fil Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Skal velge ut gulv for soverom, kjøkken, stue og gang. Har forferdelig lyst på olja eikeparkett; ønsker både å kjenne følelsen av tregulv + at det er vakkert å se på. Samtidig er jeg redd det blir mye ekstrajobb å vedlikeholde. Vi har 3 barn, så en del slitasje blir det. Noen som har erfaring med vedlikehold? Noen gode merker å anbefale? Har også hørt om typen med matt lakk som "ser" olja ut. Noen med erfaring på det? Ser for meg 3 stavs parkett med et mest mulig rolig mønster.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Vi har med matt lakk som ser olja ut. Veldig pent. Vi har imidlertid 4-stavs med veldig stor fargevariasjon, men det er fordi vi liker det sånn. Noen staver er røde, noen helt lyse og andre mørk brun.
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2007 #3 Skrevet 14. mars 2007 Vi har oljet 3-stav eikeparkett. Den er kjempefin når den er nyoljet, men den får stygge flekker hvis den kommer i kontakt med metall og vann (f.eks et malingspann som er litt fuktig). Får hunden vår ble renslig ble det også noen stygge flekker. Flekkene gikk riktignok bort når vi renset gulvet (fjernet olje før ny behandling). Fordelen er at hakk og sår ikke vises så godt som på lakkert parkett.
Gjest bada Skrevet 14. mars 2007 #4 Skrevet 14. mars 2007 Det er mer vedlikehold med oljet enn med lakkert parkett, men samtidig holder den seg pen lengre, i og med at den kan se nesten helt ny ut etter vedlikeholdsbehandling. Hvis lakkert parkett får skader eller blir slitt derimot, er det ikke så mye å gjøre med det (bortsett fra å slipe og lakkere på nytt, noe som er like dyrt og nesten like arbeidskrevende som å legge ny parkett).
fil Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. mars 2007 Takk for svar. Får bare veie fordeler opp mot ulemper og prøve og ta en konklusjon. Har veldig lyst på oljet parkett, da. Noen som vet om gode merker med veldig rolig og nøytralt eikemønster?
Bobsi Skrevet 15. mars 2007 #6 Skrevet 15. mars 2007 Noen som vet om gode merker med veldig rolig og nøytralt eikemønster? ← Boen har en del veldig fine, det samme har Kährs. Vi har så lyst på hvitoljet, vi da....
Gjest -eline- Skrevet 15. mars 2007 #7 Skrevet 15. mars 2007 Vi har kjøpt Kährs Eik Copenhagen i naturolje. Dette gulvet er endel av Kährs "Style selection", dvs de er stilrene, har en diskret og jevn tresortering med små variasjoner i tone og mønster (som det så pent står i katalogen). Vi har ikke lagt gulvet enda (skal legge i helga), men har åpnet en pakke og tittet, veldig pent. Men klart, det er jo et levende materiale så helt ensartet er det ikke (nå valgte ikke vi det gulvet fordi det var med i den stilserien, så det kunne gjerne hatt mer liv for min del). Fikk kjempeservice hos Parketthuset, så bor du i Oslo-området så anbefales de absolutt. Var der jeg fikk det billigste tilbudet også.
Gjest Lea Skrevet 15. mars 2007 #8 Skrevet 15. mars 2007 Er ganske sikker på at vårt gulv er det samme som -eline-s. Ble kjøpt hos Parketthuset for noen år siden, så det er mulig at det har kommet noe nytt etter den tid. Men det ligner i alle fall veldig.
fil Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. mars 2007 (endret) Vi har kjøpt Kährs Eik Copenhagen i naturolje. Dette gulvet er endel av Kährs "Style selection", dvs de er stilrene, har en diskret og jevn tresortering med små variasjoner i tone og mønster (som det så pent står i katalogen). Vi har ikke lagt gulvet enda (skal legge i helga), men har åpnet en pakke og tittet, veldig pent. Men klart, det er jo et levende materiale så helt ensartet er det ikke (nå valgte ikke vi det gulvet fordi det var med i den stilserien, så det kunne gjerne hatt mer liv for min del). Fikk kjempeservice hos Parketthuset, så bor du i Oslo-området så anbefales de absolutt. Var der jeg fikk det billigste tilbudet også. ← Takker og bukker. Tok en telefon og snakket med Parketthuset. For 100 m2 Eik Copenhagen i naturolje skulle de ha rundt 440,- pr m2. Dersom jeg skulle ha mer kunne de gå litt mer i pris pr m2. Eline, kan du si hvor mye dere kjøpte og hva dere måtte gi pr m2? Er nyskjerrig på olja eikeparkett med hvitpigment. Har ikke sett dette på store flater. Noen som vet litt mer om det? Gir hvitpigmentet gulvet et enda mer nøytralt og rolig utseende? (Blir sliten i hodet av mye mønster). Så har man mattlakert parkett +uv-olja gulv. Huff det er så himla mye å velge mellom. Endret 15. mars 2007 av fil
Rubina D Skrevet 15. mars 2007 #10 Skrevet 15. mars 2007 Hvis du vil ha noe som er roligere vil jeg anbefale bøk ( mildere farge enn eik og ikke så mange nyanseforskjeller) Huset mitt er fritt for dørstokker og vi har åpen løsning i hele 1 etg. Der er alt lagt med bøkeparkett. Praktisk med det er at det er enkelt og vaske. Bakdelen er at du føler at du aldri blir ferdig med å vaske og så blir man så fort lei når man har lik parkett overalt. Og jeg anbefaler heller ikke parkett på kjøkkenet. Men det er opp til hver enkelt.
Gjest -eline- Skrevet 15. mars 2007 #11 Skrevet 15. mars 2007 Takker og bukker. Tok en telefon og snakket med Parketthuset. For 100 m2 Eik Copenhagen i naturolje skulle de ha rundt 440,- pr m2. Dersom jeg skulle ha mer kunne de gå litt mer i pris pr m2. Eline, kan du si hvor mye dere kjøpte og hva dere måtte gi pr m2? ← Hum, det var dårligere pris enn vi fikk. Vi fikk vite at 444,- kr var veiledende pris (stemte bra siden det var prisen de hadde feks. Maxbo). Bestilte (kun) 64 kvm (til hele leiligheta utenom bad) og fikk det til 415 kr/kvm. Dette var rett før jul... hadde store planer om å legge gulv da, men diverse ting gjorde at vi ikke har fått startet enda Vi valgte naturoljet framfor UV-oljet fordi det ikke er mulig å gjenopprette UV-overflaten ved eventuelle reperasjoner, du slipper dog unna endel vedlikehold ved å velge UV-oljet gulv. Mattlakkert vurderte vi, men jeg syntes fremdeles at det var en viss forskjell i "trefølelsen", og i tillegg ønsket jeg et mer "levende" gulv. Personlig så liker jeg ikke fargen på bøk, synes den blir for rød, men det er jo en smakssak. Årsaken til at vi legger eik i alle rom er rett og slett for å få en viss sammenheng i leiligheta, den er såpass liten at vi trenger alle triks i boka for å få den "større", det inkluderer samme farge på de fleste vegger og likt gulv over hele
Gjest bada Skrevet 15. mars 2007 #12 Skrevet 15. mars 2007 Vi har kjøpt dette gulvet, det ankom i går, faktisk. Det har veldig avdempet mønster, og veldig brede staver (18,9 cm), noe som jo gjør gulvet enda roligere. Men på grunn av de brede stavene passer det nok best i forholdsvis store rom.
Gjest Munchy Skrevet 15. mars 2007 #13 Skrevet 15. mars 2007 Som de andre har sagt så er det endel mer arbeid med olja gulv, skal vedlikeholdes fra dag 1, ca en gang i året for å holde seg helt fint. Kährs kommer forøvrig nå med en ny variant som er børstet og mattlakkert, som skal gi skikkelig trefølelse.
fil Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 15. mars 2007 Hvis du vil ha noe som er roligere vil jeg anbefale bøk ( mildere farge enn eik og ikke så mange nyanseforskjeller) ← Har vannbåren varme i gulv så bøk er uaktuell. Bøk og lønn beveger seg for mye. Syns også bøk blir for rød. Skal ha samme parkett i hele huset. Minst mulig oppstykking. Der det er hard slitasje og mye vann (yttergang, vaskerom, bad) blir det altaskifer. Hum, det var dårligere pris enn vi fikk. Vi fikk vite at 444,- kr var veiledende pris (stemte bra siden det var prisen de hadde feks. Maxbo). Bestilte (kun) 64 kvm (til hele leiligheta utenom bad) og fikk det til 415 kr/kvm. Vi valgte naturoljet framfor UV-oljet fordi det ikke er mulig å gjenopprette UV-overflaten ved eventuelle reperasjoner, du slipper dog unna endel vedlikehold ved å velge UV-oljet gulv. Mattlakkert vurderte vi, men jeg syntes fremdeles at det var en viss forskjell i "trefølelsen", og i tillegg ønsket jeg et mer "levende" gulv. ← Prisen selgeren først kom med var 489,- for pr m2. Dersom vi kjøpte 100 m2 kunne han gå ned til 440,-. Dersom vi gikk over 150 m2 kunne han gi bedre prosenter. Fint at du fortalte hva dere fikk det for, da kan jeg prute det ned en god del til. Forstod det slik at Kährs skulle slutte med uv-oljet parkett og i steden gå over til mattlakk. Husker ikke helt hvorfor. Vi har kjøpt dette gulvet, det ankom i går, faktisk. Det har veldig avdempet mønster, og veldig brede staver (18,9 cm), noe som jo gjør gulvet enda roligere. Men på grunn av de brede stavene passer det nok best i forholdsvis store rom. ← Det virket jo veldig rolig og fint og prisen var jo også hyggelig. Fikk prøver fra 3 stavs olja og mattlakkert parkett fra Gulvnett i dag. Nesten umulig å se/kjenne forskjell. Litt glattere den som var mattlakkert. Men nå var jo prøvene bare 20x20 cm så det vises kanskje bedre på større flater. Jeg er litt skeptisk til å kjøpe av de billige merkene. På Byggmakker her jeg bor anbefalte de at jeg holdt med til nordiske produsenter. De mente at billigere merker som var produsert utenfor norden hadde en større tendens til å bevege seg mer/ sprekke opp mer. Om dette er fordi selger har større fortjeneste på de nordiske merkene er vanskelig å si... Huff, har ikke råd til å feile på gulvvalget. Som de andre har sagt så er det endel mer arbeid med olja gulv, skal vedlikeholdes fra dag 1, ca en gang i året for å holde seg helt fint. Kährs kommer forøvrig nå med en ny variant som er børstet og mattlakkert, som skal gi skikkelig trefølelse. ← Ja, snakket med selger om dette. Selvfølgelig var dette enda dyrere enn Kährs sin olja parkett. Ser for meg 1000-lappene flagre langt over det som vi har budsjettert.
Rubina D Skrevet 16. mars 2007 #15 Skrevet 16. mars 2007 Jeg skal viss ikke anbefale bøk jeg Har visst ikke bøk, det er lønn vi har. Det eneste som er problemet med vårt gulv ( vi har ikke lagt det selv vi kjøpte huset sånn ) er som sagt at det er sammenhengende 96km2 i første etg. Det så flott ut da vi flyttet inn. Da hadde huset stått tomt siden brannen i 97. Vi flyttet inn i 2002. Nå har vi altså bodd her i 4 år og fyret huset om vinteren. Rundt peisen har gulvet begynt å "sprekke opp" i skjøtene. På kjøkkenet har jeg liggendes filleryer for at ingen skal se hvor grusomt gulvet er. Kjøkkenet er jo også ett sted som kan være utsatt for mye vann og parkett + vann er som kjent ingen heldig kombinasjon. Mange mener at det er en bakdel med oljet gulv fordi det må vedlikeholdes oftere. Jeg ville heller hatt oljet enn lakkert som jeg har fordi det er så mye sammenhengende parkett. Jeg vil heller bruke kanskje en helg i året på å olje gulvet enn to uker hvert tredje / fjerde år for å slipe å lakke opp igjen gulvet.
fil Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #16 Skrevet 16. mars 2007 Jeg skal viss ikke anbefale bøk jeg Har visst ikke bøk, det er lønn vi har. ← Er veldig glad i lønn; kan finne lyse, rolige og nøytrale parketter med dette treslaget. Hadde det ikke vært for at vi ble frarådet lønn pga fare for oppsprekking kan det godt hende jeg ville gått for det.
MargreteJ Skrevet 16. mars 2007 #17 Skrevet 16. mars 2007 Vi har kjøpt dette gulvet, det ankom i går, faktisk. Det har veldig avdempet mønster, og veldig brede staver (18,9 cm), noe som jo gjør gulvet enda roligere. Men på grunn av de brede stavene passer det nok best i forholdsvis store rom. ← Det ha vi også sett på. Er det fint?
Gjest bada Skrevet 16. mars 2007 #18 Skrevet 16. mars 2007 Det ha vi også sett på. Er det fint? ← Vi har ikke lagt det ennå, men vi har åpnet en pakke og kikket. Og ja, det er kjempefint! Enda finere enn prøven vi hadde fått tilsendt tilsa.
fil Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 17. mars 2007 Var innom Byggmakker i går og gjorde en interessant oppdagelse. Kährs Eik Copenhagen og Langmoen Eik Comfort er akkurat samme parkett. Forskjellen er at parketten går under et annet navn hos Byggmakker. De har en spesialavtale med Kährs som leverandør. Eneste forskjell på parketten er at Langmoen Eik Comfort leveres med silkematt lakk og UV-olje. For 100 m2 var prisen da på 385,-. Skulle jeg ha mer enn 100 m2 kunne de gå mer ned i pris. Dette var jo en hyggelig observasjon. Det er faktisk bilde av samme gulv både i Kährs sin kataog og Langmoen sin katalog, bildet av gulvet er bare tatt fra en annen vinkel (kjente igjen møblene og vinduene på bildet). Her har vi jo muligheten å spare mange tusen kroner og likevel få et kvalitetsgulv.
Spiralis Skrevet 17. mars 2007 #20 Skrevet 17. mars 2007 Jeg kjenner en som har oljede eikestaver. Altså ikke parkett men gulvbord. Det er utrolig fint. Ikke minst er det en nydelig følelse å gå på det og det skiller seg ut fra det typiske parkettmønsteret. Han har vannbåren varme under. Tror ikke han har oljet det siden det ble lagt for 3-4 år siden, men det holder seg svært godt. Det lever mer enn et parkettgulv gjør, men det tilfører faktisk bare mer sjarm. Jeg er svært fristet til å legge sammet type gulv i neste bolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå