Gjest Deception Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Nå kaster flere og flere merker seg på mineralfoundation-bølgen. Sist ute er Isadora. Jeg smugtittet litt på produktene i går, og de hadde masse ulike farger av foundation, i hvertfall. Prisen lå rundt 150 kroner, men jeg vet ikke helt hva den norske prisen kommer til å bli. Se her. Det ser ut til å være snakk om rene mineraler, så hvorfor ikke?
Gjest Blanca Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Så spennende! Jeg elsker nye produkter, så denne skal jeg sjekke ut. Bra at BE får litt konkurranse her til lands.
Gjest Deception Skrevet 14. mars 2007 #3 Skrevet 14. mars 2007 Så lenge det faktisk er snakk om rene mineraler, ser jeg ingen prinsipiell forskjell på denne og for eksempel BE. Selv bruker jeg jo gloMinerals, og det er faktisk ikke ren mineralfoundation. Da jeg testet på hånden, så foundationen ut til å ha litt glans i seg, noe jeg synes er pent.
Gjest Blanca Skrevet 14. mars 2007 #4 Skrevet 14. mars 2007 Da jeg testet på hånden, så foundationen ut til å ha litt glans i seg, noe jeg synes er pent. ← Jeg også . Har du sjekket kabukien også? Er den myk?
Gjest Deception Skrevet 14. mars 2007 #5 Skrevet 14. mars 2007 Jeg også . Har du sjekket kabukien også? Er den myk? ← Jeg sjekket ikke kabukien, men jeg kommer nok til å stikke innom der igjen en av dagene, kjenner jeg meg selv rett.
Gjest Blanca Skrevet 14. mars 2007 #6 Skrevet 14. mars 2007 Gjør det, jeg stoler på dine vurderinger. Jeg kan ikke bruke kabukien fra ID, den skjærer små sår i ansiktet mitt.
Philippa Skrevet 14. mars 2007 #8 Skrevet 14. mars 2007 Hm, må innrømme at jeg er skeptisk... Jeg har kun negative erfaringer med billigsminke. Er det samme innhold som feks Id? Er veldig fornøyd med Id, så tror nok ikke jeg kommer til å bytte. Men det er jo bra at det er flere og flere som lager mineralsminke.
Gjest Deception Skrevet 15. mars 2007 #9 Skrevet 15. mars 2007 Nå må vi huske at det stort sett er i Norden at ID har fått bortimot monopol; i USA, mineralsminkens hjemland, finnes det sikkert hundrevis ulike merker. Ekte mineralsminke er laget av knuste mineraler/stein, og er derfor bra for huden, men det finnes også hybrider, som for eksempel gloMinerals, som ikke er ekte mineralsminke. Etter det jeg kan se, hører IsaDora-sminken inn i kategorien "ren mineralsminke". Hvordan den funker for den enkelte, kan man derimot ikke si noe om, for hver hud reagerer forskjellig. Å være skeptisk til ting bare fordi de er billige, er ikke så lurt. @blanca: Jeg syntes ikke kostene/kabukien virket som noe spesielt myke, men mer som ID sine, så der ville jeg spart pengene, og heller satset på en kabuki fra et parfymerimerke. Det viktigste er at det er naturhår, ikke syntetiske hår. Jeg var lenge glad i gloMinerals-kosten min, men den har sviktet meg i det siste, og er ikke så god som den var, så den anbefales ikke. Og rougekosten derfra som jeg kjøpte, er som sandpapir.
Gjest gjesta Skrevet 15. mars 2007 #10 Skrevet 15. mars 2007 Interessant Begynner allerede å ønske meg en rouge, hvis de har. Tror du de kommer til å selge på H&M o.l hvor de har Isadora fra før, eller bare mer velassorterte parfymerier?
Gjest Blanca Skrevet 15. mars 2007 #12 Skrevet 15. mars 2007 @blanca: Jeg syntes ikke kostene/kabukien virket som noe spesielt myke, men mer som ID sine, så der ville jeg spart pengene, og heller satset på en kabuki fra et parfymerimerke. Det viktigste er at det er naturhår, ikke syntetiske hår. Jeg var lenge glad i gloMinerals-kosten min, men den har sviktet meg i det siste, og er ikke så god som den var, så den anbefales ikke. Og rougekosten derfra som jeg kjøpte, er som sandpapir. ← Takk for at du sjekket den ut, veldig snilt av deg. Jeg skal ta meg en runde i parfymerier for å sjekke ut kabukier.
Chic' Wilma Skrevet 16. mars 2007 #13 Skrevet 16. mars 2007 Det er jo fint at de store billigmerkene også hiver seg på trenden. Jeg bare håper at det faktisk er rene mineraler de selger og ikke hybrider eller "rene" i ikke tilsatt ekstra forstand. Typisk labelmerking det - ikke tilsatt ekstra xx - også bryr vi oss ikke om å nevne det som var der fra før :-) Både L'oreal, Neutrogena, Avon og også Mac tror jeg har nå egen mineralsminke. De inneholder alle bismuth og endel andre ekstra ting også - L'oreal sin er kanskje verst - nå holder jeg med langt unna L'oreal & co uansett pga dyretesting - men de selger sminken sin som REN MINERALSMINKE, bare for å ha sagt det. Usikke på om noen av disse har kommet til Norge men de har vært i usa en stund og får relativt gode skussmål fra brukere, også L'oreal. Det står jo ikke nevnt ingredienser i det hele tatt på isadora siden og det gjør meg nok litt mistenksom. Når det gjelder de virkelige rene merkene blir jo ingredienslistene viftet under nesen din med engang du trykker på linken og det brukes som salgsargument. Jeg krysser fingrene for at Isadora er ren, helst uten bismuth men i ytterste konsekvens er til og med u-ren mineralsminke bedre enn vanlig flytende
Gjest gjesta Skrevet 16. mars 2007 #14 Skrevet 16. mars 2007 Ja, misvisende markedsføring er vi vant til... Virker som det er lov å selge kosmetikk/såpe o.l som ikke engang inneholder det de selger det som... Men det må vel stå ingredienser på produktene i butikken, i hvert fall? Men hvordan blir en "uren" mineralsminke sammenliknet med puddersminke som feks øyenskygge eller rouge? Er de store forskjellene mest merkbare når det kommer til foundation og kremskygger og sånt?
Gjest Deception Skrevet 16. mars 2007 #15 Skrevet 16. mars 2007 Nå fikk jeg lyst til å sjekke ingrediensene. Det ender vel med at jeg blir bannlyst fra den butikken fordi jeg er der så ofte, men stort sett uten å kjøpe noe.
Gjest gjesta Skrevet 16. mars 2007 #16 Skrevet 16. mars 2007 Hehe - kanskje de tror du stjeler. Du får la være å ha med stor veske
Chic' Wilma Skrevet 16. mars 2007 #17 Skrevet 16. mars 2007 (endret) De største forskjellen vil nok ligge i sammenligningen imellom flytende og mineralpudder, deretter kan du sammenligne løst pudder og presset pudder. Presset pudder trenger endel fyll og for å bindes sammen og vil derfor være "urenere" (for å holde oss til dette vitenskapelige begrepet ) En annen ting å se på er hvor mange ingredienser som faktisk blir brukt. Ofte det færre det bedre. Klippe og lime eksempel: Sammenligning mellom 4 løse mineral blush. L'oreal (generelle ingredienser for blush) Talc , Boron Nitride , Dimethicone , Carnauba , Carnauba Wax Cre De Carnauba , Cetyl Dimethicone Trimethylsiloxysilicate , Trisocetyl Citrate , Mica , Titanium Dioxide CI 77891 , Bismuth Oxychloride CI 77163 , Iron Oxides CI 77492 , Iron Oxides CI 77491 , Ultramarines CI 77007 , Carmine CI 75470 , Red 30 CI 73360 Det er mye her jeg ikke vet hva er - men problemområder er ,, talc (omdiskutert på en her strides de lærde måte - en googlerunde på talc kan være lurt), bismuth, carmine (rødfarge man får fra å klemme ihjel en type biller) Red tror jeg er rødt syntetisk fargestoff. Dimethicone er et slags syntetisk silikonstoff Boron Nitride tok jeg en googlerunde på uten å bli så mye klokere, ser ut som det gjør det samme som bismuth, gir glans og glød, ord som keramikk og krystaller gikk igjen og det selges som superpulver til kosmetikk industrien - utovover det?? ID (Thistle Blush) Mica, Bismuth Oxychloride, Iron Oxides, Titanium Dioxides, Kaolin, Manganes Violet, Ultramarines, Ferric Ammonium, Ferrocyanide. Kissme (generelt blush) Mica, iron oxides, titanium dioxide. Kan inneholde sink oxide. Purelux (generelt blush) titanium dioxide, sericite, iron oxide, mica, kaolin and zinc oxide Puh Men det skulle ihvertfall gi en viss fokus på rene og urene spørsmålet. Det blir jo spennende å se hva Isadora kan tilby. (edit etter en ingrediens google runde på l'oreal) Endret 16. mars 2007 av Chic' Wilma
Philippa Skrevet 16. mars 2007 #19 Skrevet 16. mars 2007 Så Id er ikke "ren" den heller? Hvilke ingredienser er "rene" og hvilke er "urene"? Veldig forvirrende dette, tror noe bra, men det er alltid noe...
Chic' Wilma Skrevet 16. mars 2007 #20 Skrevet 16. mars 2007 Så Id er ikke "ren" den heller? Hvilke ingredienser er "rene" og hvilke er "urene"? Veldig forvirrende dette, tror noe bra, men det er alltid noe... ← ID er ikke så ille. Bismuth er et problem for noen. Maisstivelsen i MV kan være et problem. Den medfører at man må bruke konserveringsmidler og må også datostemples til i motsetning til resten av produktene. Begge disse 2 er også allergener og det er vel i bunn og grunn derfor folk (inkludert meg ) velger dem bort. Det klør og svir. Men sånn i det hele er id ok. og hvis du ikke klør og ikke har mentale problemer med feks bismuth skal du ikke bekymre deg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå