Gå til innhold

Kanin, ja eller nei?


magnhild

Anbefalte innlegg

Å gudlarina så søøøøøt da Snehvit...slik ville jeg også gjerne hatt men den siamerser(?) fargen er ikke så vanlig. min er en helet vanlig kjedelig *ler* hvit rødøyd hermelin det er bilde av en som er lik i linken ...

http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

Hun er forøvrig et beist av en kanin ...biter og er livredd ....og for tiden er hun brunstig ..så marsvinkompisen som deler buret er lite glad i henne ...men jeg håper det går over snart ..hun hadde en sånn byge for et år siden og da måtte jeg skille de ..men nå ser jeg det an ......hun smisker og slikker og duller med ham - og så prøver hun seg på et bakholdsangrep til høylydte protester ..*ler*..........Beistet .....huff ...*ler*.....men stort sett er de gode venner og ligger side om side og koser ..... :wink: SÅ søte atte ... :ler:

den første jeg hadde var en russerfarget hermelin. ( sort/grått på snute, ører , labber og hale ....meget pen frøken *ler*..så ut som om hun hade hansker og støvler ...

samtidig hadde jeg en viltfarget "dverg" vedder - den var diger og de kunne ikke være sammen pga brunst og hormoner og slåssing. hun var faktisk nokså hissig ....ikke typisk rolig dvervedder - og SOM hun kunne klore :o ...såg ikke ut mange ganger ..huff ...

Den tredje var et lite vilftarget nøste - og så hermelin .......

Nei tror jeg må skille de i natt ..nå bare bøller hun ..og han sitter og hyler og kjefter ..sukk ..dyr altså :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hm ..linken ble feil ...... :o

hvis du vil kan du bla nedover siden og klikke deg inn på siden til Mamoosh - nede til venstre i margen ...der er bilde av en slik en ...det var det jeg prøvde å linke til men det ikke -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gudlarina så søøøøøt da Snehvit...slik ville jeg også gjerne hatt men den siamerser(?) fargen er ikke så vanlig. min er en helet vanlig kjedelig *ler* hvit rødøyd hermelin

Det er da slett ikke kjedelig med den slags kanin du har, Virgo! :ler: Jeg synes de er kjempesøte jeg. Men er det riktig som jeg har hørt at rødøyde kaniner ser dårligere?

Min kanin er siameserfarget ja, og det er godt mulig at den ikke er så vanlig. Jeg hadde i hvert fall aldri sett en slik før da for fire år siden tilfeldigvis gikk inn i en dyrebutikk (jeg elsker dyr og klarer aldri å gå forbi en dyrebutikk uten å gå inn) og fikk øye på en kjempesøt liten kanin. Jeg klarte nesten ikke å gå ut av den butikken igjen, og fortalte om kaninen til samboeren min da jeg kom hjem igjen. Han ble med meg tilbake dagen etter, og da var vi ikke i stand til å forlate dyrebutikken uten å ha med oss kaninen.

Min første kanin var brun, og den andre var viltfarget (sikkert slik som den ene du hadde). Alle mine kaniner har vært dvergveddere. Ettersom du både har hatt dvergvedder og hermelin, hva er egentlig forskjellen på disse (bortsett fra at hermelin er litt mindre)? Stemmer det at en dvergvedder er roligere og tammere enn hermelin? Og hvordan er det egentlig å ha marsvin i forhold til kanin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snehvit.

Jeg har til nå hatt altså tre hermeliner og en dvergwedder. Nå sies det jo at dvergwedere skal være roligere og mindre nervøse - men det var ikke min klar over - :ler: den var for det første diger, og for det andre sinna. Tror den hadde mye hormonelle problemer - var voldsom til å ville ri på den lille veninnen (til vi skillte de) ..og hun tissemarkerte mye - til og med sprutet rundt på veggene slik som hanner kan gjøre. Og så brummet hun - og trampet og det var stort sett bare jeg som like å holde henne ...men hun hadde de vakreste øyner du kan tenke deg ....helt mørkebrune - og med DE lange vippene .... Men det er ofte dvergweddere unger har som driver med kaninhopping - så jeg tror det er noe i det at de er roligere. Min var neppe ren rase.

Hermeliner hører fryktelig godt - og blir derfor mer skvetne fordi de reagerer på den laveste lyd. De er mindre og lettere å håndtere - Men jeg tror avl har mye å si jeg. Og hvordan man behandler de. Den første min var utekanin sine første fire år - hun var litt skeptisk - men bet ikke. Da jeg flyttet henne inn hadde hun en periode hvor hun bykset mot hånden og brummet - så jeg lærte å være rolig og sakte i bevegelsene. Etterhvert ble gamlemor tammere- og til slutt stod hun med snuten mellom sprinkelen og tigget når hun så at jeg spiste hehe kan du tenke det ..hunden som tigger ved siden av stolen og kaninen i buret ... :ler:

Hun søkte også til meg når hun ble redd ....holdt seg rundt bena mine og hoppet opp i fanget hvis jeg satt på huk ...hehe elsket å hoppe opp og ned av ryggen min hvis jeg gadd legge meg på knærne på gulvet ... jeg savner henne fryktelig mye når jeg tenker tilbake .....lille Bianca min ....

Når jeg bar henne insisterte hun på å sitte nesten helt oppe på skulderen min - og så gjemte hun hodet inni håret mitt *ler*...

Sukk ..det er rart hvor mange minner man har om de ..... :wink:

de andre føler jeg er mer redde enn henne ....men mulig jeg ikke har brukt nok tid på de. Hun jeg har nå stoler jeg ikke på - når hun koser tør jeg ikke ha utringet genser for hun kan komme til å bite. og hun viser ikke at hun nyter det ......gamlemor likte å ligge å bli massert i nakken ...da ble hun helt myk og hodet la hun ned på gulvet ...det kjentes nesten ikke ut som om det hang fast så mye slappet hun av *ler*.........

Marsvin og kanin ja .......

det begynte med at jeg hadde gamlemor, hun var da fem år ..og jeg følte hun trengte selskap. dermed ble det en masvinunge som hun kort fortalt adopterte, koste og stellte med den .....ble riktig mamma ...men ungen vokste til og ble kjønnsmoden og tenkte på andre ting enn moderlig omsorg ....da ble hun irritert og de herjet en del i buret ...ble nødt til å skille de .......hun var gammel da ..og hadde store problemer med å spise ..måtte bløte maten til grøt ....kjøpte da den lille brune kaninungen for at marsvinet ikke skulle være alene .......men det gik ikke *ler*...hun var skikkelig hissig mot ham. Måtte avlive den gamle - og rett etter dette den lille ungen pga øyet - og så var marsinet alene igjen ....dette skjedde iløpet av et halvt år. Prøvde så med et nytt marsvin - men hun var drektig og i fortvilelsen fikk jeg leveret henne tilbake ....orket ikke tanken på å ha huset fullt av de ...(marsvinet mitt er kastrert så han var ikke faren) .......enden på visen ble da denne siste hvite kaninen ...og de har stort sett gått greit overens ....

Det som kan være et problem er at kaninen kan skade marsvinet med klørne når de hopper eller sparker. Det er også en fordel at de ikke er for store. Det er viktig med god plass og skjulesteder så de får fred for hverandre ...........nå er mine altså inne i en dårlig periode men jeg håper det går over ....men de har uansett mye sleskap i hverandre .....og gir meg bedre samvittighet ... :wink:

ble langt dette innlegget :o hehe ....skal slutte av nå ..... :wink:

har litt dårig samvittighet her jeg sitter - for jeg vet de burde få komme ut av buret og bevege seg oftere ..men så er det så mye ledninger her ...og kaninen biter de istykker ......noen som har tips så mottas de med takk altså !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert ble gamlemor tammere- og til slutt stod hun med snuten mellom sprinkelen og tigget når hun så at jeg spiste

Dette høres nesten ut som min kanin (rent bortsett fra at hun reagerer slik når hun merker at det er mat i vente, ikke når jeg spiser - ettersom jeg aldri spiser på badet). Hun blir helt ellevill når hun hører at det rister i matesken eller når hun kjenner lukten av noe godt - da snur hun på hodet og presser snuten omtrent flat gjennom sprinklene! :ler:

men så er det så mye ledninger her ...og kaninen biter de istykker ......noen som har tips så mottas de med takk altså !

Jeg hadde også dette problemet tidligere, så jeg måtte være ekstra påpasselig når kaninen løp fritt. Men etter hvert som hun ble vant til å være løs, virket det ikke som om ledningene var så interessante lenger. Nå er hun godt vant til alt interiøret, og er i stedet mer opptatt av hva vi foretar oss. Hvis jeg flytter meg, følger hun etter.

Det er forresten veldig morsomt å se hvordan min kanin leker seg med gardinene. Hun hopper rett gjennom disse, slik at stoffet slepes etter henne omtrent som et brudeslør. Hun er i det hele tatt veldig leken.

Hannkaninen min var enda mer leken (men som sagt ikke like kosete). Han var veldig spretten, og kunne hoppe 1 meter opp i været for å legge seg på verandabordet. Iblant hoppet han også opp i vinduskarmen ute på verandaen, og la seg der. Ganske merkelig i grunnen, ettersom karmen bare var noen få cm bred så han nærmest måtte balansere på den. Dessverre ble hans viltre aktivitet på verandaen også hans skjebne. Han tygde på det impregnerte tregulvet på verandaen hjemme hos mine foreldre, og ble arsenikkforgiftet av dette og døde. :cry: I leiligheten vår er det heldigvis betonggulv på balkongen, så det er ikke fare for at det samme skal skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Forteller man slikt til folk som ikke har kaniner eller lignende dyr selv - så himler de med øynene og tror man er helt teit .......for de er jo "bare" dumme dyr som spiser løvetann og sitter og glor i burene sine ......

Vi som har hatt gleden av å bli kjent med de og ha de tett innpå oss ser det på en helt annen måte .....for oss er de store personligheter .... :wink:

min eldste likte å leke med tepper .....hun bykset rundt i de og klorte med bena og drog med tennene ....*ler*...hun hadde et eget håndkle å leke med ...... :ler:

Skal prøve å få ordnet så de får løpt litt ..men tror jeg på velge et sted uten ledninger ..for hun jeg har nå har ødelagt mange ...og marsvinet spiser frynsene på teppene :o hehe håpløse dyr altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forteller man slikt til folk som ikke har kaniner eller lignende dyr selv - så himler de med øynene og tror man er helt teit .......for de er jo "bare" dumme dyr som spiser løvetann og sitter og glor i burene sine ......

Ja, det inntrykket har jeg også at folk tror. Kanskje ikke så rart egentlig, ettersom mange bare lar kaninen stå i buret hele tiden uten å ta seg noe særlig av den. Hvor mange foreldre er det vel ikke som gir etter for barnas mas og kjøper en kanin? Etter en liten stund går barna lei av den (som barn har en tendens til å gjøre med det meste - lekene er bare spennende en liten stund før de får øynene opp for noe annet), og foreldrene er heller ikke så interessert i "det dumme dyret". Så blir kaninen bare stående i det trange buret sitt uten å få noen sjanse til å vise hvilken morsom personlighet den egentlig er.

Kaniner er da heller ikke dumme. Jeg kan rope på kaninen min, så kommer den (som oftest i hvert fall :) ). Dessuten lyder den hvis jeg sier et bestemt "nei" dersom den gjør noe galt. Det virker i det hele tatt som den er ganske flink til å forstå mange av mine signaler og handlingsmønstre, som at den snart får mat når jeg går mot høyskapet på badet. Da begynner den å løpe rundt i full fart, spretter opp på to og "klorer" i sprinklene. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe den gamle min (kommer visst heletiden tilbake til henne *ler*) reagerte også på stemmen min. Hvis hun hoppet under sengen eller sofaen - hvor jeg ikke ville ha henne - så brukte jeg streng stemme - og da spratt hun frem igjen ....veldig praktisk ......har ikke opplevd det med de andre ... :wink:

Har du hatt problemer med tennene til dine?

jeg har hatt to som fikk feil tannstilling og burde vært klippet - men det viste jeg ikke da .....da jeg lærte det klippet jeg selv (på den gamle) det var ikke så vanskelig. ble for mye å reise til dyrlegen et par ganger i måneden ...

har også hatt hamster som måtte klippe tenner - og det marsvinet jeg har nå klipper jeg av litt på av og til ....huff ..det er plagsomt ..... :o Dårlig avl tror jeg .......og at ikke alle er like glade i å gnage ..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2 kaniner da jeg var yngre, og aldri mer. Dette var ute-kaniner som hadde et stort og fint trebur ute i hagen. De hadde god plass, men siden de aldri ble fortrolige med å ha på seg kanin-bandet sitt, var de desverre sjelden ute og hoppet (de kunne ikke gå løse, fordi det er mye skog rundt der jeg bodde).

Jeg må innrømme at jeg ble veldig lei av kaninene, etter kort tid. De krevet utrolig mye stell, og jeg var veldig opptatt av at de skulle få friskt gress hver dag. Problemet var bare at de var så kresne at de kun ville spise kløver eller løvetann.

Men er man virkelig interessert i å få seg kanin, bør man tenke nøye igjennom hvor mye tid man har å bruke på en kanin, hvor mye plass en har til en kanin og om man ønsker å binde seg med et sånt dyr i år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååååå, jeg har såååå lyst på!!

I går var mannen og jeg rundt for å kikke litt. Og spørre de samme spørsmålene til forskjellige ekspediører. Og selvsagt får man mange forskjellig svar. Ganske morsomt faktisk.

Men i den ene butikken vi var så hadde de tre herlige søte små hermeliner. Født i begynnelsen av feb. De var så FIIINEE!! Det var en helt svart en, en viltfarget og en hvit og brunflekket. Hjertet smeltet jo selvsagt med en gang. Tror jeg har mest lyst på en slik en siden vi har ganske liten plass i leiligheten så passer det godt med en liten kanin. Men den løvehode-kaninen vr også helt utrolig fin. Skikkelig manke hadde den. Og den var helt rolig og avslappet da jeg fikk holde den.

Men vi får vente litt. Må få godkjennelse fra borettslaget og slikt noe. Dessuten så kan vi ikke kjøpe en slik en før vi er ferdig i leiligheten med oppussing og innflytting. Da vil det ikke være mye tid til en liten hoppende krabat.

Men en ting; trenger Hermelinene like stort bur som Dvergvedderne? Jeg vet at jo større jo bedre, men om vi er flinke til å ha den ute da? Og en ting til: Vi har en ganske stor og fin balkong. Går det an å sette buret, med kanin ut om sommeren slik at den får litt frisk luft når vi er på jobb og skole?

Dette ble en veldig morsom diskusjon for meg i alle fall. Gøy å lese om deres erfaringer med disse utrolig små og søte krabatene. Tror nok at vi ikke skal bli lei så fort. For noen år siden så holdt jeg liv i to gullfisker i nesten fire år. Skal si de ble store. Men så måtte vi flytte til hotel (helt sant) og da fikk vi de ikke med oss... :cry:

Men takk for mange tips og historier!

Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt problemer med tennene til dine?

Nei, ingen av mine kaniner har hatt tannproblemer. Mulig at det er en forskjell på hermelin og dvergwedder der? Det kommer kanskje også litt an på hvor mye "tyggemat" kaninen får (gulrøtter o.l.)? En gang hadde jeg en gnage/klorestein i buret, som egentlig ble kjøpt ved en feiltakelse da jeg skulle ha saltstein (trodde denne "saltsteinen" bare hadde en annen fasong en den jeg var vant med). I begynnelsen rørte ikke kaninen denne, men etter hvert begynte hun både å klore og bite på den. Dermed ble både tenner og klør slipt.

trenger Hermelinene like stort bur som Dvergvedderne? Jeg vet at jo større jo bedre' date=' men om vi er flinke til å ha den ute da? Og en ting til: Vi har en ganske stor og fin balkong. Går det an å sette buret, med kanin ut om sommeren slik at den får litt frisk luft når vi er på jobb og skole?[/quote']

Nå har jo jeg bare erfaring med dvergweddere, men de er da ikke mye større enn hermeliner. Min kanin er i hvert fall ganske liten. Jeg vil derfor tro at buret bør være like stort uansett.

Klart det går an å sette buret på balkongen om sommeren, men da er det endel ting du bør passe på. Du bør vente til temperaturen har stabilisert seg ute, og buret bør være plassert slik at det alltid står i skyggen. Dersom det er mulig, kan du jo la kaninen løpe fritt på balkongen med åpen luke inn til buret der den kan få mat, vann og gjøre fra seg. Du bør også være oppmerksom på evt. planter som kaninen kan komme til å tygge på. Sjekk i hvert fall at plantene ikke er giftige.

Må du virkelig få tillatelse fra borettslaget for å skaffe kanin? :o Jeg bor også i borettslag, men hos oss er dyrehold tillatt. Jeg trodde likevel at en søknad bare vil være nødvendig dersom det er snakk om hunder og katter som må luftes utenfor leiligheten. Mener jeg har lest noe om dette. Hva som befinner seg inne i deres private leilighet (og balkongen :) ) kan da ikke være borettslagets anliggende?

Dersom dere går inn for å kjøpe en kanin, bør dere være oppmerksomme på at dere også kan få tak i kaniner andre steder enn i dyrebutikker. Jeg tror i hvert fall at jeg vil ta direkte kontakt med en oppdretter neste gang jeg skal ha en kanin, slik at jeg får akkurat den varianten jeg vil ha. I en dyrebutikk vil det jo selvsagt være mer begrenset utvalg. Dessuten kan kaninen bli stresset av alle de masete ungene som kommer innom.

Fortell hva dere bestemmer dere for da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en liten hermelin til jul og er SÅ glad for det!!!!!

Kaninen min er en grå guttekanin og han er kjempefin! Han er nysgjerrig, men samtidig litt skvetten, noe som er en interessant kombinasjon! Han er VELDIG selskapssyk, og har begynt å slikke oss i ansiktet så fort han får mulighet til det. Jeg har ikke hatt noen problemer med han, bortsett fra helt i begynnelsen, da han tisset i sofaen to ganger på en uke. Det var vel ikke hans skyld heller, for han var så liten at han ikke turte å hoppe ned på gulvet, slik at han kunne komme inn i buret sitt... stakkar... Ja, og så gnagde han litt på listene i begynnelsen, men har nesten sluttet helt. Han har lært at "Ikke tenk på det engang!" betyr nei. :ler:

Jeg synes så absolutt: JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er VELDIG selskapssyk' date=' og har begynt å slikke oss i ansiktet så fort han får mulighet til det.[/quote']

Det gjør min kanin også, særlig på nesen! :) Jeg synes ikke det er noe særlig koselig når hunder sleiker (ikke akkurat så delikat), men med den bittelille, glatte kanintungen er det bare søtt! Jeg har forresten lest at det er kaninens måte å fortelle at den er glad i deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*mimre mimre* ..Ååååååå gamlekaninen min pleide å slikke ...når jeg koste med henne - strøk henne på snuten eller i nakken .....da slikket hun ...så dyttet hun i hånden min og ville klappes mer hvis jeg stoppet :)

Når det gjelder kjøp av kanin så ville jeg valgt fra en oppdretter. De som er i dyrebutikkene er ofte tatt fra moren alt for tidlig. De skal være seks uker før de skilles.

Det er ogsaå viktig at ikke hanner og hunner går sammen etter at de er kjønnsmodne ...da blir det for kaninbeibiser *ler*.....

Angående tennene - forklang å titte på de før dere kjøper. Tannstillingsfeil vil ikke bedre seg - tennene skal bite sammen forran - de skal ikke være over eller underbitt. Og dersom forrtennene begyner å vokse uten kontroll ( de vokser heletiden og må slites ned) så vil dette føre til at gjekslene gjør det samme - de vil ikke slites ned og vil bli skarpe og skjære kaninen inni kinnene så den ikke vil tygge. Da slutter den ofte å spise pga smertene. Var og fikk klippet av de skarpe kantene på gjekslene til den gamle min. Vil og legge til at jeg har hatt problemet på begge rasene.

Husk også - ikke tro på allt de i dyrebutikken sier - har vært borti de som sier at kaniner ikke trenger høy !!!!!!! Og det er faktisk livsviktig for de for fordøyelsen. Se også etter at de har rene og fine bur - og at de har rent vann på flasken og at de er plasert slik at dyrene greier å drikke av de ...det betyr at betjeningne tar godt hånd om de . Flere steder jeg har vært innom har jeg måtet sagt i fra om tomme flasker eller flasker fulle av skitt og alger - og skittne bur. Har alltid øynene åpne og sier fra når det er noe.

Dyrene kan ikke snakke og si når de har det vondt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også - ikke tro på allt de i dyrebutikken sier - har vært borti de som sier at kaniner ikke trenger høy !!!!!!! Og det er faktisk livsviktig for de for fordøyelsen.

Ja, det er veldig viktig at kaninen får nok høy! Dette var jeg ikke selv klar over tidligere; jeg trodde lenge at høyets viktigste funksjon var at kaninen skulle ligge komfortabelt. Men mine kaniner har uansett alltid hatt tilgang til høy hele tiden. I julen var vi derimot hjemme hos mine foreldre og hadde glemt av høyet og fikk heller ikke tak i nytt, så derfor ble det to uker uten noe høy på min lille kanin. Over nyttår oppdaget vi at hun begynte å nappe av seg pelsen på brystet, og tok henne derfor med til dyrlegen. Han tok bl.a. en avføringsprøve, og oppdaget av denne at kosten hennes burde bestå av mer høy på bekostning av tørrfor. Kanskje ikke så rart, etter to høyfrie uker. Stakkars liten... Nå er vi i hvert fall veldig påpasselige på at hun alltid har høy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ...jeg var innom en dyrebutikk ( som forøvrig fikk såååååå god omtale i kjæledyrbladet .....grrrr) - og oppdaget at kaninene ikke hadde noe høy i burene ....var også diverse bur med tomme flasker der ..og en kanarifugl var helt desperat etter å få tak i de grumsete dråpene i bunnen på vannholderen ...stakkar ....han som stod bak disken var skikkelig hoven. Jeg sa fra om vannet - hvorpå han svarer med "ja jeg VET det ..men jeg har ikke tid til å finne nytt nå ...." ...var sååå mye viktigere å prate i mobilen bak kassen. Jeg kommenterte også høyet - og holdt på å koke innvendig av svaret .." ja jeg vet det også ..men vi har ikke mer høy igjen " !!!!!!! Og så kunne de ikke gått inn nærmeste matbutikk da og kjøpt der ...selv om kvaliteten ikke er såå god - så hadde det vært bedre enn ikke noe !! og dette var en fredag ......aner ikke hvor lenge de måtte gå uten ...stakkar ....Det er mye uhøffelig personale rundt om altså ! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sa fra om vannet - hvorpå han svarer med "ja jeg VET det ..men jeg har ikke tid til å finne nytt nå ...." ...var sååå mye viktigere å prate i mobilen bak kassen. Jeg kommenterte også høyet - og holdt på å koke innvendig av svaret .." ja jeg vet det også ..men vi har ikke mer høy igjen "

Stakkars dyr... at det går an! :evil: Kanskje du burde rette en klage til butikkledelsen på disse forholdene? Det høres ut som om han som jobbet i butikken var mest opptatt av å få lønningen inn på konto, og at dyrenes ve og vel ikke var så viktig for ham.

Hva er forresten Kjæledyrbladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Kjæledyrbladet er et blad jeg begynte å abonnere på for noen år siden ...handler om kjæledyr ..rett og slett ...veldig ok blad ..men de samarbeider med Tropehagen zoo butikkene tror jeg - iallefall så har de alltd en reportasje fra en slik butikk - også denne jeg var innom. huff.

Abonnerer på dette og hund & fritid - de utgis begge av nordisk kjæledyrforlag tror jeg det heter (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Jeg anbefaler kanin på det varmeste !

Du må være flink til å rense buret, og da lukter det ikke inne.

Kaniner er mestere i å søle høy, mat og vann, gjerne i en liten lapskaus, og du kommer til å ha både høy og sagflis utover hele gulvet.

Mange kaniner er passive og vanskelige å få kontakt med, andre er kjempekosete og supersosiale.

Det er ikke noe problem å dra fra dem noen dager, de klarer seg fint med nok mat og vann.

Men den bør ha mulighet til å være ute, iallefall på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Magnhild- dersom du ikke allerede har skaffet deg en kanin, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en oppdretter. De avler ikke på kaniner som f.eks har tannfeil (som er arvelig) eller andre sykdommer.

Har kontakt med mange rundt om i landet som driver med kaninhopping, et er forøvrig en "sport" som stadig blir mer populær (drev med dette da jeg var yngre)Kjøper du av en slik oppdretter er du også garantert at foreldrene er sterke fysisk og har godt gemytt. Dt er langt ifra bare småunger som har hoppekaniner, mange er i 20-årene, så de vet gjerne hva de driver med i henhold til avl.

Vil helst anbefale dvergveddere til nybegynnere, hermeliner (særlig hunnene) er ofte nervøse.

Har selv hatt dvergvedder, Fransk vedder, hollender, hermelin og rex.

Synes hunnene ofte er roligere, men hannene har, etter min erfaring, til gjengjeld mer personlighet og blir sjeldnere gretne og sure.

For å se mange søte kaniner, gå inn på

www.home.no/liwett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...