Gå til innhold

Mark/larve i tørrvareskuffen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg baker kake (i ovnen akkurat nå...) og skulle lage glasur mens kaken steker. Da jeg skulle sette tilbake melisesken oppdaget jeg en mark/larve i bunnen av skuffen... :sprettoy: Dette syns jeg er mildt sagt :kvalm: og lurer på om jeg nå må kaste den halvferdige glasuren..?

Er det noen som vet hva dette er? Den var 2-3 mm lang, brun og forøvrig død. Hva kommer slike av? Og må jeg nå kaste tørrvarene mine (stort sett mel, frø, gjær osv)?

Håper noen har svar!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Sånne har vi hatt mange av, og det er grunnen til at alt befinner seg i tette bokser i mine kjøkkenskap. :kvalm:

Skrevet
Nei, den var det ikke, bør jeg puste lettet ut nå? Den der var gulere og så lengre og "mykere ut :sprettoy: "Min" var kortere og brun med lys mave.

Jeg har noen sånne i huset- det kan i alle fall høres slik ut på beskrivelsen. I så fall tror jeg det er snakk om "Majorstu-billen", eller rettere sagt larven til billen.

Første gang jeg så en slik fikk jeg helt hetta- hater også småkryp! Men etterhvert har jeg avfunnet meg med at jeg finner noen slike innimellom- dog ikke ofte, og aldri mange. Hadde mareritt i starten om at det ett eller annet sted i huset fantes en hel koloni... :hår: men det har altså ikke vist seg å stemme.

Men det kan jo være noe annet. Melbiller har jeg hørt er store skrekken, da må man kaste alt man har i skapet. Men da er det vel snakk om "billeaktige" kryp i større antall?

Jeg hadde ikke kastet glasuren hvis meliset som er i boksen er hvitt, pent og uten fotspor ;)

Hva er Majorstu-billen,og hva er den skrekkelige melbillen? Hvordan ser de to ut?

Jeg siktet melisen, så nå har kaken glasur - uten fotspor... :ler:

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Det kan være larven til en eller annen av disse billene du har funnet.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Dersom larven hadde små hår og du kan se at den er leddet, kan det være larven til fleskeklanneren (evt pelsbille, men ikke så sannsynlig i matskuffen). Vi har noen slike i skapene våre, men heldigvis opptrer de bare sporadisk hos oss. Likevel - jeg er på seriøs utkikk etter tette bokser til tørrvarene.

Når det gjelder glasuren trenger du garantert ikke å kaste den. Men et tips til seinere kan være å sikte mel og melis, da oppdager du evt "gjester".

Endret av liteteita
Skrevet

I min tørrvareskuff oppdaget jeg også en gang små dyr...de var mange, bittesmå, mørkebrune. Tror de kom ifra en eller annen melpose. Vi endte iallefall opp med å kaste alt som stod åpnet, og sjekket nøye de som ikke var åpnet. Vaska hele skuffa og området rundt med klorin, og spylte med dusjslange i vanskelige områder. Dagen etter reiste samboern til Ikea og kjøpte et berg med lufttette bokser ;)

Skrevet

Jeg har alt av mel, gryn og nøtter i en stor gjenomsiktig plastkasse med et kneppbart lokk på toppen. Alle posene inne i kassen er lagt inn i gjennomsikige plastposer. Det ser selvfølgelig ikke så fancy ut, men etter at jeg hadde besøk av noen flagrende skapninger for noen år siden fant jeg ut at det var nødvendig. Problemet forsvant med en gang jeg begynte med dette. Siden kassen er gjenomsiktig er det lett å holde kontroll med innholdet jevnlig.

Jeg har forresten ikke vanlig hvetemel i denne kassen. Mest fordi det tar for mye plass, men også fordi jeg tror det er andre sorter mel ol som er mer utsatt.

Skrevet
Når det gjelder glasuren trenger du garantert ikke å kaste den. Men et tips til seinere kan være å sikte mel og melis, da oppdager du evt "gjester".

Hvis man har hatt besøk av Melbiller, må man kaste de matvarene. Melbiller skiller ut lysol, som er en desifiserende oppløsning med sterk lukt, og det setter smak på matvarene.

Vi har hatt besøk av de små rakker'ne, og det er lite koselig. Men heldigvis er det ikke så vanskelige å få bukt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...