T.S Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Hva er egentlig rykter? Hvorfor blir det sett på som noe negativt? Def i ordboken er at det er en nyhet som går fra muinn til munn. Da er jo f eks alt vi leser eller hører om og fortelelr videre 8 f eks fra nyhetssendinger) rykter...
Gjest vimselot Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Det jeg vet om rykter er at de som regel blir spredd fordi en person har dårlig selvtilltit og lar det gå utover andre. Jeg stoler aldri på det jeg hører via en annen person. Var h*n der? Så h*n det? Javel, men hvordan kan h*n vite at A hadde sex med B når h*n ikke var der, men bare så at de gikk sammen. Kanskje de bare skulle kjøpe en kebab?
Gjest Mayamor Skrevet 14. mars 2007 #3 Skrevet 14. mars 2007 Rykter er noe en hører fra andre som ikke selv var der. Hvor mye som er sant/usant er umulig å si. Derfor stoler jeg ikke på rykter da min pålitelige kildes kilde ikke behøver være pålitelig...
Gjest Mayamor Skrevet 14. mars 2007 #4 Skrevet 14. mars 2007 Men selv det en ser kan være iscenesatt, men da grenser det over i paranoia om en skal være mistroisk til alt - eller?
Gjest Bodillen Skrevet 14. mars 2007 #5 Skrevet 14. mars 2007 Rykter er vel historier som man ikke kan vite om har rot i virkeligheten. Jeg forbinder det med ondsinnhethet og "fjæra som ble til 5 høns".
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. mars 2007 Men man sier jo at Aulie sprer rykter selv om hun forteller om ting som skjedde med henne selv...?
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2007 Rykter er vel historier som man ikke kan vite om har rot i virkeligheten. Jeg forbinder det med ondsinnhethet og "fjæra som ble til 5 høns". ← Så det emste som står i Se og hør er rykter? HVor går grensen mellom rykter og sladder?
Gjest bada Skrevet 14. mars 2007 #8 Skrevet 14. mars 2007 (endret) Men man sier jo at Aulie sprer rykter selv om hun forteller om ting som skjedde med henne selv...? ← Det hun beskyldte de to mennene for trenger jo ikke å være sant - det hender jo at mennesker lyver eller vrir på sannheten. Jeg synes derfor det er feil av deg å insinuere at dette er noe som virkelig har skjedd henne. Men jeg er enig med deg i at dette ikke rykter, men snarere anklager frembragt i full offentlighet. Jeg forbinder rykter med noe som sprer seg fra munn til munn, og som dermed har en tendens til å endre seg underveis, jf. "fjæra som ble til fem høns". Endret 14. mars 2007 av bada
Gjest Mayamor Skrevet 14. mars 2007 #9 Skrevet 14. mars 2007 Det hun beskyldte de to mennene for trenger jo ikke å være sant - det hender jo at mennesker lyver eller vrir på sannheten. For meg er dette ikke rykter, men snarere anklager frembragt i full offentlighet. Jeg forbinder rykter med noe som sprer seg fra munn til munn, og som dermed har en tendens til å endre seg underveis, jf. "fjæra som ble til fem høns". ← Enig. Ryktene er heller spekulasjoner om hvem hun navngav. Eks: jeg hørte intervjuet og sier det er Per og Pål. Dette forteller jeg videre til en venninne. Hun forteller til en kollega at det var Per og Pål, men kollegan misforstår og tror det er Pål og Espen Askeladd. Som igjen blir til Espen Askeladd og trollet osv. Hvor sannheten går over til å bli misfortått er ikke lett å si. Da annser jeg det som et rykte. Et rykte har kanskje (men ikke nødvendigvis) et snev av sannhet i seg som har blitt verre alà fjæren og hønsene.
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. mars 2007 Det hun beskyldte de to mennene for trenger jo ikke å være sant - det hender jo at mennesker lyver eller vrir på sannheten. Jeg synes derfor det er feil av deg å insinuere at dette er noe som virkelig har skjedd henne. Men jeg er enig med deg i at dette ikke rykter, men snarere anklager frembragt i full offentlighet. Jeg forbinder rykter med noe som sprer seg fra munn til munn, og som dermed har en tendens til å endre seg underveis, jf. "fjæra som ble til fem høns". ← Vi kan jo ikke anta at folk lyver i utgangspunktet. Da blir kommunikasjon vanskelig. ellers enig. Men må rykter bli vridd på til det ikke stemmer før det blir et rykte?
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2007 Enig. Ryktene er heller spekulasjoner om hvem hun navngav. Eks: jeg hørte intervjuet og sier det er Per og Pål. Dette forteller jeg videre til en venninne. Hun forteller til en kollega at det var Per og Pål, men kollegan misforstår og tror det er Pål og Espen Askeladd. Som igjen blir til Espen Askeladd og trollet osv. Hvor sannheten går over til å bli misfortått er ikke lett å si. Da annser jeg det som et rykte. Et rykte har kanskje (men ikke nødvendigvis) et snev av sannhet i seg som har blitt verre alà fjæren og hønsene. ← mm.. Men når vet en da når ting går fra fakta til å bli et rykte? Mitt poeng er kanskje: Ordet er upresist.
Gjest bada Skrevet 14. mars 2007 #12 Skrevet 14. mars 2007 mm.. Men når vet en da når ting går fra fakta til å bli et rykte? Mitt poeng er kanskje: Ordet er upresist. ← Min oppfatning er som følger: Det er et faktum ( og dermed ikke noe rykte) at Marianne Aulie sa at x og y forsøkte å voldta henne. Det at hun sa dette er noe som beviselig har skjedd, og som kan etterprøves. Hvis man derimot sier at x og y forsøkte å voldta Marianne Aulie, er det forsøk på ryktespredning. Det er ikke noe man kan etterprøve eller bevise/motbevise - det er spekulasjoner som de to ikke kan forsvare seg mot, og som rammer dem hardt. Jeg er allikevel enig i at KG ikke skal tillate publisering av navnene da a) det er ulovlig, og b) det er ufint overfor de to som er rammet.
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 14. mars 2007 Min oppfatning er som følger: Det er et faktum ( og dermed ikke noe rykte) at Marianne Aulie sa at x og y forsøkte å voldta henne. Det at hun sa dette er noe som beviselig har skjedd, og som kan etterprøves. Hvis man derimot sier at x og y forsøkte å voldta Marianne Aulie, er det forsøk på ryktespredning. Det er ikke noe man kan etterprøve eller bevise/motbevise - det er spekulasjoner som de to ikke kan forsvare seg mot, og som rammer dem hardt. Jeg er allikevel enig i at KG ikke skal tillate publisering av navnene da a) det er ulovlig, og b) det er ufint overfor de to som er rammet. ← Dersom alt man ikke kan bevise er rykter, så er det UTROLIG mye rykter som svirer her da.... Det er derfor jeg lurer på hva rykter egentlig er...
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. mars 2007 b) det er ufint overfor de to som er rammet. ← Er det ufint om de har gjort det?
Gjest bada Skrevet 14. mars 2007 #15 Skrevet 14. mars 2007 Er det ufint om de har gjort det? ← Det er jo det ingen, bortsett fra de tre involverte kan vite.
Gjest DyneTryne Skrevet 14. mars 2007 #16 Skrevet 14. mars 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor alle MÅ vite om denne saken! Er det deres sak? :O Det at hun mina har fortalt at noen har voldtatt henne er alt jeg har fått med meg, og det er takket være KG!
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 14. mars 2007 Det er jo det ingen, bortsett fra de tre involverte kan vite. ← Så kan kan man jo ikke konkludere med om at det er ufint og hvem som har vært det kanskje..
T.S Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 14. mars 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor alle MÅ vite om denne saken! Er det deres sak? :O Det at hun mina har fortalt at noen har voldtatt henne er alt jeg har fått med meg, og det er takket være KG! ← Er det alle som må vite noe? Ikke fått med meg det jeg... Men Mina har ikke sagt noe uansett da..
punktom Skrevet 14. mars 2007 #19 Skrevet 14. mars 2007 (endret) Rykter er annenhåndsinformasjon. Rykter blir fakta når det bekreftes av primærkilder. For dette forumets del antar jeg at man ikke ønsker å spre potensielt sårende rykter om andre mennesker. Jeg vil nok ikke bli moderert hvis jeg sår et rykte om at David Bowie skal spille i kjelleren til en kompis til fredag. Dette ryktet forblir en påstand hvis min kamerat bekrefter dette og fakta når DB bekrefter. Endret 14. mars 2007 av punktom
Gjest Ella Lamein Skrevet 14. mars 2007 #20 Skrevet 14. mars 2007 (endret) Noen rykter kunne gjerne vært sanne også. Dette for eksempel. Endret 14. mars 2007 av Ella Lamein
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå