekkes først. Mannen skal til legen i dag og be om henvisning. Jeg gjetter på at svømmerne hans har det bra, med mindre det har skjedd noen endringer, eksen hans ble gravid to ganger, men det er altså noen år siden. Tempskjema og eggl.tester indikerer at jeg har eggløsning, så iflg det du da skal, Toblerone, så er neste skritt pergo og blodprøver. Hva er pergo, og hva gjør dette? Hva skal blodprøvene vise? Ooo, jeg har så mange spørsmål, og det er så lenge til neste uke...
Toblerone Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 Pergo styrer eggløsningen, og jeg skal ta det slika t de får tatt blodprøvene de skal på de rette dagne i syklusen. Har realtivt stabil syklus, men den kan variere med et par dager, så da blir det pergo. Pergotime er hormoner som (rett meg om jeg tar feil) først hindrer eggløsning, deretter skal kroppen "hungre" etter eggløsning og være veldig ivrig på å slippe egg. Derfor får man gjerne flere egg med pergo per eggløsning. Blodprøvene skal vise om jeg har normale verdier på hormonene både før og etter pergo og etter EL. 3 stk tilsammen altså. Slik jeg forstod legen så er dette rent rutinemessig at de gjør dette på meg, for jeg må uansett gjennom det om vi ender med prøverør og da kan vi like gjerne starte mens vi venter på neste svømmeprøve. På volvat følger de dette på alle utredninger pga barnløshet, selv om det ser bra ut med innvendig UL, temping og EL-tester. Offentlig er det litt mer "tilfeldig" tror jeg hvor mye damen går gjennom av tester om ting ser bra ut og mannens svømmere testes og finnes for dårlige. Nå er jeg jo rimelig fersk i langtidsprøver-gamet selv, men bare spør om du lurer, så skal jeg svare som best jeg kan
Apple- Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2007 Sukk, jeg føler at hjertet synker hver gang jeg tenker på den lange utredningsveien Tok feil av datoene, skal ikke til legen før neste uke. Fastlegen min sier hun skal ta blodprøver og GU, og jeg skal ha med meg urinprøve. Regner med hun kommer til å sende meg videre til gynekolog. Er det da jeg bør be om å bli sendt rett til Volvat? Vet ikke hvor lang ventetid det er hos gynekologer her jeg bor, det er mest ventetiden som gjør at jeg vil gå privat. Sånn jeg har skjønt det på deg, Toblerone, bør jeg be om pergo med én gang? Ikke hos fastlegen min, men hos gynekologen? Jeg har tempet i seks måneder og tatt el-tester i fem, alt indikerer eggløsning. Ingen sykluser er like lange, alt fra 25-28 dager foreløpig, og lutealfase på 11-15 dager. Bør jeg skrive ut tempskjema og ta med meg til fastlegen? Eller gynekologen? Eplemannen var på Riksen i dag for svømmerprøve, svaret kommer ikke før om to uker... Det er så lenge til! Er det vanlig å måtte vente så lenge? Eller er jeg naiv som syns to uker er lenge? Jeg ble så glad da han fikk time på Riksen med en gang, og tenkte ikke på at labresultatene kunne være det som tok lang tid. Hvis svømmerne til mannen er bra er det vel ikke noe mer de kan sjekke på ham? Tusen spørsmål, I know...
~Capricorn~ Skrevet 21. mars 2007 #7 Skrevet 21. mars 2007 Pergo stimulerer til eggløsning. Slik at kroppen kan modne flere egg. Blir hovedsakelig gitt til kvinner med manglende EL. Jeg har EL av meg selv og, men har fått pergo likevel, da de kan gjøre kvaliteten på eggene bedre. En syklus på 25-28 dager er veldig stabil da. Man må regne med noen dager +/-. Men lutealfaen pleier være stabil hver gang da. Jeg har 14 dag..hver gang. En ustabil syklus er dersom du har 25 dager ene gangen og 45 neste.. To uker er ikke lenge da. Vanlig at sånne resultater ikke er klare før etter 3 uker. Hvis svømmerne er bra, vil de nok ikke sjekke mer på han vil jeg tro. Er ikke så mye mer å sjekke da siden alt tyder på at alt er bra. Men pergo; du bør hvertfall få sjekket om egglederne er åpne først. Ellers vil det ikke hjelpe så mye siden sædcellene og egget ikke vil møtes da..
Toblerone Skrevet 22. mars 2007 #8 Skrevet 22. mars 2007 JEg har fått pergo for å ha kontroll på eggløsningen (da den kan variere med 6 dager hos meg) slik at de får tatt blodprøver på rette dager. Utover det har pergo ingen virkning på meg så vidt jeg vet. Det skal jo stimulere eggløsning, noe jeg høyst trolig har med bakgrunn i temping og EL-tester. MEn det vil kontrollere at jeg faktisk har EL før dem sender meg til videre utredning. Jeg hadde med tempskjemaene mine til gynekologen, han titta på den, smilte og sa alt så bra ut. Og så fikk jeg beskjed om at nå kunne jeg heller sove den ekstra tiden på morgenen Vi fikk svaret på sædprøven samme ettermiddag da vi var på Volvat...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå