Gjest *Just-Me* Skrevet 13. mars 2007 #1 Del Skrevet 13. mars 2007 bruker å ha rød gele på toppen av ostekaka. Men synes det blir så tynt lag... bruker 1pakke gele på halv mengde vann. Men det blir kansje vel mye å lage av to pakker og 5 dl vann?? Noen som bruker å lage mer en bare 1 pk på toppen? blir det bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 13. mars 2007 #2 Del Skrevet 13. mars 2007 Hvorfor har du bare halv mengde vann? blir ikke geleen veldig stram på smak da? Vil tro at 5 dl gele på toppen av kaka vil være akkurat passe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 13. mars 2007 #3 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg bruker full mengde vann på gelen som skal på toppen av kaken. Blir et greit lag av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady Lovelylocks Skrevet 13. mars 2007 #4 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Jeg bruker 1 pakke og halv mengde vann. Blir bra det. Endret 13. mars 2007 av The Pink Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Just-Me* Skrevet 13. mars 2007 #5 Del Skrevet 13. mars 2007 jeg bruker 1pk med halv mengde vann på toppen av kaka, blir ikke stram smak av det, men synes det blir litt lite liksom... kan jo bare dobble eller ta 1 1/2 pakke da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelsea Skrevet 14. mars 2007 #6 Del Skrevet 14. mars 2007 Lag "ordentlig gele" i stedet! Bruk vanlig saft (bringebær, solbærsirup e.l.) og gelantinplater. Til ostekake brukte jeg 5 dl saft og 10 plater gelantin. Gelantin legges i vann i 5 min (eller det som står på pakka), vannet klemmes ut. Uutblandet saft kokes opp, kjelen settes i kaldt vann i oppvaskkummen og gelantinen røres i. Blandingen røres i et par minutter slik at den blir litt tykkere og ikke så kokende vann før den helles over ostekaka. Jeg la frosne bær oppå kaka først og det ble kjempefint! Geleen smaker mye mindre kunstig synes jeg. Er man redd for å bruke gelantin kan man jo bare prøve seg en kveld med f.eks. mindre mengde saft og lage det i en glass e.l. Jeg bruker dobbelt så mange plater gelantin som antall dl saft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aimee Skrevet 14. mars 2007 #7 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg også bruker vanlig mengde vann i geleen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 14. mars 2007 #8 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg skjønner ikke helt problemet. Ettersom du kun bruker halv mengde vann har du jo litt å gå på? Øk vannmengden litt, og prøv deg frem til du finner "riktig" tykkelse på gelelokket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 15. mars 2007 #9 Del Skrevet 15. mars 2007 Enig i at det er bedre å lage gelen selv! Når det gjelder gelatinplater, så syns jeg det er lettere å bruke gelatin på pose. 1 pose går til 1 liter utblanet saft. Også bare heller du geleatinen rett oppi den kokene safta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gard Skrevet 15. mars 2007 #10 Del Skrevet 15. mars 2007 Hei Etter min mening bør det ikke være gele på kaken i det hele tatt En skikkelig ostekake skal stekes og skal ha et ostelag og et rømmelag. men det er deilig å ha en syrlig saus til...f.eks. rørte jordbær :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 15. mars 2007 #11 Del Skrevet 15. mars 2007 Hei Etter min mening bør det ikke være gele på kaken i det hele tatt En skikkelig ostekake skal stekes og skal ha et ostelag og et rømmelag. men det er deilig å ha en syrlig saus til...f.eks. rørte jordbær :-) ← DETTE er jeg hjertens enig i De gele/fromasj "ostekakene" fortjener ikke å bli kalt ostekake i min verden. Men siden spørsmålet var om tykkelsen på gelelokket, så kan man jo bare svare på det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå