Gjest Frk Åberg Skrevet 14. mars 2007 #21 Skrevet 14. mars 2007 Jeg oppfatter rykter som informasjon man ikke vet om har rot i virkeligheten. Tenker at Aulie kommer med anklager, og ikke rykter. Om hun ikke snakker sant, kaller jeg det falske anklager. Vi kan jo ikke anta at folk lyver i utgangspunktet. Da blir kommunikasjon vanskelig. ellers enig. Men må rykter bli vridd på til det ikke stemmer før det blir et rykte? ← Nei, man kan ikke gå rundt og anta at folk lyver hele tiden, men man trenger vel heller ikke å sluke alt. Jeg velger å ikke forholde meg til Aulies påstander - klarer ikke å gjøre meg opp noen mening om hun lyver eller snakker sant (så har du et tredje alternativ hvor hun ikke lyver, men hvor hun tror hun ble forsøkt voldtatt, mens de trodde hun var med på leken osv.). Men ser heller ikke behovet for å spekulere så mye rundt dette, da vi ikke kan vite hva som er sant.
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #22 Skrevet 14. mars 2007 Rykter er annenhåndsinformasjon. Rykter blir fakta når det bekreftes av primærkilder. For dette forumets del antar jeg at man ikke ønsker å spre potensielt sårende rykter om andre mennesker. Jeg vil nok ikke bli moderert hvis jeg sår et rykte om at David Bowie skal spille i kjelleren til en kompis til fredag. Dette ryktet forblir en påstand hvis min kamerat bekrefter dette og fakta når DB bekrefter. ← Det er derfor jeg synes det er rart å ha et forbud mot rykter (pr se)....
punktom Skrevet 14. mars 2007 #23 Skrevet 14. mars 2007 Det er derfor jeg synes det er rart å ha et forbud mot rykter (pr se).... ← Ærlig talt. Jeg antar KG ikke tror brukerne deres er komplett idioter, og skjønner hva de mener. Selv Norges lover må brukes med skjønn, og dekker ikke hver bidige tenkte og ikke-tenkte sak. Så jeg vil fortsatt spre rykter om at jeg er her til torsdag. Og jeg er ganske så sikker på at det ikke blir moderert bort.
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #24 Skrevet 14. mars 2007 Jeg synes det er en dyd å være presis (ja, ikke nicket her kanskje men MEG... hehe), så da liker jeg ikke ordet rykter....
Anie Skrevet 23. mars 2007 #25 Skrevet 23. mars 2007 Hva er egentlig rykter? Hvorfor blir det sett på som noe negativt? Rykter er som en annen skrev lenger opp annenhåndsinformasjon, og som forblir rykter helt til noen bekrefter noe annet. Jeg vil vel ikke si at rykter blir sett på som negativt. Sladder derimot er som oftest negativt. Og det er vel kanskje der forskjellen ligger :klø:
T.S Skrevet 24. mars 2007 Forfatter #26 Skrevet 24. mars 2007 Rykter er som en annen skrev lenger opp annenhåndsinformasjon, og som forblir rykter helt til noen bekrefter noe annet. Jeg vil vel ikke si at rykter blir sett på som negativt. Sladder derimot er som oftest negativt. Og det er vel kanskje der forskjellen ligger :klø: ← Da er det meste vi sitter med av kunnskap rykter da....
Anie Skrevet 24. mars 2007 #27 Skrevet 24. mars 2007 Da er det meste vi sitter med av kunnskap rykter da.... ← Nei egentlig ikke. Mye av kunnskapen vi sitte med (iallefall de fleste av oss ) er bekreftet av andre kilder og kan vel da egentlig ikke kalles for rykter. Men så spørs det hvor troverdig de andre kildene er da. Uansett, det jeg ville fram til. Forskjellen på rykter og sladder for meg er at sladder er mer negativt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå